2017-11-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mais82
Intressant inlägg måste jag säga!
Jag och mina vänner skulle absolut kunna klassas som speckare..
men att jag eller mina vänner skulle gå i personlig konkurs bara för att marknaden vänder är ju helt befängt. Det finns säkert en hel del svenssons som har hoppat på denna trend den senaste tiden.. och för många av dessa kan det blir tufft absolut.

Bara så du vet så köper man inte vad som helst.. utan man gör en utförlig riskanalys.. man planera in i minsta detalj ffa när det kommer till renoveringsobjekt.. och sist men inte minst har man varit med ett bra tag och sitter på en hög kapital.. mina vänner och jag sitter mer eller mindre på små lgn då stora lgn sedan 2015 har för hög risk.. små nyproduktioner är fortfarande ok vinst på Dvs ca 500-1000k

Jag har själv 5 st.. alla är ettor / små tvåor inköpta 2015/2016 och kommer jag att emigrera ? Absolut inte!! Kommer jag förlora pengar? Nej men jag kommer göra en mindre vinst? På måndag får vi svaret!!
Oavsett kommer vi fortsätta att skratta hela vägen till banken.. drar inte alla speckare över en kam!

Om man (som du säger att du gjort) hållt på med spekulation en längre tid och har arbetat upp ett eget kapital, så är riskerna förstås mindre. Jag utgår från att du sett klippet med Alm Equities VD.

Tipset är riktat främst till de många spekulanter som varit ute på för djupt vatten utan badbyxor på. De löper dels risken att drunkna utan livvästar, dels cirkulerar det hajar runt omkring som väntar på att anfalla och kanske bita av en arm eller två. Lyckas de ta sig land blir det som streakare.

Skämt åsido så vill jag bara uppmärksamma de som tagit för stora risker att de behöver se över sina tillgångar i god tid pga t ex regler om återvinning i insolvensrätt och oredlighet mot borgenär i straffrätten. Också fundera på om det är värt att vara kvar i ett land där det mesta går i fel riktning och samtidigt vara ekonomiskt handikappade. Klimatet är ju inget att hurra för.

Sen tror jag många kommer vara förbannade på er spekulanter av de som köpt nyproduktion utan att spekulera. De sitter nu i princip fast i sina boenden. Det kommer snart finnas "plenty of blame to go around". Främst banker, politiker och även riksbanken fastän de varnat för detta ett bra tag.

Blir spännande att se på måndag. Har svårt att se finansinspektionen backa efter det höga tonläget i pressen och de ursinniga attackerna där. För mycket prestige i detta. Det blir upp till regeringen att avgöra detta tror jag.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-11-12 kl. 09:24.
2017-11-12, 09:22
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Amortering är ett sparande eftersom det ökat värdet av dina nettotillgångar.

Vilka är "De flesta spar-ekonomerna"?

Amortering är bara att lämna tillbaka något som du lånat.
Tag fallet :
Du har inga pengar på banken. Du tar ett lån på 1MKr och sätter in pengarna på banken till samma ränta som lånet. Lånet amorteras från pengarna på banken.

Har dina nettotillgångar ökat när lånet är amorterat?

Googla "lån spara amortera". Alla toppresultat säger "ska jag spara eller amortera". Jag hittar ingen som likställer amortering med sparande.

Amortering är dödande av lån och har ingenting att göra med vad du använt lånet till.
2017-11-12, 09:27
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Amortering är ett sparande eftersom det ökat värdet av dina nettotillgångar.

Vilka är "De flesta spar-ekonomerna"?

Att amortering är sparande är ett tröst-mantra som bostadsköpare hittade på när amorteringskraven kom. Som att krama sig själv.
2017-11-12, 09:27
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Ja, amortering är inte ett sparande per definition men sättet att använda lånet *kan* leda till att det finns kvar ett större eller mindre värde när lånet är amorterat. En fastighet har förmodligen större kvarvarande värde än 1000 plattor öl.

