2017-11-06, 09:58
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med "fri vilja" avser jag möjligheten för en varierande grad av icke-determistisk/icke-mekanistisk handlande. Hjälper det dig?

Låt höra argumenten för att vi faktiskt har en sådan fri vilja eftersom du nu påstod det.
Citera
2017-11-06, 10:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med "fri vilja" avser jag möjligheten för en varierande grad av icke-determistisk/icke-mekanistisk handlande. Hjälper det dig?

Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Låt höra argumenten för att vi faktiskt har en sådan fri vilja eftersom du nu påstod det.

Jag kan ju enkelt referera till människans (möjlighet) för en viss mängd icke-determistisk/icke-mekanistisk självorganisation.
Citera
2017-11-06, 10:04
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Jag kan ju enkelt referera till människans (möjlighet) för en viss mängd icke-determistisk/icke-mekanistisk självorganisation.

Nej det är ju ett cirkelresonemang, det är det du ska demonstrera att människan faktiskt har den möjligheten. Att referera till det som bevis för det är cirkelresonemang så det bara skriker om det.
Citera
2017-11-06, 10:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nej det är ju ett cirkelresonemang, det är det du ska demonstrera att människan faktiskt har den möjligheten. Att referera till det som bevis för det är cirkelresonemang så det bara skriker om det.

Förstår du betydelsen av konceptet "självorganisation"?
Citera
2017-11-06, 10:16
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Förstår du betydelsen av konceptet "självorganisation"?

Ja, det tror jag. Men du menar att människan har förmågan att handla icke-mekaniskt/deterministiskt. Om du nu menar att människan bara beter sig enligt någon deterministiskt självorganisation så ändrar du betydelsen av fri vilja. Men ja, du tycker ju att det bara är kul att skriva one-liners istället för att faktiskt förklara dig så jag vet inte om jag ens bryr mig om vad du har att säga.
Citera
2017-11-06, 10:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du nu menar att människan bara beter sig enligt någon deterministiskt självorganisation så ändrar du betydelsen av fri vilja.

Nu skrivar jag ju faktisk, att jag refererar till (delvis) icke-determinism. Så relatera gärna till vad jag skrivar, istället för att övertolka det.
Citera
2017-11-06, 10:34
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Nu skrivar jag ju faktisk, att jag refererar till (delvis) icke-determinism. Så relatera gärna till vad jag skrivar, istället för att övertolka det.

Okej, ge dina argument för att det finns då!!!!! Hur jävla svårt ska det va för dig att fatta. Du påstår att det finns en viss grad av icke-determinism i våra beslut, någon form av fri vilja. Ge dina argument för det.
Citera
2017-11-06, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du påstår att det finns en viss grad av icke-determinism i våra beslut, någon form av fri vilja. Ge dina argument för det.

Märka ett stort antal pappersbitar med t.ex. siffer-, bokstavs- och färgkoder, kasta dom i luften, och sortera dom sen igen enligt vilka kriterier du vill.

På detta sätt demonstreras:

1. Att människan (delvis) kan kringgå den "ordning" som "naturen" presenterar.

2. Att människan (delvis) inte bara kan kringgå "naturens ordning", men även själv kan välja vilka kriterier hon väljar i sitt "kringgående".
Citera
2017-11-06, 10:56
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Märka ett stort antal pappersbitar med t.ex. siffer-, bokstavs- och färgkoder, kasta dom i luften, och sortera dom sen igen enligt vilka kriterier du vill.

På detta sätt demonstreras:

1. Att människan (delvis) kan kringgå den "ordning" som "naturen" presenterar.

2. Att människan (delvis) inte bara kan kringgå "naturens ordning", men även själv kan välja vilka kriterier hon väljar i sitt "kringgående".

Då är ju egentligen frågan hur du vet att man kan ordna pappersbitarna hur man vill? På vilket sätt är inte dessa val bara konsekvenser av möjligtvis deterministiska kemiska processer i hjärnan?
Citera
2017-11-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag säger inte emot att det finns stora skitstövlar som förtjänar helvetets alla plågor. Men ansvaret för att de finns är skaparens. De hade inte behövt finnas om Gud hade varit god.
Fast frågan i den här tråden är ifall fri vilja och allvetande utesluter varandra och det ser jag inget skäl till. Om frågan är "Om G-d visste att människorna skulle synda varför skapade han dem ändå?" så är mitt svar att det vet jag inte, jag är inte allvetande. Men i Bibeln står det att G-d skapade allting till sin egen ära. Se Romarbrevet 11:36
Citera
2017-11-06, 12:27
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Fast frågan i den här tråden är ifall fri vilja och allvetande utesluter varandra och det ser jag inget skäl till. Om frågan är "Om G-d visste att människorna skulle synda varför skapade han dem ändå?" så är mitt svar att det vet jag inte, jag är inte allvetande. Men i Bibeln står det att G-d skapade allting till sin egen ära. Se Romarbrevet 11:36

Jag håller med om att fri vilja och allvetande inte utesluter varandra. Bara för att man vet vad någon kommer välja så betyder det inte att denna någon förlorade sin fria vilja.

Däremot så om Gud kunde skapa universum hur han än ville, så är han ansvarig för att det blev såhär. Han är ansvarig för att jag hamnar i helvetet, han visste om att han skulle skapa mig på det sättet och han kunde välja att göra annorlunda.
Citera
2017-11-06, 13:23
Medlem
Citat:
Jag håller med om att fri vilja och allvetande inte utesluter varandra. Bara för att man vet vad någon kommer välja så betyder det inte att denna någon förlorade sin fria vilja.

Dessutom finns möjligheten att Gud valde med sin fria vilja att inte se. Det tycker jag är ganska tydligt när Gud frågar vart Adam och Eva var någonstans, och vad dom hade gjort.

Citat:
Däremot så om Gud kunde skapa universum hur han än ville, så är han ansvarig för att det blev såhär.

Nej, inte om människan har en fri vilja som inte påverkas av Gud. Visst hade Gud kunnat skapa människan med betingelser så som djuren, så att människan automatiskt gör goda saker, men då hade det inte funnits skapelser med en fri vilja.

Citat:
Han är ansvarig för att jag hamnar i helvetet,

Det existerar inget helvete, ordet helvete kommer från fornnordisk mytologi och infördes i bibeln för att ersätta hebreiska och grekiska ord som sheol, gehenna och hades. Ta reda på vad dessa ord egentligen betyder.

Citat:
han visste om att han skulle skapa mig på det sättet och han kunde välja att göra annorlunda.

På vilket sätt? Jag har frågat ateister denna fråga många gånger, men ingen har kunnat svara eller ignorerat att svara. På vilket sätt är en hjärna uppbyggd så att människan aldrig gör något ont och samtidigt har en egen fri vilja? För att svara på det så måste du först veta hur hjärnan fungerar nu, och vad som är problemet med människans hjärna så att den hittar på onda saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in