2017-11-09, 11:20
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bevis nr #546334 på kultursidornas förfall

Per Svensson (vem annars?) skrev för någon vecak sedan en artikel över större delen av ettheluppslag i SXydsvenskan dår han funderade över Martin Luther och dennes långsiktiga påverkan på samhälle och kultur. Efter att ha noterat en del om at Luther minsann ändå hade många medeltida drag landade han i försiktiga lovord till refomratorn eftersom denne ansågs ha förberett den moderna individualismen: för Luther ä ju gudsförh¨ållande och tro i grunden personliga åtaganden, i nte en fråga om att lyda prästerna eller att tro på magi, reliker, avlatsbrev etc. Svensson lät förstå att det också var hans bild av Luther.

Nå, idag återkommer samme gubbe med en ny långdrapa om Luther, återigen över ett helt uppslag (dvs större delen av Sydans kultursidor) och med en stor bil av Luther i svart munkkåpa. Och den här gpången är det den vanlioa "från Luther till Hitler"-tesen som driver hela texten. Luther beskrivs som en inbiten och rasande antisemit som på ett ödesdigert sätt präglade Tyskland för lång tid framåt, inte bara politiskt utan också kulturellt, och med kulmen i Hitler, förstås. Även de svenska akademikerna får sin släng av sleven, de var också onda dödsknarkarnazister och antisemiter i Luthers efterföljd. Som samlande metafor för detta rangliga bygge tjänar Kristallnatten (årsdag idag) och den deklarationen mot inflyttning av judiska läkare som rösrades fram vid ett studentmöte i AF-borgen våren 1939 (en jändelse som PS alltid hänvisar till, den hör till hans inkörda repertoar).

En del skulle kanske kalla detta för intellektuell smidighet, jag kallar det syltryggeri. Per Svensson uppträder som en person med total brist på integritet och allvar, en trött medieroué Och han inser väl inte ens att han producerat två helt motsatta texter inom loppet av sådär tio dagar. Det här är blott alltför typiskt för dagens proffstyckare.

https://www.sydsvenskan.se/2017-11-09/per-svensson-det-finns-en-mork-korridor-mellan-martin-luther-och-nazismen

Han glömde nämna att Hitler var österrikare och katolik. Tyskland har ingen statsreligion. 25% av SS var katoliker. Han verkar ha missuppfattat hur det är att leva i en totalitär diktatur. Det var inte valfritt för den tyska protestantiska kyrkan att samarbeta med regimen. Det var inte så att arga lutheraner kunde starta ett kristallnatt-pogrom på eget bevåg.
Citera
2017-11-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den person jag svarade på verkade dock resonera om nyheter, debatt och allt möjlligt annat via tv, inte dagstidningar. Och i tv-mediet är dety som sagt riktigt länge sedan det "bara fanns två kanaler att titta på".

Jag känner f ö en hel del 60-80-åringar som ingalunda är okritiska i förhållande till printmedia och som utmärkt väl insett, på egen hand, att tidningarna kan fara ganska slarvigt fram med sanningen, eller kan strunta i fakta som inte "passar in". Och att svenska dagstidningar överlag har tappat mycket i kvalitet de senaste 25 åren.

