Resultat:
0%
röster
2017-10-21, 16:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
Om admin använder så breda maskor för "gilla"-paraplyt och därmed går miste om bra idéer är det synd. Tror funktionen hade blivit uppskattad av de som uppskattar att hitta värdeskapande och bildande inlägg snabbt i djungeln av skitsnack.

Flashback är ett diskussionsforum där både pros och cons ska få komma fram runt ett ämne. Att gilla något blir bara en ryggdunk för den ena sidan, vilket varken gynnar diskussionen eller främjar yttrandefriheten, tvärtom.

"En röst per tråd" är ju inte speciellt rätt tänkt heller. Tänk om du bränner av din röst på inlägg 78 när det 43 inlägg senare kommer ett annat inlägg som är dubbelt så bra.
Citera
2017-10-21, 17:16
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Flashback är ett diskussionsforum där både pros och cons ska få komma fram runt ett ämne. Att gilla något blir bara en ryggdunk för den ena sidan, vilket varken gynnar diskussionen eller främjar yttrandefriheten, tvärtom.

"En röst per tråd" är ju inte speciellt rätt tänkt heller. Tänk om du bränner av din röst på inlägg 78 när det 43 inlägg senare kommer ett annat inlägg som är dubbelt så bra.

Inget ryggdunk jag har i åtanke, utan tron på att medlemmarna röstar på det som de anser vara vettigt, snarare än bara det som ger dem vatten på sin egna kvarn.

Då skall man kunna ändra sitt favoritinlägg från det på sidan 43 till 78.
Citera
2017-10-21, 17:20
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Tycker det är en dålig idé.

Att ett inlägg är populärt säger ingenting om hur vettigt det är.

Vi moderatorer har redan möjlighet att själva klistra inlägg som vi tycker är extra relevanta för trådarna.

Flashback ska inte vara en popularitetstävling, man ska inte kunna få fördelar genom att skriva på ett sätt som "träffar rätt" hos så många andra liktänkande som möjligt.

Det risken finns absolut, att skräp-inlägg blir populära. Men jag tror att majoriteten av medlemmarna röstar på smarta inlägg snarare än det motsatta.

Kan ni klistra in dem längst upp då i sådant fall och göra det tydligt att det lyfts fram?

I sådant fall skulle funktionen bespara er tiden för att hitta dessa inlägg och klistra in dem.

Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Den skulle även vara uppskattad av troll och vänsterflummare som skulle spammat ner forumet med skitinlägg om allas lika värde och allmänt trams och sedan rösta upp dessa kommentarer till förbannelse, så forumet skulle bli smått oläsligt.

Vi behöver inga funktioner för cirkelrunk och inbördes beundran. Är något riktigt läsvärt kan man kontakta en moderator och be denne göra en sammanställningslista med länkar till läsvärda inlägg i trådstarten. Det har fungerat i 17 år och lär göra det i 17 till.

Självklart. Men som sagt tror jag att majoriteten av medlemmarna är vettiga och därför skulle utväga dessa "flummare".

Är inte något sådant jag är ute efter heller.

Med "trådens smarta inlägg" lyfts poängen fram till samtliga för lätt åskådan, vilket dels besparar arbetet att kontakta moderator (och moderatorns arbete) samt gör det tillgängligt för alla, inte bara den som får sammanställningen från moderatorn.
Citera
2017-10-21, 17:23
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Inget ryggdunk jag har i åtanke, utan tron på att medlemmarna röstar på det som de anser vara vettigt, snarare än bara det som ger dem vatten på sin egna kvarn.

Det fetade: Där har du fel.
Användare kommer rösta på saker som de håller med om, inte om någon från "motståndarsidan" skriver något vettigt.
Citera
2017-10-21, 17:25
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det fetade: Där har du fel.
Användare kommer rösta på saker som de håller med om, inte om någon från "motståndarsidan" skriver något vettigt.

Hm. Du har nog rätt. Kanske svårt att be medlemmar att vara objektiva en liten stund för att sedan lägga en röst. Skulle man kunna lyfta fram funktionen på tidigare sätt, men ge moderatorn ansvaret att välja inlägget kanske?
Citera
2017-10-21, 17:29
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Hm. Du har nog rätt. Kanske svårt att be medlemmar att vara objektiva en liten stund för att sedan lägga en röst. Skulle man kunna lyfta fram funktionen på tidigare sätt, men ge moderatorn ansvaret att välja inlägget kanske?

Och det är inte heller något som kan krävas, att alla ska vara objektiva, så det jag skrev var inte någon typ av "förolämpning".

