Citat:
Eller så testade Gud Adam och Eva för att se om de skulle ljuga, precis som djävulen hade gjort. Men de var inte lika fördärvade i sinnet som den idioten. Dessutom finns möjligheten att Gud valde med sin fria vilja att inte se. Det tycker jag är ganska tydligt när Gud frågar vart Adam och Eva var någonstans, och vad dom hade gjort.
Nej, inte om människan har en fri vilja som inte påverkas av Gud. Visst hade Gud kunnat skapa människan med betingelser så som djuren, så att människan automatiskt gör goda saker, men då hade det inte funnits skapelser med en fri vilja.
På vilket sätt? Jag har frågat ateister denna fråga många gånger, men ingen har kunnat svara eller ignorerat att svara. På vilket sätt är en hjärna uppbyggd så att människan aldrig gör något ont och samtidigt har en egen fri vilja? För att svara på det så måste du först veta hur hjärnan fungerar nu, och vad som är problemet med människans hjärna så att den hittar på onda saker.
Nej, inte om människan har en fri vilja som inte påverkas av Gud. Visst hade Gud kunnat skapa människan med betingelser så som djuren, så att människan automatiskt gör goda saker, men då hade det inte funnits skapelser med en fri vilja.
På vilket sätt? Jag har frågat ateister denna fråga många gånger, men ingen har kunnat svara eller ignorerat att svara. På vilket sätt är en hjärna uppbyggd så att människan aldrig gör något ont och samtidigt har en egen fri vilja? För att svara på det så måste du först veta hur hjärnan fungerar nu, och vad som är problemet med människans hjärna så att den hittar på onda saker.
Aldrig förstått vad detta betyder?
Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. Rom 8:14
Nej, vi STYRS inte av Guds ande, vi LEDS. Trots det kan vi göra vad vi vill och inte vad Gud vill. Så du har fel. Vi har fri vilja och KAN ledas av Guds ande - om vi lyssnar till vad Guds ande säger. Men det är ju någonting JV aldrig har gjort.
Var gång någon hör ordet om riket utan att förstå, kommer den Onde och snappar bort det som har blivit sått i hans hjärta. Det är sådden på vägkanten. Matt 13:19
Är det därför du glömmer bort vad du har lärt dig?
Jesus besvarade den frågan för länge sedan.
Ty inifrån, ur människornas hjärtan, kommer de onda tankarna, otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.” Mark 7:21-23
En ond handling börjar alltid med en tanke, en känsla, en vilja. Sedan börjar du göra upp planer som leder till brott. Läs mitt inlägg om tankebrott en gång till så kanske slöjan tas bort.
Och deras förstånd blev förstockat, ty ännu i denna dag hänger den slöjan kvar när det gamla förbundets skrifter läses upp, och den lyfts inte bort eftersom det är genom Kristus den försvinner. Än i dag ligger en slöja över deras hjärtan när man läser ur Moses lag. Men för den som vänder sig till Herren tas slöjan bort. 2Kor 3:14-16