De äldre som läser printmedia prenumererar ofta på lokaltidningen (alla bor ju inte i Sthlmsområdet). Man vill kunna läsa sin tidning vid frukostbordet. Om den typiske arbetaren fortfarande köper Aftonbladet på väg hem från jobbet vet jag inte. Min uppfattning är att det är stor skillnad på 60-åringar och 80-åringar, förutom 20 år. En del 60-åringar använder exvis facebook, ofta för sina barnbarns skull, men upplever att det är mycket trams. De 80-åringar som använder sociala medier är nog en liten skara.
Citera
2017-11-09, 16:36
Medlem
Fördomar och okunskap frodas här ibland
Jag är 67 år gammal och skrev mitt första BASIC-program 1974. Byygde mina första digitala pulsgivare med minne 1978 och fortsatte programmera BASIC i ABC80 och ABC800 åren 1979-1980. Fortran och COBOL m fl fanns tillgängligt redan då. 1986 fick jag min första PC i jobbet och det var en typ IBM 286. Byggde min första PC 1989 och använde internet till vardags redan 1995. Så har det rullat på... Mina lärare och eldsjälar då på 1970-/1980-talen var då runt 40 år gamla. Vi är alltså en eller flera generationer genuint kunniga gubbar och kärringar som huserar på nätet och jag skulle tro att 80-åringarna, som ni tror vill ha papperblaskor, är väl så trötta på skräpet och att de sitter säkert lika mycket som jag, på flashback och skäller.
Citera
2017-11-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
Jag är 67 år gammal och skrev mitt första BASIC-program 1974. Byygde mina första digitala pulsgivare med minne 1978 och fortsatte programmera BASIC i ABC80 och ABC800 åren 1979-1980. Fortran och COBOL m fl fanns tillgängligt redan då. 1986 fick jag min första PC i jobbet och det var en typ IBM 286. Byggde min första PC 1989 och använde internet till vardags redan 1995. Så har det rullat på... Mina lärare och eldsjälar då på 1970-/1980-talen var då runt 40 år gamla. Vi är alltså en eller flera generationer genuint kunniga gubbar och kärringar som huserar på nätet och jag skulle tro att 80-åringarna, som ni tror vill ha papperblaskor, är väl så trötta på skräpet och att de sitter säkert lika mycket som jag, på flashback och skäller.

+10

Jag känner personer (kvinnor, mest) i 70-80-årsåldern som inte alls rör sig på sociala medier men som *ändå inser att gammelmedia har förfallit, att journalistiken idag är mycket slappare än förr, är mycket mer benägen att bli aktivistisk och ta ställning i texten, att tv och tidningar idag är för personfixerade osv. De ser det helt enkelt utifrån att de har varit med ett tag, kan jämföra med hur det var förr och kan dra slutsatser om hur media fungerar.
Citera
2017-11-09, 17:57
Bannlyst
Citat:

Fast mnjaaa...nu känner jag ju inte DRÖSVIS med folk i 80 års åldern precis. Men träffar ju mormors bekanta emellanåt då jag har nära kontakt med henne, Och inte en enda av de 80 åringarna har så mycket som rört en dator i sitt liv. Går man ned en tio-femton år kanske det börjar se annorlunda ut och ett litet fler antal har datorvana men 80 och uppåt tror jag det är mycket ovanligt med datoranvändning.

Det här baserar jag helt och hållet på min mormor och hennes bekanta så visst...det är möjligt jag är helt fel ute här men det tror jag faktiskt inte.

Edit:däremot tror jag säkerligen som postaren ovanför att de ser och lägger märke till ett förfall i media, det är jag helt med på.
Senast redigerad av EternalGlory 2017-11-09 kl. 17:59.
Citera
2017-11-09, 18:43
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Jag tvivlar inte på dina kunskaper, men jag är rätt säker på att du tillhör en väldigt liten skara här i landet. Att sedan äldre använder nätet stämmer också, men många av dom förlitar sig fortarande på pappersutgåvor. Man använder både och om man säger så. Dagens ungdomar gör däremot inte det.
Citera
2017-11-10, 17:02
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Såg precis någon köpa en kvällstidning medan jag stod i kön på Ica. Första gången på månader jag ser det. Sneglade på damens körkort när hon öppnade plånboken för att betala. Född 1952. Alltså 65 år gammal. Är det någon i tråden som någonsin sett någon under 30 köpa en kvällstidning?
Citera
2017-11-10, 17:08
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Jag tvivlar inte på dina kunskaper, men jag är rätt säker på att du tillhör en väldigt liten skara här i landet. Att sedan äldre använder nätet stämmer också, men många av dom förlitar sig fortarande på pappersutgåvor. Man använder både och om man säger så. Dagens ungdomar gör däremot inte det.
40-talisterna bär upp pappersutgåvorna men det betyder inte att de är okritiska till innehållet. Det är själva kanalen som är omtyckt.

Speciellt tabloiderna har ju jobbat febrilt med att locka nya målgrupper (yngre, fler kvinnor) men det ledde inte till fler läsare. I varje fall inte på papper.

