Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-06, 16:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
va?? jag har ju det på usb nu..

Startbart d.o ?
Citera
2017-11-06, 16:56
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Startbart d.o ?
är det inte startbart?
Citera
2017-11-06, 17:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
är det inte startbart?

Det vet du - inte jag.

Ladda ner en ny - ISO fil - från Ms, för installation på annan dator. Bränn sedan till usb med hjälp av "Rufus".

Bäst att göra om allt för säkerhets skull så du vet att det har blivit rätt.
Citera
2017-11-06, 17:18
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Det vet du - inte jag.

Ladda ner en ny - ISO fil - från Ms, för installation på annan dator. Bränn sedan till usb med hjälp av "Rufus".

Bäst att göra om allt för säkerhets skull så du vet att det har blivit rätt.
ok. ser bara att man kan göra detta via media creation tool, blir det bra?
och välja att bränna till dvd istället för usb då? för det är väll enda sättet att kunna spara den filen på datorn för att sedan skapa ett installationsmedia med filen i rufus?

synd att inte iso-filen sparas på datorn när man väljer att skapa usb, för då hade jag haft den kvar någonstans
Citera
2017-11-06, 17:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
ok. ser bara att man kan göra detta via media creation tool, blir det bra?
och välja att bränna till dvd istället för usb då? för det är väll enda sättet att kunna spara den filen på datorn för att sedan skapa ett installationsmedia med filen i rufus?

synd att inte iso-filen sparas på datorn när man väljer att skapa usb, för då hade jag haft den kvar någonstans

Sparas i nedladd.foldern - http://www.majorgeeks.com/files/details/microsoft_windows_iso_download_tool.html
Citera
2017-11-06, 19:35
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Sparas i nedladd.foldern - http://www.majorgeeks.com/files/details/microsoft_windows_iso_download_tool.html
nä du, jag provade att skapa ett usb med rufus och det blev samma sak som tidigare.
alltså:
The computer started using the windows installation media...

provade både gpt och mbr som partition scheme när jag skapade mediat för det stod olika vilken man skulle använda på guiderna jag googlade fram.
med gpt startade det inte ens upp, trots att jag har gpt hårddisk.

nått mer att prova eller är det kört nu?
Senast redigerad av NightWalker1 2017-11-06 kl. 19:37.
Citera
2017-11-06, 21:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
nä du, jag provade att skapa ett usb med rufus och det blev samma sak som tidigare.
alltså:
The computer started using the windows installation media...

provade både gpt och mbr som partition scheme när jag skapade mediat för det stod olika vilken man skulle använda på guiderna jag googlade fram.
med gpt startade det inte ens upp, trots att jag har gpt hårddisk.

nått mer att prova eller är det kört nu?

Om du skapade ett bootbart usb media baserat på en ISO och provade att boota ifrån det en 4-5 ggr utan att det gick, ja då har jag inget mer att komma med. Det borde ha gått då. Hmm.

Det betyder ju att en ominstallation inte går att göra. Konstigt utifrån din beskrivning av vad som orsakade det hela.
Citera
2017-11-06, 21:47
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Om du skapade ett bootbart usb media baserat på en ISO och provade att boota ifrån det en 4-5 ggr utan att det gick, ja då har jag inget mer att komma med. Det borde ha gått då. Hmm.

Det betyder ju att en ominstallation inte går att göra. Konstigt utifrån din beskrivning av vad som orsakade det hela.

ja verkligen. så bör jag göra en reset eller en helt clean nyinstallation nu?
Citera
2017-11-06, 21:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
ja verkligen. så bör jag göra en reset eller en helt clean nyinstallation nu?

Reset provade du väl tidigare utan framgång?!

Om en nyinstallation går.
Citera
2017-11-06, 21:53
Medlem
TinFoilHats avatar
Jag kan ha missat någon detalj här men har du testat att ladda ner någon annan version av ISO? Eller för att vända på det, vilken är den exakta versionen av ISO du har laddat ned?
Citera
2017-11-06, 21:58
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Reset provade du väl tidigare utan framgång?!

Om en nyinstallation går.
jag provade reset i själva windowset och det hände ingenting.
men det finns ju på installationsmediat.
men vadå, tror du inte ens att jag kan göra en clean installering? vad du skräms!
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Jag kan ha missat någon detalj här men har du testat att ladda ner någon annan version av ISO? Eller för att vända på det, vilken är den exakta versionen av ISO du har laddat ned?

ison via microsoft hemsida
Citera
2017-11-06, 22:15
Medlem
Vet inte riktigt vad som är galet Nightwalker. Vad vill du göra? Skall du installera om datorn så den blir ny och fräsch igen? Om du har skapat ett usb minne med creation tool så är det vara att bota på det och följa instruktionerna. Om datorn inte hittar usb minnet vid start så får du antingen och du kan välja någon form av boot-meny brukar vara escape-knappen, så du kan välja usb minnet. Eller så får du gå in i bios brukar vara del-knappen eller F10 eller något sådant. Där får du gå in i bios och ställa in usb minnet som första boot alternativ (Hårddisk)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in