2017-11-10, 15:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Men man kan faktiskt förhålla sig till vad som är mer eller mindre trovärdigt. Är det som "auktoriteterna säger att tiden började vid BB" så fanns den inte ..... . Det går alltså logiskt sett inte ens att säga "innan" eller "före" om det inte fanns tid.

Om saken är så luddig att man inte ens kan klargöra alternativen blir det svårt att förhålla det sig till det.
Då är det bättre och ärligare att säga "jag vet inte".
Citera
2017-11-10, 15:30
Medlem
Jag tycker att ni komplicerar till hela konceptet med att försöka bevisa att Gud finns, genom
avancerade diskussioner om universum och allt möjligt. Min uppfattning är att man kan
finna bevis för att Gud finns, alldeles utan att komplicera till det. Gud finns nämligen alldeles
nära människorna, både i vardagen som fest, i det lilla och i det lite större. Han är med oss
i livet, helt enkelt. Det behöver inte vara svårare än så för att finna bevis för att Gud finns.
Sen finns det också större konkreta "bevis" som indikerar väldigt starkt på att Gud finns, fast
några sådana "bevis" tänker jag inte ta upp just nu.
Citera
2017-11-10, 16:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag tycker att ni komplicerar till hela konceptet med att försöka bevisa att Gud finns, genom
avancerade diskussioner om universum och allt möjligt. Min uppfattning är att man kan
finna bevis för att Gud finns, alldeles utan att komplicera till det. Gud finns nämligen alldeles
nära människorna, både i vardagen som fest, i det lilla och i det lite större. Han är med oss
i livet, helt enkelt. Det behöver inte vara svårare än så för att finna bevis för att Gud finns.
Sen finns det också större konkreta "bevis" som indikerar väldigt starkt på att Gud finns, fast
några sådana "bevis" tänker jag inte ta upp just nu.

Ah, vad praktiskt. Som när tonårskillar "har en flickvän som går på en annan skola, ni känner inte henne.."

Så, det finns små bevis för att Gud finns. Hur vet vi det? Är det någon känsla, någonting man kan ta på, eller "vet" du bara?
Citera
2017-11-10, 16:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... Min uppfattning är att man kan
nära människorna, både i vardagen som fest, i det lilla och i det lite större...
Vad består beviset av?
Citera
2017-11-10, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ah, vad praktiskt. Som när tonårskillar "har en flickvän som går på en annan skola, ni känner inte henne.."

Så, det finns små bevis för att Gud finns. Hur vet vi det? Är det någon känsla, någonting man kan ta på, eller "vet" du bara?

För att försöka bevisa att Gud finns, så kanske jag måste dra ett par anekdoter.
Men ni verkar inte riktigt gilla när nån drar anekdoter, eller att ni inte ens tar våra berättelser
på allvar, så jag ska skona er från vidare anekdoter. Men jag kan säga att om Gud vill meddela
sig med någon så har han metoder. Både konventionella som okonventionella. Själv har jag
en viss kontakt genom kabbala. Ute i världen ses det med Gud som något självklart, som
exempel kan man kolla lite grand på hur myndigheter i Israel agerar när det kommer till judendom,
bland annat på hur det är att vara jude i diasporan. De bryr sig om sig själva på ett helt annat
sätt än vad vi gör.
Citera
2017-11-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad består beviset av?

Det är olika saker både objektiva som subjektiva, så verklig upplever jag att Gud är.
Citera
2017-11-10, 17:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är olika saker både objektiva som subjektiva, så verklig upplever jag att Gud är.
Vilka är dessa olika saker?
Citera
2017-11-10, 17:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
För att försöka bevisa att Gud finns, så kanske jag måste dra ett par anekdoter.
Men ni verkar inte riktigt gilla när nån drar anekdoter, eller att ni inte ens tar våra berättelser
på allvar, så jag ska skona er från vidare anekdoter. Men jag kan säga att om Gud vill meddela
sig med någon så har han metoder. Både konventionella som okonventionella. Själv har jag
en viss kontakt genom kabbala. Ute i världen ses det med Gud som något självklart, som
exempel kan man kolla lite grand på hur myndigheter i Israel agerar när det kommer till judendom,
bland annat på hur det är att vara jude i diasporan. De bryr sig om sig själva på ett helt annat
sätt än vad vi gör.

Då får jag upprepa mig eftersom du inte förtydligade dig alls. Hur vet vi det? Är det någon känsla, någonting man kan ta på, eller "vet" du bara?

Menar du att vi alla ska se det som något självklart? Då är det ju inte bevis, så som du skrev, utan dogma.
Citera
2017-11-10, 17:16
Medlem
Citat:
Vilka är dessa olika saker?

OK, jag får väl berätta om när jag en gång behövde ett hänglås, ja alltså ett vanligt jävla hänglås,
så hittade jag ett bara sådär. Det gick som på beställning, kan jag nästan säga.
Det var det objektiva. Subjektiva bevis har jag fått hundratals om inte tusentals, genom
kabbala som jag nyss nämnde. Jag börjar nästan tro att verkligheten kanske är besjälad.
Att det finns en andevärld som inte syns, är jag helt övertygad om att det finns.
Citera
2017-11-10, 17:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
OK, jag får väl berätta om när jag en gång behövde ett hänglås, ja alltså ett vanligt jävla hänglås,
så hittade jag ett bara sådär. Det gick som på beställning, kan jag nästan säga.
Det var det objektiva. Subjektiva bevis har jag fått hundratals om inte tusentals, genom
kabbala som jag nyss nämnde. Jag börjar nästan tro att verkligheten kanske är besjälad.
Att det finns en andevärld som inte syns, är jag helt övertygad om att det finns.
Då har vi olika syn på vad ett objektivt bevis är.
Citera
2017-11-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det är betydligt mer troligt att universum inte uppkommit alls, utan alltid funnits i en form eller annan och att big bang bara är en omvandling från ett tidigare stadium till ett nytt.
Inget i Big bang-teorin påstår att det inte fanns något alls före universums expansion.

En trolig orsak till big bang är att det var ett ofantligt svart hål som uppnådde sin kritiska massa, och därför inte längre kunde hålla samman alla massa. En indikation på att det finns flera stora svarta hål och att det därför kan vara en del i ett kretslopp är att de yttersta galaxerna verkar accelerera, vilket de endast skulle kunna göra om det finns något längre bort som drar dem till sig.

Fel-fel-fel

Hur kan detta tidigare stadium vara begynnelselöst??? Detta "svarta hål" måste fortfarande vara tvunget att ha en tidsbegränsad början, det kan inte ha funnits där i evighet, det innesluts ju fortfarande i vårat tid och rum. Försök inte
Citera
2017-11-10, 17:27
Medlem
Citat:
Då har vi olika syn på vad ett objektivt bevis är.

Det finns ingen subjektiv syn på vad objektivitet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in