Citat:
Ursprungligen postat av
qifhqfalkfdn
Intresserar mig för utbildning mot skyttesoldat i hemvärnet (4 månader). På hemsidan står att man efter utbildningen tjänstgör ett antal dygn i ett visst antal år. Eventuellt skulle jag vilja studera utomlands efter grundutbildningen så att det vore svårt/omöjligt att resa till Sverige bara för att tjänstgöra. Vet någon hur det ser ut om man bor utomlands? Måste man tjänstgöra varje år?
Först och främst måste du inte skriva på avtal när du är klar med din GU. Vet du att du ska vara borta ett tag och inte kan komma till Sverige bara för att öva så bör du nog vänta med att skriva på.
Har du skrivit avtal så räknar man med att du kommer på övningar men sen kan det ju alltid hända något att det totalkrockar med jobb, familj mm. Men är man inte med på några år så kickas man. Fast har du avtal och det blir hemvärnberedskap eller hemvärnslarm så är det plikt att delta i beordrad verksamhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
RG89
Jag funderar på att spendera ett par år i militären med någon form utav bevakning/säkerhet/sniper. Det är målet som jag vill uppnå. Och såklart disciplinen som tillkommer, som jag kommer ha med mig i framtiden.
Jag har inte varit fysiskt aktiv på några år så min fysik och kondition är rätt så dålig just nu. Konditionen är bättre än fysiken. Kan jag ta mig igenom en GMU i början på nästa år ändå tror ni? Tanken är ju att jag ska få tillbaka min fysik och kondition under tiden som jag genomgår processen. Det är det enda jag funderar över egentligen och som håller mig tillbaka. Tänker jag fel?
Skulle behöva besöka en kiropraktor och/eller en naprapat för att fixa hållningen. Hjälper FM med sådant om man blir antagen till GMU?
Bra skrivet av dom andra. Så ja du kan göra GMU med dålig kondis men allt blir mycket jobbigare mentalt och skaderisken ökar markant.
Som du besksriver det är ditt mål att bli prickskytt flera år bort så antingen tränar du upp HELA kroppen i minst ett år innan du söker mot en sån befattning eller tränar du ett tag, söker GU mot Hemvärnet och söker efter GU när du har nog bra fysik till ett säkerhets- eller jägarförband. Jag skulle rekommendera det sist nämnda.
Generellt ska man inte söka militärtjänst med inställningen "jag struntar i träning innan inryck för jag får hjälp under utbildningen". Har egen erfarenhet av det också.