• 1
  • 2
2017-09-24, 22:46
Medlem
2016 sade jägareförbundet "försiktigt ja" till jakt med pilbåge i Sverige. Det har länge ryktats om att det "blir lagligt nu" men det verkar som att Naturvårdsverket som ska besluta fortsätter att skjuta upp (pun intended) saken.

Så i sann millenial-anda tänkte jag att man kan dra ihop en change.org namninsamling och kanske i alla fall skicka in några underskrifter till gubbarna på naturvårdsverket, för att sätta fart på dem.

Jag har sedan barnsben velat jaga med pilbåge, men har på grund av omständigheterna inte fått möjlighet. Jag är inte heller en av de lyckliga som bor nära danmark och finland, och bara kan åka över gränsen för en jakttur.

Hoppas att fler är intresserade av att få fart på detta beslutet, skriv gärna under och dela namninsamlingen i så fall.

Har ni något att kommentera på eller tillägga är det bara att svara nedanför!

Länk till namninsamlingen
Citera
2017-09-24, 22:58
Medlem
jag signerade håller själv på ta jaktexamen
Citera
2017-09-24, 23:00
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Om du ska få brett gehör för sådana här saker på Flashback så ska det nog gälla pilbågsjakt på Zoomalier och Afghaner i sådan fall.
Citera
2017-09-24, 23:03
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Om du ska få brett gehör för sådana här saker på Flashback så ska det nog gälla pilbågsjakt på Zoomalier och Afghaner i sådan fall.

Nej då, vi gillar att jaga annat vilt också.
Citera
2017-09-25, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hetsa
2016 sade jägareförbundet "försiktigt ja" till jakt med pilbåge i Sverige. Det har länge ryktats om att det "blir lagligt nu" men det verkar som att Naturvårdsverket som ska besluta fortsätter att skjuta upp (pun intended) saken.

Så i sann millenial-anda tänkte jag att man kan dra ihop en change.org namninsamling och kanske i alla fall skicka in några underskrifter till gubbarna på naturvårdsverket, för att sätta fart på dem.

Jag har sedan barnsben velat jaga med pilbåge, men har på grund av omständigheterna inte fått möjlighet. Jag är inte heller en av de lyckliga som bor nära danmark och finland, och bara kan åka över gränsen för en jakttur.

Hoppas att fler är intresserade av att få fart på detta beslutet, skriv gärna under och dela namninsamlingen i så fall.

Har ni något att kommentera på eller tillägga är det bara att svara nedanför!

Länk till namninsamlingen
Intressant men det var en jobbig anmälan.

Skulle då kräva en kurs eller?
Citera
2017-09-25, 06:21
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har skjutit pilbåge men bara på måltavlor. Det jag tänker är, att det måste vara väldigt lätt att man bara skadskjuter djuret? Det tar tid att ladda om också, så du står dig slätt om du retar upp en stor vildsvinsgalt som sätter kurs rakt emot dig!
Citera
2017-09-26, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har skjutit pilbåge men bara på måltavlor. Det jag tänker är, att det måste vara väldigt lätt att man bara skadskjuter djuret? Det tar tid att ladda om också, så du står dig slätt om du retar upp en stor vildsvinsgalt som sätter kurs rakt emot dig!

Som det står i namninsamlingen: Ifrån de länder där jakt med pilbåge är tillåten finns inga tecken på att det skulle vara större risk för skadeskjutning med pilbåge, än vad det är med gevär.

Man jagar ju inte med vilken utrustning som helst direkt, utan det är compoundbåge och pilar med speciella jaktspetsar som är väldigt vassa.

Spetsarna är väldigt effektiva, då de är stora och lätt penetrerar genom viltet.
Pilarna färdas självklart inte lika hög hastighet som en kula, men detta är fördelaktigt då det gör att ingen energi går förlorad vid skott. (Pilen går inte rätt igenom djuret som en kula gör)

Således, om du är en duktig skytt (vilket alla jägare måste vara, även med gevär) så borde du konsekvent kunna få in bra träffar, och då finns det aldrig någon risk för skadeskjutning. Pilbåge skjuts ju på kortare avstånd än gevär.

