2017-11-12, 09:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det där är alldeles för rationellt. Jag och mina vänner har många gånger diskuterat hur man skulle kunna komma undan med det perfekta brottet. Det är en teoretisk diskussion och betyder inte att vi någonsin skulle utföra något sådant eller något annat kriminellt, utan är mer som en tankenöt. Det är uppenbart att ingen ska skadas och det behöver absolut inte nämnas. Tvärt om hade det varit mer än weird om någon av mina vänner hade känt sig manad att nämna att ingen får ju skadas eller dödas. För en normalempatisk person är det uppenbart att man inte skadar eller dödar andra människor.

Nu när vi vet att Madsens dröm faktiskt var att döda en annan människa så kan vi sätta detta och andra av hans uttalanden i ett sammanhang.

Det måste nu en gång vara en viss grymhetsnivå på brottet, för att dra igång det där havet av polisbilar. Är det "bara" ett ekobrott t.ex. så händer inte det.
Citera
2017-11-12, 09:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Hon sålde ju in sina reportage till olika tidningar och jag antar att hon använde de pengarna till att fortsätta resa ut i världen? Som man känner sig själv känner man andra har aldrig passat bättre än i samband med dina inlägg.

Du uttalar dig ständigt stensäkert om olika förhållanden och kommer med fantasifulla teorier. Samtidig påstår du tvärsäkert att man vet ingenting om saker som man inte har någon erfarenhet av? Hur går den ekvationen ihop?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med här. Det är fånigt att hon kallas för "världsreporter". Hon var ingen utrikeskorrespondent. Att hon för egna pengar (pappans? pojkvännens/vänners?) reste runt i världen och lyckades sälja in frilansmaterial till någon tidning där hon bodde för tillfället, gör henne inte till någon utrikeskorre eller världsreporter. Snarare var det ett lite barnsligt och oetablerat sätt att försöka försörja sig vid 30 års ålder, enligt mig.

Att anhöriga och vänner försöker haussa upp henne till något som hon inte var - och att vanligt folk köper den bilden okritiskt - är ju bara fånigt och dumt. Det spelar ju heller ingen roll, det hade inte spelat någon roll om det hade varit en kvinna med låg utbildning och låglöneyrke, eller inget yrke, eller en prostituerad, eller en tjej med Downs syndrom, eller en tjej som levde isolerat och inte en enda människa hade saknat... sådant ska inte spela roll. Polis och rättsväsende ska arbeta lika hårt och med lika mycket resurser i alla fall, och den ev. gärningsmannen ska straffas lika hårt. (Fast vi vet ju alla att det inte funkar så...)

Och för övrigt: OM man ska rangordna mördade kvinnor, så anser jag att det allra värsta är när någon dödar en mamma, och allra värst en småbarnsmamma vars barn fortfarande är helt beroende av henne. K hade i alla fall ingen som var beroende av henne.
Citera
2017-11-12, 09:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Var det en iPhone hon hade?
Med Samsung går det att spara på Dropbox eller OneDrive.
Det är inget man behöver "hinna med". Telefonen kan ställas in för att automatiskt spara foton, inspelningar med mera i molnet.

Jag vet inte om hon hade en iPhone. Det låter bra att det kan ha sparats automatiskt.
Citera
2017-11-12, 09:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hon sålde ju in sina reportage till olika tidningar och jag antar att hon använde de pengarna till att fortsätta resa ut i världen? Som man känner sig själv känner man andra har aldrig passat bättre än i samband med dina inlägg.

Du uttalar dig ständigt stensäkert om olika förhållanden och kommer med fantasifulla teorier. Samtidig påstår du tvärsäkert att man vet ingenting om saker som man inte har någon erfarenhet av? Hur går den ekvationen ihop?

