2017-11-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dessutom finns möjligheten att Gud valde med sin fria vilja att inte se. Det tycker jag är ganska tydligt när Gud frågar vart Adam och Eva var någonstans, och vad dom hade gjort.

Nej, inte om människan har en fri vilja som inte påverkas av Gud. Visst hade Gud kunnat skapa människan med betingelser så som djuren, så att människan automatiskt gör goda saker, men då hade det inte funnits skapelser med en fri vilja.

På vilket sätt? Jag har frågat ateister denna fråga många gånger, men ingen har kunnat svara eller ignorerat att svara. På vilket sätt är en hjärna uppbyggd så att människan aldrig gör något ont och samtidigt har en egen fri vilja? För att svara på det så måste du först veta hur hjärnan fungerar nu, och vad som är problemet med människans hjärna så att den hittar på onda saker.
Eller så testade Gud Adam och Eva för att se om de skulle ljuga, precis som djävulen hade gjort. Men de var inte lika fördärvade i sinnet som den idioten.

Aldrig förstått vad detta betyder?

Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. Rom 8:14

Nej, vi STYRS inte av Guds ande, vi LEDS. Trots det kan vi göra vad vi vill och inte vad Gud vill. Så du har fel. Vi har fri vilja och KAN ledas av Guds ande - om vi lyssnar till vad Guds ande säger. Men det är ju någonting JV aldrig har gjort.

Var gång någon hör ordet om riket utan att förstå, kommer den Onde och snappar bort det som har blivit sått i hans hjärta. Det är sådden på vägkanten. Matt 13:19

Är det därför du glömmer bort vad du har lärt dig?

Jesus besvarade den frågan för länge sedan.

Ty inifrån, ur människornas hjärtan, kommer de onda tankarna, otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.” Mark 7:21-23

En ond handling börjar alltid med en tanke, en känsla, en vilja. Sedan börjar du göra upp planer som leder till brott. Läs mitt inlägg om tankebrott en gång till så kanske slöjan tas bort.

Och deras förstånd blev förstockat, ty ännu i denna dag hänger den slöjan kvar när det gamla förbundets skrifter läses upp, och den lyfts inte bort eftersom det är genom Kristus den försvinner. Än i dag ligger en slöja över deras hjärtan när man läser ur Moses lag. Men för den som vänder sig till Herren tas slöjan bort. 2Kor 3:14-16
Citera
2017-11-06, 16:27
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dessutom finns möjligheten att Gud valde med sin fria vilja att inte se. Det tycker jag är ganska tydligt när Gud frågar vart Adam och Eva var någonstans, och vad dom hade gjort.

Då valde denne Gud alltså aktivt att bara skapa något på chans och struntade i om folk får lida för det?

Citat:
Nej, inte om människan har en fri vilja som inte påverkas av Gud. Visst hade Gud kunnat skapa människan med betingelser så som djuren, så att människan automatiskt gör goda saker, men då hade det inte funnits skapelser med en fri vilja.

Du menar alltså att gud inte skulle kunnat skapa ett universum där det fanns god om falsifierbara bevis för att han fanns och det var enkelt att bevisa detta bort all rimlig tvivel, tydligare än att gravitationen existerar?

Citat:
Det existerar inget helvete, ordet helvete kommer från fornnordisk mytologi och infördes i bibeln för att ersätta hebreiska och grekiska ord som sheol, gehenna och hades. Ta reda på vad dessa ord egentligen betyder.

Däremot så är det många kristna som tror på helvetet och djävulen.

Citat:
På vilket sätt? Jag har frågat ateister denna fråga många gånger, men ingen har kunnat svara eller ignorerat att svara. På vilket sätt är en hjärna uppbyggd så att människan aldrig gör något ont och samtidigt har en egen fri vilja? För att svara på det så måste du först veta hur hjärnan fungerar nu, och vad som är problemet med människans hjärna så att den hittar på onda saker.

Om han hade möjligheten att skapa universum hur han ville så har han väl den möjligheten, eller saknar han den möjligheten? Jag förstår inte riktigt hur du menar att hjärnan är uppbyggd är relevant för det faktiskt.
Citera
2017-11-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Då valde denne Gud alltså aktivt att bara skapa något på chans och struntade i om folk får lida för det?

Du menar alltså att gud inte skulle kunnat skapa ett universum där det fanns god om falsifierbara bevis för att han fanns och det var enkelt att bevisa detta bort all rimlig tvivel, tydligare än att gravitationen existerar?.
Nej, Gud skapade människan, som fick leva i Eden, där de kunde äta hur mycket de ville. De syndade, som straff kastades de ut ur Eden och fick odla sin egen mat. De fick alltså lida för sina egna synder. Vi får också lida för det, det är den så kallade arvsynden.

Skitsnack. Många har svårt att fatta att Gud inte alltid MÅSTE agera bara för att DU tycker det.
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-11-06 kl. 16:47.
Citera
2017-11-06, 16:49
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, Gud skapade människan, som fick på i Eden, där de kunde äta hur mycket de ville. De syndade, som straff kastades de ut ur Eden och fick odla sin egen mat. De fick alltså lida för sina egna synder. Vi får också lida för det, det är den så kallade arvsynden.

