Citat:
Tänkte i liknande banor härom veckan faktiskt. Mindre kö till kassan hos den lokala handlaren. Framför mig ser jag hur en person tagit en Aftonbladet (eller Våldtäktsbladet som tidningen numera heter) och betalar den i kassan. "Oj, det var länge sedan man såg någon köpa en kvällstidning bara så där" var den första tanken som dök upp hos mig.
När personen vänder sig om och går mot utgången ser jag att det rör sig om en 65plusare. Vattnig, lätt jagad blick, orakad, möjligen halvalkis. När han går förbi oss andra i kön så sveper han en lätt bris efter sig som innehåller doft av instängda otvättade kläder, uppblandat med lite fis. Plus något svagt men väldigt obehagligt som jag inte riktigt kunde placera. Ruttna sardiner kanske.
Den typiske kvällstidningsköparen?
Och för att svara på din avslutande fråga: Nej, jag har nog inte sett någon under 30 köpa en kvällstidning på den här sidan 2000-talet. Faktum är att jag inte minns när jag såg det senast över huvud taget.
När personen vänder sig om och går mot utgången ser jag att det rör sig om en 65plusare. Vattnig, lätt jagad blick, orakad, möjligen halvalkis. När han går förbi oss andra i kön så sveper han en lätt bris efter sig som innehåller doft av instängda otvättade kläder, uppblandat med lite fis. Plus något svagt men väldigt obehagligt som jag inte riktigt kunde placera. Ruttna sardiner kanske.
Den typiske kvällstidningsköparen?
Och för att svara på din avslutande fråga: Nej, jag har nog inte sett någon under 30 köpa en kvällstidning på den här sidan 2000-talet. Faktum är att jag inte minns när jag såg det senast över huvud taget.
Nu handlar jag sällan i den lokala affären på dagtid eftersom jag arbetar heltid, men de få gånger jag gjort så av olika anledningar har jag vid några tillfällen sett personer köpa Aftonbladet eller Expressen, och då är det alltid antingen pensionärer eller sjukskrivna äldre män. Har liksom dig aldrig sett en person under 40 köpa en papperstidning. Jag gjorde faktiskt en insats och fixade en smartphone till en pensionär i vårt hus, nu är han mest förbluffad över varför han själv inte skaffade en tidigare. Han lär aldrig mer köpa Expressen eller Aftonbladet.