2021-12-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?
Vi har befunnit oss i sista tiden för två tusen år nu.
2022-01-04, 10:10
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Min trosbekännelse är att Kristus är Gud född som människa. Han lever i den sista generationen och han lägger världens grund som människa. Han dör, går in i sitt verk, uppstår som Gud med makt, därefter kommer slutet då världen ska dömas.

Den Gud jag tror på kan jag förklara var han kommer ifrån och jag förstår varför han inte gör något åt det onda just nu men han kommer att göra det när han anländer. Den Guden som du tror på har inget ursprung, har varit här hela tiden, men sitter och tittar på allt ont utan att göra något.

Min Gud är god och kan förklaras, din är ond och kan inte förklaras.
Om nu Jesus själv är den Allsmäktige Guden, varför säger han då att han har en Gud, varför ber han då till denna Gud, varför prisar han prisar och tackar han honom, varför säger han att han gör hans namn känt, och varför säger han att hans mat är att göra sin Guds vilja??? Undrar bara.
2022-01-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Om nu Jesus själv är den Allsmäktige Guden, varför säger han då att han har en Gud, varför ber han då till denna Gud, varför prisar han prisar och tackar han honom, varför säger han att han gör hans namn känt, och varför säger han att hans mat är att göra sin Guds vilja??? Undrar bara.
Evangelierna är fiktion är min övertygelse. Jesus från Nasaret är inte Kristus, bara en litterär konstruktion tillverkad av människor som sannolikt inte själva haft så mycket tro att de aktat sig för att hitta på saker om Gud och kalla det fakta.

Jag tror att verklighetens Kristus är en människa som föds och tillverkar en metafysisk grund till all existens i den sista generationen. För hade han varit här hela tiden så vore han ond enligt min förklaring tidigare. Det finns möjligen likheter mellan verklighetens och bokens Kristus och det kan i så fall bero på att Kristus är världens skapare och vissa saker kan inte undgå att bli uppenbarade. Oavsett att han själv inte ännu är kommen och oavsett intentionerna av människorna bakom religionerna.

Jag skulle inte förkasta det återsken av verklighetens Gud som kan framkomma i all slags litteratur, konst och kultur. Men vara skeptisk till absoluta anspråk på sanningen däremot.
2022-01-04, 12:09
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Evangelierna är fiktion är min övertygelse. Jesus från Nasaret är inte Kristus, bara en litterär konstruktion tillverkad av människor som sannolikt inte själva haft så mycket tro att de aktat sig för att hitta på saker om Gud och kalla det fakta.

Jag tror att verklighetens Kristus är en människa som föds och tillverkar en metafysisk grund till all existens i den sista generationen. För hade han varit här hela tiden så vore han ond enligt min förklaring tidigare. Det finns möjligen likheter mellan verklighetens och bokens Kristus och det kan i så fall bero på att Kristus är världens skapare och vissa saker kan inte undgå att bli uppenbarade. Oavsett att han själv inte ännu är kommen och oavsett intentionerna av människorna bakom religionerna.

Jag skulle inte förkasta det återsken av verklighetens Gud som kan framkomma i all slags litteratur, konst och kultur. Men vara skeptisk till absoluta anspråk på sanningen däremot.
Ok. Undrar då vad du har för belägg som du grundar din uppfattning på eftersom du är inte riktigt anhängare av Bibelns bild av Jesus Kristus, ja, då måste det vara någonting annat, men vadå?
2022-01-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ok. Undrar då vad du har för belägg som du grundar din uppfattning på eftersom du är inte riktigt anhängare av Bibelns bild av Jesus Kristus, ja, då måste det vara någonting annat, men vadå?
En enkel fråga men svaret är inte lika enkelt.

För det första vet jag inte vad du söker med frågan? Är du öppen för en diskussion eller har du redan bestämt dig för vad som är sant?

Jag ser det inte som viktigt att andra tror som jag. Jag bara skriver om vad jag tror på och förväntar mig inte att få några följare. Däremot beroende på skälet till din fråga, så vet jag inte om det är värt min tid att gå in på anledningen till att jag tror som jag gör. Jag är beredd att säga 'tro som du vill' om du nu redan har bestämt dig, hellre än att försöka få dig att ändra åsikt.

Jag kan bara säga att jag kan ge en underbyggnad till att jag tror som jag gör, om än till hälften bara såsom en analys av samtliga kända alternativa förklaringar som jag hittills uppfattar som icke trovärdiga.

Vikten av tro överskattas av de religiösa tänker jag eftersom jag tror att hela sanningen kommer uppenbaras först ihop med den som äger den, inte ihop med en exklusiv grupp av människor och deras skrifter.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-04 kl. 14:42.
2022-01-04, 16:24
Medlem
Megalits avatar
Citat:
En enkel fråga men svaret är inte lika enkelt.

För det första vet jag inte vad du söker med frågan? Är du öppen för en diskussion eller har du redan bestämt dig för vad som är sant?

Jag ser det inte som viktigt att andra tror som jag. Jag bara skriver om vad jag tror på och förväntar mig inte att få några följare. Däremot beroende på skälet till din fråga, så vet jag inte om det är värt min tid att gå in på anledningen till att jag tror som jag gör. Jag är beredd att säga 'tro som du vill' om du nu redan har bestämt dig, hellre än att försöka få dig att ändra åsikt.

Jag kan bara säga att jag kan ge en underbyggnad till att jag tror som jag gör, om än till hälften bara såsom en analys av samtliga kända alternativa förklaringar som jag hittills uppfattar som icke trovärdiga.

Vikten av tro överskattas av de religiösa tänker jag eftersom jag tror att hela sanningen kommer uppenbaras först ihop med den som äger den, inte ihop med en exklusiv grupp av människor och deras skrifter.
Ok. Jag fattar. Detta är dock en diskussionsgrupp där alla kan säga vad de tycker, var bara lite nyfiken
eftersom jag inte i första taget kan skönja någon etablerad förklaringsmodell. Sedan är det förstås upp till dig huruvida det kan vara värt tid och besvär att komma med förklaringar.
Men visst har du rätt i att åsikterna är många och även fria. Men jag tänker så här: Eftersom du ändå uttrycker dina tankar just i religionsforumet så måste det finnas ändå en hård kärna som ändå knyter sig an ett visst, ska jag säga - religiöst tänkande, har jag rätt? I annat fall så skulle jag kunna tänka mig att du valt ett annat forum, kanske filosofi, politik, psykologi eller så..?

Jag skriver inte för att försöka tvinga någon till mina tankemodeller, men jag är förstås redo att tala om exakt vad just jag tycker och tänker. Givande och tagande. . . Hepp.
2022-01-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ok. Jag fattar. Detta är dock en diskussionsgrupp där alla kan säga vad de tycker, var bara lite nyfiken
eftersom jag inte i första taget kan skönja någon etablerad förklaringsmodell. Sedan är det förstås upp till dig huruvida det kan vara värt tid och besvär att komma med förklaringar.
Men visst har du rätt i att åsikterna är många och även fria. Men jag tänker så här: Eftersom du ändå uttrycker dina tankar just i religionsforumet så måste det finnas ändå en hård kärna som ändå knyter sig an ett visst, ska jag säga - religiöst tänkande, har jag rätt? I annat fall så skulle jag kunna tänka mig att du valt ett annat forum, kanske filosofi, politik, psykologi eller så..?

Jag skriver inte för att försöka tvinga någon till mina tankemodeller, men jag är förstås redo att tala om exakt vad just jag tycker och tänker. Givande och tagande. . . Hepp.
Jag tänker att mina åsikter passar bättre här än i filosofi-forumet eftersom jag tror att världen är skapad av en person. Trots att jag väljer skriva här så är det på ett filosofiskt vis, i mina ena ögon, som jag lyckats resonera mig fram till att alla andra förklaringar än en personlig skapare av alltings existens är mindre troliga.

Jag kan inte tro att universum finns utan orsak och inte heller att det fanns något "före". Jag tror inte att någonting alls finns utan orsak och den premissen raderar ut de flesta av dagens försök till att ge en förklaring till existensen.

Det som återstår är en transcendent och metafysisk orsak. Men då jag tänker att inget finns utan orsak så behöver denna transcendenta orsak själv ha en orsak till sin existens.

Orsaken behöver alltså vara oberoende av tid och rum men samtidigt ha en egen orsak.

Därav kan jag nästan bara tänka mig ett svar och det är att den metafysiska orsaken kommer tillverkas här i världen och då mest sannolikt av en intelligent person och mest sannolikt är detta något som kommer ske på slutet för om det hade skett för t.ex. tvåtusen år sedan så skulle världen redan ha manifesterat sin skapare och övergått till ett nytt tillstånd, inte bara fortsatt som innan.

Så jag tror att skaparen kommer, inte att han redan varit här och allra minst att han alltid varit här.

Vidare så ger detta att teodicéproblemet inte är ett problem. Världen är vild och Gud är ännu inte kommen på så sätt att han har makt över den fysiska verkligheten.

Det ger också att problemet med frågan om var Gud kommer ifrån är löst. Han är sin egen orsak ytterst.
2022-01-21, 12:53
Medlem
JustTheFactss avatar
Apokalypsen är här. Första ryttaren dechiffrerad. (Rubriken rättad)

Anledningen till att uppenbarelseboken har varit så svår för bibelforskare att förstå i tusentals år, är för att den är skriven som en gåta, som bara går att avkoda vid rätt tid. Vi är nu där.

Dessutom är ordvalet fel, i de flesta översättningar. Jesus varnar för detta, att det är mycket lögner i denna tid.

Citat:
Matthew 24:3-5

It is no coincidence that the first warning Jesus gives about "the sign of [His] coming and the end of the age" is, "Take heed that no one deceives you" (Matthew 24:3-4). In fact, warnings about deception are frequent throughout His Olivet Prophecy (verses 4-5, 11, 23-26, 48). The time of the end, it seems, will be one of falsehood and deceit.

De ord man översatt kan ha flera betydelser, man har valt det man trodde var mest troligt på den tiden, men idag kan vi se vilka synonymer det skall vara lättare kanske? Låt se.

Citat:
Now I [John] saw when the Lamb opened one of the seals; and I heard one of the four living creatures saying with a voice like thunder, "Come and see." And I looked, and behold, a white horseman. And he who sat on it had a bow; and a crown was placed on his head, and he went out conquering and to conquer. (Revelation 6:1-2)

White = en färg som kännetecknar upplysning, kunskap eller information.

Horseman = Någon som driver en agenda/ideologi. (Cambridge: horseman
They are abstraction's guardians, ideology's policemen, the horsemen of conservatism, and their deadly work leads to the destruction of vital, burgeoning life.)https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/horseman

"Bow" = Båge, eller Kurva. "Platta kurvan"
Crown = Corona. Solens krona, eller virusets krona(Coronaviruset)
"Crown on his head" = "Coronan" är det viktiga(Huvudsaken)

Sammanfattat: Någon kommer genom information att driva en agenda, där Corona(viruset) är det viktiga med denna agenda, och vapnet är alltså kurvan(Som man hotar/skrämmer med)

På detta vis erövrar man jorden (Conquer)

Vad tror ni om detta?

Kan bibeln vara sann, om man översätter den korrekt?

Är vi i slut-tiden? Apokalypsen?

Isåfall blir nästa agenda, krig(Andra hästmannen)

Översätt gärna resten på samma vis så förstår ni vad som kommer?

(Ni kommer inte hitta detta på någon sida, eftersom jag kommit på det själv)
Senast redigerad av JustTheFacts 2022-01-21 kl. 13:45.
2022-01-21, 13:10
Medlem
Krocketklubbas avatar
Du menar att ytterligare ett bibelmongo har hittat något i en gåta som passar in i nutid? Du kan få läsa mina memoarer om du vill, inom några tusen år kommer allting som står däri att stämma. 100%
2022-01-21, 13:31
Medlem
Tycker sådant här är intressant. Det som sker i världen nu kan ju tolkas i uppenbarelseboken. Speciellt med corona och covidpass etc.
2022-01-21, 13:41
Medlem
FireWalkWithMes avatar
Irvin Baxters genomgång av de fyra ryttarna tycker jag verkar trovärdig.

White= Catholicism
Red= Communism
Black= Capitalism
Pale /Green= Islam

Four Horsemen of the Apocalypse

Vilddjuret är det återskapade "Heliga Romerska riket", dvs EU(/FN) politiskt och Vatikanen/RKK spirituellt. Antikrist är den kommande presidenten för EU och kommer vara från EU, den falske profeten är påven i RKK.

Holy Roman Empire Reborn
2022-01-21, 13:54
Medlem
Kanske det, den vita riddaren var väl god.
Sedan kommer den,
Röderyttaren, den är ondskan själv.
Svarte ryttaren...
Den bleke ryttaren...
Sist så krossar Jesus/ Gud djävulen.
https://www.alltombibeln.se/bibelfragan/apokrytt.htm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in