2020-04-03, 13:01
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Dessa diskussioner är underbara, att "Gud finns" kan förmodligen minst betyda 3 saker.

1. Att Gud finns för den enskilde individen, denna "upplever" kontakt eller att ha blivit guidad av Gud. På ett personligt plan. Kanske mer som en känsla det kan vara svårt att sätta exakta ord på.

2. Gud, en större makt finns, skaparen av denna värld. Men denna Gud låter oss reda ut oss själva, deism.

3. En personlig allsmäktig Gud som ser oss, hör, våra böner, vet vårt förflutna och vår framtid och bryr sig om oss. Speciellt vad vi äter, när vi äter, vad vi jobbar med, och kanske framförallt bryr sig Gud om vad vi gör nakna, och med vem och hur.

Gudstro kommer i många former, kanske lika många former som troende. Bevis för att Gud existerar behövs egentligen inte för att tro, det blir först aktuellt om du vill ha medhåll från andra eller du vill att dessa ska göra som du vill med religiösa argument.

Ja precis. Det med bevis för eller emot kommer ju sällan upp i annat än diskussioner där kristna människor ska övertyga andra att deras liv är bäst. Jag är för religionsfrihet. Men det innebär även rätten att avstå religion. Jag behöver inte bevisa att religion inte finns, så länge religiösa människor avstår från att packa på mig sin tro.
Citera
2020-04-05, 19:34
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ett bra exempel på att tolka symbolism som ord-för-ord-sanningar.

Det har aldrig gått bra att tolka symbolism utan förmåga att se symbolism.

Det står väl i bibeln om omskärelse också.. inte för att det står att man ska skära av förhuden på barn.. men ser man det inte symboliskt trots att det är enbart symboliskt i bibeln.. då blir allt galet och man började skära av förhuden på barn medans man såg sig själv som helig och en duktig följare av religiösa skrifter.
Så exakt hur avgör du vad som är symboliskt och vad som är bokstavligt?
Citera
2020-04-05, 19:42
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Så exakt hur avgör du vad som är symboliskt och vad som är bokstavligt?

Det finns inget bokstavligt i bibeln eftersom dom "skrev" med symbolism förut eftersom det är svårare att misstolka än språk som används idag, tror jag.

Logik fungerar ju också lixom , kan ju fråga sig själv om det låter rimligt att gudar skapade människor för att uppmana oss genom biblar till att skära av kroppsdelar från barns kroppar för att bibeln tolkas litterärt efter att nått ägghuvud fått för sig att man aldrig behöver bry sig om vad den symboliska meningen med bakom är text är.
Citera
2020-04-05, 19:52
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Det finns inget bokstavligt i bibeln eftersom dom "skrev" med symbolism förut eftersom det är svårare att misstolka än språk som används idag, tror jag.

Logik fungerar ju också lixom , kan ju fråga sig själv om det låter rimligt att gudar skapade människor för att uppmana oss genom biblar till att skära av kroppsdelar från barns kroppar för att bibeln tolkas litterärt efter att nått ägghuvud fått för sig att man aldrig behöver bry sig om vad den symboliska meningen med bakom är text är.
Grejen med tolkningar är att de är väldigt subjektiva, hur ska man veta vad som är rätt att tro?
Citera
2020-04-05, 20:38
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Grejen med tolkningar är att de är väldigt subjektiva, hur ska man veta vad som är rätt att tro?

Stor skillnad på en tro och förståelse för vad bevis är.
Jag TROR inte att nån har räknat matematik när djurarter har designats genom DNA-koder.. jag observerar bevis för matematik.. som att mellanrummet mellan ögonen ska vara lika stort som bredden på ögat.. eller som att tex. hundens kropp är lika lång som två bakbenslängder (vet inte om detta är sannt).. men du hajjar vad jag menar.
Uppenbara kodade matematiska mått genom observering av djurarters kroppsdesign.

Jag skulle säga att det är fel att tro istället för att studera uppenbara bevis som vem som helst kan studera om intresset finns där.

Jag har varit imponerad av gudarnas artdesign sen jag var ett barn och tyckte djur var häftigt.
Citera
2020-04-05, 21:06
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Stor skillnad på en tro och förståelse för vad bevis är.
Jag TROR inte att nån har räknat matematik när djurarter har designats genom DNA-koder.. jag observerar bevis för matematik.. som att mellanrummet mellan ögonen ska vara lika stort som bredden på ögat.. eller som att tex. hundens kropp är lika lång som två bakbenslängder (vet inte om detta är sannt).. men du hajjar vad jag menar.
Uppenbara kodade matematiska mått genom observering av djurarters kroppsdesign.