Jag KAN journalistbranschen, och jag är rätt säker på att Kim inte kan ha fått så mycket betalt för de artiklar hon lyckades sälja, att det kunde finansiera det livet hon levde. Hennes föräldrar pratade ju också i minnestalet om att hon brukade höra av sig när hon "behövde ett litet lån", jag tror inte att det var så små lån utan att de gav henne regelbundet understöd. Det är konstigt även detta med terminsavgifterna på de utländska universiteten, men det KAN förstås vara så att hon lånat av CSN - utan att fundera över hur hon ska kunna betala tillbaka sådana summor...

Sedan vet jag inte var jag skulle ha sagt, att man inte vet något om något man inte har någon erfarenhet av..? Klart att man kan ha teoretiska kunskaper om ett ämne, låt oss säga förlossningar, men har man varken fött barn själv eller varit med och assisterat vid en eller flera förlossningar, så hävdar jag att bokkunskaperna inte räcker långt i skarpt läge...
Citera
2017-11-12, 10:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är väl sjävklart att större städer är märkvärdigare än små hålor. Där finns ju ett mycket större utbud av allting och det faktumet räcker ju för att man ska, med säkerhet, kunna påstå att New York är märkvärdigare än någon liten by eller stad.

Fast det där "utbudet" tröttnar man fort på. Det börjar snart kännas som samma och samma, och folket är inte mer spännande på ställe nr 10 eller 50 än på ställe nr 1. Och det är anonyma människomassor som springer på gatorna, man ser nästan aldrig ett bekant ansikte. Det kan lätt börja kännas ensamt och ödsligt. (Jag har inte bott i New York, men väl i London och en timme med tåg från Wien.)
Citera
2017-11-12, 10:22
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
När man nått en viss mognad, inser man att New York inte är märkvärdigare än Vetlanda. Och särskilt om man faktiskt trivs i Vetlanda - men inte i New York!
Det där låter lite som en floskel i mina öron. För en journalist måste det vara mer inspirerande att arbeta i New York än i Vetlanda. Visst kan det vara inspirerande för en lokaltidningsjournalister att skriva om Sörens 90-årsdag som firades av barnbarnen med glasstårta, men många andra lokala nyheter måste vara dödstråkiga att plåga fram när det inte hänt någonting men man har en tidning att fylla.
Citera
2017-11-12, 10:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag KAN journalistbranschen, och jag är rätt säker på att Kim inte kan ha fått så mycket betalt för de artiklar hon lyckades sälja, att det kunde finansiera det livet hon levde. Hennes föräldrar pratade ju också i minnestalet om att hon brukade höra av sig när hon "behövde ett litet lån", jag tror inte att det var så små lån utan att de gav henne regelbundet understöd. Det är konstigt även detta med terminsavgifterna på de utländska universiteten, men det KAN förstås vara så att hon lånat av CSN - utan att fundera över hur hon ska kunna betala tillbaka sådana summor...

Sedan vet jag inte var jag skulle ha sagt, att man inte vet något om något man inte har någon erfarenhet av..? Klart att man kan ha teoretiska kunskaper om ett ämne, låt oss säga förlossningar, men har man varken fött barn själv eller varit med och assisterat vid en eller flera förlossningar, så hävdar jag att bokkunskaperna inte räcker långt i skarpt läge...

Det är väl inget märkligt med att ta CSN-lån? Eller att låna av sina föräldrar om den möjligheten finns? Du vet ju inget om vad hon fick betalt eller hur hon finansierade sitt reportage resande?

Detta inlägget talar ju för det, menar jag.

Quote Merwinna:

” Klart att jag inser, men en person som vet mycket om det, är inte lika oskyldig som en som inte vet ett dugg om det. Även om det bara är teoretiskt vetande.”
Citera
2017-11-12, 10:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Fast det där "utbudet" tröttnar man fort på. Det börjar snart kännas som samma och samma, och folket är inte mer spännande på ställe nr 10 eller 50 än på ställe nr 1. Och det är anonyma människomassor som springer på gatorna, man ser nästan aldrig ett bekant ansikte. Det kan lätt börja kännas ensamt och ödsligt. (Jag har inte bott i New York, men väl i London och en timme med tåg från Wien.)

