2017-11-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
OK, jag får väl berätta om när jag en gång behövde ett hänglås, ja alltså ett vanligt jävla hänglås,
så hittade jag ett bara sådär. Det gick som på beställning, kan jag nästan säga.
Det var det objektiva. Subjektiva bevis har jag fått hundratals om inte tusentals, genom
kabbala som jag nyss nämnde. Jag börjar nästan tro att verkligheten kanske är besjälad.
Att det finns en andevärld som inte syns, är jag helt övertygad om att det finns.

Så gud gav dig ett gammalt hänglås?

Men svältande barn runt om i världen ger han inte ens en smörgås?

Vad fan är din gud bra till?
Citera
2017-11-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Så gud gav dig ett gammalt hänglås?

Men svältande barn runt om i världen ger han inte ens en smörgås?

Vad fan är din gud bra till?

Tja, det sägs att tro kan försätta berg. Enligt bibeln. Sen beror det lite på hur man ser på det.
Senast redigerad av pk2 2017-11-10 kl. 17:54.
Citera
2017-11-10, 18:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
Fel-fel-fel

Hur kan detta tidigare stadium vara begynnelselöst??? Detta "svarta hål" måste fortfarande vara tvunget att ha en tidsbegränsad början, det kan inte ha funnits där i evighet, det innesluts ju fortfarande i vårat tid och rum. Försök inte

Cykliska processer har ingen begynnelse. Var startar en cirkel?
Citera
2017-11-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Cykliska processer har ingen begynnelse. Var startar en cirkel?

Hur kan stadiet innan BB's expansion vara oändlig likt din jämförelse med en cirkel? Oavsett om tillståndet endast skulle vara ett tomt vakuum-tillstånd i ofattbar ihopkrympelse så är det ju fortfarande "något" och måste därefter ha en orsak, en begynnelse/startpunkt. Likaså om det gäller ett svart hål eller whatever.

Således inte något ligger UTANFÖR tid/rum (dvs en annan existens-dimension utanför våran uppfattning), så finns det alltid, likt dominobrickor, en föregående händelse, en sekund tidigare, något längre bakom helt enkelt.
Senast redigerad av Swedensmoker 2017-11-10 kl. 20:28.
Citera
2017-11-10, 21:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hur kan stadiet innan BB's expansion vara oändlig likt din jämförelse med en cirkel? Oavsett om tillståndet endast skulle vara ett tomt vakuum-tillstånd i ofattbar ihopkrympelse så är det ju fortfarande "något" och måste därefter ha en orsak, en begynnelse/startpunkt. Likaså om det gäller ett svart hål eller whatever.

Således inte något ligger UTANFÖR tid/rum (dvs en annan existens-dimension utanför våran uppfattning), så finns det alltid, likt dominobrickor, en föregående händelse, en sekund tidigare, något längre bakom helt enkelt.

Jo, men universum som ett cykliskt system med expansion och komprimering tills det åter leder till expansion, följt av komprimering har ingen början. Det är betydligt mer logiskt att se universum som en alltid existerande energimängd än att tänka sig att det en dag helt plötsligt skulle ha uppstått ur tomma intet.

Tid är något som vi människor har bestämt är något som finns, men vetenskapen har samtidigt påvisat att det vi kallar för rumstid inte kan existera i ett svart hål. Så tiden blir också cyklisk.
Naturligtvis kan man säga före och efter, men just i tillståndet ett svart hål finns ingen tid.
Citera
2017-11-11, 10:51
Medlem
Citat:
Jo, men universum som ett cykliskt system med expansion och komprimering tills det åter leder till expansion, följt av komprimering har ingen början. Det är betydligt mer logiskt att se universum som en alltid existerande energimängd än att tänka sig att det en dag helt plötsligt skulle ha uppstått ur tomma intet.

Tid är något som vi människor har bestämt är något som finns, men vetenskapen har samtidigt påvisat att det vi kallar för rumstid inte kan existera i ett svart hål. Så tiden blir också cyklisk.
Naturligtvis kan man säga före och efter, men just i tillståndet ett svart hål finns ingen tid.

Ge mig vetenskapliga belägg för att detta expansions-system skulle vara ett cykliskt sådant och inte linjeformat, likt tid och rum.