Skulle det ändå bli en sämre träff (skadeskjutning) är pilspetsarnas storlek även då fördelaktiga då de penetrerar fler blodkärl vilket ofta kan göra att djuret förblöder/tappar mycket blod. Så det kan många gånger underlätta eller helt förhindra eftersök.

Det är dock mycket riktigt att det är svårare att ladda om. Därför lämpar sig pilbågen inte lika bra när man jagar högvilt, där det ofta kan behövas 2 gevärsträffar för att fälla djuret.

Men med det sagt tycker jag det är mycket underligt att det inte är lagligt att jaga småvilt med pilbåge. Det är mycket mer miljövänligt, samt att man inte behöver oroa sig för att skada sin hörsel.
Att man dessutom får jaga t.ex. bäver, räv & rådjur med hagelgevär känns som ett hån.
Visst, jag skulle inte vilja ställa mig framför en hagelbössa, men det är betydligt enklare att döda ett djur med en pilbåge.
Citera
2017-09-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerssix
Intressant men det var en jobbig anmälan.

Skulle då kräva en kurs eller?

Det är naturvårdsverket som ska bestämma vad som kommer att krävas, så ingen vet än. Men det borde rimligtvis bara kräva jägarexamen - godkänt teoriprov, samt godkänt skjutprov med pilbåge. Det finns ju inga skjutprov med pilbåge för jakt idag, så det kan hända att de bestämmer att införa en separat kurs som man får ta utöver vanlig jägarexamen.
Citera
2017-09-26, 08:00
Medlem
tzjs avatar
Friluftsliv och vildmark --> Jakt, fiske och vildmark
/Moderator
Citera
2017-09-29, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetsa
Jag har sedan barnsben velat jaga med pilbåge, men har på grund av omständigheterna inte fått möjlighet.

Jag är inte heller en av de lyckliga som bor nära danmark och finland, och bara kan åka över gränsen för en jakttur.

Hade du verkligen velat jaga med pilbåge, så hade du utbildat dig, tränat bågskytte och jagat med pilbåge utomlands.
Citera
2017-09-29, 21:59
Medlem
Då jakt handlar om viltvård, så förstår jag inte varför man skall blanda in pilbågen. Om man skall jaga på ett etiskt vis, så skall man jaga med vapen som gör att man snabbt, effektivt och så smärtfritt som möjligt kan döda ett djur. Här är geväret, det mest precisionsriktiga vapnet. Pilbågen hör till en förgången kultur.
Citera
2017-09-30, 12:39
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Då jakt handlar om viltvård, så förstår jag inte varför man skall blanda in pilbågen.
Mjae, argumentet för pilbågsjakt är att det är så väldigt mycket mer krävande än annan pürsch just för att man måste komma närmare viltet. Vilket man naturligtvis lika gärna kan uppnå genom att smyga sig närmare viltet än max skotthåll och därefter ta det av daga med en mer icke-arkaisk vapenteknik.

Att jakt enkom skulle vara viltvård är nog din högst subjektiva åsikt. Viltvård är en del av jakten. Köttet en annan. Skogs-/biotopvård en tredje.

För mig personligen är hundarbetet och ensamhet i vacker fjällnatur det centrala. Men jag kan inte se att jag utför någon viltvård när jag tar ner skogsfågel. De blir dock goda middagar.

Citat:
Om man skall jaga på ett etiskt vis, så skall man jaga med vapen som gör att man snabbt, effektivt och så smärtfritt som möjligt kan döda ett djur. Här är geväret, det mest precisionsriktiga vapnet. Pilbågen hör till en förgången kultur.
Vi är, i detta specifika fall, rörande överens; oaktat hur olika vi ser på jakt, och framförallt rovdjursjakt, i övrigt.

Vackert så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in