2017-10-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du har rätt till viss del. men de flesta våldsbrottslingar är inte mentalsjuka, dvs psykiskt SJUKA, De är STÖRDA, vilket är något helt annat. Både i psykiatrisk och juridisk mening. De grova våldsbrottslingar som är psykiskt SJUKA hamnar på Rättspsyk. De STÖRDA hamnar i fängelse. Viktigtatt skilja på sjuk och störd. Även om vi alla anser att både PM och Arbogakvinnan beter sig sjukt, för att vi tycker de har begått vidriga brott. men de visste exakt vad de gjorde.

Ja,det är bara psykossjukdomar nu för tiden som hamnar på rättspsyk.
Men störningar kan vara så pass allvarliga att de definitivt behöver vård.
Jag håller med GW tex när det gäller Johanna Möller att hon behöver vård.
Om hon kommer ut efter 20 år i fängelset (utan vård) så kommer hon att vara 62 år och farligare än någonsin. Jag tycker att man måste bedöma det där från fall till fall.
Citera
2017-10-25, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ursäkta att jag inte följt tråden. Det är mycket skriverier här om olika psykiska tillstånd. Har PM blivit utredd angående hans psykiska hälsa under häktestiden?
Det pågår just nu. PM kommer att vara utredd tidigast till årsskiftet.
Det beror nog på vilken strategi PM väljer.
Kanske han tror att han tjänar mest på att spela sjukare än vad han är.
Troligen försöker han dupera dem att han inte är sjuk alls.
Eller om han är mottaglig i samtal med kloka utredare att han faktiskt samarbetar och kanske tom erkänner (inte hela sanningen men det han överbevisats om iallafall.)
Det kommer nog att ta ett tag iallafall.
Citera
2017-10-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Japp. Och sedan kika på Trumps samarbetspartners. Bannon har tack och lov avgått. Men honom skulle jag kunna tänka mig i "den mörka triaden". Trumps tvittrande beror på hans enorma bekräftelsebehov.
Han behöver se sitt eget namn ideligen. Han behöver inte hamna i ett trängt läge för att trycka på knappen.
Han är oberäknelig,impulsiv samt storhetsvansinnig. Jag tror hans medarbetare har en plan. Att kasta sig över honom och hindra honom. Men väldigt skrämmande att mänskligheten aldrig lär av historien.
Jag tror som Sno. PM kanske lider av Narcissism/Borderline (svart-vitt tänk,von Bengtsson var världens bästa i 6 år, nu är han världens sämsta osv)samt Tvångsmässig + Sexual Sadism mm.
Jag kanske har fel här men jag har för mig att det finns en Borderline som tangerar Narcissism eller tvärtom.(?)

Håller med och helt klart är han livsfarlig!
Citera
2017-10-25, 18:08
Medlem
Citat:
Du har rätt till viss del. men de flesta våldsbrottslingar är inte mentalsjuka, dvs psykiskt SJUKA, De är STÖRDA, vilket är något helt annat. Både i psykiatrisk och juridisk mening. De grova våldsbrottslingar som är psykiskt SJUKA hamnar på Rättspsyk. De STÖRDA hamnar i fängelse.

Viktigtatt skilja på sjuk och störd. Även om vi alla anser att både PM och Arbogakvinnan beter sig sjukt, för att vi tycker de har begått vidriga brott. men de visste exakt vad de gjorde och i våra ögon är de ONDA. Hur ska man annars kunna beskriva deras fruktansvärda dåd? Själva anser de säkert inte att deras handlingar är onda. De begick sina dåd för att det var "nödvändigt" just då. Annars hade deras planer gått om intet. Så resonerar ju en psykopat. Beräknande och totalt iskallt.

En psykiskt sjuk person är däremot inte ond med avsikt. Det är helt andra krafter som styr = deras sjukdom och bland annat hallucinationer. Livrädda. Verklighetsfrånvända i psykosfasen. Läs om schizofreni och psykoser här:

https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Schizofreni/

Om du har en psykossjukdom:

Du har vanföreställningar.
Du har hallucinationer.
Dina tankar fungerar inte som tidigare, så kallade tankestörningar.
Du har stark ångest och oro.
Du känner dig nedstämd och orkeslös, och har känslor av meningslöshet.
Du har självmordstankar.
Du har svårt att sköta dagliga aktiviteter och hushållssysslor.
Du drar dig undan familjemedlemmar och vänner du tidigare tyckt om att träffa.
Du har sömnproblem

Det är oftast inte så enkelt att det är det ena eller det andra. Det är snarare ett virrvarr.
När det gäller Johanna Möller så duperade hon läkaren så att hon blev kryssad.
En tid senare skrattade hon och sa att hon bara testade systemet.
Nej,hon vill inte bli kryssad eftersom hon är manipulativ och tänker överklaga + stort skadestånd när hon blir frisläppt.
Så vilken gång duperade hon läkaren? Första gången eller andra?
Jag tycker ej att den kvinnan är färdigutredd.

