Citat:
Det är en marknad. Det finns ingen lag som säger att nuvarande privata bolag som bygger fastigheter, att de har någon av Gud given rätt att existera. Jag kunde inte bry mig mindre om ett gäng av dem går i konkurs.
Sånt händer dagligen överallt i alla sektorer.
Det är ju också delvis en politisk grej och det är ju snart val.
Citat:
Nej. Så var det på 90-talet när boendekostnaderna var 60% av inkomsten. Fast det fungerande ändå på något magiskt sätt. Kreditförlusterna på 90-talet handlade uteslutande om kommersiella fastigheter.
Idag är boendekostnaden 15-20% av inkomsten för de som bor i villa eller BR. Marginalerna är jättestora. Problemet är däremot att hushåll kommer spendera mindre, men å andra sidan kommer det pressa räntorna när inflationen störtdyker p.g.a. minskad konsumtion.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallen-utgifter/hushallens-boendeutgifter/pong/statistiknyhet/hushallens-boendeutgifter/
Citat:
Jag har svårt se hur detta skall ske då bankernas nya låntagare måste vara mycket förmögna.
Detta är något helt nytt. Under 90-talet lånade bankerna ut till vem som helst, lite som subprime. Subprime handlade just om att låna ut till mindre kreditvärdiga, det var hela poängen. Clinton tyckte att även "fattiga" familjer skulle ha råd med stort hus.
Men det vi ser idag är ju en rekyl åt andra hållet. Enbart förmögna hushåll eller hushåll med borgenärer och annat får låna. Banken tar ingen risk alls. Sannolikheten för kreditförluster här är troligtvis rätt nära noll. Okej, vad är då problemet? Jo problemet är väl just detta att enbart väldigt förmögna hushåll ges rätt att äga sitt boende då de skall klara 8% ränta (som inte kommer hända) och amorteringstvång (helt onödigt, en grej mellan banken och kunden). Vad är rättvisan i det?
Jag tycker det borde gå att hitta något mitt-i-mellan här.
Jag tycker man kan skippa den här grejen att hushåll skall klara 8% ränta. Istället kan man göra så att familjer med en tajtare ekonomi påtvingas ett bindnings-krav för att få lån. Dvs, lite dynamiskt tänkande här från bankerna där bankerna säger "med din ekonomi ger vi bara detta lån om du binder räntan till 3% i 10 år". Det är betydligt bättre än "nej, du får inget lån". Sen kan man skippa amorteringstvånget tycker jag. Om man gör dessa saker kan man nog också fasa ut räntebidraget under 10+ år.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-10-29 kl. 20:25.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-10-29 kl. 20:25.