Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-31, 22:41
  #5305
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peredur
En besvikelse att HD valde att inte ta upp detta.

Jag tycker förövrigt att det är konstig dom från hovrätten. Reglerna kring nödvärn slår fast att våldet inte får vara "uppenbart oförsvarligt", men hur i hela fridens namn kan det vara UPPENBART OFÖRSVARLIGT att skjuta mot 2-3 unga narkotikapåverkade män med kniv som vrålar dödshot och försöker ta sig in i ditt hem?

Det oförsvarliga ligger förmodligen i var skotten tog.

Han borde siktat mot benen/knäna. Det räcker gott och väl för att få stopp på knarkare.
Citera
2017-10-31, 22:43
  #5306
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Nu blir jag sårad här, det var inte roligt att få höra att jag är sjuk i huvudet, kanske måste jag avreagera mig nu.

Du bemöter inte det som är kärnan, nödvärnsrätten är ett skydd mot brottsligt angrepp på person eller egendom. När jag befinner mig i mitt hem och domaren säger att jag ska fly ut ur mitt hem ut i skogen i mörkret så ger han de två narkomanerna fri lejd till mitt hem. Inget hindrar dem från att tända på min egendom och sticka. Jag kan köpa det om det är nån cykel eller en bil men om det är en persons hem där allt som denne värderar finns är det ganska magstarkt att bara säga äh, det är bara ta på försäkringen det är viktigare att inte narkomanerna blir skadade. Det är helt bisarrt. Sverige måste ha någon slags stöd för Castle Doctrine även om det inte behöver vara så starkt som i USA.

Som tur är är jag insatt i gällande rätt och vet ungefär hur jag ska bete mig för att kunna ha ihjäl drägget och ändå gå fri om jag skulle hamna i denna hemska situation.


I just det här fallet hade troligen farbrorn klarat sig om han väntat att skjuta tills åtminstone en av fienden var på väg in. Nu sköt han tidigt, och däri ligger kritiken.
Citera
2017-11-01, 06:36
  #5307
Medlem
fulgarvets avatar
Gubben kände ju bröderna och visste vad dom var kapabla till.
Båda bröderna har varit fosterhemsplacerade trots både mamma, pappa och syskon.
När mamman inleder ett förhållande med gubben blir bröderna tokiga. De puttar bla gubben mot en stentrappa en gång samt förföljer honom med bil en gång. De har utgjort hot mot honom tidigare.
De var inga random rånare, gubben visste precis vilka det var och vad han hade att göra med.
Sen får man tycka vad man vill om att döda i nödvärn. Sen att han uttryckte sig vagt när han ringde 112 var ju säkerligen pga rädsla och chock. Samt att han fick hjärtflimmer och togs med ambulans direkt till sjukan efter dådet istället för häktet.
Lika bra att WT-bröderna är borta ifrån samhället.
Gubben har fått sitt straff och så var det med det.
Citera
2017-11-01, 06:42
  #5308
Medlem
fulgarvets avatar
[quote=fulgarvet|62214890]Gubben kände ju bröderna och visste vad dom var kapabla till.
Båda bröderna har varit fosterhemsplacerade trots både mamma, pappa och syskon.
När mamman inleder ett förhållande med gubben blir bröderna tokiga. De puttar bla gubben mot en stentrappa en gång samt förföljer honom med bil en gång. De har utgjort hot mot honom tidigare.
De var inga random rånare, gubben visste precis vilka det var och vad han hade att göra med.
Sen får man tycka vad man vill om att döda i nödvärn. Sen att han uttryckte sig vagt när han ringde 112 var ju säkerligen pga rädsla och chock. Samt att han fick hjärtflimmer och togs med ambulans direkt till sjukan efter dådet istället för häktet.
Lika bra att WT-bröderna är borta ifrån samhället.
Gubben har fått sitt straff och så var det med det.
Mamman samtalar lungt och sansat i rättegången. Hon berättar även att hon varit rädd i sitt eget hus för sina egna barn.
Citera
2017-11-01, 14:31
  #5309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
I KGs fall var det tvärtom, större chans att överleva om han lade bena på ryggen och gav sig iväg på utflykt från hemmet.


