2017-11-12, 08:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja,jag har funderat över det. Om möjligen PM fick lite magvärk när ägarna ville ha tillbaka Freya.
Eftersom det kanske fanns spår efter mord där. Så att ta bort hela inredningen och lämna till återvinning var kanske ej pga miljösjäl utan för att förstöra bevis. Likaså sänkningen av Freya.
Jag kanske har livlig fantasi. Men det verkar allt för barnsligt att sänka den pga att de ville ha sin ubåt tillbaka.
Dessutom kunde de ju stämt PM på mycket pengar. Det gjorde de ej men det kunde ju inte PM veta på förhand.
Så jag tycker att det verkar lite skumt samt riskabelt handlande av PM.

Jag tycker att det låter som typiskt M, jag... "Om inte jag får ha henne så ska minsann ingen annan få ha henne heller"
Citera
2017-11-12, 08:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Eller som när Madsen berättar om sin kriminella fantasi - så säger han att: ”Jag hoppas att jag på sikt får en kriminell karriär. Inte att jag vill råna en bank. Nej för fan, ingen får komma till skada.”
Varför måste han säga att ingen får komma till skada? För en normalempatisk person är det uppenbart att man inte drömmer om att skada någon när man fantiserar om hur det skulle vara att göra något kriminellt.

Håller inte med. De flesta (alla?) kriminella handlingar skadar ju någon människa - direkt eller indirekt (genom att de skadar hela samhället, att skatter måste höjas, att den allmänna moralen tar skada vilket i sig kan få människor att skada andra, etc. etc.). Annars skulle de inte vara kriminella. Så jag ser inget konstigt i att en person som säger att han vill göra något kriminellt, förtydligar att han kommer att hitta på något som inte skadar någon. (Vilket förmodligen inte är möjligt - bara en sådan sak som att medan de där polisbilarna jagar hans luftballong, så begås det brott någon annanstans för att inga poliser finns att skicka dit...)
Citera
2017-11-12, 08:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med om mycket du skriver, men inte detta. Jag tycker att du underskattar lokaljournalistiken. Den betyder enormt mycket för många människor. Lokaltidningen är deras upplysningskälla, samhällskontakt, sällskap och språkrör från vaggan till graven. (Nu börjar detta tyvärr att ändras, då, av samma anledning som de stora drakarna får det svårare - nämligen att de unga generationerna hellre sitter på nätet än prenumererar på en papperstidning. Samt, i Sverige, även det problem som vidlåder ALLA etablerade media: att folk inte längre litar på dem för att de blivit vilseledda i viktiga samhällsfrågor i så många år.)

Man kan också se det som en konst, att kunna skriva ett lika intressant reportage om järnhandlaren Bosse som fyller 50, som någon annan skulle kunna göra som fick lov att träffa någon världskändis. Det är DET som är kännemärket på en god journalist. Vem som helst kan skriva ett reportage om en kändis som hela världens tonårstjejer är kära i, för man behöver bara skriva var han köper sina skor och vad han äter till frukost för att artikeln ska bli klickad på 50 miljoner gånger, typ...

Många lokaljournalister är också lokalpatrioter. De är djupt engagerade i sin ort, där de ju själva bor, de bevakar lokalpolitiken och de lokala företagen, myndigheterna, föreningarna o.s.v., inte bara för att det är deras arbete utan för att de brinner för det... Enligt mig tusen gånger mera värdefullt än att skriva om sjuka människor som träffas för att suga varandras blod, eller som har gosedjur som fetischer...
Historiskt har lokaltidningarna snappat upp dem som aldrig drog utomlands eller gjorde karriär i rikstidningarna. Det betyder per definition inte att de som arbetar där är usla människor, men min erfarenhet är att det är de allra bästa som söker sig till internationella publikationer eller riks. Många hade säkert ingen lust att flytta, hade skaffat barn tidigt och kunde inte röra på sig, eller hade ingen lust att göra någon vidare karriär. De som inte tröttnat efter de år av stålbad som drabbat lokaltidningarna, brinner säkert för lokalsamhället och skapar massor av värde för dem som bor på orten. Jag menar inte att förminska vikten av lokaljournalisterna eller deras arbete, men karriären för en journalist går inte från New York Times till Vetlandaposten, utan andra vägen.

