2017-11-11, 19:27
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Huvudskillnaden är att det inte finns något inom vetenskapen som motsäger det jag skrev, utan det finns stöd för varje tanke. Däremot är det absolut inte fullt bevisat att det faktiskt är på det viset.

Det finns inte någon fungerande hypotes som säger det du beskriver heller.

Citat:
Men, att universum uppkommit ur tomma intet sakar helt vetenskapliga belägg.
Och någon extern dragkraft måste det finnas för att de yttersta galaxerna ska kunna accelerera, i alla fall enligt de nu kända fysiska lagarna.

Du får gärna länka till där kosmologer förklarar accelerationen med en extern kraft. Vad jag har förstått så spekuleras det om den mörka energin som förklaring för accelerationen, och den är föreslagen att faktiskt befinna sig inom universum.
Senast redigerad av innesko 2017-11-11 kl. 19:46.
Citera
2017-11-12, 08:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Men den större sannolikheten är att det är liv och intelligens som har skapat den orsaken. Om inte, om det vore någon annan faktor i tiden, vore sannolikheten att det skulle uppstå just ett universum som innehåller liv och intelligens försvinnande liten.

Aaah, "finetunings"-argumentet ... IGEN.

Men detta är ju redan motbevisat (vilket du tyvärr verkar ka missat).
Citera
2017-11-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah, "finetunings"-argumentet ... IGEN.

Men detta är ju redan motbevisat (vilket du tyvärr verkar ka missat).
Nej. Då har du inte förstått! Och jag kan inte bemöta ett avfärdande som inte specificerar vad det är som avfärdas.
Citera
2017-11-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Jag har extremt svårt att förstå vad gud löser för problem i detta fall? På vilket sätt är gud en bättre förklaring än att "det bara hände"? Att ha gud som förklaring är för mig mer oförståeligt än en förklaring som att "det bara hände".

Ser vi i verkligheten att saker bara uppstår ur ingenting? Har du sett att en bil eller kossa som bara ploppar upp ur ingenting? Nej. Finns det ett upphov så ligger en upphovsman bakom det. Allt annat vore som att dra kaninen ur den tomma hatten.

Försök inte göra universum till enda undantaget bara för att det råkar vara större. Felargumentation
Citera
2017-11-12, 09:34
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
Ser vi i verkligheten att saker bara uppstår ur ingenting? Har du sett att en bil eller kossa som bara ploppar upp ur ingenting? Nej. Finns det ett upphov så ligger en upphovsman bakom det. Allt annat vore som att dra kaninen ur den tomma hatten.

Försök inte göra universum till enda undantaget bara för att det råkar vara större. Felargumentation

Nej, jag har aldrig någonsin sett "ingenting" så det är väl självklart att jag inte ser något ploppar ut från det.

Fast du kan inte bara säga att allt har en upphovsman och därför så är det en indikation på gud. Det är ett cirkelresonemang, hur vet du exempelvis att solen har en?

Sedan löser du ju ett mysterium med ett ännu större och du erbjuder inte någon som helst förklaring varför det skulle vara en lösning på något.
Citera
2017-11-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det finns vetenskapliga belägg för ett sannolikt cykliskt universum. För det första påstår Big bang-teorin ingalunda att universum uppstod ur tomma intet. För det andra accelererar de yttersta galaxerna accelererar bort från oss. Det är vetenskapligt fastslaget.

Ge mig vetenskapliga belägg för att universum uppstått ur ingenting, om du kan.

När det gäller tid så missförstod du mig. Jag skrev att det visst finns före och efter, men problemet är att tid, så som vi mäter det, inte existerar i svarta hål. Man kan bara säga att det finns ett före och ett efter, och sedan börja räkna tid från ”efter”, tills detta blir ett ”före” på nytt och man måste sluta räkna igen, tills nästa ”efter”, osv. Tid finns naturligtvis och går att räkna utanför det system som befinner sig i ett svart hål, men vi är ju, som bekant, inte utanför vårt universum, eller hur? Då kan vi bara räkna från ”efter”.

Den originella Big-Bang teorin visar inget annat än att universum expanderar, vilket betyder att det (bakåt i tiden) också minimeras tillbakaa till en absolut startpunkt, begynnelsen. Den drar absolut ingen slutsats på att något cykliskt stadie där innan skulle ha existerat, men även OM så vore fallet så skulle detta stadie också ha sin början (våra erfarenheter bevisade i matematisk logik bekräftar detta).

Att Universum skulle uppstå av sig självt vore omöjligt. Det kan inte heller vara evigt. Därför ser jag det som bevis och vettigt nog att tro på en Gud som skaparen. Det är upp till dig att bevisa motsatsen.

Intressant där med svarta hålen. Men även svarta hål har ett absolut "före" i relation till "efter" (den exakt befintliga stunden)
Senast redigerad av Swedensmoker 2017-11-12 kl. 10:02.
Citera
2017-11-12, 10:00
Medlem
Citat:
Nej, jag har aldrig någonsin sett "ingenting" så det är väl självklart att jag inte ser något ploppar ut från det.

Fast du kan inte bara säga att allt har en upphovsman och därför så är det en indikation på gud. Det är ett cirkelresonemang, hur vet du exempelvis att solen har en?

Sedan löser du ju ett mysterium med ett ännu större och du erbjuder inte någon som helst förklaring varför det skulle vara en lösning på något.

Du förstod mitt "ingenting" helt fel. Det jag menar är, vi ser inte i den fysiska verklighet vi befinner oss i att saker bara dyker upp FRÅN intet TILL rummet. En bil ploppade inte bara upp från att ena stunden inte existera till att i den andra finnas.

Solen går med resten av allt annat tillbaka till expansionens fullständiga start.
Se bild --> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/Angular_%28PSF%29.svg/1200px-Angular_%28PSF%29.svg.png

Tänk spetsen av vinkeln som begynnelse och vinkel A och B som det konstanta utvidgandet av universums massa. Med detta kan vi dra 2 hypoteser...

1. Universum uppstod ur intet/av sig självt (lyfta-upp-sig-själv-i-håret-tricket)
2. En ickefysisk, evig, allsmäktig Gud skapade med sin vilja och otroliga intelligens Universum med den finjustering vi ser häri.

Välj själv..
Senast redigerad av Swedensmoker 2017-11-12 kl. 10:04.
Citera
2017-11-12, 10:06
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Du förstod mitt "ingenting" helt fel. Det jag menar är, vi ser inte i den fysiska verklighet vi befinner oss i att saker bara dyker upp FRÅN intet TILL rummet. En bil ploppade inte bara upp från att ena stunden inte existera till att den andra finnas.

Då får du förtydliga varför det är relevant för sammanhanget? För det är inte det vi talar om när vi talar om att universum uppstod ur ingenting.

Citat:
Solen går med resten av allt annat tillbaka till expansionens fullständiga start.
Se bild --> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/Angular_%28PSF%29.svg/1200px-Angular_%28PSF%29.svg.png

Tänk spetsen av vinkeln som begynnelse och vinkel A och B som det konstanta utvidgandet av universums massa. Med detta kan vi dra 2 hypoteser...

1. Universum uppstod ur intet/av sig självt (lyfta-upp-sig-själv-i-håret-tricket)
2. En ickefysisk, evig, allsmäktig Gud skapade med sin vilja och otroliga intelligens Universum med den finjustering vi ser häri.

Välj själv..

Jag håller absolut inte med om att det där är de enda två möjligheterna. Jag lägger märke till att du bara ignorerade att du förde ett cirkelresonemang, ditt resonemang är ju följande.

1. Universum har en upphovsman.
2. Därför har allt en upphovsman.
Slutsats: Universum har en upphovsman.

Jag känner mig inte övertygad av resonemanget.
Citera
2017-11-12, 10:21
Medlem
Citat:
Då får du förtydliga varför det är relevant för sammanhanget? För det är inte det vi talar om när vi talar om att universum uppstod ur ingenting.

Jag håller absolut inte med om att det där är de enda två möjligheterna. Jag lägger märke till att du bara ignorerade att du förde ett cirkelresonemang, ditt resonemang är ju följande.

2. Därför har allt en upphovsman.
Slutsats: Universum har en upphovsman.

Jag känner mig inte övertygad av resonemanget.

??
Igen,??

Du förvrider helt min argumentation, eller så förstår du inte. Snarare:

1. Allt existerande har en orsak
(Belägg: Våra erfarenheter bekräftar detta. Finns inget som magiskt ploppar upp FRÅN intet TILL något)
2. Universum existerar
(Vi behöver väl inte strida kring denna premiss, åtminstone...?)
3. Universum har en orsak, orsaken Gud.
(Belägg: Med vetenskaplig hjälp vet vi att Universum konstant expanderar, vilket betyder att det bakåt i tiden också har minimerats fram tills det når alltings startpunkt, begynnelsen. Eftersom saker inte existerar utan orsak (läs belägg för premiss 1) så är därför Gud upphovsmannen till Universum).
Citera
2017-11-12, 10:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Min uppfattning är att man kan
finna bevis för att Gud finns, alldeles utan att komplicera till det. Gud finns nämligen alldeles
nära människorna, både i vardagen som fest, i det lilla och i det lite större. Han är med oss
i livet, helt enkelt. Det behöver inte vara svårare än så för att finna bevis för att Gud finns.

Citat:
Sen finns det också större konkreta "bevis" som indikerar väldigt starkt på att Gud finns, fast
några sådana "bevis" tänker jag inte ta upp just nu.

Så du håller dig alltså till 'guds'-"bevis" som inte är konkrete. Vilket bara är ett av dom vanliga försöken på att göra själva bevis-konceptet så luddigt, att man kan smussla i stort sett vad som helst in i det.
Citera
2017-11-12, 10:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns ingen subjektiv syn på vad objektivitet är.

Även "subjektivister" måste relatera till definitionen av objektivitet.
Citera
2017-11-12, 10:43
Medlem
inneskos avatar
Citat:
??
Igen,??

Du förvrider helt min argumentation, eller så förstår du inte. Snarare:

Nej du undviker att försvara ditt resonemang.

Citat:
1. Allt existerande har en orsak
(Belägg: Våra erfarenheter bekräftar detta. Finns inget som magiskt ploppar upp FRÅN intet TILL något)

Detta var premissen jag ifrågasatte och krävde att du skulle motivera den. Som svar på detta ger du mig svaret att allt har en upphovsman, när jag frågar hur du vet det så säger du att gud är upphovsmannen till universum och därför har allt en upphovsman.

På vilket sätt har jag då förvridit ditt argument när jag säger att ditt argument är

2. Allt har en upphovsman
Slutsats: Universum har en upphovsman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in