Citat:

Det är inte jag som har skapat uttrycket viltvård, utan det är jägareförbunden, som hävdar att de genom jakten idkar viltvård. Det är också de som hävdar att jakt bedrivs för nyttans skul och för de dödade djurens skull. De brukar också hävda att Sverige, har världens bäst utbildade jägarkår. Om så är fallet så är det underligt att man vill ha pilbågsjakt för spänningens skull.Mjae, argumentet för pilbågsjakt är att det är så väldigt mycket mer krävande än annan pürsch just för att man måste komma närmare viltet. Vilket man naturligtvis lika gärna kan uppnå genom att smyga sig närmare viltet än max skotthåll och därefter ta det av daga med en mer icke-arkaisk vapenteknik.
Att jakt enkom skulle vara viltvård är nog din högst subjektiva åsikt. Viltvård är en del av jakten. Köttet en annan. Skogs-/biotopvård en tredje.
För mig personligen är hundarbetet och ensamhet i vacker fjällnatur det centrala. Men jag kan inte se att jag utför någon viltvård när jag tar ner skogsfågel. De blir dock goda middagar.
Vi är, i detta specifika fall, rörande överens; oaktat hur olika vi ser på jakt, och framförallt rovdjursjakt, i övrigt.
Vackert så.

Att jakt enkom skulle vara viltvård är nog din högst subjektiva åsikt. Viltvård är en del av jakten. Köttet en annan. Skogs-/biotopvård en tredje.
För mig personligen är hundarbetet och ensamhet i vacker fjällnatur det centrala. Men jag kan inte se att jag utför någon viltvård när jag tar ner skogsfågel. De blir dock goda middagar.
Vi är, i detta specifika fall, rörande överens; oaktat hur olika vi ser på jakt, och framförallt rovdjursjakt, i övrigt.
Vackert så.

Det bevisar att allt snack om viltvård, bara är just snack eller snarare en omskrivning av nöjesdödande till att låta något finare än vad det är.
När man ser jägare omkring där jag bor, kan de lätt identifieras just på sin tunga framåtlutande gång och vidöppen mun.