Dumheter, hur verklighetsanknuten är du? Hur ska en gubbe springa ifrån 2 unga personer?
Citera
2017-11-01, 15:37
  #5310
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Iom att brottsoffren i KGs fall var utanför den låsta dörren, så var det fortfarande bara ett angrepp på egendom. KG skulle satt sitt liv framför sitt hem.
Det finns bara ett brottsoffer i den här historien och det är gubben. Gärningsmännen fick precis vad de förtjänade. Ens hem är ens borg och gubbens ena fönsterkarm är mer värd än dessa bägge slödder, som tack och lov är avlivade.
Citera
2017-11-03, 19:00
  #5311
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I just det här fallet hade troligen farbrorn klarat sig om han väntat att skjuta tills åtminstone en av fienden var på väg in. Nu sköt han tidigt, och däri ligger kritiken.

Nejdå. Han kunde ringt Polisen istället för sin syster när han avlossade skotten, skjutit i luften osv. Vad för människovärde lägger du i att det skulle vara bättre att vänta in de unga männen och klippa dessa? Är avrättning problemlösning för gubbar som inte kan hålla den skrumpna kuken i styr bara för att de är 60+?

Det är bara att vänta in KVs inställelseorder och sona sitt straff, han kom lindrigt undan.
Citera
2017-11-04, 14:28
  #5312
Medlem
Hur länge har han kvar att sitta? Straffet är ju 24 månader och sen avgår häkningstid och rabatt. Blir det så mycket som ett halvår?

För mig är han i alla fall oskyldig ock ett offer i dubbelt mått:
1) Han döms för att han försvarade sitt liv
2) Han döms därför att han är helt och hållet ärlig och därför sa sanningen.
Citera
2017-11-04, 14:36
  #5313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Självklart får man inte skjuta mot något som OBJEKTIVT inte utgör en fara mot ens liv. Vad är det svåra att förstå? De var utanför en LÅST dörr.
Då är det uppenbart oförsvarligt.
1: De var opåverkade enligt den rättsmedicinska bedömningen. (Visserligen hade de narkotiska ämnen i blodet, men bakåträkning visade att det var i enlighet med ordinerad dos av legitimerad läkare. Alltså var de formellt opåverkade, dvs de hade inte blivit dömda för narkotikabrott)
2: Kniven de hade var inte vidare att ha i strid. Prova du att försöka sticka i något, säg en madrass, med en brödkniv så kommer du märka hur värdelös en sådan är i strid.
3: Att vråla tomma hot gör inte att man har rätt att döda dem i nödvärn.
4: De stod fortfarande utanför dörren. De misslyckas med att ta sig in.



Självklart är inte resonemanget bisarrt. Dödligt våld i nödvärn är sista sista sista utväg. Dvs då du verkligen är inträngd i ett hörn, dörren genombruten och det går verkligen inte att komma undan på ett annat sätt än att döda dem, och mildare våld på våldstrappan är utsiktslöst också, t.ex. om de riktar ett skjutvapen mot dig. Kan du undvika slagsmål så ska du göra det, även om det skulle innebära att du ådrar dig mindre skador.

Det övriga du skrev i ditt inlägg är bara sjuk i huvudet. Självklart ska man följa gällande lag och retirera istället för att gå i slagsmål, om inte slagsmål är 100% nödvändigt för att freda sitt LIV. (egendom är bara egendom och går att köpa nytt)

Får jag skära dig lite på halsen med den veka brödkniven? Den är ju ändå inte mycket att ha i strid.
Citera
2017-11-04, 14:42
  #5314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Och de var INTE narkotikapåverkade. Hur svårt ska det vara att acceptera den rättsmedicinska bedömningen? Även om de brukade ta narkotika så hade de inte tagit narkotika inför detta angreppet.

Och de just den här dagen inte var påverkade visste ju naturligtvis gubben för bröderna skickade väl in sitt urinprov genom det krossade fönstret?
Citera
2017-11-04, 14:45
  #5315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermacroman
Dumheter, hur verklighetsanknuten är du? Hur ska en gubbe springa ifrån 2 unga personer?

Hahaha... Ja, en gubbe som får hjärtflimmer bara av att ladda bössan och böja avtryckarfingret borde naturligtvis ha sprungit ifrån två unga pojkar.
Citera
2017-11-04, 15:50
  #5316
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Får jag skära dig lite på halsen med den veka brödkniven?

Väldigt skillnad på stick och skärvapen. Skärvapen är lätt att parera, stickvapen är svårare. Om de kommer för nära kan han lätt parera bort kniven med bössan som "pinne".

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
bröderna skickade väl in sitt urinprov genom det krossade fönstret?

Vad pratar du nu om? Skicka in sitt urinprov genom ett krossat fönster? Folk säger hela tiden att bröderna var drogpåverkade. Objektivt var de inte det eftersom de inte tagit någon narkotika enligt den rättsmedicinska bedömningen, utan bara sina ordinerade tabletter, i ordinerad dos.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback