2017-11-19, 01:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Man tycker att någon som lägger ner så mycket tid på att diskutera en 'bostadsbubbla' har någon slags uppfattning om vad en 'bostadsbubbla' innebär. Det är som att jag ska diskutera SDs nya motion utan att förstå vad en motion innebär. Seså fram med din definition av 'bostadsbubbla' nu, har vi en ja eller nej, om ja riskerar den att spricka nu? Jag har nu frågat dig rakt ut flera gånger. Det blir spännande att se om du vågar svara den här gången.

Ge då en bättre definition, som efterfrågas ovan. Vågar du din fega suedi? Eller kommer du framstå som en slingrande feg orm som inte kan ge svar på tal? Upp till bevis.

Du har fått det redan, är du så full att du inte har sett det? I så fall är det kanske bättre att du återkommer imorgon när du är nykter.
2017-11-19, 01:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu var det inte profeten som åsyftades. Han behöver väl inte läsa den. Hur tänkt du egentligen.
Utan det som åsyftades var en troende.
Hahahhahhaha jo tjena den gick man ju på. Nu fick du lära dig lite allmänbildning så här på kvällskvisten.

Citat:
Se här ovan bara som exempel.
Matematik är baserat på definitioner. Därför går det just att göra bevis.
Du har ingen som helst koll och yrar bokstavligen.
Precis så är matematik baserat på subjektiva definitioner. Jag efterfrågar att svenne-en-paradox ska ge en definition på 'bostadsbubbla'. Han slingrar sig som en orm och vill inte ge någon. Vågar du dig på att ge dig ut på hal is genom att definiera 'bostdsbubbla'?
2017-11-19, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du skriver så förvirrade inlägg att det ibland är svårt att förstå vad du menar, jag du har kanske svårt att förstå det själv antar jag.

Ja det är klart att priserna kan ändras snabbt, du slår in öppna dörrar här.

Jaha, intresseklubben noterar. Hade du någon poäng du ville framföra, t.ex. vad räntorna skulle vara om det var på annat sätt?
Jag märker att du har svårt att förstå mina inlägg, lika gott att vi slutar diskutera.
2017-11-19, 01:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Vore intressant att undersöka hur ofta det kan ske. Känner du till något fall där någon kunnat göra detta när väl bygget satt igång? Och hur många tror du är "många"?
Tror du vi kommer få se många byggprojekt där spekulanterna backat ur de närmaste två åren då?

Jag har studerat prospekt och sett att man då kunde backa ur sent och bara förlora en måttlig avgift som skulle erläggas i tidigare skede. När priserna under så många år har stigit så mycket är det förstås ite sannolikt att folk har hoppat av speciellt ofta eftersom det varit lönsamt att fullfölja.

Alla byggare har däremot förmodligen inte exakt samma upplägg så man får studera vad som gäller.

Citat:
Du kanske missade att det står "i så fall", dvs jag frågade dig om vad du tror om olika eventualiteter, varav jag även nämnde fler än den ovan. Det innebär inte att jag påstår att det kommer bli så.
Det intressanta är vad vi tror kommer ske med alla spekulationslägenheter. Tror du att spekulanterna kommer 1. dra sig ur innan bygget är klart 2. sänka priserna tills de hittar köpare dvs ta köpare från resten av marknaden och därmed påverka "balansen" 3. hyra ut i andrahand 4. sitta med tomma lägenheter?
Troligen en kombination av alla dessa, men det innebär i så fall också att vi måste fråga oss hur stor effekten av dem som väljer att sälja "till varje pris" blir på priserna i resten av beståndet.

Jag förväntar mig att folk gör det som är mest lönsamt och det beror förstås på vad marknadspriset är då köpet ska fullföljas.

Citat:
Jag har inte sagt något om någon "obalans". Du använde ordet "balans" före mig. Vad menar du själv med att "balansen rubbas"? Jag antar att det innebär att priset förskjuts åt något håll.

"Balansen krävs det däremot extremt mycket för att rubba eftersom väldigt få kommer sälja och börja tälta."
Jag menar att många faktiskt försöker och kommer försöka sälja utan att köpa något och utan att behöva börja tälta. Du menar själv att balansen rubbats när det gäller nyproduktion, vore trevligt om du ville precisera vad du menar med det. Har nyproduktion en egen balans som inte påverkar resten av beståndet?

Obalanser mellan utbud och efterfrågan får man när regleringar införs och inte när marknadspris råder.
2017-11-19, 01:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag märker att du har svårt att förstå mina inlägg, lika gott att vi slutar diskutera.

Ja skriv igen när du själv vet vad du vill säga så går det säkert bättre.
2017-11-19, 01:25
Avslutad
Citat:
Du har fått det redan, är du så full att du inte har sett det? I så fall är det kanske bättre att du återkommer imorgon när du är nykter.
Du definierade 'bostadsbubbla' som priser långt över marknadspriser.

