2017-11-26, 15:05
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bra. Vi får kanske se nytt rekord här, men vi ska kanske inte sitta och hoppas på mer än 35.

Jag tänker inte börja läsa tidningsartiklar som diskuterar hennes fall och ev kommande frigivning förrän efter tjugosju och ett halvt dock. Det är bortkastad tid. Säg tretti.
Jag är ganska övertygad om att JM kommer trivas som fisken i vattnet inne på Hinsan.
Hon kommer snabbt få en maktposition genom att visa sig ytterst farlig om man på något sätt kränker eller sätter sig upp mot henne. Och en sak som värt att betänka är att även om hon måste betala skadestånd till Akis familj så kommer hon ha en hel del pengar kvar (om jag uppfattat saken rätt).
Hon kommer kunna styra ett litet gäng (JB och diverse andra kriminella) på utsidan för utbyte av diverse tjänster på insidan.
Just favoritsysselsättningen - dvs att styra andra med hot och pengar - kommer hon alltså i viss mån kunna fortsätta med.
Citera
2017-11-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jo, domstolen dömer men också med hänsyn till om personen utgör en fara för omvärlden. Då blir det nobben, så det är inte en självskriven rätt att släppas ut.

Om hon kommer ut om 25 år - då är hon 67 år och är fortfarande fullt kapabel att ställa till med elände för andra människor...
Citera
2017-11-26, 15:19
Medlem
Citat:
Jo, domstolen dömer men också med hänsyn till om personen utgör en fara för omvärlden. Då blir det nobben, så det är inte en självskriven rätt att släppas ut.
Ingen sitter på livstid i Sverige, de ska återan passa sig ut till samhället, det är det som är meningen med kriminalvård eftersom de ska släppas ut igen någongång i framtiden.
Citera
2017-11-26, 15:21
Medlem
Citat:
Hon kan gärna få sitta på livstid för mig men jag tror inte det blir så.
Citera
2017-11-26, 15:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag är ganska övertygad om att JM kommer trivas som fisken i vattnet inne på Hinsan.
Hon kommer snabbt få en maktposition genom att visa sig ytterst farlig om man på något sätt kränker eller sätter sig upp mot henne. Och en sak som värt att betänka är att även om hon måste betala skadestånd till Akis familj så kommer hon ha en hel del pengar kvar (om jag uppfattat saken rätt).
Hon kommer kunna styra ett litet gäng (JB och diverse andra kriminella) på utsidan för utbyte av diverse tjänster på insidan.
Just favoritsysselsättningen - dvs att styra andra med hot och pengar - kommer hon alltså i viss mån kunna fortsätta med.

Jag är tveksam men det kan ju bli intressant för polisen och alla andra att följa – via lypsylkorkar...

Om hon inte låter misshandla medinterners anhöriga så är jag heller inte så säker på att hon hävdar sig på Hinsan, men jag kan ha fel. Skulle tro att det är de omanikyrerade som har övertaget där. Kan bli en omställning.
Citera
2017-11-26, 15:39
Medlem
Citat:

Jag tror tvärtom - ingen kommer orka med hennes babblande. Hon blir tvungen att rätta sig efter de övriga intagna, annars kan hon råka illa ut. Det finns andra med samma störning som hon (troligtvis) har och de är dessutom minst lika manipulativa. Dessutom finns de som är ganska våldsamma, inte som JM som: "...inte änns kan se när dem slåss på film...". Och att skaffa sig torpeder på kåken kan medföra stora problem för henne själv.
Senast redigerad av zilvereko 2017-11-26 kl. 15:43.
Citera
2017-11-26, 16:08
Medlem
valleros avatar
Citat:
Jag är tveksam men det kan ju bli intressant för polisen och alla andra att följa – via lypsylkorkar...

Om hon inte låter misshandla medinterners anhöriga så är jag heller inte så säker på att hon hävdar sig på Hinsan, men jag kan ha fel. Skulle tro att det är de omanikyrerade som har övertaget där. Kan bli en omställning.
Jag tror hon ganska snabbt anpassar sig till de "omanikyrerade". Johanna är inte direkt någon blyg viol!
Senast redigerad av vallero 2017-11-26 kl. 16:16.
Citera
2017-11-26, 16:14
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag tror tvärtom - ingen kommer orka med hennes babblande. Hon blir tvungen att rätta sig efter de övriga intagna, annars kan hon råka illa ut. Det finns andra med samma störning som hon (troligtvis) har och de är dessutom minst lika manipulativa. Dessutom finns de som är ganska våldsamma, inte som JM som: "...inte änns kan se när dem slåss på film...". Och att skaffa sig torpeder på kåken kan medföra stora problem för henne själv.
Visst, det kryllar av psykopater på de tuffaste anstalterna. Och hon är ingen slagskämpe, men hon är bra på att få andra att göra hennes dirty work. Och hon är fullständigt hänsynslös.
Citera
2017-11-26, 16:31
Medlem
valleros avatar
Citat:

Som jag har uppfattat det, så är att sitta häktad med fulla restriktioner betydligt mer hämmande än att sitta inne i fängelse. Fängelser har ett eget system där det mesta kan ordnas, bara man har kontakter och pengar.
Citera
2017-11-26, 16:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tror hon ganska snabbt anpassar sig till de "omanikyrerade". Johanna är inte direkt någon blyg viol!

Inte så blyg som hon vill framstå, det är sant. Men hon är å andra sidan rätt så tilltufsad just nu.
Citera
2017-11-26, 16:50
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vi har inte livstids straff i Sverige.
Du har fel.
Hon lär sitta i 20-25år.
Det är domstolen som dömer.

Där har du fel.... jag borde veta det.

Livstid är livstid! Du kan begära att få det tidsbestämt annars är det livet ut, dvs livstid

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/
Senast redigerad av Bewitched 2017-11-26 kl. 16:58.
Citera
2017-11-26, 16:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Som jag har uppfattat det, så är att sitta häktad med fulla restriktioner betydligt mer hämmande än att sitta inne i fängelse. Fängelser har ett eget system där det mesta kan ordnas, bara man har kontakter och pengar.

Kan så vara. Men jag skulle tro att det avsätts viss spaning på livstidsdömdas ev kommunikationer med omvärlden. Men jag vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in