Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-04, 14:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
god morgon!

en åklagare väcker ju inte åtal om han inte tror på det. då är han bara dum eftersom det skadar hans "rykte".
men att det skulle vara tjänstefel, ja, på ett sätt kan jag förstå hur du menar, men han får inget straff för att väcka åtal, det är liksom hans jobb.

lägg inte så mycket vikt i hur Sammens uttrycker sig, han kan verka klumpig och flummig, men jag tror att hans statistik är väldigt bra.
han har haft hand om många stora kända fall, från norr till söder.

Det finns ett brott som rubriceras falskt åtal och obefogat åtal i den lindrigare varianten. Även om ett otillräckligt åtal inte når upp till dessa så är det möjligt att fråga är om tjänstefel, om hen åsidosätter reglerna i Rättegångsbalken. Det handlar alltså inte bara om "dåligt rykte". En åklagare som "gör sitt jobb" ett antal gånger utan att ha på fötterna är inte åklagare så länge till. Men det Browndawg vill säga är väl inte att insinuera att Sammel skulle nödvändigt vara dålig åklagare. En åklagare ska ju inte fabricera bevis för att stöka undan sina ärenden.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-04 kl. 14:12.
Citera
2017-11-04, 14:25
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
MGM heter Billy.
Rätt, different name same shit heter det ju.
Namn som slutar på y.... ja ni fattar.
Citera
2017-11-04, 14:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det finns ett brott som rubriceras falskt åtal och obefogat åtal i den lindrigare varianten. Även om ett otillräckligt åtal inte når upp till dessa så är det möjligt att fråga är om tjänstefel, om hen åsidosätter reglerna i Rättegångsbalken. Det handlar alltså inte bara om "dåligt rykte". En åklagare som "gör sitt jobb" ett antal gånger utan att ha på fötterna är inte åklagare så länge till. Men det Browndawg vill säga är väl inte att insinuera att Sammel skulle nödvändigt vara dålig åklagare. En åklagare ska ju inte fabricera bevis för att stöka undan sina ärenden.

Det finns väl en 98% regel för sannolikhet.
Citera
2017-11-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Godmorgon. En åklagare får ej väcka åtal om denne inte tror bevisen räcker för en fällande dom. För vem? Ja, för rättssäkerheten. Alltså det är tjänstefel att åtala någon och inte tro att det räcker för fällande dom.

Jag hoppas på livstid för idioten. Det är inte det det handlar, det handlar inte om vad jag hoppas eller längtar efter. Men om du är nyfiken så vill jag att den misstänkta blir dömd till livstid.

Det detta handlar om är om det går att bevisa att han mördat henne. Och inte att han "bara" sänkt henne i vattnet. Alla fattar ju att det är han. Men killen tiger ju totalt. Så det kommer behövas BEVIS.

Nu hoppas jag ju att dom hittat detta tillhygge som det talats om i 100 sidor här.

Jag blev helt enkelt skeptisk på bevisläget efter Sammens senaste uttalande... Det är allt.
Om jag kommer ihåg rätt, har åklagaren sagt att de vet på vilken plats och på vilket sätt Tova blev mördad. Då är dödsorsaken klar för dem. Om de inte kan fälla honom för mord, då kan de inte döma honom för griftefriden heller. Men jag tror att han blir dömd för mordet.
Citera
2017-11-05, 01:10
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
ryktet skrev jag som en av anledningarna, visste dock inte om BrB 15 kap 5 § (falskt åtal bl.a)

vet inte vad mer jag ska svara, eftersom vi tycker likadant.

Sammens är en bra åklagare iallafall, och mig veterligen så har han alltid haft kött på benen innan han går loss.
Citera
2017-11-05, 01:21
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Om jag kommer ihåg rätt, har åklagaren sagt att de vet på vilken plats och på vilket sätt Tova blev mördad. Då är dödsorsaken klar för dem. Om de inte kan fälla honom för mord, då kan de inte döma honom för griftefriden heller. Men jag tror att han blir dömd för mordet.
jo, han kan bli friad för mordet men dömd för griftefriden, eller hur menar du?

högst troligt så blir han dömd för mord.

trodde att brott mot griftefriden ingår i mord, eftersom det är mycket vanligt att efter någon blivit mördad så gör man sig av med liket på det sätt som känns lämpligast vid tillfället.
stycka, elda, syrabad etc.
Citera
2017-11-05, 08:30
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
ryktet skrev jag som en av anledningarna, visste dock inte om BrB 15 kap 5 § (falskt åtal bl.a)

vet inte vad mer jag ska svara, eftersom vi tycker likadant.

