2017-10-22, 11:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Naturkatastrofer, krig och hungersnöd är INTE tecken på slutet.

Citat:
Läs mer om tecken på slutet längre fram i samma kapitel.

Du kunne kanske initiellt profilera, vad det är du refererar till här?
2017-10-22, 17:21
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men sånt har funnits i hela människans kända historie, utan att "den sista tiden" har manifesterat sig.

Den här tråden handlar om bibelns sista tid och för att den ska kunna manifestera sig finns det vissa saker som måste uppfyllas:
- Israel måste existera som land.
- Gospeln måste ha predikats i hela världen (globalt).
- Kärnvapen (eller vapen med dylik effekt) måste existera.
- Teknik för att "alla folk ska kunna se en händelse samtidigt live" (Hint....Internet via mobil).
m.m.

Så det är omöjligt att den bibliska slut tiden skulle kunna ha kommit före det här. Dvs det vore omöjligt att sista tiden var hundra eller mer år sedan. Vi är där nu!!!
2017-10-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Den här tråden handlar om bibelns sista tid och för att den ska kunna manifestera sig finns det vissa saker som måste uppfyllas:
- Teknik för att "alla folk ska kunna se en händelse samtidigt live" (Hint....Internet via mobil).
m.m.

Så det är omöjligt att den bibliska slut tiden skulle kunna ha kommit före det här. Dvs det vore omöjligt att sista tiden var hundra eller mer år sedan. Vi är där nu!!!
Du presenterar inga som helst bevis för dina påståenden, så hur kan du vara trovärdig?

Det handlar om tecken som helt enkelt inte går att missa.

Men i de dagarna, efter all denna nöd, skall solen förmörkas och månen inte ge något ljus. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall man få se Människosonen komma bland molnen med stor makt och härlighet. Mark 13:24-26

Internet? Vad snackar du om? CNN som täcker alltihop live?
2017-10-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Naturkatastrofer, krig, negativa tankar och mycket annat elände.

Drar du alla naturkatastrofer under jordbävningskammen?
Krigas det mer nu än förr?
Negativa tankar, skulle det vara ett tecken på ändens tid?
Sedan så är det jag antar att du syftar på i tex Matteus 24:3-8? Som redan sagts står det ju inte att det som räknas upp skall vara ett tecken. Det skulle hända innan tecknen visar sig.
Ska vi vara noggranna här, så begränsar vi väl oss till det som faktiskt står: krig, jordbävningar och hungersnöd. Vi vill ju inte lägga till något och mena att det står så i Bibeln.
Alla dessa tre faktorer har tämligen konstant inträffat sedan orden skrevs i bibeln.
2017-10-22, 22:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du behöver bara läsa Daniels profetia i kapitel 2 för att sätta dig in i det.

Daniels profetia handlar om Mackabéerupproret mot Antiochos IV Epifanes, inte någon avlägsen framtid. Det har jag ju redan förklarat i en annan tråd:

(FB) Bibelns profetior - Vilka har uppfyllts och vilka är falska?
2017-10-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Daniels profetia handlar om Mackabéerupproret mot Antiochos IV Epifanes, inte någon avlägsen framtid. Det har jag ju redan förklarat i en annan tråd:

Och jag har redan förklarat i många inlägg efter den, att dina argument hänger inte ihop med hela bibeln, du har förvirrat dig i några få kapitel i bibeln, och kan inte se helheten. Bland annat räknas Medo-persien i bibeln som ett enda rike, du vill dela upp det i två, och Daniel tar upp 5 olika kroppsdelar, benen är en kroppsdel och fötterna en annan kroppsdel. Det är kroppsdelarna som avgör dom olika kungarikena.

Vi har diskuterat om detta långt efter inlägget du citerar, ända tills du slutade svara på mitt inlägg här:

Så det är bara att fortsätta där du slutade, och svara på mitt inlägg.
2017-10-23, 11:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
m.m.

