• 2
  • 3
2017-11-06, 08:21
Medlem
Jag är helt klart för bågjakt och har gjort det en del i Kanada. Dock tycker jag att kraven bör vara satta väldigt högt för att undvika onödigt lidande.

Kanske ett skytteprov innan varje säsong eller något liknande? Gärna dessutom krav på att eventuellt eftersök ska utföras med kulvapen.
Citera
2017-11-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Pilspetsar avsedda för jakt är konstruerade på ett sådant sätt att liknande effekt uppstår.

Bågjakt är mycket svårt och kommer sannolikt bara att gälla ett litet antal viltarter. Ett vilt som troligen blir aktuellt är Dovhjort. Har du försökt att komma in på 15-20 meter på en sådan?

Bågjakten kommer att bli en liten marginell företeelse utövad av ett litet antal entusiaster som vet vad de håller på med.

För egen del är jag helt ointresserad av bågjakt.

Jag jagade i 30 år, alltid utan hund, och pyrschjakt var min specialitet på Rådjur, jag gör det fortfarande men nu med kamera, men INGEN båge har någon anslagsenergi att tala om ca: 100 joule på väldigt kort håll, och inte ens med en hyggligt träff med en pil får ikull ett Rådjur eller Dovhjort.
Jag får hoppas att några bågjägare försöker skjuta Vildsvin, då är deras entusiasm borta när de hamnar på sjukhuset.
Fågel kan den möjligen användas till, men inte fyrfota djur av något slag, det är djurplågeri.
Citera
2017-11-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Jag jagade i 30 år, alltid utan hund, och pyrschjakt var min specialitet på Rådjur, jag gör det fortfarande men nu med kamera, men INGEN båge har någon anslagsenergi att tala om ca: 100 joule på väldigt kort håll, och inte ens med en hyggligt träff med en pil får ikull ett Rådjur eller Dovhjort.
Jag får hoppas att några bågjägare försöker skjuta Vildsvin, då är deras entusiasm borta när de hamnar på sjukhuset.
Fågel kan den möjligen användas till, men inte fyrfota djur av något slag, det är djurplågeri.
Ett tips; gå till youtube och sök på bow boar hunting, inte många som hamnar på sjukhus där.
Citera
2017-11-10, 19:42
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold

Vilket trams. Min Hoyt Pro Defiant 34 70lbs skjuter fan rätt igenom Dovvilt och Rådjur.

Cam Hanes är en bra snubbe att följa om man gillar bågjakt.
https://www.youtube.com/watch?v=e4NrhBl2cXs
https://www.facebook.com/camhanes/
Citera
2017-11-11, 10:30
Medlem
MeanMEs avatar
Jag som jägare är helt emot pilbågsjakt.

Det funkar alldeles utmärkt med gevär och jakten är inte till för att roa folk.
Jag jagar för att sätta mat på bordet men främst för att hålla skadorna på min skog nere nu när vi har en massa fundamentalister inom jägarkåren som inte vill ha varg i markerna.

Flyttade en vargflock in på/runt mina marker hade jag nog själv slutat jaga älg helt.
Hade varit jätteglad, för då slapp man oroa sig över nyplanteringarna så mycket.

För folk som gillar tanken på pilbågsjakt skaffa er ett annat intresse som för tv-spel och gå ut i naturen om ni missar naturupplevelsen och sätt er och spela där eller nöj er med geväret eller att plocka bär och svamp.

Tror inte ett skit på att det blir mindre skadeskjutningar med pil och båge, tvärt om.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in