Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Jo, om det nu måste vara något som övergår tid och det uppenbarligen har skett så har det ingen betydelse NÄR det uppkommer,
Att något inte agerar som vi förväntar att det ska göra, när reglerna faller samma, betyder inte att det "övergår" i den mening att det sker när som helst. Det måste styrkas.
Citat:
men däremot har det betydelse VAR för där ingen tid finns, finns det ingen kausalitet.
Förutsatt att inte någon annan form av tid eller kausalitet existerar eller något annat system. Det vet vi inte.
Citat:
Själv tror jag som du, att det inte ens finns något "innan" universum.
Det har jag inte sagt att jag tror. Du missförstår mig. Jag har sagt att om man följer vad vissa experter säger, så är termen "innan" meningslös. Många religioner börjar sina myter med att beskriva detta "innan" som ett tomt mörker där ingenting sker, men detta har aldrig observerats eller förutsagts med induktiv logik för den delen. Det är ingenting jag stödjer.
Citat:
Ok, men det är ett kvalificerat antagande.
Kvalificerat på vilket sätt? Vad baserar du det på?
Citat:
Ja, det "brottet" har ju uppenbarligen skett någonstans och vi kan ana var det inte kan ske, före tiden.
Du rationaliserar från ditt eget perspektiv. Du antar att det finns två tillstånd, före big bang och den tiden vi hittills upplevt och tiden vi förväntas fortsatt uppleva. Det är en falsk dikotomi baserat på egocentrisk observation.
Citat:
Belägget enligt argumentet är mycket starkt.
Så belägget du har är retorik? Det är mycket svagt.