Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-06, 22:20
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggegbg
Vet inte riktigt vad som är galet Nightwalker. Vad vill du göra? Skall du installera om datorn så den blir ny och fräsch igen? Om du har skapat ett usb minne med creation tool så är det vara att bota på det och följa instruktionerna. Om datorn inte hittar usb minnet vid start så får du antingen och du kan välja någon form av boot-meny brukar vara escape-knappen, så du kan välja usb minnet. Eller så får du gå in i bios brukar vara del-knappen eller F10 eller något sådant. Där får du gå in i bios och ställa in usb minnet som första boot alternativ (Hårddisk)
ja för det verkar ju inte gå att göra något annat men nu vet jag inte ens om det kommer att gå, blev uppskrämd där.

men jag kanske kan prova en reset först via installationsmediat? vad är skillnaden? den ska väll ta bort allt precis som en clean installering gör?
Citera
2017-11-06, 22:20
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
ison via microsoft hemsida

Den borde ha ett namn, som ex i mitt fall då jag laddade hem den: Win10_1709_EnglishInternational_x64.iso
Citera
2017-11-06, 22:22
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Den borde ha ett namn, som ex i mitt fall då jag laddade hem den: Win10_1709_EnglishInternational_x64.iso
jo visst har den ett namn men det är bara windows.iso
som media creation tool laddade ner
Senast redigerad av NightWalker1 2017-11-06 kl. 22:29.
Citera
2017-11-06, 23:25
Medlem
När jag ska flytta filer mellan min NAS och dator så får jag ett störigt meddelande hela tiden

"Filerna kan vara skadliga för datorn" och sen får man klicka Ja för att flytta filerna. Detta är otroligt störigt när man ska flytta många filer, hur kan man få bort det?

Det har inte varit så hela tiden, det har uppstått någon gång de senaste veckorna, vet inte exakt vad som har hänt för jag kan inte påminna mig om att jag har gjort något särskilt.

Jag har lagt till NAS:en under säkra platser i Internetinställningar men det verkar inte hjälpa.

Det sker även när jag ska flytta filer mellan NAS:ens olika kataloger.

Det ser ut så här: https://imgur.com/a/O72kF
Senast redigerad av claxx 2017-11-06 kl. 23:28.
Citera
2017-11-07, 08:21
Medlem
Citat:
alltså..jag försöker men det står bara: The computer started using the windows installation media. Remove the installation media and restart your computer so that Windows starts normally. Then, insert the installation media and restart the upgrade.

jag gör ju det..eller ska jag starta upgraden via det startade windowset eller va sjutton betyder detta?
jag måste ju starta via usb-minnet för det är ju där uppgraderingen finns..

Fan vad ni snurrat till det!

När du redan kört Uppgraderingen från ett USB-minne och fått det där meddelandet, så starta då Windows som vanligt (alltså INTE från vare sig USB eller DVD!), och starta sen setup.exe från USB-minnet inifrån Windows, dvs genom att bläddra dig till USB-minnet via Utforskaren.

Och då läser du vad setup.exe säger, och gör sen så.

Antagligen kan du också skriva
Repair
eller
Reparera
i Startmenyn, så får du upp ett förslag på åtgärder.
Citera
2017-11-07, 19:43
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Fan vad ni snurrat till det!

När du redan kört Uppgraderingen från ett USB-minne och fått det där meddelandet, så starta då Windows som vanligt (alltså INTE från vare sig USB eller DVD!), och starta sen setup.exe från USB-minnet inifrån Windows, dvs genom att bläddra dig till USB-minnet via Utforskaren.

Och då läser du vad setup.exe säger, och gör sen så.