Du har rätt, universum hade omöjligen kunna uppstå ur ingenting, således inte Gud vore upphovsmannen. Men den slutsatsen gillar inte du, därför söker du istället efter de skakiga obekräftade sido-teorierna som finns om expansionens uppkomst. Bubbeluniversum är en annan sådan. Dessa tycks dock inte på något sätt behöva motsäga en absolut begynnelse i sin rena form.

Tid finns visst. Eftersom föregångna händelser finns, så finns också tid. Behöver jag ens med matematiska exempel visa på orimligheten med oändlighet, allt existerande inkluserat, inom våran fysiska dimension?
Citera
2017-11-11, 11:15
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ge mig vetenskapliga belägg för att detta expansions-system skulle vara ett cykliskt sådant och inte linjeformat, likt tid och rum.

Du har rätt, universum hade omöjligen kunna uppstå ur ingenting, således inte Gud vore upphovsmannen. Men den slutsatsen gillar inte du, därför söker du istället efter de skakiga obekräftade sido-teorierna som finns om expansionens uppkomst. Bubbeluniversum är en annan sådan. Dessa tycks dock inte på något sätt behöva motsäga en absolut begynnelse i sin rena form.

Tid finns visst. Eftersom föregångna händelser finns, så finns också tid. Behöver jag ens med matematiska exempel visa på orimligheten med oändlighet, allt existerande inkluserat, inom våran fysiska dimension?

Jag har extremt svårt att förstå vad gud löser för problem i detta fall? På vilket sätt är gud en bättre förklaring än att "det bara hände"? Att ha gud som förklaring är för mig mer oförståeligt än en förklaring som att "det bara hände".
Citera
2017-11-11, 16:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det finns vetenskapliga belägg för ett sannolikt cykliskt universum. För det första påstår Big bang-teorin ingalunda att universum uppstod ur tomma intet. För det andra accelererar de yttersta galaxerna accelererar bort från oss. Det är vetenskapligt fastslaget.

Ge mig vetenskapliga belägg för att universum uppstått ur ingenting, om du kan.

När det gäller tid så missförstod du mig. Jag skrev att det visst finns före och efter, men problemet är att tid, så som vi mäter det, inte existerar i svarta hål. Man kan bara säga att det finns ett före och ett efter, och sedan börja räkna tid från ”efter”, tills detta blir ett ”före” på nytt och man måste sluta räkna igen, tills nästa ”efter”, osv. Tid finns naturligtvis och går att räkna utanför det system som befinner sig i ett svart hål, men vi är ju, som bekant, inte utanför vårt universum, eller hur? Då kan vi bara räkna från ”efter”.
Citera
2017-11-11, 17:24
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Det finns vetenskapliga belägg för ett sannolikt cykliskt universum.

Detta stämmer knappast, man ingen aning om vad som skedde "före" Big bang. Det finns olika spekulationer men knappast att man kommit fram till att "det är sannolikt att detta skedde".
Citera
2017-11-11, 17:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Detta stämmer knappast, man ingen aning om vad som skedde "före" Big bang. Det finns olika spekulationer men knappast att man kommit fram till att "det är sannolikt att detta skedde".

Okej, hur vill du då förklara big bang och att de yttersta galaxerna accelererar?
Citera
2017-11-11, 17:45
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Okej, hur vill du då förklara big bang och att de yttersta galaxerna accelererar?

Jag vet inte.

Eftersom jag nu beskrivit min syn på det, så kanske du kan förklara varför inte fysiker/kosmologer håller med dig, utan att de faktiskt säger att de inte har någon förklaring?
Senast redigerad av innesko 2017-11-11 kl. 17:53.
Citera
2017-11-11, 19:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Jag vet inte.

Eftersom jag nu beskrivit min syn på det, så kanske du kan förklara varför inte fysiker/kosmologer håller med dig, utan att de faktiskt säger att de inte har någon förklaring?

Huvudskillnaden är att det inte finns något inom vetenskapen som motsäger det jag skrev, utan det finns stöd för varje tanke. Däremot är det absolut inte fullt bevisat att det faktiskt är på det viset.

Men, att universum uppkommit ur tomma intet sakar helt vetenskapliga belägg.
Och någon extern dragkraft måste det finnas för att de yttersta galaxerna ska kunna accelerera, i alla fall enligt de nu kända fysiska lagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in