Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag har skjutit pilbåge men bara på måltavlor. Det jag tänker är, att det måste vara väldigt lätt att man bara skadskjuter djuret? Det tar tid att ladda om också, så du står dig slätt om du retar upp en stor vildsvinsgalt som sätter kurs rakt emot dig!
Som det står i namninsamlingen: Ifrån de länder där jakt med pilbåge är tillåten finns inga tecken på att det skulle vara större risk för skadeskjutning med pilbåge, än vad det är med gevär.
Man jagar ju inte med vilken utrustning som helst direkt, utan det är compoundbåge och pilar med speciella jaktspetsar som är väldigt vassa.
Spetsarna är väldigt effektiva, då de är stora och lätt penetrerar genom viltet.
Pilarna färdas självklart inte lika hög hastighet som en kula, men detta är fördelaktigt då det gör att ingen energi går förlorad vid skott. (Pilen går inte rätt igenom djuret som en kula gör)
Således, om du är en duktig skytt (vilket alla jägare
måste vara, även med gevär) så borde du konsekvent kunna få in bra träffar, och då finns det aldrig någon risk för skadeskjutning. Pilbåge skjuts ju på kortare avstånd än gevär.
Skulle det ändå bli en sämre träff (skadeskjutning) är pilspetsarnas storlek även då fördelaktiga då de penetrerar fler blodkärl vilket ofta kan göra att djuret förblöder/tappar mycket blod. Så det kan många gånger underlätta eller helt förhindra eftersök.
Det är dock mycket riktigt att det är svårare att ladda om. Därför lämpar sig pilbågen inte lika bra när man jagar högvilt, där det ofta kan behövas 2 gevärsträffar för att fälla djuret.
Men med det sagt tycker jag det är mycket underligt att det inte är lagligt att jaga småvilt med pilbåge. Det är mycket mer miljövänligt, samt att man inte behöver oroa sig för att skada sin hörsel.
Att man dessutom får jaga t.ex. bäver, räv & rådjur med hagelgevär känns som ett hån.
Visst, jag skulle inte vilja ställa mig framför en hagelbössa, men det är betydligt enklare att döda ett djur med en pilbåge.