Citat:
Intressant inlägg måste jag säga!
Jag och mina vänner skulle absolut kunna klassas som speckare..
men att jag eller mina vänner skulle gå i personlig konkurs bara för att marknaden vänder är ju helt befängt. Det finns säkert en hel del svenssons som har hoppat på denna trend den senaste tiden.. och för många av dessa kan det blir tufft absolut.
Bara så du vet så köper man inte vad som helst.. utan man gör en utförlig riskanalys.. man planera in i minsta detalj ffa när det kommer till renoveringsobjekt.. och sist men inte minst har man varit med ett bra tag och sitter på en hög kapital.. mina vänner och jag sitter mer eller mindre på små lgn då stora lgn sedan 2015 har för hög risk.. små nyproduktioner är fortfarande ok vinst på Dvs ca 500-1000k
Jag har själv 5 st.. alla är ettor / små tvåor inköpta 2015/2016 och kommer jag att emigrera ? Absolut inte!! Kommer jag förlora pengar? Nej men jag kommer göra en mindre vinst? På måndag får vi svaret!!
Oavsett kommer vi fortsätta att skratta hela vägen till banken.. drar inte alla speckare över en kam!
Jag och mina vänner skulle absolut kunna klassas som speckare..
men att jag eller mina vänner skulle gå i personlig konkurs bara för att marknaden vänder är ju helt befängt. Det finns säkert en hel del svenssons som har hoppat på denna trend den senaste tiden.. och för många av dessa kan det blir tufft absolut.
Bara så du vet så köper man inte vad som helst.. utan man gör en utförlig riskanalys.. man planera in i minsta detalj ffa när det kommer till renoveringsobjekt.. och sist men inte minst har man varit med ett bra tag och sitter på en hög kapital.. mina vänner och jag sitter mer eller mindre på små lgn då stora lgn sedan 2015 har för hög risk.. små nyproduktioner är fortfarande ok vinst på Dvs ca 500-1000k
Jag har själv 5 st.. alla är ettor / små tvåor inköpta 2015/2016 och kommer jag att emigrera ? Absolut inte!! Kommer jag förlora pengar? Nej men jag kommer göra en mindre vinst? På måndag får vi svaret!!
Oavsett kommer vi fortsätta att skratta hela vägen till banken.. drar inte alla speckare över en kam!
Om man (som du säger att du gjort) hållt på med spekulation en längre tid och har arbetat upp ett eget kapital, så är riskerna förstås mindre. Jag utgår från att du sett klippet med Alm Equities VD.
Tipset är riktat främst till de många spekulanter som varit ute på för djupt vatten utan badbyxor på. De löper dels risken att drunkna utan livvästar, dels cirkulerar det hajar runt omkring som väntar på att anfalla och kanske bita av en arm eller två. Lyckas de ta sig land blir det som streakare.
Skämt åsido så vill jag bara uppmärksamma de som tagit för stora risker att de behöver se över sina tillgångar i god tid pga t ex regler om återvinning i insolvensrätt och oredlighet mot borgenär i straffrätten. Också fundera på om det är värt att vara kvar i ett land där det mesta går i fel riktning och samtidigt vara ekonomiskt handikappade. Klimatet är ju inget att hurra för.
Sen tror jag många kommer vara förbannade på er spekulanter av de som köpt nyproduktion utan att spekulera. De sitter nu i princip fast i sina boenden. Det kommer snart finnas "plenty of blame to go around". Främst banker, politiker och även riksbanken fastän de varnat för detta ett bra tag.
Blir spännande att se på måndag. Har svårt att se finansinspektionen backa efter det höga tonläget i pressen och de ursinniga attackerna där. För mycket prestige i detta. Det blir upp till regeringen att avgöra detta tror jag.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-11-12 kl. 09:24.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-11-12 kl. 09:24.