Citat:
Ursprungligen postat av
KlausStein
Jaså, nu backar du från dina ord. Från ditt tidigare inlägg:
Vänligen ljug mig och trådens övriga deltagare rakt upp i ansiktet, så slipper jag tråka ut mig själv genom att påpeka det. Det är den enda överenskommelsen jag är villig att göra med dig.
Resterande är antingen ointressanta upprepningar, tråkiga personangrepp och amatörpsykologiska påståenden som redan visat sig vara helt felaktiga. Amortering som sparande har prövats under många år nu. Bevisligen har den synen på amortering inte hindrat överbelåning, ej heller har det fått särskilt många att amortera. Spara gör duktiga människor, fina människor. Spara är tråkigt, resa på solsemester är roligare. Och om man väl varit duktig och sparat så kan man ju faktiskt använda sitt sparkapital till något roligt.
Amortering som en definitiv kostnad, kostnaden för din konsumtion som du skjutit upp men till slut på ett eller annat sätt måste betala, tror jag hindrar onödig konsumtion och därmed onödiga lån. Vad gäller den psykologiska biten så kan jag definitivt inte säga att jag har rätt, men du har definitivt fel. För din idé är prövad, och motbevisad.
Nej, din tolkning av vad du vill min exemplifiering ska vara får din egen läsförståelse stå för, har du svårt att förstå vad jag menar tycker jag du ska fråga istället för att läsa in egna tolkningar.
Enligt ditt sätt att tolka vad en amortering är för en privatperson som inte lever av den finansiella avkastningen av lånet så Kan du inte spara Innan du stoppat undan kapital nog att lösa lånet.
För du kan inte på allvar mena att du kan spara något samtidigt du har lån och kallar amorteringen en kostnad, eller?
Vi tar ett exempel.
Du och jag lånar 100´var till en vara som räcker 10 månader, för enkelhetens skull hoppar vi över räntan.
Jag amorterar 10´i månaden medans du sätter undan lika mycket, efter 10 månader är mitt lån borta men jag har noll på kontot medans du fortfarande har ditt lån kvar men 100´på kontot.
Har du sparat och jag betalat en kostnad?
Har vi bägge sparat?
Eller har vi bägge betalat en kostnad?
Hur skiljer sig våra tillgångar?
En kredit är ett förtida uttag på ditt sparkonto som du möjligjort med din kreditvärdighet, utan din kreditvärdighet är du hemställd åt förtida sparande.
Om du Inte är kreditvärdig, har du aldrig sparat när du konsumerar dina sparade pengar?
Eller har du sparat och sedan konsumerat pengarna?
Om det senare, vad kallar du att konsumera före istället?
Amortering är sparande för nära nog Alla privatpersoner, om det är bra eller dåligt har jag ingen uppfattning om, det är upp till var och en om man vill spara eller inte och hur man gör det.
Finns det bättre sätt att spara än amortering?
Ja, för vissa, om avkastningen är högre än låneräntan men du har ju det där med risk/reward att räkna in så placera väl och var vaken.
Även rent kontantsparande kan vara bättre för en del som buffert för att klara räntorna om man plötsligt blir utan eller lägre inkomst, ex. FK, eller något går sönder och det du amorterat käkats upp av värdeminskning så belåningsutrymme saknas men, ligger man så på marginalen kanske man ska skaffa en bättre hyresvärd än banken.
Kalla en amortering kostnad kan du göra när du har din inkomst från avkastningen på det lån du tagit, exempelvis om du hyr ut ditt boende och lever på detta, då är du dock näringsidkare och inte privatperson längre.
När du själv bor i den och förvärvsarbetar för att betala lånet så har inte ditt lån något med din inkomst att göra annat än att det ska betalas med den och därför blir din amortering sparande.
Att folk sedan ser bolånet som en hyra är en helt annan debatt och har mycket med tillgången på, eller snarare avsaknaden av hyreslägenheter att göra, att de personer Ser amortering som en kostnad är för att de är hyresgäster med banken som värd.
Vad några av de personerna kommer upptäcka är att banken är en Mycket hårdare hyresvärd än andra och att deras möjlighet att få hjälp Och behålla boendet vid en kris visar sig oförenligt.
Men, för att återgå, amorteringsfria lån och den tydligen spridda uppfattningen att amortering är en kostnad har hjälp till att driva upp priset då du inte ser någon koppling mellan lånet och din inkomst annat än att den räcker till utgifterna, att detta lånet ska betalas tillbaka Med din inkomst verkar inte koppla riktigt.
Samtidigt så sparar man till en resa, hur går det till.....var inte det en kostnad.....eller var det bara amorteringen som var det.....eller är det sparande ända tills man använder pengarna och då blir sparandet omvandlat till en kostnad.....
Nej, jag står fast vid att förstår du inte amortering=sparande ska du inte låna.
För övrigt, överbelåning? Var ser du den?
Mig veterligen klarar de allra flesta låntagare sina åtaganden problemfritt allt lika, de allra flesta klarar en rätt bra höjning av räntan med och ett prisfall är inga problem sålänge de bor kvar så var du ser en överbelåning vet jag inte.
Högt belånad och överbelånad är inte samma sak.