Citat:
Ursprungligen postat av Acidcrow
Hej!
Vill gärna ha lite hjälp med ett kortvarigt (max 6 veckor) upplägg för Xanor 1mg för GAD men framförallt i förebyggande syfte för panikångest.¨
Är i en kritisk fas nu då jag är påväg tillbaks till jobbet efter ett halvt års sjukskrivning med diagnos panikångest, ska gradvis trappa upp arbetet under en 6 veckors period. Det går inte att jobba halva dagar eller så, det är 8-10 timmars arbetsdagar som gäller.
Jag har sedan ett antal månader en daglig dos på 150mg Venlafaxin. I tillägg till det har jag haft Immovane 7,5 för sömnproblem och Sobril 10mg för panikattacker. Dessutom har jag behandling hos psykolog 1 gång i veckan.
Av Venlafaxinet är det svårt att säga om jag känner någonting alls, förutom att jag blir piggare just efter min dagliga dos, vilket sannolikt är en placebo effekt med tanke på att det är långsamma depot tabletter.
Sobril 10mg, har även fått 15mg, skrevs ut som ett 'vid behov' läkemedel. Problemet var att om jag väntade tills det verkligen behövdes, och panikattacken var ett faktum, så hjälpte det inte om jag tog många fler än jag skulle. Det blev en effekt av det till slut, när jag tagit 40-50mg, men effekten kom alltid försent, när jag hade varit i ett tillstånd av panik i närmare 1 timme.
Nu är jag mycket bättre, men jag lider ändå av panikattacker dagligen, mest när det blir fysiskt tungt eller stressigt, vilket är vardagsmat på jobbet. Därför känner jag att jag vill ha hjälp i övergångsperioden.
Jag har tänkt mig ett tak på 3mg om dagen. Problemet är att min arbetsplats är väl kontrollerad, jag måste genom en säkerhetskontroll varje gång jag ska in, så vet inte om jag vågar ta med mig Xanoren in. Det har gått bra med Sobrilen, ingen som frågat någonting, även om det syns väldigt bra i scannern i blisterförpackningen. Men vill inte ta för mycket risker, med tanke på att jag inte har recept på Xanoren.
Så, slutligen, till min fråga;
TLDR;
Hur kan jag fördela max 3mg Xanor per vakna dag (16 timmar) så att jag slipper panikångest under hela dagen, men med en lucka mellan intag på 8-10 timmar?
Bör jag istället leta efter depot tabletter, med tanke på att jag inte vill ta någonting under arbetspasset?
Tacksam för svar.
Ifall du äter 3mg xanor/dag i 6 veckor kommer det bli skitjobbigt att sluta och du kommer få grova panikattacker dygnet runt ett tag.
Dessutom har xanor väldigt kort halveringstid så du måste knapra dom hela tiden.
Se till att skaffa diazepam i stället, den är enklare att sluta med.