I och med LAS sitter de ovan beskrivna journalisterna kvar på sina jobb och huvudena blir lite gråare för varje år när lokaltidningarna inte har ekonomi att ta in unga talanger, annat än som frilansskribenter.
Citera
2017-11-12, 08:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej. Det gör jag inte. Snarast är det Olustigt att du drar den parallellen. Mellan Kim och Zaida.

Den enda skillnaden mellan dem var väl att Zaida skrev om viktiga saker. Som kanske kunde vara värda att riskera livet för.

Kim kunde ju faktiskt ha råkat illa ut redan när hon intervjuade de där vampyrsexmänniskorna. De kunde ha velat ha något ungt och fräscht att sätta tänderna i som omväxling, någon vars blod inte redan var smittat med Hepatit och HIV efter otaliga blodorgier... Beroende på under vilka omständigheter hon träffade dem, och vilka precautions hon hade tagit. Men med tanke på att hon hoppade ner ensam med en vilt främmande man i hans ubåt, så är min gissning att hon inte tänkte på under vilka omständigheter hon träffade dom heller och inte tog några precautions den gången heller...
Citera
2017-11-12, 09:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Ok, då ska dom kolla längs med rutten, ifrån där ubåten sjönk och efter räddningsbåtens färd till hamnen. Men förvånar mig inte om han gömt telefonen, ville inte slänga den. Han är den typen som vill spara, han är en snål typ också och han förälskar sig i saker, döda ting, han älskade ju sin ubåt och han kan t o m gömt mobilen i ubåten, finns säkert lönnfack i den. Polisen kanske ska fokusera mer att leta efter saker i den?

Polisen har redan tänkt på den saken också; de har röntgat N för att försöka hitta lönnfack. Det fanns inga:

http://www.skd.se/2017/08/30/inga-hemliga-rum-i-madsens-ubat/
Citera
2017-11-12, 09:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men?! Ironin är ju total när man ser det här fotot av PM!! Där hänger både bågfilen och fogsvansen snyggt bredvid varandra på väggen till höger i bild!

Nåja, de hade humor och självironi i alla fall! Vet inte riktigt om jag ska skratta åt dessa människor och tycka att de var som förvuxna BARN allihopa - att de stannat i utvecklingen. Eller om jag ska beundra dem för att de vågade följa sina drömmar och strunta i att annat folk tyckte att de borde skaffa sig riktiga jobb...
Citera
2017-11-12, 09:06
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Håller inte med. De flesta (alla?) kriminella handlingar skadar ju någon människa - direkt eller indirekt (genom att de skadar hela samhället, att skatter måste höjas, att den allmänna moralen tar skada vilket i sig kan få människor att skada andra, etc. etc.). Annars skulle de inte vara kriminella. Så jag ser inget konstigt i att en person som säger att han vill göra något kriminellt, förtydligar att han kommer att hitta på något som inte skadar någon. (Vilket förmodligen inte är möjligt - bara en sådan sak som att medan de där polisbilarna jagar hans luftballong, så begås det brott någon annanstans för att inga poliser finns att skicka dit...)
Det där är alldeles för rationellt. Jag och mina vänner har många gånger diskuterat hur man skulle kunna komma undan med det perfekta brottet. Det är en teoretisk diskussion och betyder inte att vi någonsin skulle utföra något sådant eller något annat kriminellt, utan är mer som en tankenöt. Det är uppenbart att ingen ska skadas och det behöver absolut inte nämnas. Tvärt om hade det varit mer än weird om någon av mina vänner hade känt sig manad att nämna att ingen får ju skadas eller dödas. För en normalempatisk person är det uppenbart att man inte skadar eller dödar andra människor.