Antagligen kan du också skriva
Repair
eller
Reparera
i Startmenyn, så får du upp ett förslag på åtgärder.
jo jag tänkte att det måste vara så dom menar så jag gick till exe filen på usb:et men det händer ingenting när jag klickar på det. jag provade detta med det första usb:et också.
och när jag skriver in repair i search så kommer reset this pc up, men när jag klickar på det så händer inget. precis som tidigare försök
Citera
2017-11-08, 17:06
Medlem
Gerrard89s avatar
Fler än jag som har problem att öppna filer i OneDrive just nu?
Citera
2017-11-08, 17:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Fler än jag som har problem att öppna filer i OneDrive just nu?

Inte jag. Jag lade upp en backup för ett par minuter sedan.
Citera
2017-11-09, 19:44
Medlem
NightWalker1s avatar
tack till 1ff, iggegbg, TinFoilHat och ni andra som försökte hjälpa mig med mitt OS. det fick dock bli en clean ominstallation då jag kände att det tog för lång tid med alla tester som inte fungerade.

huvudsaken är att det gick att installera om i alla fall.
skapade mitt installationsmedia med rufus och valde gpt som system då min hårddisk använder det och det var inga problem

när jag installerat alla progs och är allmänt nöjd med hur mitt Win10 ser ut så blir det en systemavbildning, i windows.
provade efter min installation att använda mina systemavbildningar från Aomei backupper men det gick inte det heller.
stod nått om att det inte gick att starta omstartsläget och det är där som progget installerar imagen tror jag.

Aomei föreslog att jag skulle skapa en repair-skiva eller usb och det gick men det funkade inte att starta upp med den.
stod att jag inte hade någon användbar hdd eller nått annat så antagligen så måste jag starta aomei usb:et under vanliga uefa-läget i mitt bios och inte med windows 8 uefi som jag kör med nu för att kunna starta upp med min GPT disk.

jaja, man kanske orkar grejja med det där senare men nu ligger fokus på att fixa till det windowset jag har nu så att man i alla fall har det om det går åt helvete igen.

en konstig sak är att jag fortfarande inte tycks kunna använda mitt nvidia ljud trots att jag nu har en clean installation utan det är som tidigare bara via hd audio som funkar.
jag fick höra att det kan strula om man gör en uppgradering från win7 till win10 men som sagt så funkar det inte nu heller trots att jag gjorde en clean installation av win10..hur kan man fixa det?
Citera
2017-11-09, 21:46
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
en konstig sak är att jag fortfarande inte tycks kunna använda mitt nvidia ljud trots att jag nu har en clean installation utan det är som tidigare bara via hd audio som funkar.
jag fick höra att det kan strula om man gör en uppgradering från win7 till win10 men som sagt så funkar det inte nu heller trots att jag gjorde en clean installation av win10..hur kan man fixa det?

Hur ser det ut under Enhetshanteraren? Ser du något/några !- eller ?-tecken där? Oavsett så tror jag att det är drivarproblem och det bör du enkelt lösa med ex DriverBooster Free. Gör dock en återställningspunkt innan du kör in nya drivare ifall det skulle snea ur (har det dock aldrig gjort för mig på ett x antal datorer).
Citera
2017-11-09, 22:03
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Hur ser det ut under Enhetshanteraren? Ser du något/några !- eller ?-tecken där? Oavsett så tror jag att det är drivarproblem och det bör du enkelt lösa med ex DriverBooster Free. Gör dock en återställningspunkt innan du kör in nya drivare ifall det skulle snea ur (har det dock aldrig gjort för mig på ett x antal datorer).
¨
inga tecken https://imgur.com/YJrvKOg
alltså installera nya drivrutiner då?
Citera
2017-11-10, 01:47
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
¨
inga tecken https://imgur.com/YJrvKOg
alltså installera nya drivrutiner då?

Enhetshanteraren visar ju inte på några problem men jag skulle nog testat med att leta nyare drivrutiner för att börja någonstans.

Får du inte det att fungera så får du gärna lägga till lite mer info. Typ bärbar eller stationär? Inbyggda högtalare? Externa högtalare och/eller headset? Portar på chassi eller baktill på bakplåten? Annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in