2017-11-12, 00:12
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Dagens läge är knappast jämförbart med varken USA eller Sverige på 90-talet (Spanien har jag dålig koll på så vill inte uttala mig). I USA lämnade du bara in nyckeln till banken utan förlust. I Sverige på 90-talet så berodde nedgången på de extremt höga räntorna, vilket rökte ut folk från sina boenden då boendekostnaderna blev extrema. Vad vi ser idag är snarare en korrigering. Inget har egentligen förändrats.

För att få den typ av nedgångar som du talar om måste du tvinga folk att sälja. Det är väldigt billigt att bo idag så då måste något drastiskt hända först. Folk säljer inte till förlust av fri vilja precis. Jag kan ge dig rätt i att det finns några som kan ramla mellan stolarna men de utgör knappast tillräckliga volymer för att påverka genomsnittspriser märkvärt. Nej, så länge boendekostnaderna inte ökar så blir det ingen större nedgång.
Angående det fetstilta, vill man flytta så vill man flytta. Om priset på ditt hem har gått ner så har ju rimligtvis priset på motsvarande boenden gått ner också. Om något så finns det ju skattemässiga fördelar med att flytta efter en förlust. Om man realiserar en vinst och flyttar så kommer ju skatten göra att man förlorar en del kapital, medan om man realiserar en förlust så kan man ju göra avdrag mot andra vinster, och flytta till en motsvarande bostad och samtidigt spara pengar på annat håll via skatteavdragen.
2017-11-12, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
http://www.csn.se/press/2.832/1.4365

Ett tips till alla spekulanter som hänger i tråden och nu står inför en personlig konkurs är att höra med CSN var det är svårast att driva in skulder. Utefter det är det nog tid att börja planera emigration. Detta om ni inte har någon pålitlig släkting eller fru att föra över tillgångarna till. Tänk dock på att män som överlåter allt på detta sätt, som tyvärr är allt för vanligt, samtidigt kastrerar sig själva. De blir väldigt sorgliga vålnader, har sett det flera gånger med egna ögon hur de förändras.

Tänk också på att det finns rätt till återvinning inom ett antal år för konkursboets borgenärer, om man vid tiden för överlåtelsen av sina tillgångar faktiskt redan var ute på djupa vatten ekonomiskt. Fråga gärna om ni undrar något mer om detta.

Alla som skriver att säljarna ska vägra sälja. Vad är det niväntar på, en "dead cat bounce"? Det funkar inte eftersom alla spekulanter drar ner priserna nu när de/ni ska ut genom dörren samtidigt. Likaså den enorma nyproduktionen som ännu inte ens är såld.

Intressant inlägg måste jag säga!
Jag och mina vänner skulle absolut kunna klassas som speckare..
men att jag eller mina vänner skulle gå i personlig konkurs bara för att marknaden vänder är ju helt befängt. Det finns säkert en hel del svenssons som har hoppat på denna trend den senaste tiden.. och för många av dessa kan det blir tufft absolut.

Bara så du vet så köper man inte vad som helst.. utan man gör en utförlig riskanalys.. man planera in i minsta detalj ffa när det kommer till renoveringsobjekt.. och sist men inte minst har man varit med ett bra tag och sitter på en hög kapital.. mina vänner och jag sitter mer eller mindre på små lgn då stora lgn sedan 2015 har för hög risk.. små nyproduktioner är fortfarande ok vinst på Dvs ca 500-1000k

Jag har själv 5 st.. alla är ettor / små tvåor inköpta 2015/2016 och kommer jag att emigrera ? Absolut inte!! Kommer jag förlora pengar? Nej men jag kommer göra en mindre vinst? På måndag får vi svaret!!
Oavsett kommer vi fortsätta att skratta hela vägen till banken.. drar inte alla speckare över en kam!
2017-11-12, 00:48
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ojdå, du låter nästan lite arg..

Ingenstans har jag talat något om din inställning till amortering annat än vad du kallar den, att Din läsförståelseligger lite under vad som egentligen behövs kan bero på att du tillhör ytklipp-generationen som har lite svårt att läsa innantill och faktiskt förstå vad som står, finns det inte i ett klipp går det över huvudet.

