Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Jag tror nog att HR (och LGWP) kan anse det fastställt bortom rimligt tvivel att ett mord ägt rum. Vi har ju vändit och vridit på det här i det oändliga. Det går inte att tänka ut något dödssätt utan annans medverkan med sådan sannolikhet att det rimligen rubbar slutsatsen mord, om kiselalgsbeviset håller, vilket det tycks komma att göra. Det jag tror LGWP ser som en svaghet, är att inget gärningsförlopp, ingen gärningsplats, inga gärningsmän föreslås, än mindre bevisas. Han antydde ju att, i det fall HR skulle komma att godta bevisen för anstiftan, HD skulle komma att bevilja prövningstillstånd (eftersom det vore tal om en ny princip för bevisföring i fall av anstiftan).
Många av oss i tråden tycker ju att det måste vara JM, som anstiftat – hon har motivet, hon har tidigare stämplat, hon var på plats, hon uppträdde onaturligt och som om hon donade med ett projekt, slutligen har hon bevisligen ljugit om omständigheterna i ett flertal avseenden. Så vad kan HR komma att mena rimligen med viss sannolikhet alternativt ha hänt ? Tja, de kanske har en princip att inte döma för anstiftan, om inte objektet för påverkan är känt (det vet jag inte). Med 2 % sannolikhet kanske en av JM:s torpeder anses kunna ha själv kläckt den ljusa idén att kväva Aki i förhoppning om att bli belönad av JM ?
Jag tror tyvärr att LGWP gör en riktig bedömning. Resultatet blir ändå förhoppningsvis ett olöst mordfall under fortsatt utredning. På flera års sikt kan avgörande bevisning komma fram. Det är uteslutet att JM gjort allt själv. En medhjälpare skulle teoretiskt räcka, men mycket troligare är att det finns två gärningsmän. Utöver detta är det troligt att ytterligare minst en person har kunskaper. Över tid kan dynamiken i den här gruppen komma att ändras, lojaliteter brytas. Bara det faktum att centralgestalten hamnar i säkert förvar innebär en stor scenförändring: hennes möjligheter att hämnas minskar betydligt och henne möjligheter att belöna försvinner i princip. Den som handgripligen dödat Aki har en våldsbenägenhet som till slut kan gå ut över någon annan i gruppen, som kan se en utväg att bli kvitt plågoanden genom att sätta dit honom för mord.
Väldigt bra skrivet!
Håller med dig!
Tyvärr är det ju så att vår Johanna skulle ha kunnat fått Akis död i "present" av till exempel svärsonen J. Sannolikenheten är väldigt liten, naturligtvis. Men det går inte att helt bortse från det faktum att en eller flera personer kan ha tagit Aki av daga
utan JMs inblandning.
Hon har varit glad och nöjd i efterhand ja, men hon kan ha varit helt ovetande om att det skulle ske och inte delaktig i själva utförandet.
Det är väldigt otroligt att så är fallet - men det går faktiskt inte att helt utesluta.
Så länge man inte vet vilka personer som mördat Aki, var, när och hur - och man är helt säker på att JM inte kunnat göra det själv eller kan visa att JM varit med i själva mordet - kan man inte utom rimliga tvivel säkert slå fast att JM är inblandad.
Då kan man inte heller döma henne för anstiftan av mord på Aki utan mer bevis.