Den definitionen håller ingen kvalitativ analytisk nivå då vi inte kan veta vad marknadspriser är i ett ekonomiskt system som inte har marknadspriser.
Men om vi med marknadspriser menar de priser som det planekonomiska systemet ger oss, så har vi då enligt graferna som publicerats i tråden en avvikelse från det normala.

Så enligt både din och min definition har vi alltså en bubbla.

Då kommer följdfrågan, kommer den nu att spricka?
2017-11-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ja skriv igen när du själv vet vad du vill säga så går det säkert bättre.
Jag vet vad jag vill säga men det blir jobbigt att diskutera med dig då jag uppfattar det som att du inte vill eller kan förstå mina inlägg. Att du dessutom kryddar dina svar med oförskämdheter och nedsättande omdömen gör inte saken bättre.
2017-11-19, 01:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du definierade 'bostadsbubbla' som priser långt över marknadspriser.

Den definitionen håller ingen kvalitativ analytisk nivå då vi inte kan veta vad marknadspriser är i ett ekonomiskt system som inte har marknadspriser.
Men om vi med marknadspriser menar de priser som det planekonomiska systemet ger oss, så har vi då enligt graferna som publicerats i tråden en avvikelse från det normala.

Så enligt både din och min definition har vi alltså en bubbla.

Då kommer följdfrågan, kommer den nu att spricka?

När bostadspriserna sätts av marknaden så har vi marknadspriser förstås. Att du sedan har synpunkter på hur räntorna styrs har intresseklubben redan noterat men det kom aldrig någon slutsats om vad räntorna skulle varit med något annat system som du eventuellt förespråkar. Du kanske kan fundera p det och återkomma när du har någon poäng.

Men nej, enligt min definition finns det ingen bubbla, du är förvirrad.
2017-11-19, 01:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag vet vad jag vill säga men det blir jobbigt att diskutera med dig då jag uppfattar det som att du inte vill eller kan förstå mina inlägg. Att du dessutom kryddar dina svar med oförskämdheter och nedsättande omdömen gör inte saken bättre.

Men skriv då konkret vad som är din poäng, vad vill du ha sagt?
Men jag kan medge att jag var lite för elak mot dig då du inte är som alla andra jönsar, jag kan se att du är mer seriös och förtjänar lite bättre.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-11-19 kl. 01:34.
2017-11-19, 01:42
Avslutad
Citat:
När bostadspriserna sätts av marknaden så har vi marknadspriser förstås. Att du sedan har synpunkter på hur räntorna styrs har intresseklubben redan noterat men det kom aldrig någon slutsats om vad räntorna skulle varit med något annat system som du eventuellt förespråkar. Du kanske kan fundera p det och återkomma när du har någon poäng.

Men nej, enligt min definition finns det ingen bubbla, du är förvirrad.
Således har du stipulerat bort alla möjligheter till att det ens skulle kunna råda en bubbla.

Det är som att jag stipulerar att 1+1=0
, dvs matematik finns inte. Den definitionen håller inte.

Om du med bostadsbubbla menar priser som ligger långt ovanför marknadspriser. Där marknadspriser är historiska priser på en given marknad, fri eller ofri skitsamma. Då har vi en bostadsbubbla enligt din definition. Nu fick jag tag i dig din hala ål.

Så svara nu på detta -> kommer bubblan nu att spricka?
2017-11-19, 01:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Således har du stipulerat bort alla möjligheter till att det ens skulle kunna råda en bubbla.

Det är som att jag stipulerar att 1+1=0
, dvs matematik finns inte. Den definitionen håller inte.

Det där är ingen korrekt logisk slutsats, du fantiserar bara fram slutsatser som du saknar grund för. Det blir inte korrekt bara för att du använder ord som "således" och "stipulerar".

Citat:
Om du med bostadsbubbla menar priser som ligger långt ovanför marknadspriser. Där marknadspriser är historiska priser på en given marknad, fri eller ofri skitsamma. Då har vi en bostadsbubbla enligt din definition. Nu fick jag tag i dig din hala ål.

Så svara nu på detta -> kommer bubblan nu att spricka?

Hur kom historiska priser in i bilden här? Marknadspriset nu är det pris som gäller på marknaden nu.
2017-11-19, 02:01
Medlem
hahatamejomnikans avatar
Citat:
Det där är ingen korrekt logisk slutsats, du fantiserar bara fram slutsatser som du saknar grund för. Det blir inte korrekt bara för att du använder ord som "således" och "stipulerar".

Hur kom historiska priser in i bilden här? Marknadspriset nu är det pris som gäller på marknaden nu.
Han kanske menar att du varit en politiskt mongolid som byggt upp hela din framtid på hobbymoderatideologin att du bor dyrt?
Senast redigerad av hahatamejomnikan 2017-11-19 kl. 02:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in