2017-10-13, 01:11
Medlem
[quote=alfahannen2|62044849]
Citat:
Ursprungligen postat av nevoc
Verkar så, men även om du tänkt söka till de tidigaste utbildningarna, det vill säga pilot eller försvarsmeteorolog i januari, så är det redan för sent då tiden för antagningsprövningar dit gick ut för någon dag sedan. Du missar alltså inte något tills dess så passa på att träna istället.

Som det står på hemsidan kommer majoriteten av utbildningsstarterna mot senare halvan av sommaren/hösten.

Okej, tack för svaret. Vet du hur det ser ut med utbildningsstarter under året, är det som du skriver endast mot sensommaren och hösten eller kommer det komma upp mer under det kommande året? Känns långtradigt att behöva vänta så pass länge.

Tyvärr kan jag inte förutspå hur FM planerar sina utbildningar. Så de är ju egentligen en chansning, du får snacka med yrkesvägledaren under mönstringen och se vad han säger. Om du går in på avslutade utbildningsstarter så kan du själv kolla hur grundutbildningsstarterna varit placerade. Glöm inte att trycka i -visa reservplatser- för att se vilka befattningar det funnits.

Under detta år var den tidigaste, bortsett från januari, i Maj. Sedan kom högsäsongen juni/juli med massa olika datum där ca 50 stycken olika befattningar fanns på varje.

När jag sökte till utbildningarna nu till 16e oktober var det bara ca 5-6 stycken att välja på och alla var inom amf1, så högsäsongen verkar vara rätt kort.
Senast redigerad av nevoc 2017-10-13 kl. 01:39.
Citera
2017-10-16, 22:24
Medlem
Hur ser möjligheterna ut att byta förband under GU:n? Dvs man gör det efter GMU (första tre månaderna) - innan befattningen drar igång. Dvs jag vill byta från P4 till Livgardet. Någon som besitter kunskap i denna frågan?
Citera
2017-10-17, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burwill
Hur ser möjligheterna ut att byta förband under GU:n? Dvs man gör det efter GMU (första tre månaderna) - innan befattningen drar igång. Dvs jag vill byta från P4 till Livgardet. Någon som besitter kunskap i denna frågan?

Sker i mån av plats, men det brukar inte vara några problem då folk hoppar av under GMU. Tala med rekrythandläggaren vid ditt förband.
Citera
2017-10-20, 18:06
Medlem
Intresserar mig för utbildning mot skyttesoldat i hemvärnet (4 månader). På hemsidan står att man efter utbildningen tjänstgör ett antal dygn i ett visst antal år. Eventuellt skulle jag vilja studera utomlands efter grundutbildningen så att det vore svårt/omöjligt att resa till Sverige bara för att tjänstgöra. Vet någon hur det ser ut om man bor utomlands? Måste man tjänstgöra varje år?
Citera
2017-10-21, 05:39
Bannlyst
Jag funderar på att spendera ett par år i militären med någon form utav bevakning/säkerhet/sniper. Det är målet som jag vill uppnå. Och såklart disciplinen som tillkommer, som jag kommer ha med mig i framtiden.

Jag har inte varit fysiskt aktiv på några år så min fysik och kondition är rätt så dålig just nu. Konditionen är bättre än fysiken. Kan jag ta mig igenom en GMU i början på nästa år ändå tror ni? Tanken är ju att jag ska få tillbaka min fysik och kondition under tiden som jag genomgår processen. Det är det enda jag funderar över egentligen och som håller mig tillbaka. Tänker jag fel?

Skulle behöva besöka en kiropraktor och/eller en naprapat för att fixa hållningen. Hjälper FM med sådant om man blir antagen till GMU?
Citera
2017-10-21, 11:58
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RG89
Jag funderar på att spendera ett par år i militären med någon form utav bevakning/säkerhet/sniper. Det är målet som jag vill uppnå. Och såklart disciplinen som tillkommer, som jag kommer ha med mig i framtiden.

Jag har inte varit fysiskt aktiv på några år så min fysik och kondition är rätt så dålig just nu. Konditionen är bättre än fysiken. Kan jag ta mig igenom en GMU i början på nästa år ändå tror ni? Tanken är ju att jag ska få tillbaka min fysik och kondition under tiden som jag genomgår processen. Det är det enda jag funderar över egentligen och som håller mig tillbaka. Tänker jag fel?

Skulle behöva besöka en kiropraktor och/eller en naprapat för att fixa hållningen. Hjälper FM med sådant om man blir antagen till GMU?