Det beror väl på vilka intressen man har? I en stad som New York finns det ju nya saker att upptäcka hela tiden. Nya områden, nya kulturer, nya gallerier, teatrar, biografer, restauranger osv i oändlighet. En strid ström av nyhetsuppslag för en journalist.

Jag har bott i några av världens större städer så jag talar av erfarenhet.
Citera
2017-11-12, 10:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Du förstod som vanligt fel. Jag talade om föräldrars kärlek till sina barn. Den upphör inte för att barnen flyttar hemifrån och lever med någon annan. En partner är på något plan utbytbar, vilket ett barn aldrig är. Jag upprepar att jag till och med har blivit chockad flera gånger, när änkor/änkemän efter vad som i alla fall verkat vara långa, lyckliga äktenskap - skaffat ny partner efter tre månader, som är där och river i den avlidnas tillhörigheter. Medan de biologiska anhöriga till den avlidna fortfarande befinner sig i svår sorg och chock.

Angående barn, så misstänker jag att K var den typen som skulle ha skjutit upp det så länge, för karriärens skull, att det inte blev några...

Var får du allt ifrån?
Citera
2017-11-12, 10:49
Medlem
Citat:
Du förstod som vanligt fel. Jag talade om föräldrars kärlek till sina barn. Den upphör inte för att barnen flyttar hemifrån och lever med någon annan. En partner är på något plan utbytbar, vilket ett barn aldrig är. Jag upprepar att jag till och med har blivit chockad flera gånger, när änkor/änkemän efter vad som i alla fall verkat vara långa, lyckliga äktenskap - skaffat ny partner efter tre månader, som är där och river i den avlidnas tillhörigheter. Medan de biologiska anhöriga till den avlidna fortfarande befinner sig i svår sorg och chock.

Angående barn, så misstänker jag att K var den typen som skulle ha skjutit upp det så länge, för karriärens skull, att det inte blev några...
Kärleken till barnen förändras när de flyttar hemifrån. Jag vet. Sorgen att förlora en trettioåring är på något sätt annorlunda än att förlora sin hemmavarande tonåring. Men ingen ska behöva begrava sitt barn. När barnen är vuxna förändras föräldrarollen. Man älskar lite mer på avstånd. Och umgås på vuxnas villkor.
Citera
2017-11-12, 11:32
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag är ganska säker på att PM skulle pricka inom NPF, om han gick med på att utredas. Jag går inte in närmare på vad det innebär allmänt ( intresserade kan googla), utan lägger bara fram det som en förklaringsmodell på hans, bland annat, ganska naiva beteende.

Då, blir det inte ett "korkat" beteende, inte heller hur en "normal" människa tänker/reagerar, utan ett helt "logiskt" beteende för en person med denna funktions-nedsättningen. I våra "vuxna" ögon, har personer med NPF inte koll på vad de flesta tänker och uppfattar, lite som "kejsarens nya kläder".....
Instämmer helt. Är själv tämligen säker på att det är just så och har tagit upp det tidigare.
Citera
2017-11-12, 11:39
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Men sluta nu. Inget av det du skriver om K är sant. Ingen hade hört hennes namn innan detta hände, och ingen hade förmodligen hört det senare heller om hon fått leva. (Vilket inte betyder att hennes död inte var tragisk - det hade den varit även om hon gått på särskola och bott på gruppboende.) Medan M var en superkändis i Danmark, och känd för folk som delade hans intressen även utomlands.
Vad är då sant i dina beundrande och kärleksfulla beskrivningar av Madsen, kan man undra.
"Superkändisen" Madsen är nu bara en ökänd kuf. En förmodad sexualsadistisk mördare. Ett monster eller en dåre, tycker de flesta. The End.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in