Citat:
Ursprungligen postat av
Swedensmoker
Ge mig vetenskapliga belägg för att detta expansions-system skulle vara ett cykliskt sådant och inte linjeformat, likt tid och rum.
Du har rätt, universum hade omöjligen kunna uppstå ur ingenting, således inte Gud vore upphovsmannen. Men den slutsatsen gillar inte du, därför söker du istället efter de skakiga obekräftade sido-teorierna som finns om expansionens uppkomst. Bubbeluniversum är en annan sådan. Dessa tycks dock inte på något sätt behöva motsäga en absolut begynnelse i sin rena form.
Tid finns visst. Eftersom föregångna händelser finns, så finns också tid. Behöver jag ens med matematiska exempel visa på orimligheten med oändlighet, allt existerande inkluserat, inom våran fysiska dimension?
Det finns vetenskapliga belägg för ett sannolikt cykliskt universum. För det första påstår Big bang-teorin ingalunda att universum uppstod ur tomma intet. För det andra accelererar de yttersta galaxerna accelererar bort från oss. Det är vetenskapligt fastslaget.
Ge mig vetenskapliga belägg för att universum uppstått ur ingenting, om du kan.
När det gäller tid så missförstod du mig. Jag skrev att det visst finns före och efter, men problemet är att tid, så som vi mäter det, inte existerar i svarta hål. Man kan bara säga att det finns ett före och ett efter, och sedan börja räkna tid från ”efter”, tills detta blir ett ”före” på nytt och man måste sluta räkna igen, tills nästa ”efter”, osv. Tid finns naturligtvis och går att räkna utanför det system som befinner sig i ett svart hål, men vi är ju, som bekant, inte utanför vårt universum, eller hur? Då kan vi bara räkna från ”efter”.