Konstigt att vissa kristna i tvåtusen år inte har nått fram till DIN bibeltolknings-metodologi, men istället har ansett att det var andra under och tecken som var relevante.
2017-10-23, 13:06
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Konstigt att vissa kristna i tvåtusen år inte har nått fram till DIN bibeltolknings-metodologi, men istället har ansett att det var andra under och tecken som var relevante.

Det där är ditt eget påhitt för bibeln är tydligt vad som måste ske för att sluttiden ska gälla.

Isak Newton fick sluttiden till före 2060 baserat på bibeln. Och att Israel måste få tillbaks sitt land före detta.

Ok, kan hålla med att "replacement theology" har sabbat lite av vad bibeln faktiskt lär ut. Dvs då vissa kyrkofäder fick för sig att Kyrkan tagit israels plats. Men Bibeln är tydligt med att Israels återskapande är startsignalen för sluttiden.
2017-10-23, 13:18
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du presenterar inga som helst bevis för dina påståenden, så hur kan du vara trovärdig?

Det handlar om tecken som helt enkelt inte går att missa.

Men i de dagarna, efter all denna nöd, skall solen förmörkas och månen inte ge något ljus. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall man få se Människosonen komma bland molnen med stor makt och härlighet. Mark 13:24-26

Internet? Vad snackar du om? CNN som täcker alltihop live?

Det judiska folket kommer att återsamlas från jordens fyra hörn(Isaiah 11:11-12). Gick I uppfyllelse de senaste århundradet å pågår fortfarande.
Staten Israel kommer att återuppstå(Isaiah 66:7-8 & Ezekiel 37:21-22). Gick I uppfyllelse: Maj 14, 1948.
Judarna kommer återigen åter ockupera staden Jerusalem (Zechariah 8:4-8), Gick i uppfyllese: Juni 7, 1967.
Israels land kommer att återvinnas från sin ödslighet , blir återigen ett land av jordbruks överflöd (Ezekiel 36:34-35). Gick I uppfyllese de senaste århundradet å pågår fortfarande.
Det hebreiska språket kommer att återupplivas från det döda (Zephaniah 3:9 Gick I uppfyllese de två senaste århundradena
Alla världens nationer kommer att samlas mot Israel i frågan om kontrollen av Jerusalem (Zechariah 12:1-3). Pågår just nu.

Matteus 24:14

”Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.”

Med dagens teknik kan man nå ut i hela världen genom internet, satellit, Man kan även översätta snabbare med hjälpverktyg som Google Translate.

Statistik:

Nya Testamentet har översätts till språk som förstås av 94 % av världens befolkning . ( Johnstone och Mandryk 2005 , 7 )

Det har varit 4,1 miljarder visningar av Jesus Filmen , representerande av cirka 3 miljarder individer. Mer än 99 % av världens befolkning kan se filmen på ett språk som de känner . ( Johnstone och Mandryk 2005 , 7 )

Evangeliet har nått många men inte alla. Det tar nog ett antal år till innan den här profetian går helt i uppfyllelse men vi är nästan vid mål-linjen.

Uppenbarelseboken 7:9

”Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i händerna.”

En Tredje del av världens befolkning kommer dö enligt bibeln vilket bara är möjligt med massförstörelsevapen.

Sakaria 14:12
”... deras kött ruttna, medan de ännu stå på sina fötter; deras ögon skola ruttna i sina hålor och deras tunga skall ruttna i deras mun.”

Hesekiel 39:14-15

14 De skall utse män som ständigt skall genomvandra landet för att begrava dem som tågade fram där och som ännu ligger kvar ovan jord, och så rena landet. Efter sju månader skall de börja sitt letande. 15 Då någon av dessa män som genomvandrar landet får se människoben, skall han sätta upp ett märke bredvid dem, till dess att dödgrävarna hinner begrava dem i "Gogs larmande hops dal".

m.m.

De två vittnena –

Utan dagens teknik skulle aldrig ”allahanda folk och stammar och tungåmål” kunna se LIVE vad som händer i Jerusalem.

Uppenbarelseboken 11:9

”Och människor av allahanda folk och stammar och tungomål och folkslag skola i tre och en halv dagar se deras döda kroppar ligga där, och de skola icke tillstädja att kropparna läggas i någon grav.”
2017-10-23, 17:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Och jag har redan förklarat i många inlägg efter den, att dina argument hänger inte ihop med hela bibeln, du har förvirrat dig i några få kapitel i bibeln, och kan inte se helheten. Bland annat räknas Medo-persien i bibeln som ett enda rike, du vill dela upp det i två, och Daniel tar upp 5 olika kroppsdelar, benen är en kroppsdel och fötterna en annan kroppsdel. Det är kroppsdelarna som avgör dom olika kungarikena.

Finns inget som heter "Medo-persien". Först fanns medernas rike, sedan besegrades de av sina tidigare undersåtar perserna, och då blev Medien en provins i Persien.

Vad gäller kolossen som står på lerfötter, så syftar det på att Alexanders rike föll samman efter hans död. Något som författarna till Daniel visste eftersom de var samtida med Antiochos IV Epifanes, som levde mer än 100 år efter Alexanders död.

Daniel är som jag redan förklarat en politisk stridsskrift riktad mot Antiochos, inte någon profetia om en avlägsen framtid.

Citat:
Vi har diskuterat om detta långt efter inlägget du citerar, ända tills du slutade svara på mitt inlägg här:

Så det är bara att fortsätta där du slutade, och svara på mitt inlägg.

Jag var tillfälligt borta när du käbblade med Smeso, men jag skrev faktiskt ett sammanfattande inlägg i tråden efter det att du gav upp:

http://www.flashback.org/p61785927#p61785927
2017-10-23, 18:26
Medlem
Citat:
Finns inget som heter "Medo-persien". Först fanns medernas rike, sedan besegrades de av sina tidigare undersåtar perserna, och då blev Medien en provins i Persien.

Det finns något som heter "Mederna och perserna" i bibeln, som sågs som ett rike med två brödrafolk:

"Under sitt tredje regeringsår gav han ett gästabud för vännerna, för de förnäma perserna och mederna och de övriga folken samt för satrapiernas guvernörer. "(Est 1:3 Bibel2000)

"Arkesaios, Sarsathaios och Malesear steg då fram till honom; det var de furstar från Persien och Medien som var kungens närmaste män och hans främsta bisittare." (Est 1:14 Bibel2000)

"Liksom hon trotsade kung Artaxerxes kommer redan i dag de andra damerna vid hovet, de persiska och mediska furstarnas gemåler, att eggas till att förolämpa sina män på samma vis"(Est 1:17-18 Bibel2000)

"Om du finner det lämpligt, min konung, bör du därför utfärda en kunglig förordning som skall avfattas enligt medernas och persernas lagar" (Est 1:19 Bibel2000)

"Hans kraft och duglighet och hans väldes rikedom och glans har beskrivits i krönikan om Persiens och Mediens kungar."(Est 10:2 Bibel2000)

Och det kan inte bli tydligare att självaste Daniel, som författat profetiorna vi diskuterar om, att han själv säger att Medien och Persien ska betraktas som ett världsvälde, som en bagge med de två hornen:

"Baggen som du såg, med de två hornen, är kungarna av Medien och Persien."(Daniel 8:20 Bibel2000)

Och var det bara till ett rike som Babylon gavs åt?

"Peres – ditt rike har delats och givits åt meder och perser."(Daniel 5:28 Bibel2000)

Hur tydligt som helst.

Citat:
Vad gäller kolossen som står på lerfötter, så syftar det på att Alexanders rike föll samman efter hans död. Något som författarna till Daniel visste eftersom de var samtida med Antiochos IV Epifanes, som levde mer än 100 år efter Alexanders död.

Daniel är som jag redan förklarat en politisk stridsskrift riktad mot Antiochos, inte någon profetia om en avlägsen framtid.

Jag har redan argumenterat emot detta i flera inlägg, och även i det inlägget som du aldrig svarade på.