Sklitsnack. Många har svårt att fatta att Gud inte alltid MÅSTE agera bara för att DU tycker det.

Om du inte håller med att gud blundade för vad han skapade så får du konfrontera ttsp med det, det var så jag tolkade det ttsp skrev.

Om man har möjlighet att välja att inte skapa så att folk hamnar i helvetet men aktivt väljer att inte gör det så är man ytterst ansvarig för det oavsett vad du än tycker om det.
Citera
2017-11-06, 16:56
Medlem
Citat:
Om du inte håller med att gud blundade för vad han skapade så får du konfrontera ttsp med det, det var så jag tolkade det ttsp skrev.

Om man har möjlighet att välja att inte skapa så att folk hamnar i helvetet men aktivt väljer att inte gör det så är man ytterst ansvarig för det oavsett vad du än tycker om det.
Och jag dementerar din tolkning.

Du hamnar i helvetet när du gjort fel. Det enda Gud har gjort är att lägga fram möjligheterna för dig. Trots det är DU ensam ansvarig för vad DU gör. Är det fel av en domare att döma för brott? För det är vad du i din enfald säger.
Citera
2017-11-06, 18:07
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Och jag dementerar din tolkning.

Du hamnar i helvetet när du gjort fel. Det enda Gud har gjort är att lägga fram möjligheterna för dig. Trots det är DU ensam ansvarig för vad DU gör. Är det fel av en domare att döma för brott? För det är vad du i din enfald säger.

Ja men din tolkning verkar inte ens vara relevant för det som diskuterades, så jag bryr mig inte riktigt om den.

Eftersom om gud visste om att jag skulle bli ateist och inte tro på guds existens utan att det finns några bra bevis för det och gud valde ändå att skapa detta universum. Eftersom han kunde välja att skapa ett annat där detta inte var fallet så är han ansvarig för att jag kommer hamna i helvetet. Jag har absolut inte valt att hamna där själv, att påstå det är ju bara löjligt.
Citera
2017-11-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ja men din tolkning verkar inte ens vara relevant för det som diskuterades, så jag bryr mig inte riktigt om den.

Eftersom om gud visste om att jag skulle bli ateist och inte tro på guds existens utan att det finns några bra bevis för det och gud valde ändå att skapa detta universum. Eftersom han kunde välja att skapa ett annat där detta inte var fallet så är han ansvarig för att jag kommer hamna i helvetet. Jag har absolut inte valt att hamna där själv, att påstå det är ju bara löjligt.
Nej, det beror på att du inte förstår vad du läser. Du kan inte ens formulera dig så att det är lätt att förstå vad du menar.

Alla har fått en chans, men du har VALT att göra det onda, att förkasta Guds ord och in the process göra Gud till en lögnare, även om du vet att du hamnar i helvetet. DU har valt. Du har VALT. Ingen annan har gjort valet åt dig.
Citera
2017-11-06, 18:33
Medlem
Varangians avatar
Citat:
DU har valt. Du har VALT. Ingen annan har gjort valet åt dig.

Jaså? Då vet du tydligen mer än Jesus självt:

37Han svarade: ”Den som sår den goda säden är Människosonen, 38åkern är världen, den goda säden är rikets barn, och ogräset är det ondas barn. 39Fienden som sådde det är djävulen. Skördetiden är världens slut, och skördefolket är änglarna. 40Som när ogräset rensas bort och eldas upp skall det bli vid världens slut.

Matt 13:37-40

Matchen är riggad. Luther och Calvin hade rätt på den punkten.
Citera
2017-11-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jaså? Då vet du tydligen mer än Jesus självt:

37Han svarade: ”Den som sår den goda säden är Människosonen, 38åkern är världen, den goda säden är rikets barn, och ogräset är det ondas barn. 39Fienden som sådde det är djävulen. Skördetiden är världens slut, och skördefolket är änglarna. 40Som när ogräset rensas bort och eldas upp skall det bli vid världens slut.

Matt 13:37-40

Matchen är riggad. Luther och Calvin hade rätt på den punkten.
Vad Jesus menar är att djävulen har förgiftat deras sinnen med lögner och statistik. Och de onda lyssnar alltså hellre på lögn än sanning.

Riggad? Vad refererar du till då?
Citera
2017-11-06, 18:39
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Riggad? Vad refererar du till då?

Predestinationsläran givetvis. Är du katolik eller lutheran?
Citera
2017-11-06, 18:40
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Alla har fått en chans, men du har VALT att göra det onda, att förkasta Guds ord och in the process göra Gud till en lögnare, även om du vet att du hamnar i helvetet. DU har valt. Du har VALT. Ingen annan har gjort valet åt dig.

Jag har inte blivit övertygad om att det existerar någon gud, precis. Det förändrar inte att gud visste om att det skulle bli så, det förändrar inte att han även kunde välja att göra annorlunda. Gud visste alltså konsekvenserna av vad som skulle ske när han skapade universum och därmed har han ett ansvar. Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar att jag gjorde valet för det är irrelevant.
Citera
2017-11-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Predestinationsläran givetvis. Är du katolik eller lutheran?
Den är biblisk. Spelar det någon roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in