Ted Bundy hade mentalsjukdom+personlighetsstörning + parafili+parafili+ intelligent,begåvad+man.
Vilken erfaren mordutredare som helst hade gått i taket om de sett hans diagnos utan att veta vem den tillhörde. Jag tror att grova personlighetsstörningar, samt grova parafilier (sistnämnda räknas som sjukdom) hör hemma på rättspsyk.
Citera
2017-10-25, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det är oftast inte så enkelt att det är det ena eller det andra. Det är snarare ett virrvarr.
När det gäller Johanna Möller så duperade hon läkaren så att hon blev kryssad.
En tid senare skrattade hon och sa att hon bara testade systemet.
Nej,hon vill inte bli kryssad eftersom hon är manipulativ och tänker överklaga + stort skadestånd när hon blir frisläppt.
Så vilken gång duperade hon läkaren? Första gången eller andra?
Jag tycker ej att den kvinnan är färdigutredd.

Ted Bundy hade mentalsjukdom+personlighetsstörning + parafili+parafili+ intelligent,begåvad+man.
Vilken erfaren mordutredare som helst hade gått i taket om de sett hans diagnos utan att veta vem den tillhörde. Jag tror att grova personlighetsstörningar, samt grova parafilier (sistnämnda räknas som sjukdom) hör hemma på rättspsyk.

Det kan ju vi tycka. Men varken p-störningar eller parafilier räknas som sjukdom utan perversa störningar, eftersom man är helt medveten om vad man gör när man begår sina handlingar. Det är vad det handlar om i juridsik mening då man ska döma en person till fängelse. Inte vård.

En mordisk ond person som begår bestialiska brott kan inte få psykiatrisk vård på samma sätt som en psykiskt SJUK person får och behöver.

I fängelset finns dock olika behandlingsprogram för att försöka mildra t.ex aggressivitet och annat. Men det är något helt annat än vård av psykospatienter.
Citera
2017-10-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Alla som vill komma med alternativa teorier kring vad som hänt KW, har en del att ta i beaktande. Här är några av de saker man bör fundera över innan man slänger ur sig en egenpåhittad teori.

Vi vet att KW har blivit styckad, med en såg. Vi vet att hon blivit dumpad i, eller i närheten av, Kögebukten. Vi vet att hon åkte iväg med PM's ubåt. Vi vet att PM har varit i kontakt med KW's styckade kropp. Vi vet att PM's ubåt befunnit sig på den aktuella platsen vid den aktuella tidpunkten. Vi vet att KW's trosor och strumpbyxor fanns kvar ombord på ubåten. Vi vet att PM medvetet sänkte sin egen ubåt, och vi vet att PM ljugit om hur KW miste livet. Vi vet att ubåten inte varit nära land under hela natten. Vi vet att KW's skalle inte utsatts för grovt fysiskt våld. Vi vet att ubåten gjort två dyk, ett på kvällen och ett på morgonen. Vi vet att KW hade ett knivstick i bröstet, tio i bålen och fyra i slidan. Vi vet att likadana rörstumpar i metall som fanns på KW's kvarlevor, återfanns i PM's verkstad (och i ubåten om jag minns rätt). Vi vet allt detta för det finns teknisk bevisning för det.

Därtill har PM medgivit att han var närvarande vid KW's död, han har sagt sig ha en del i den olycka han hävdar orsakade hennes död, och han har medgivit att han sänkt KW i Kögebukten. Han har också medgivit att de rörstumpar som använts som sänke, kan komma från hans verkstad.

Vi vet också att ett vittne säger sig ha sett PM gå mot ubåten med en såg dagen för händelsen. Vi vet att det har hittats en såg på botten av Kögebukten i samma område som KW's kvarlevor hittades. Vi vet att PM medgivit att han har en sådan såg som omnämnts och att han använt den den aktuella dagen. Vi vet att den sågen inte återfanns i verkstaden.

Så, ska man komma med en alternativ teori, så måste man först se till att täcka in allt ovanstående, minst.
Skulle vilja tillägga att KW blod återfanns i ubåten.
Citera
2017-10-25, 19:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Skulle vilja tillägga att KW blod återfanns i ubåten.

Oj, har jag missat den, ja den ska ju självklart vara med.
Citera
2017-10-25, 19:50
Medlem
Citat:
Donald Trump spelar ut hela sitt narcissistiska register - för att han kan och ingen hindrar honom. Han är livsfarlig t.o.m för världsfreden och en solklar psykopat dessutom. Om han hamnar i ett ytterst trängt läge kan han göra precis vad som helst.

PM är inte sån.

Ursäkta, men nu blir jag nyfiken! Varför tycker du inte PM är sån? Vi får ta bort att han inte har samma resurser som Trump - äcklet har, men om han hade??...
Citera
2017-10-25, 19:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om du så står det att ” när vädret tillåter” det har blåst väldigt kraftigt här i skåne på sistone.

Du jag har varit ute på sjön en del de sista veckorna, och ska ut imorgon och nästa vecka med kustbevakningen, så jag vet precis hur mycket det blåser och vilken sjö som går.
Citera
2017-10-25, 19:56
Medlem
kugutts avatar
Teori: Detta var en nærmast rituell handling, planlagd god tid i forveg.Vi vet att PM hadde upp och nervenda kors och Satan skrivet på sin svetsmask! Och datumet 10 augusti er et datum knutet til tortyr: https://no.wikipedia.org/wiki/Larsok. Kanskje 10 augusti er sjelvaste julafton i PM`s almanacka. Någon borde kolla upp vad PM gjorde 10 augusti foregående år. Forlåt min dårliga svenska.
Citera
2017-10-25, 20:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Nej, men här kommer ett alternativt scenare:
KW gick runt naken i ubåten nör hon ramlade på en kniv som stod rakt upp. Därefter satte hon sig upprepade gånger på kniven. Döende klädde hon därefter på sig och gick ut. Därute hade hon lite otur, för där väntade en arab med en såg, rör från PMs verkstad och några påsar. Araben klädde av KW, styckade och paketerade henne. Därefter rodde han till Sverige och gav PMs och KWs mobiltelefoner, som han hittade i KWs ficka, till sina kusiner.

Och nu ska det bli intressant att se om du själv kan lista ut vad i din historia som fäller den, tekniskt bevisat!
Citera
2017-10-25, 20:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Vi vet också att PM gjort sig av med både sin och KWs mobil. Vi vet att PM är en våldsam natur. Vi vet att PM var misstänkt för att ha dödat en person med en brevbomb - en styrelsemedlem i en raketklubb (eller vad det nu var), som var drivande i en uteslutning av honom. Vi vet att han kastar verktyg mot medarbetare när något inte passar honom. Vi vet att han ljuger. Så kan vi kanske besluta oss för att ta ovanstående i beaktande vid teoribildningar?

Nu påstår du en massa saker som det inte finns bevis för!

Vi vet inte att PM har gjort sig av med mobilerna. Vi vet bara att de är borta. PM medger att han har slängt dem överbord. Men det enda vi vet med säkerhet, är att de är borta. Men visst, vi kan välja att lita på PM i den frågan. Men för den som vill hävda en alternativ teori, så är det svårt att motsäga det faktum att PM är opålitlig. Om det passar honom att ljuga om att han slängt bort mobilerna, så gör han nog det. Vem vet, det kanske ligger en mobil gömd ombord på den där fritidsbåten som plockade upp honom...

Det finns vittnen som säger att PM har kastat verktyg efter folk. Det var en av de saker jag åsyftade då jag i ett tidigare inlägg noterade att uppgifterna om att PM inte skulle vara våldsam inte alls är samstämmiga, så som det påstods. Så ja, man kan nog säga att vi vet att han kan vara våldsam, men rent tekniskt är det "bara" en vittnesuppgift.

Att PM varit misstänkt för en brevbomb var nyheter för mig. Men har han inte blivit fälld är det ingenting vi kan fästa någon vikt vid. Inte om vi ska vara strikt korrekta, och det var hela syftet med mitt inlägg. De som vill hävda alternativa teorier har några saker att hålla sig till, och det är de saker vi MED SÄKERHET VET.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in