Inledelsevis är GMU ett skämt fysiskt. Vilken tjockis som helst klarar dom första 2 månaderna. Efter det har du ändå byggt upp en tillräcklig kondition för att klara den sista månaden.

Förbered dig istället mentalt. Börja gå upp tidigt om morgondagarna. GMU är 80% mentalt enligt mig själv.
Citera
2017-10-22, 02:03
Medlem
MRASs avatar
Citat:

Det är fullt möjligt att påbörja och genomföra GMUn helt otränad med en fysiskt frisk kropp. Dock är det också så att desto sämre kondition, styrka och uthållighet du har desto jävligare blir många moment och desto mer viljestyrka krävs det. En trögskallad tjockis i min pluton hade det många gånger helt överjävligt under fyspass och många övningar under fältveckor men den grisen kämpade på som ett djur. För honom var GMUn betydligt tyngre än oss andra.

En annan nackdel med att inte börja träna regelbundet innan är att chanserna att du skadar ökar betydligt. Och skador är inte något du vill ha. Många rekrytera fötter had me klarat sig under de värsta skoskaven, vrickningar och stressfrakturer om de marschtränats innan.
Citera
2017-10-22, 14:26
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qifhqfalkfdn
Intresserar mig för utbildning mot skyttesoldat i hemvärnet (4 månader). På hemsidan står att man efter utbildningen tjänstgör ett antal dygn i ett visst antal år. Eventuellt skulle jag vilja studera utomlands efter grundutbildningen så att det vore svårt/omöjligt att resa till Sverige bara för att tjänstgöra. Vet någon hur det ser ut om man bor utomlands? Måste man tjänstgöra varje år?

Först och främst måste du inte skriva på avtal när du är klar med din GU. Vet du att du ska vara borta ett tag och inte kan komma till Sverige bara för att öva så bör du nog vänta med att skriva på.

Har du skrivit avtal så räknar man med att du kommer på övningar men sen kan det ju alltid hända något att det totalkrockar med jobb, familj mm. Men är man inte med på några år så kickas man. Fast har du avtal och det blir hemvärnberedskap eller hemvärnslarm så är det plikt att delta i beordrad verksamhet.

Citat:

Bra skrivet av dom andra. Så ja du kan göra GMU med dålig kondis men allt blir mycket jobbigare mentalt och skaderisken ökar markant.

Som du besksriver det är ditt mål att bli prickskytt flera år bort så antingen tränar du upp HELA kroppen i minst ett år innan du söker mot en sån befattning eller tränar du ett tag, söker GU mot Hemvärnet och söker efter GU när du har nog bra fysik till ett säkerhets- eller jägarförband. Jag skulle rekommendera det sist nämnda.

Generellt ska man inte söka militärtjänst med inställningen "jag struntar i träning innan inryck för jag får hjälp under utbildningen". Har egen erfarenhet av det också.
Citera
2017-10-23, 17:17
Medlem
MRASs avatar
Citat:
Tack så mycket för att ni tagit er tid att svara på mitt inlägg. Jag har levt ett för bekvämt liv de senaste åren men jag tänker inte inte ge några ursäkter, jag borde alltid vara i toppskick. Jag har svikt mig själv och mina principer så det bästa jag kan göra för att det ska bli rättvist är att anta de hårdaste utmaningarna.

Försvarsmakten har ett träningsprogram inför att göra GMU (du kan enkelt googla fram det). Där finns en första nivå som du kan börja att träna på. Var nu inte en idiot och gör mer än vad din kropp klarar av utan börja på den lägsta nivån och testa dig fram. Lycka till hos Rekryteringsmyndigheten!
Citera
2017-10-23, 22:17
Medlem
nabbolbs avatar
Funderar på att söka in till någon befattningsutbildning nu några år efter jag gjorde min GMU.
Får man göra om mönstringstesten eller söker jag på mina gamla resultat?
Citera
2017-10-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabbolb
Funderar på att söka in till någon befattningsutbildning nu några år efter jag gjorde min GMU.
Får man göra om mönstringstesten eller söker jag på mina gamla resultat?

Dina mönstringsresultat varar 2 år
Citera
2017-10-27, 15:40
Medlem
Tjena är en kille på 20 år som legat inne på psyket pga depression och tvångstankar, har även tagit antidepressiva lugnande och sömnmedicin. Är de kört för mig att söka gmu? Kommer jag total faila på psykolog testet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in