Att du tolkar mitt exemplifierande till att jag finner det viktigt att man kallar amortering sparande som det är, istället för kostnad vilket det Inte är för en privatpersons krediter, som ett angrepp på din Inställning till att amortera eller inte får stå för dig, lägg inte det på mig.

Jag bryr mig inte om du amorterar eller inte, inte heller spelar det mig någon roll ifall du tycker man ska eller inte eller har en åsikt i Om man ska eller inte, alla dessa överväganden ska man göra själv och efter egen förmåga och önskad risk i förhållande till reward.

Däremot Ska man jämställa amortering med sparande då det defacto Är just det för en privatperson.

Det finns även en psykologisk effekt av det förutom det rent korrekta, det är att det negativt laddade ordet kostnad Inte landar på något som är positivt.

Men, ska vi göra en överrenskommelse?
Du slutar att felaktigt torgföra amortering som kostnad så ska jag sluta att rätta dig, deal?

Jaså, nu backar du från dina ord. Från ditt tidigare inlägg:

Citat:
Detta resonemang runt amortering som annat än senarelagt sparande till konsumtion gör dig dels mer sårbar för räntehöjning Och mer benägen att låna större belopp då du inte ser någon koppling mellan din inkomst och ditt lån annat än som en utgift, detta driver priserna uppåt.

Säg upp dina privata lån och spärra dig från att ta nya och skaffa en förmyndare, du är inte mogen att hantera sådana avancerade saker som privata krediter.

Vänligen ljug mig och trådens övriga deltagare rakt upp i ansiktet, så slipper jag tråka ut mig själv genom att påpeka det. Det är den enda överenskommelsen jag är villig att göra med dig.

Resterande är antingen ointressanta upprepningar, tråkiga personangrepp och amatörpsykologiska påståenden som redan visat sig vara helt felaktiga. Amortering som sparande har prövats under många år nu. Bevisligen har den synen på amortering inte hindrat överbelåning, ej heller har det fått särskilt många att amortera. Spara gör duktiga människor, fina människor. Spara är tråkigt, resa på solsemester är roligare. Och om man väl varit duktig och sparat så kan man ju faktiskt använda sitt sparkapital till något roligt.

Amortering som en definitiv kostnad, kostnaden för din konsumtion som du skjutit upp men till slut på ett eller annat sätt måste betala, tror jag hindrar onödig konsumtion och därmed onödiga lån. Vad gäller den psykologiska biten så kan jag definitivt inte säga att jag har rätt, men du har definitivt fel. För din idé är prövad, och motbevisad.
2017-11-12, 01:25
Medlem
Trillskes avatar
Det var då ett himla tjat om amortering. Den enskilda handlingen att amortera är att spara. Den kombinerade handlingen att låna pengar och amortera på lånet är absolut inte att spara.
2017-11-12, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jaså, nu backar du från dina ord. Från ditt tidigare inlägg:

Vänligen ljug mig och trådens övriga deltagare rakt upp i ansiktet, så slipper jag tråka ut mig själv genom att påpeka det. Det är den enda överenskommelsen jag är villig att göra med dig.

Resterande är antingen ointressanta upprepningar, tråkiga personangrepp och amatörpsykologiska påståenden som redan visat sig vara helt felaktiga. Amortering som sparande har prövats under många år nu. Bevisligen har den synen på amortering inte hindrat överbelåning, ej heller har det fått särskilt många att amortera. Spara gör duktiga människor, fina människor. Spara är tråkigt, resa på solsemester är roligare. Och om man väl varit duktig och sparat så kan man ju faktiskt använda sitt sparkapital till något roligt.

Amortering som en definitiv kostnad, kostnaden för din konsumtion som du skjutit upp men till slut på ett eller annat sätt måste betala, tror jag hindrar onödig konsumtion och därmed onödiga lån. Vad gäller den psykologiska biten så kan jag definitivt inte säga att jag har rätt, men du har definitivt fel. För din idé är prövad, och motbevisad.

Nej, din tolkning av vad du vill min exemplifiering ska vara får din egen läsförståelse stå för, har du svårt att förstå vad jag menar tycker jag du ska fråga istället för att läsa in egna tolkningar.

Enligt ditt sätt att tolka vad en amortering är för en privatperson som inte lever av den finansiella avkastningen av lånet så Kan du inte spara Innan du stoppat undan kapital nog att lösa lånet.