Sammens är en bra åklagare iallafall, och mig veterligen så har han alltid haft kött på benen innan han går loss.
Det är väl lämpligt att ta reda på fakta då, särskilt då det gäller det juridiska området.
Citera
2017-11-05, 09:50
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det är väl lämpligt att ta reda på fakta då, särskilt då det gäller det juridiska området.
oj vad du för tråden framåt med dina ständiga inlägg som blir raderade ett efter ett. skärpning nu gammelmormor.
---

angående det med griftefriden så tänkte jag på en till sak som GW sa, att det inte spelar någon roll straffmässigt om man, tex, eldar, styckar eller lägger liket i en sopsäck efter mordet, då mordet "äter" upp de givna exemplen.
Citera
2017-11-05, 20:26
Medlem
Citat:
jo, han kan bli friad för mordet men dömd för griftefriden, eller hur menar du?

högst troligt så blir han dömd för mord.

trodde att brott mot griftefriden ingår i mord, eftersom det är mycket vanligt att efter någon blivit mördad så gör man sig av med liket på det sätt som känns lämpligast vid tillfället.
stycka, elda, syrabad etc.
Jag menar att dödsorsaken är fastställd. Man brukar komma undan med mordet om rättsläkaren inte kan fastsälla dödsorsaken. Annars måste MGM fällas för mord. Det är klart att brott mot griftefriden följer med mordet. Men om någon frikänns för ett mord som man vet dödsorsaken, hur kan man döma honom för brott mot griftefriden?
Citera
2017-11-05, 22:50
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag menar att dödsorsaken är fastställd. Man brukar komma undan med mordet om rättsläkaren inte kan fastsälla dödsorsaken. Annars måste MGM fällas för mord. Det är klart att brott mot griftefriden följer med mordet. Men om någon frikänns för ett mord som man vet dödsorsaken, hur kan man döma honom för brott mot griftefriden?
dödsorsaken har ingenting med brott mot griftefriden att göra i min värld.
ovan nämnda brott, och mord, är två helt skilda brott, förutom att i båda fallen finns en död person.

en person bli skjuten i hjärtat. (dödsorsaken är kulan i hjärtat, alltså mord)
en annan person kan, tex, skära huvudet av kroppen. (brott mot griftefriden)

har jag missuppfattat något, enlighten me.
mvh
Citera
2017-11-06, 10:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
dödsorsaken har ingenting med brott mot griftefriden att göra i min värld.
ovan nämnda brott, och mord, är två helt skilda brott, förutom att i båda fallen finns en död person.

en person bli skjuten i hjärtat. (dödsorsaken är kulan i hjärtat, alltså mord)
en annan person kan, tex, skära huvudet av kroppen. (brott mot griftefriden)

har jag missuppfattat något, enlighten me.
mvh

Juridiken är inte min starka sida, men försöker lära mig.

Men jag minns ett fall där en person blev dömd för brott mot griftefriden, men kunde inte dömas för mord pga att man inte kunde fastställa dödsorsaken. Mordet på Linda Chen:

"Men man kan inte fastställa dödsorsaken och därför kan ingen dömas för mordet på Linda. Mats Alm döms i stället till 18 månaders fängelse för brott mot griftefriden."

https://www.expressen.se/nyheter/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-linda-chen/

Ett annat aktuellt fall, Madelene, som gjutits in i ett betongblock 2015.

"Det gick inte att fastställa på vilket sätt Madelene dött."

"Att åklagaren inte lyckats väcka åtal för mord innebär att det fängelsestraff paret riskerar är mycket lägre. För mord kan livstids fängelsestraff utdömas, men för brott mot griftefriden kan fängelsestraffet inte bli längre än två år."

Par åtalas för att ha gjutit in Madelene

Även i det aktuella u-båts fallet med Kim Wall och Madsen pratades det i början om risken för att Madsen enbart skulle bli fälld för brott mot griftefriden. När man senare hittade Kim Walls huvud och ben, har man sagt att chanserna har ökat för att kunna bestämma dödsorsak och därmed också kunna fälla Madsen även för mord.

"I Sverige ändrades lagen 1993 och då bestämdes att brott mot griftefriden skulle ge upp till två års fängelse. I Danmark ger brottet bara sex månaders fängelse."

"Påföljden för mord är livstids fängelse, både i Danmark och Sverige. Skulle Madsen dömas för mord spelar det alltså ingen roll att straffet för brott mot griftefriden är strängare i Sverige. "

Brott mot griftefriden ger kortare straff i Danmark

Man kan ju tänka sig ett exempel på där en person inte avlidit av mord, utan av andra orsaker. Eva Rausing dog i sviterna av missbruk av droger i hemmet. Hennes make Tetra Pak-miljardären Hans Kristian Rausing blev dömd för brott mot griftefriden, då han underlåtit att berätta att hon avlidit. Hon blev liggande i sängen i 2 månader efter sin död. Detta skedde dock i England.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article15934557.ab
Citera
2017-11-06, 15:18
Medlem
notknapparens avatar
Hur lång tid brukar det ta från det att åtals väckts och FUP blir offentlig, till att pressen börjar skriva om fallet?

Känns som det är väldigt tyst om fallet i media utom i Hela Hälsingland. Eller börjar man höra något om fallet igen först när rättegången börjar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in