Nu när vi vet att Madsens dröm faktiskt var att döda en annan människa så kan vi sätta detta och andra av hans uttalanden i ett sammanhang.
Citera
2017-11-12, 09:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Kan man inte spara på iCloud ? Kan info inte finnas där om Kim hann gjöra det?
Var det en iPhone hon hade?
Med Samsung går det att spara på Dropbox eller OneDrive.
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det där med molnsparande tror jag inte hon hann med. Däremot var det en tjej i Danmark som för några timmar sedan nämnde inspelning. Och det är trovärdigt. Numera antecknar man inte. Man spelar in. Och eftersom ubåtsfärden var en del i reportaget så är det mycket möjligt att hon hade mobilen på inspelning. Låt oss hoppas på att mobilen hittas och att det går att plocka fram data trots tre månader i saltvatten.
Det är inget man behöver "hinna med". Telefonen kan ställas in för att automatiskt spara foton, inspelningar med mera i molnet.
Citera
2017-11-12, 09:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Barn växer upp och en dag är "föräldrakärleken" inte densamma. Det är fullständigt normalt att barnen som vuxna älskar sin partner och sina egna barn mer än sina föräldrar och syskon.
Att förlora en förälder i vuxen ålder är en stor sorg. Men att förlora sin partner är en obeskrivlig sorg.
Att du inte förstår hur KWs pojkvän lider är obegripligt för mig. Förstår du inte att han säkert också känner skuld mitt i sin oerhörda förlust? Om det var något han kunde gjort? Mer än att hjälplöst vänta och oroa sig. Ringa förgäves om och om igen. Tror du att man någonsin kommer över ett sådant trauma?
Han har ju inte bara förlorat sin partner och sin framtid utan även förlorat sina barn. Barnen som fanns där i framtiden någon gång. De kanske redan hade talat om namn som de tyckte om. Men enligt dig så är det ingen fara."De var ju inte gifta eller ens förlovade."

Du förstod som vanligt fel. Jag talade om föräldrars kärlek till sina barn. Den upphör inte för att barnen flyttar hemifrån och lever med någon annan. En partner är på något plan utbytbar, vilket ett barn aldrig är. Jag upprepar att jag till och med har blivit chockad flera gånger, när änkor/änkemän efter vad som i alla fall verkat vara långa, lyckliga äktenskap - skaffat ny partner efter tre månader, som är där och river i den avlidnas tillhörigheter. Medan de biologiska anhöriga till den avlidna fortfarande befinner sig i svår sorg och chock.

Angående barn, så misstänker jag att K var den typen som skulle ha skjutit upp det så länge, för karriärens skull, att det inte blev några...
Citera
2017-11-12, 09:12
Medlem
Citat:
Den enda skillnaden mellan dem var väl att Zaida skrev om viktiga saker. Som kanske kunde vara värda att riskera livet för.

Kim kunde ju faktiskt ha råkat illa ut redan när hon intervjuade de där vampyrsexmänniskorna. De kunde ha velat ha något ungt och fräscht att sätta tänderna i som omväxling, någon vars blod inte redan var smittat med Hepatit och HIV efter otaliga blodorgier... Beroende på under vilka omständigheter hon träffade dem, och vilka precautions hon hade tagit. Men med tanke på att hon hoppade ner ensam med en vilt främmande man i hans ubåt, så är min gissning att hon inte tänkte på under vilka omständigheter hon träffade dom heller och inte tog några precautions den gången heller...
Ah, du måste hunnit glömma bort att artikeln inte alls hade något sexfokus, det är lugnt, jag kan påminna dig igen: https://www.theguardian.com/society/2015/aug/15/real-life-vampires-interview

