tack till 1ff, iggegbg, TinFoilHat och ni andra som försökte hjälpa mig med mitt OS. det fick dock bli en clean ominstallation då jag kände att det tog för lång tid med alla tester som inte fungerade.
huvudsaken är att det gick att installera om i alla fall.
skapade mitt installationsmedia med rufus och valde gpt som system då min hårddisk använder det och det var inga problem
när jag installerat alla progs och är allmänt nöjd med hur mitt Win10 ser ut så blir det en systemavbildning, i windows.
provade efter min installation att använda mina systemavbildningar från Aomei backupper men det gick inte det heller.
stod nått om att det inte gick att starta omstartsläget och det är där som progget installerar imagen tror jag.
Aomei föreslog att jag skulle skapa en repair-skiva eller usb och det gick men det funkade inte att starta upp med den.
stod att jag inte hade någon användbar hdd eller nått annat så antagligen så måste jag starta aomei usb:et under vanliga uefa-läget i mitt bios och inte med windows 8 uefi som jag kör med nu för att kunna starta upp med min GPT disk.
jaja, man kanske orkar grejja med det där senare men nu ligger fokus på att fixa till det windowset jag har nu så att man i alla fall har det om det går åt helvete igen.
en konstig sak är att jag fortfarande inte tycks kunna använda mitt nvidia ljud trots att jag nu har en clean installation utan det är som tidigare bara via hd audio som funkar.
jag fick höra att det kan strula om man gör en uppgradering från win7 till win10 men som sagt så funkar det inte nu heller trots att jag gjorde en clean installation av win10..hur kan man fixa det?