Jag skulle säga att det är fel att tro istället för att studera uppenbara bevis som vem som helst kan studera om intresset finns där.

Jag har varit imponerad av gudarnas artdesign sen jag var ett barn och tyckte djur var häftigt.
Bara så att vi vet vad vi har varandra, du är alltså religiös?
Citera
2020-04-05, 21:59
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Bara så att vi vet vad vi har varandra, du är alltså religiös?

Självklart blev jag religiös när jag som barn insåg att djurarter har en imponerande design och mått som gudar kodat. Jag fattade redan då att vi människor inte ligger bakom naturens mått och system, men även att nån bör ligga bakom något som är så häftigt designat.
Citera
2020-04-05, 23:20
Medlem
Citat:
Självklart blev jag religiös när jag som barn insåg att djurarter har en imponerande design och mått som gudar kodat. Jag fattade redan då att vi människor inte ligger bakom naturens mått och system, men även att nån bör ligga bakom något som är så häftigt designat.
Kul att du är imponerad. Själv så är jag inte så imponerad. Både djur och människor är ofta dåligt designad och kan skadas/dö väldigt lätt. Om man utgår från en allsmäktig och god Gud, alltså.
Om Gud inte är så kraftfull, god och intelligent som många påstår, ja då har han gjort ett hyfsat jobb. Dock hade han kunnat skippat vissa sjukdomar. De allra plågsammaste, kanske?
Citera
2020-04-05, 23:27
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kul att du är imponerad. Själv så är jag inte så imponerad. Både djur och människor är ofta dåligt designad och kan skadas/dö väldigt lätt. Om man utgår från en allsmäktig och god Gud, alltså.
Om Gud inte är så kraftfull, god och intelligent som många påstår, ja då har han gjort ett hyfsat jobb. Dock hade han kunnat skippat vissa sjukdomar. De allra plågsammaste, kanske?
Kanske men är inte djur och människor också grymma? Du pratar om kroppen, eller bakterier och virus. Sedan kräver du ett förstånd från cellerna som människan har men ändå gör ont mot andra. Du ifrågasätter sjukdomen, men inte naturens grymhet genom djur och sist, inte människans. Frånvaro av smärta, är människans bevis på en Gud samtidigt som frihet ifrån sådan får dem att avsäga sig tro.

Varför gör livet ont? Varför är kroppen inte evig? Varför dö av sjukdom när du bara kan somna?
Citera
2020-04-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Kanske men är inte djur och människor också grymma? Du pratar om kroppen, eller bakterier och virus. Sedan kräver du ett förstånd från cellerna som människan har men ändå gör ont mot andra. Du ifrågasätter sjukdomen, men inte naturens grymhet genom djur och sist, inte människans. Frånvaro av smärta, är människans bevis på en Gud samtidigt som frihet ifrån sådan får dem att avsäga sig tro.

Varför gör livet ont? Varför är kroppen inte evig? Varför dö av sjukdom när du bara kan somna?
Jo, människor och djur är grymma. Det designade systemet bygger mycket på grymhet, tydligen.
Folk får gärna tro på Gud, men kom inte och säga att Gud är kärlek, rättvis, o.s.v.
Eller så är Gud begränsad och detta är det absolut bästa som Gud kan skapa?
Citera
2020-04-05, 23:38
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, människor och djur är grymma. Det designade systemet bygger mycket på grymhet, tydligen.
Folk får gärna tro på Gud, men kom inte och säga att Gud är kärlek, rättvis, o.s.v.
Eller så är Gud begränsad och detta är det absolut bästa som Gud kan skapa?
Jag följer inte direkt någon åskådning. Tycker absolut inte att livet är rättvist och grymhet har vi alla i oss även om det är på olika vis. Livet är inte gott, men värdefullt. Hur vet du det om kärlek? Jag är inte särskilt troende eftersom jag inte känner särskilt mycket kärlek. Men tro är definitivt kärlek för de flesta. Det är svårt att förklara för någon som inte känt det.
Citera
2020-04-05, 23:40
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Låter som "intelligent design", https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design

Du vet forskare beräknar att 99 % av de arter som existerat numera är utdöda? Vad är det för design?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in