Utan det är så vi funkar, vi "like:ar" det vi håller med om. Visst vi läser andra inlägg och tar intryck från dem men i slutändan för den snabba typen av uppskattning (en like osv) så tenderar vi att lägga den rösten på saker vi håller med om.
Citera
2017-10-21, 17:30
Medlem
zBr9s avatar
Citat:

Om man stöter på något inlägg som man anser vara viktigt att alla läser går det bra att RPa det med en förklaring till varför det borde vara klistrat. Men då bör det helst vara relevant och informativt för alla som läser tråden också, inte bara något man själv håller med om.
Citera
2017-10-21, 17:31
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Och det är inte heller något som kan krävas, att alla ska vara objektiva, så det jag skrev var inte någon typ av "förolämpning".

Utan det är så vi funkar, vi "like:ar" det vi håller med om. Visst vi läser andra inlägg och tar intryck från dem men i slutändan för den snabba typen av uppskattning (en like osv) så tenderar vi att lägga den rösten på saker vi håller med om.

No offence taken.

Håller med om det du säger delvis, med tillägget att inte alla fungerar på detta sätt, men den breda massan kan nog detta stämma på. I alla fall om det är en diskussion där två parter håller på "var sin sida" och det blir polariserat, vilket det rätt ofta blir på detta forum nu när jag tänker efter lite.
Citera
2017-10-21, 17:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Om en av 100 anvädare röstar på ett inlägg betyder inte det att övriga 99 håller med, de kan tvärtom tycka helt annorlunda, men för den sakens skull behöver det inte finnas något inlägg som de tycker är vettigt. Röstningen blir därför totalt missvisande.

Dessutom är man bra platt och vek i sina åsikter om man ens tittar på en omröstning för att få tips om vad som är bra. Man måste ju vara människa nog att bilda sig en egen uppfattning.

Nej, det här skulle bara bli popularitetstävlan och ett sätt för diverse enkelspårigt tyckande att få fram sin åsikt via missbruk av funktionen.
Citera
2017-10-21, 17:33
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Om man stöter på något inlägg som man anser vara viktigt att alla läser går det bra att RPa det med en förklaring till varför det borde vara klistrat. Men då bör det helst vara relevant och informativt för alla som läser tråden också, inte bara något man själv håller med om.

Vad jag förstår används nog denna mer för "fakta" än för bra, objektivt argumenterade inlägg som är de jag är ute efter att lyfta fram. Sedan håller jag med om det som de skriver, för de argumenterar på ett informativt och logiskt sätt vilket lyfter hela diskussionen ett par snäpp, men min subjektiva åsikt till inlägget gör det inte till ett subjektivt riktat inlägg.
Citera
2017-10-21, 17:35
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om en av 100 anvädare röstar på ett inlägg betyder inte det att övriga 99 håller med, de kan tvärtom tycka helt annorlunda, men för den sakens skull behöver det inte finnas något inlägg som de tycker är vettigt. Röstningen blir därför totalt missvisande.

Dessutom är man bra platt och vek i sina åsikter om man ens tittar på en omröstning för att få tips om vad som är bra. Man måste ju vara människa nog att bilda sig en egen uppfattning.

Nej, det här skulle bara bli popularitetstävlan och ett sätt för diverse enkelspårigt tyckande att få fram sin åsikt via missbruk av funktionen.

Jag tror inte min tanke på vilken typ av inlägg som skall lyftas fram har landat riktigt/lagts fram tillräckligt bra, låt mig förtydliga. Jag är ute efter inlägg som bidrar till diskussionen på ett objektivt sätt, fritt från personliga åsikter utan mer ett nyanserande innehåll.
Citera
2017-10-21, 17:38
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
No offence taken.

Håller med om det du säger delvis, med tillägget att inte alla fungerar på detta sätt, men den breda massan kan nog detta stämma på. I alla fall om det är en diskussion där två parter håller på "var sin sida" och det blir polariserat, vilket det rätt ofta blir på detta forum nu när jag tänker efter lite.

Jag tror att ett sånt system funkar för forum som är inriktade på en sak. Må detta vara politiskt, tekniskt, vetenskapligt eller vad som helst.

Detta för att alla är där av samma orsak, så de inlägg som då röstas upp är något som är mest korrekt så att säga. (Antingen från en personlig synvinkel eller rent av faktabaserat om det är ett forum som handlar om vetenskap)
E.g. om jag går in och frågar en fråga på ett astronomi forum, så kommer det svar som är mest korrekt bli mest uppröstat.

Likaså om jag går in och ställer en politiskt fråga på t.ex Nordfront, så kommer det inlägget som svarar på frågan mest korrekt enligt Nordfront bli mest uppröstat.

Ställer jag samma fråga på ett AFA forum så kommer ett helt annat svar bli mest uppröstat.

På Flashback är det lite annorlunda, då Flashback har besökare från alla delar av spektrumet, oavsett om det handlar om politik eller rent av kunskap om ett specifikt ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in