Alltså borde dagens pappersläsare vara mer kritiska än förr. Papperstidningarna vänder sig helt enkelt mindre till sina egna läsare än vad de gjorde tidigare.
Citera
2017-11-10, 18:01
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Såg precis någon köpa en kvällstidning medan jag stod i kön på Ica. Första gången på månader jag ser det. Sneglade på damens körkort när hon öppnade plånboken för att betala. Född 1952. Alltså 65 år gammal. Är det någon i tråden som någonsin sett någon under 30 köpa en kvällstidning?

Tänkte i liknande banor härom veckan faktiskt. Mindre kö till kassan hos den lokala handlaren. Framför mig ser jag hur en person tagit en Aftonbladet (eller Våldtäktsbladet som tidningen numera heter) och betalar den i kassan. "Oj, det var länge sedan man såg någon köpa en kvällstidning bara så där" var den första tanken som dök upp hos mig.

När personen vänder sig om och går mot utgången ser jag att det rör sig om en 65plusare. Vattnig, lätt jagad blick, orakad, möjligen halvalkis. När han går förbi oss andra i kön så sveper han en lätt bris efter sig som innehåller doft av instängda otvättade kläder, uppblandat med lite fis. Plus något svagt men väldigt obehagligt som jag inte riktigt kunde placera. Ruttna sardiner kanske.

Den typiske kvällstidningsköparen?

Och för att svara på din avslutande fråga: Nej, jag har nog inte sett någon under 30 köpa en kvällstidning på den här sidan 2000-talet. Faktum är att jag inte minns när jag såg det senast över huvud taget.
Citera
2017-11-10, 20:12
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Tänkte i liknande banor härom veckan faktiskt. Mindre kö till kassan hos den lokala handlaren. Framför mig ser jag hur en person tagit en Aftonbladet (eller Våldtäktsbladet som tidningen numera heter) och betalar den i kassan. "Oj, det var länge sedan man såg någon köpa en kvällstidning bara så där" var den första tanken som dök upp hos mig.

När personen vänder sig om och går mot utgången ser jag att det rör sig om en 65plusare. Vattnig, lätt jagad blick, orakad, möjligen halvalkis. När han går förbi oss andra i kön så sveper han en lätt bris efter sig som innehåller doft av instängda otvättade kläder, uppblandat med lite fis. Plus något svagt men väldigt obehagligt som jag inte riktigt kunde placera. Ruttna sardiner kanske.

Den typiske kvällstidningsköparen?

Och för att svara på din avslutande fråga: Nej, jag har nog inte sett någon under 30 köpa en kvällstidning på den här sidan 2000-talet. Faktum är att jag inte minns när jag såg det senast över huvud taget.
Ja, det känns ju verkligen som att det bara är de gamla och alkisar som läser kvällstidningar. Om vi nu vet detta, varför låter vi, som folk, de diktera så mycket över diskursen i vårt land? Varför låter vi denna korkade och ondskefulla minoritet bestämma över oss?
Citera
2017-11-10, 20:40
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ja, det känns ju verkligen som att det bara är de gamla och alkisar som läser kvällstidningar. Om vi nu vet detta, varför låter vi, som folk, de diktera så mycket över diskursen i vårt land? Varför låter vi denna korkade och ondskefulla minoritet bestämma över oss?

Varför detta hat mot äldre (och alkisar)? Vad har de gjort för att bli kallade en "korkad och ondskefull minoritet"!
Citera
2017-11-10, 20:56
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Detta har jag grubblat mycket på senaste tjugo åren. Men nu tror jag faktiskt vi börjar se en svag tendens till förändring. Det började så smått med docent Jim som bad journalistjävlarna dra åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Varför detta hat mot äldre (och alkisar)? Vad har de gjort för att bli kallade en "korkad och ondskefull minoritet"!

Hatt-Kaninen kanske ska förtydliga själv, men jag är säker på att vederbörande menade kvällstidningarna och inte dess köpare (äldre och alkisar).

Var inte 100% tydligt dock så jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in