Återigen, till andra som är inne här, kolla in var KW har varit och vad hon skrivit om: https://www.rememberingkimwall.com/writing, att hon tagit sig igenom sådana situationer visar att det mesta Merwinna försöker insinuera om hennes yrkeskompetens är falskt. KW gick in i en fälla med en man som visade sig vara ett monster. Ett monster som Merwinna för övrigt tycker borde bli frisläppt igen, för att Merwinna tycker han är helt ofarlig - vilket är naivt om något.
Citera
2017-11-12, 09:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag bettar 500 spänn på att namnet är taget. Så du menar att Deirdre även heter Deedee Logan?
Jo, säkert fler namn att tillgå, beroende på vem man ska vara idag tro?
”Hon säger att hon varit nere i ubåten tillsammans med Madsen tidigare och dessutom skulle ha åkt ut med honom dagen efter.
– Vi skulle ha umgåtts, seglat ut och dykt ner och sovit på havsbotten. Peter har varit min vän, älskare, arbetsgivare och rådgivare, säger Deidre King, som känt Madsen i 14 år, till tidningen.”
En hypotes: tänk om även hon var inblandad, t e x att hon ska hämta hans gömda mobil och kanske redan så gjort, kanske även fler saker som han vill spara. För honom gör hon tydligen vad som helst, hon vill gifta sig med honom och säger; Han var min ven og elsker, siger 38-årige Deidre King, der har kendt opfinderen i 14 år.

Hun fortæller også åbent og detaljeret om det seksuelle forhold, hun har haft til den nu sigtede raket- og ubådsbygger. Peter Madsen er gift, men lever i et åbent forhold, og han har - ifølge elskerinden Deidre King - flere gange haft sex med hende i ubåden.

»Jeg skulle have været ude med Peter og Nautilus dagen efter, at han og Kim Wall sejlede ud. Vi skulle have hygget os, sejlet ud og dykket ned og sovet på havbunden. Peter har været min ven og elsker og arbejdsgiver og confidante (fortrolige, red.),« fortæller den 38-årige Deidre King.

I Dommervagten tirsdag fortalte Peter Madsen selv, at han kun har haft sex med sin kone i ubåden. Svaret kom, da anklager Jakob Buch-Jepsen spurgte, om Madsen har dyrket sex med nogen i ubåden.

»Ja, men kun med min kone, og kun et enkelt tilfælde,« svarede han.

- Peter er en person, som mener, at man skal prøve alting mindst én gang. Hvis nogen beder ham om noget, så gør han det. Hvis jeg sagde til Peter ’vil du ikke nok være sød at kvæle mig, fordi det kan jeg godt lide’, så ville han gøre det. Peter kan godt lide at skubbe grænser, men kun, hvis du er med på det, siger hun til Ekstra Bladet.

I interviewet siger den 38-årige kvinde også, at Peter Madsen godt kan hidse sig op, hvis noget går ham på. Han kan godt blive lidt ’Anders And-agtig’, hvor han råber og skriger, hvis han ikke får sin vilje, forklarer hun.

”Du kunne finde på at gifte dig med ham, selv om han måtte have parteret Kim Wall?
– Det kan du stole på, for jeg ved at de er ikke min Peter

Människan förstörde ju för M i den där intervjun. Fattade hon inte det själv? Med sådana vänner behöver han inga fiender...

På ytterligare en sida heter hon för övrigt Elizabeth King. Jag kan leta rätt på det om någon önskar det. "kärt barn har många namn", eller något. Man undrar ju vilken hennes (hans? hens?) riktiga identitet var.
Citera
2017-11-12, 09:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ok, ja krabbor är ju riktiga asgamar så det är ju rätt troligt. Men jag läste nu att dom ska plocka in de två svenska hundarna igen, de ska söka så fort vädret tillåter. Förra gången gav ju bra resultat, så hoppas att de hittar armarna nu, det som finns kvar i alla fall.
Ja någon liten typ av väska känns ju troligt, journalist också, dom brukar ju ha med sig lite extra grejor, backup, som separat kamera, inspelningsapparater, inte bara en i-phone, för tänk om den tappas den i havet? Det känns logiskt att hon hade med sig mer än bara en mobil.

I dag är en bra dag för dem att dyka. Perfekt väder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in