(Även definitionsmässigt sparande (t.ex. aktieplaceringar) kan bli mer eller mindre värdelöst.)

Ja, men nu handlar ju tråden om bostäder, och ingen har talat om att amortera 1000 plattor öl.

Alla som har talat om amortering som sparande syftar på att man betalar en belånade tillgång som kommer att ha ett visst värde. Ja, den kan fluktuera i värde, men det kan aktier också.

I det här sammanhanget är amortering en form av sparande, i den bemärkelsen att du skjuter upp konsumtion idag för att kunna konsumera i framtiden. Detta är den generiska definitionen av sparande, oavsett vad för medium du har för att lagra värdet.
2017-11-12, 09:41
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Ja, men nu handlar ju tråden om bostäder, och ingen har talat om att amortera 1000 plattor öl.

Alla som har talat om amortering som sparande syftar på att man betalar en belånade tillgång som kommer att ha ett visst värde. Ja, den kan fluktuera i värde, men det kan aktier också.

I det här sammanhanget är amortering en form av sparande, i den bemärkelsen att du skjuter upp konsumtion idag för att kunna konsumera i framtiden. Detta är den generiska definitionen av sparande, oavsett vad för medium du har för att lagra värdet.

Man tar ett lån för att konsumera något (bil, bostad, vad du vill).

Amorteringen är den uppskjutna kostnaden för den initiala konsumtionen som långivaren finansierade.

Oavsett vad man konsumerat kan det finnas en rest-tillgång kvar med större eller mindre värde som eventuellt kan realiseras.
2017-11-12, 09:43
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Amortering är bara att lämna tillbaka något som du lånat.
Tag fallet :
Du har inga pengar på banken. Du tar ett lån på 1MKr och sätter in pengarna på banken till samma ränta som lånet. Lånet amorteras från pengarna på banken.

Googla "lån spara amortera". Alla toppresultat säger "ska jag spara eller amortera". Jag hittar ingen som likställer amortering med sparande.

Amortering är dödande av lån och har ingenting att göra med vad du använt lånet till.

Jag kan tänka själv, behöver således inte googla.

ja, det är klart att nettotillgången ökar när du amorterar eftersom skulden minskar, förstår du inte det?

Du svarade aldrig på frågan om vilka sparekokomerna är? Hur många finns det i landet och hur definierar du "de flesta"?
Senast redigerad av AldoRaine 2017-11-12 kl. 09:46.
2017-11-12, 09:49
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Att amortering är sparande är ett tröst-mantra som bostadsköpare hittade på när amorteringskraven kom. Som att krama sig själv.

Nej då, polletten har inte trillat ner hos dig bara. Du tror att spara bara är att stoppa pengar i madrassen.

Om du lägger 100kr i madrassen idag har de förlorat sitt värde om 150 år. Har du sparat eller inte?
2017-11-12, 09:50
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Jag kan tänka själv, behöver således inte googla.

ja, det är klart att nettotillgången ökar när du amorterar eftersom skulden minskar.

Du svarade aldrig på frågan om vilka sparekokomerna är? Hur många finns det i landet och hur definierar du "de flesta"?

Läs en gång till och säg var nettotillgångarna finns.

"Du har inga pengar på banken. Du tar ett lån på 1MKr och sätter in pengarna på banken till samma ränta som lånet. Lånet amorteras från pengarna på banken.

Har dina nettotillgångar ökat när lånet är amorterat?"

Om du är intresserad av vilka sparekonomer som finns får du ta reda på det själv. Claes Hemberg är det första namnet som dyker upp när man googlar.

Att tro att du kan tänka bäst själv utan att söka information är närmast storhetsvansinne.
2017-11-12, 09:57
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Läs en gång till och säg var nettotillgångarna finns.

"Du har inga pengar på banken. Du tar ett lån på 1MKr och sätter in pengarna på banken till samma ränta som lånet. Lånet amorteras från pengarna på banken.

Har dina nettotillgångar ökat när lånet är amorterat?"

Om du är intresserad av vilka sparekonomer som finns får du ta reda på det själv. Claes Hemberg är det första namnet som dyker upp när man googlar.

Att tro att du kan tänka bäst själv utan att söka information är närmast storhetsvansinne.

Du tar ett lån på 1mkr och köper en bostadsrätt. Lånet amorteras med din inkomst och är borta i sin helhet om 10 år.

2017-11-12, 10:00
Medlem
Tulliuss avatar
Ni tjafsar så om ifall amortering är sparande eller inte. Jag antar att ni är uttråkade så jag tänkte att jag skulle roa er litet så här på söndagsmorgonen:

Fastigheten, Sjörået 24, ligger på Rådmansgatan 46. I källaren ligger ett etablissemang med ekivok inriktning, känd av många Stockholmare genom deras frekventa annonsering, som har hyreskontrakt till 2021. Bostadsrättsföreningen, StudioApt46, eller bostadsklubben som några av er kallar det, har lån på 74 250 000 riksdaler på 2159 kvm bostadsarea och 769 kvm lokalarea, dvs. totalarea 2928 kvm. Lån per totalarea (idag är vi generösa) blir därmed 25'. För er som inte vill vara generösa så blir det 34' per bostadsarea. Räntekostnaden är hälften mot vad de räknade på i den ekonomiska planen från 2012 (1 294'' jmfr. 2 415'' per år), ändå fick de nyligen höja månadsavgifterna med 5 %.

Just nu två lägenheter till salu:
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-norrmalm-stockholms-kommun-radmansgatan-46,-5tr-12778618

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-vasastan-stockholms-kommun-radmansgatan-46-10470157

Alla som köpt lägenhet där de senaste åren måste ju sakna all förmåga till ekonomisk analys. Roa er med att räkna ut vad boendekostnaden blir för dessa två lägenheter om räntan går upp till 5 %. Sedan kan ni diskutera vilket yrke man måste ha för att ha råd med en sådan månadsavgift och ifall personer med sådana yrken egentligen vill bo i samma hus som etablissemanget i källaren. Det sägs att när det var studentlägenheter i huset så var det det enda stället där studenterna klagade på omgivningen och inte tvärt om.

Ekonomisk plan:
http://studioapt.se/wp-content/uploads/2012/08/ekonomisk-plan.pdf
Årsredovisning 2015:
http://studioapt.se/wp-content/uploads/2011/06/ar-2015-brf-studioapt-46-underskriven.pdf
Den från 2016 finns genom annonserna.
2017-11-12, 10:01
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Nej då, polletten har inte trillat ner hos dig bara. Du tror att spara bara är att stoppa pengar i madrassen.

Om du lägger 100kr i madrassen idag har de förlorat sitt värde om 150 år. Har du sparat eller inte?

att köpa en lägenhet eller ett hus är inte ett sparande, över ett antal år kommer den att ha tappat sitt värde om du inte sköter underhållet.

Det är inte givet att marknadsvärdet alltid går upp även om du sköter underhållet, som de gjort de senaste två decennierna mer eller mindre. Det har gjort att det känns som ett sparande. Om priserna går ner till 2007-nivå kommer det att kännas helt annorlunda.
2017-11-12, 10:07
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Du tar ett lån på 1mkr och köper en bostadsrätt. Lånet amorteras med din inkomst och är borta i sin helhet om 10 år.

Du konsumerar en bostadsrätt med någon annans pengar. Du måste arbeta så att du kan betala tillbaka lånet. Med lite tur finns ett värde kvar i slutet, men det är inte alls säkert. Det har dessutom kostat underhåll på vägen.

Det är lånet som ger dig möjlighet att konsumera tillgången initialt, amorteringen är vad du betalar långivaren (kostnad eftersom ditt konsumtionsutrymme minskar) för att ta minska skuldsättningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in