Mina argument och tydliga citat i bibeln där Medien och Persien beskrivs som ett världsvälde, försvinner inte bara för att du ignorerar dom.

Citat:
Jag var tillfälligt borta när du käbblade med Smeso,

Ja efter att jag hade käbblat med dig.

Citat:
men jag skrev faktiskt ett sammanfattande inlägg i tråden efter det att du gav upp:

http://www.flashback.org/p61785927#p61785927

Det var du som gav upp först, sedan när du återkom så svarade du aldrig på mitt inlägg:

2017-10-23, 23:25
Medlem
Citat:

Det judiska folket kommer att återsamlas från jordens fyra hörn(Isaiah 11:11-12). Gick I uppfyllelse de senaste århundradet å pågår fortfarande.
Staten Israel kommer att återuppstå(Isaiah 66:7-8 & Ezekiel 37:21-22). Gick I uppfyllelse: Maj 14, 1948.
Judarna kommer återigen åter ockupera staden Jerusalem (Zechariah 8:4-8), Gick i uppfyllese: Juni 7, 1967.
Israels land kommer att återvinnas från sin ödslighet , blir återigen ett land av jordbruks överflöd (Ezekiel 36:34-35). Gick I uppfyllese de senaste århundradet å pågår fortfarande.
Det hebreiska språket kommer att återupplivas från det döda (Zephaniah 3:9 Gick I uppfyllese de två senaste århundradena
Alla världens nationer kommer att samlas mot Israel i frågan om kontrollen av Jerusalem (Zechariah 12:1-3). Pågår just nu.

Matteus 24:14

”Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.”

Med dagens teknik kan man nå ut i hela världen genom internet, satellit, Man kan även översätta snabbare med hjälpverktyg som Google Translate.

Statistik:

Nya Testamentet har översätts till språk som förstås av 94 % av världens befolkning . ( Johnstone och Mandryk 2005 , 7 )

Det har varit 4,1 miljarder visningar av Jesus Filmen , representerande av cirka 3 miljarder individer. Mer än 99 % av världens befolkning kan se filmen på ett språk som de känner . ( Johnstone och Mandryk 2005 , 7 )

Evangeliet har nått många men inte alla. Det tar nog ett antal år till innan den här profetian går helt i uppfyllelse men vi är nästan vid mål-linjen.

Uppenbarelseboken 7:9

”Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i händerna.”

En Tredje del av världens befolkning kommer dö enligt bibeln vilket bara är möjligt med massförstörelsevapen.

Sakaria 14:12
”... deras kött ruttna, medan de ännu stå på sina fötter; deras ögon skola ruttna i sina hålor och deras tunga skall ruttna i deras mun.”

Hesekiel 39:14-15

14 De skall utse män som ständigt skall genomvandra landet för att begrava dem som tågade fram där och som ännu ligger kvar ovan jord, och så rena landet. Efter sju månader skall de börja sitt letande. 15 Då någon av dessa män som genomvandrar landet får se människoben, skall han sätta upp ett märke bredvid dem, till dess att dödgrävarna hinner begrava dem i "Gogs larmande hops dal".

m.m.

De två vittnena –

Utan dagens teknik skulle aldrig ”allahanda folk och stammar och tungåmål” kunna se LIVE vad som händer i Jerusalem.

Uppenbarelseboken 11:9

”Och människor av allahanda folk och stammar och tungomål och folkslag skola i tre och en halv dagar se deras döda kroppar ligga där, och de skola icke tillstädja att kropparna läggas i någon grav.”
Inget av detta, förutom att evangeliet ska förkunnas över hela jorden, är tecken på att slutet är nära, eller att vi befinner oss i den sista tiden. Ingenstans nämns nämligen sådana tecken av Jesus som skulle indikera att vi närmar oss slutet. Det är bara du som hittar på i ditt övermod. För du glömmer bort att INGEN utom Fadern vet. Så sluta gissa så du slipper bli dömd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in