För du kan inte på allvar mena att du kan spara något samtidigt du har lån och kallar amorteringen en kostnad, eller?

Vi tar ett exempel.
Du och jag lånar 100´var till en vara som räcker 10 månader, för enkelhetens skull hoppar vi över räntan.
Jag amorterar 10´i månaden medans du sätter undan lika mycket, efter 10 månader är mitt lån borta men jag har noll på kontot medans du fortfarande har ditt lån kvar men 100´på kontot.

Har du sparat och jag betalat en kostnad?
Har vi bägge sparat?
Eller har vi bägge betalat en kostnad?
Hur skiljer sig våra tillgångar?

En kredit är ett förtida uttag på ditt sparkonto som du möjligjort med din kreditvärdighet, utan din kreditvärdighet är du hemställd åt förtida sparande.

Om du Inte är kreditvärdig, har du aldrig sparat när du konsumerar dina sparade pengar?
Eller har du sparat och sedan konsumerat pengarna?
Om det senare, vad kallar du att konsumera före istället?

Amortering är sparande för nära nog Alla privatpersoner, om det är bra eller dåligt har jag ingen uppfattning om, det är upp till var och en om man vill spara eller inte och hur man gör det.

Finns det bättre sätt att spara än amortering?
Ja, för vissa, om avkastningen är högre än låneräntan men du har ju det där med risk/reward att räkna in så placera väl och var vaken.
Även rent kontantsparande kan vara bättre för en del som buffert för att klara räntorna om man plötsligt blir utan eller lägre inkomst, ex. FK, eller något går sönder och det du amorterat käkats upp av värdeminskning så belåningsutrymme saknas men, ligger man så på marginalen kanske man ska skaffa en bättre hyresvärd än banken.

Kalla en amortering kostnad kan du göra när du har din inkomst från avkastningen på det lån du tagit, exempelvis om du hyr ut ditt boende och lever på detta, då är du dock näringsidkare och inte privatperson längre.
När du själv bor i den och förvärvsarbetar för att betala lånet så har inte ditt lån något med din inkomst att göra annat än att det ska betalas med den och därför blir din amortering sparande.

Att folk sedan ser bolånet som en hyra är en helt annan debatt och har mycket med tillgången på, eller snarare avsaknaden av hyreslägenheter att göra, att de personer Ser amortering som en kostnad är för att de är hyresgäster med banken som värd.
Vad några av de personerna kommer upptäcka är att banken är en Mycket hårdare hyresvärd än andra och att deras möjlighet att få hjälp Och behålla boendet vid en kris visar sig oförenligt.

Men, för att återgå, amorteringsfria lån och den tydligen spridda uppfattningen att amortering är en kostnad har hjälp till att driva upp priset då du inte ser någon koppling mellan lånet och din inkomst annat än att den räcker till utgifterna, att detta lånet ska betalas tillbaka Med din inkomst verkar inte koppla riktigt.
Samtidigt så sparar man till en resa, hur går det till.....var inte det en kostnad.....eller var det bara amorteringen som var det.....eller är det sparande ända tills man använder pengarna och då blir sparandet omvandlat till en kostnad.....

Nej, jag står fast vid att förstår du inte amortering=sparande ska du inte låna.

För övrigt, överbelåning? Var ser du den?
Mig veterligen klarar de allra flesta låntagare sina åtaganden problemfritt allt lika, de allra flesta klarar en rätt bra höjning av räntan med och ett prisfall är inga problem sålänge de bor kvar så var du ser en överbelåning vet jag inte.
Högt belånad och överbelånad är inte samma sak.
2017-11-12, 04:59
Medlem
Trillskes avatar
http://www.penates.se/stockholms-lan-bostadsratter/

Snittpriser visar -4.4% över senaste 12 månaderna.

Vi kan konstatera att marknaden är... trög. Precis som Alpha skriver är bostäder lite som platt-tv; de blir billigare.

Blir mycket popcorn till Januari-siffrorna, kommer vara ett rätt stort SvenneBanan-"hack" att hämta tillbaka.
2017-11-12, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
För att få den typ av nedgångar som du talar om måste du tvinga folk att sälja. Det är väldigt billigt att bo idag så då måste något drastiskt hända först. Folk säljer inte till förlust av fri vilja precis. Jag kan ge dig rätt i att det finns några som kan ramla mellan stolarna men de utgör knappast tillräckliga volymer för att påverka genomsnittspriser märkvärt. Nej, så länge boendekostnaderna inte ökar så blir det ingen större nedgång.

