2017-11-01, 12:13
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero414
Nej. Ångestlindrande m.m
Temesta däremot sägs ha anti deprresiv effekt, är vsd jag hört på "gatan" av flera.
Har dom recept och dom funkar rätt bra.

Är du säker? För i USA används det mot GDA och jag har käkat alpra i en vecka nu och känner mig fan så mkt bättre. Jag lider mer av depression än av ångest
Citera
2017-11-01, 16:51
Medlem
Savagees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Är du säker? För i USA används det mot GDA och jag har käkat alpra i en vecka nu och känner mig fan så mkt bättre. Jag lider mer av depression än av ångest

Tro det eller inte, men Alpra har en del antidepressiva egenskaper.

Alprazolam has antidepressant activity and has been shown to be similar in efficacy to imipramine in the treatment of unipolar depression in humans. Thus, alprazolam may be particularly useful in patients with mixed anxiety/depression [1]. However, its general acceptance as an antidepressant awaits further study.
Citera
2017-11-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savagee
Tro det eller inte, men Alpra har en del antidepressiva egenskaper.

Alprazolam has antidepressant activity and has been shown to be similar in efficacy to imipramine in the treatment of unipolar depression in humans. Thus, alprazolam may be particularly useful in patients with mixed anxiety/depression [1]. However, its general acceptance as an antidepressant awaits further study.

Upplever inte att det har någon större effekt på depression men absolut att livet hade lite mer "färg" vid dagligt användande, beroendet blir dock så pass mycket så jag skulle inte rekommendera dagligt bruk!
Citera
2017-11-01, 18:25
Medlem
Savagees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Upplever inte att det har någon större effekt på depression men absolut att livet hade lite mer "färg" vid dagligt användande, beroendet blir dock så pass mycket så jag skulle inte rekommendera dagligt bruk!

Det stämmer. Det är meningslöst att knapra alpra dagligen, men jag tror dessa effekter kommer på mindre doser.

mvh
Citera
2017-11-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savagee
Det stämmer. Det är meningslöst att knapra alpra dagligen, men jag tror dessa effekter kommer på mindre doser.

mvh

Känns inte hälsosamt att knapra små doser alpra hemmer haha... lämpar sig imo helt klart bäst som vid behovsmedicin och bör inte ätas ofta
Citera
2017-11-02, 01:13
Medlem
Åt just 2.5 mg xanax, utan tolerans.. hmm borde jag ikte kånna nånting snart? Var säkert 20 min sedan.

Jag en till fråga, om man ska använda xanax/ksalol/whatever till det syftet det är till för och inte flumma? Vad är lagom dos då? 0.2- 0.5 mg?
Citera
2017-11-02, 09:25
Medlem
Pandarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
Åt just 2.5 mg xanax, utan tolerans.. hmm borde jag ikte kånna nånting snart? Var säkert 20 min sedan.

Jag en till fråga, om man ska använda xanax/ksalol/whatever till det syftet det är till för och inte flumma? Vad är lagom dos då? 0.2- 0.5 mg?

Jag vet att för mig personligen så brukar det ofta ta väldigt lång tid innan jag uppnår full effekt, ibland närmre 75-90 minuter om jag nyligen ätit. Effekten kommer snabbare på tom mage, men även om jag står på tom mage kan det dröja uppåt 60 min innan jag känner något. Så jag skulle inte stressa, det borde komma efter en stund
Citera
2017-11-02, 09:34
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg

Du lär sova ganska snart tror jag
Citera
2017-11-02, 14:50
Medlem
Är det någon skillnad på Xanor och Stesolid rent ångestdämpningsmässigt? Jag vet att Stesolid är mer muskelavslappnande. Jag upplevde inte Stesolid som särskilt ångestdämpande, kanske lite, utan främst blev kroppen svårare att styra. Jag kände effekt efter 10 minuter och undrar även om det är något liknande med Xanor? (Alltså, någon form av effekt inte full.) Jag vet liksom inte om det är värt att kämpa för att få Xanor utskrivet om den är för lik Stesolid, därav frågorna.
Citera
2017-11-02, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hompom
Är det någon skillnad på Xanor och Stesolid rent ångestdämpningsmässigt? Jag vet att Stesolid är mer muskelavslappnande. Jag upplevde inte Stesolid som särskilt ångestdämpande, kanske lite, utan främst blev kroppen svårare att styra. Jag kände effekt efter 10 minuter och undrar även om det är något liknande med Xanor? (Alltså, någon form av effekt inte full.) Jag vet liksom inte om det är värt att kämpa för att få Xanor utskrivet om den är för lik Stesolid, därav frågorna.

Det är helt klart värt det. Xanor är 10 ganger bättre en Stesolid !
Citera
2017-11-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LABreserva
Det är helt klart värt det. Xanor är 10 ganger bättre en Stesolid !

Fast se upp, absolut dämpar det bättre men lättare att bygga beroende
Citera
2017-11-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Du lär sova ganska snart tror jag
jepp, sovde oavbrutet och vaknade klockan 19:30 idag... låt säga att jag somande ca 02:00..

.jadu, det är ju ett ental timmar jag sovit så någon funktion uppfyller dem väl såklar, tog idag ( ikväll ) 1.75 mg på tom mage, nu sitter jag och glor på family guy måste nog dock säga att jag gillar lyrica bättre, mot ångest verkar benso vara bäst, men mot allt annat, så måste jag nog rösta för lyrica. Balansen blir skit av båda, men får väl se o känna efter hur denhär kvällen slutar, väldigt tyst i hjärnan iaf vilket jag gillar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in