Nedgångar gäller ju nu.

Anekdotiska exempel från mig själv är två bekanta som inte fått sina hus sålda. Stockholmsområdet. Ena annonsen har dragits tillbaka. Andra huset har man sänkt priset på. Det som har förändrats är rimligen att det starka utbudet påverkar prisbilden nedåt därför att det är för dyrt, inte för billigt.

Det är inte billigt att bo! Antingen är hyrorna rejäla i förhållande till lön/pension eller så är skuldsättningen mycket hög. Finns inget billigt i det och ingen riksbank i världen har hjälpt folket i de länder där de verkar.
2017-11-12, 08:10
Medlem
troglodytens avatar
Amortering är inte sparande.

Definitionen på sparande är att lägga undan inkomster idag (som banksparande, obligationer, aktier etc) för att ha tillgång till likviditet senare.

Amortering av en kredit (lån) innebär dödande av en del av krediten, långivaren kommer inte att se det som att du har ett tillgodohavande.

Pengarna du amorterat med finns således inte kvar för dig att disponera och är alltså per definition inget sparande.

Om du har tur kan du skapa ny likviditet genom att ta ett nytt lån, men det beror helt på dina inkomster och säkerheter vid den tidpunkten.

Det flesta spar-ekonomer talar om huruvida man ska *spara* eller *amortera* om man har ett överskott, om det kan vara en ledtråd.
2017-11-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten

Definitionen på sparande är att lägga undan inkomster idag (som banksparande, obligationer, aktier etc) för att ha tillgång till likviditet senare.

Amortering av en kredit (lån) innebär dödande av en del av krediten, långivaren kommer inte att se det som att du har ett tillgodohavande.

Pengarna du amorterat med finns således inte kvar för dig att disponera och är alltså per definition inget sparande.

Om du har tur kan du skapa ny likviditet genom att ta ett nytt lån, men det beror helt på dina inkomster och säkerheter vid den tidpunkten.

Det flesta spar-ekonomer talar om huruvida man ska *spara* eller *amortera* om man har ett överskott, om det kan vara en ledtråd.

De flesta privatpersoner utan ekonomiutbildning benämner spara som ökat nettovärde eller eget kapital som det kallas. Du har dock rätt i sak. Utöver det så säger privatperspner att man sparar x om ett alternativ är billigare än ett annat, samma princip gäller när man amorterar då räntekostnaden minskar, alltså den operationella kostnaden, vilket leder till mer pengar i framtiden. Du har alltså sparat in framtida kostnader.
2017-11-12, 08:41
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:

Jo, men om den kredit du "dödat" avser inköp av en tillgång som även efter krediten är avbetald är värd något så har du ju en obelånad tillgång. Det är väl detta som folk ser som sparande.

Du nämner ju själv aktier men skillnaden här mellan en aktie och en bostad att den förra är vanligtvis enklare att omsätta till likvida medel för att utgöra köpkraft.
Senast redigerad av CardinalSin 2017-11-12 kl. 08:44. Anledning: Stavfel
2017-11-12, 08:59
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:

Amortering är ett sparande eftersom det ökat värdet av dina nettotillgångar.

Vilka är "De flesta spar-ekonomerna"?
2017-11-12, 09:09
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Jo, men om den kredit du "dödat" avser inköp av en tillgång som även efter krediten är avbetald är värd något så har du ju en obelånad tillgång. Det är väl detta som folk ser som sparande.

Du nämner ju själv aktier men skillnaden här mellan en aktie och en bostad att den förra är vanligtvis enklare att omsätta till likvida medel för att utgöra köpkraft.

Ja, amortering är inte ett sparande per definition men sättet att använda lånet *kan* leda till att det finns kvar ett större eller mindre värde när lånet är amorterat. En fastighet har förmodligen större kvarvarande värde än 1000 plattor öl.

(Även definitionsmässigt sparande (t.ex. aktieplaceringar) kan bli mer eller mindre värdelöst.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in