Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2017-10-21, 17:46
  #829
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
Jag tror inte min tanke på vilken typ av inlägg som skall lyftas fram har landat riktigt/lagts fram tillräckligt bra, låt mig förtydliga. Jag är ute efter inlägg som bidrar till diskussionen på ett objektivt sätt, fritt från personliga åsikter utan mer ett nyanserande innehåll.

Det där varken finns eller fungerar på Flashback.

Inlägget du hänvisade till när du startade diskussionen är ju definitivt inte ett exempel på något som är objektivt, fritt från personliga åsikter eller nyanserat.
Citera
2017-10-21, 18:14
  #830
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Tycker det är en dålig idé.

Att ett inlägg är populärt säger ingenting om hur vettigt det är.

Vi moderatorer har redan möjlighet att själva klistra inlägg som vi tycker är extra relevanta för trådarna.

Flashback ska inte vara en popularitetstävling, man ska inte kunna få fördelar genom att skriva på ett sätt som "träffar rätt" hos så många andra liktänkande som möjligt.

Detta förutsätter dock moderatorer som är helt opartiska och som samtidigt kan göra subjektiva bedömningar (syntax error). Inget av det är sant och ni moderatorer har inte ens den typen av roll samtidigt som få aktiva deltagare förväntar sig det.

Nej, populäritetstävlingar vore fullständigt horribelt. Detta gav jag en lösning på tidigare som jag inte längre kommer repetera fler gånger. Den här tråden går nämligen i cirklar och det har blivit uppenbart att inget kommer att göras ändå för att på något vis ge användare en effektivare metod att sålla agnarna från vetet.

Man får för övrigt redan fördelar genom att "träffa rätt" likväl som man får fördelar av att t ex inte djävlas med moderatorer. :-)
Citera
2017-10-21, 18:43
  #831
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag tror att ett sånt system funkar för forum som är inriktade på en sak. Må detta vara politiskt, tekniskt, vetenskapligt eller vad som helst.

Detta för att alla är där av samma orsak, så de inlägg som då röstas upp är något som är mest korrekt så att säga. (Antingen från en personlig synvinkel eller rent av faktabaserat om det är ett forum som handlar om vetenskap)
E.g. om jag går in och frågar en fråga på ett astronomi forum, så kommer det svar som är mest korrekt bli mest uppröstat.

Likaså om jag går in och ställer en politiskt fråga på t.ex Nordfront, så kommer det inlägget som svarar på frågan mest korrekt enligt Nordfront bli mest uppröstat.

Ställer jag samma fråga på ett AFA forum så kommer ett helt annat svar bli mest uppröstat.

På Flashback är det lite annorlunda, då Flashback har besökare från alla delar av spektrumet, oavsett om det handlar om politik eller rent av kunskap om ett specifikt ämne.

En stor skillnad som man inte får glömma är dock också att det på Flashback finns väldigt många trådar med över 50 sidor och som alltså inte bara är av typen nyheter där de senaste inläggen alltid är de viktigaste och mest aktuella. De andra platserna du nämner har säkert ett par större trådar också, men 50+ -trådar på Flashback är oerhört vanligt. Du kan ta min egna tråd (FB) Tråden om strategier för fonder som exempel. Kan du berätta var du hittar olika uppskattade uppdateringar på AGG-portföljerna som beskrivs på sidan 4? :-)

Annars är det efter 20-30 sidor som behovet av någon typ av alternativ sortering börjar bli allt mer nödvändig då trådar då börjar få nya skribenter som igen... igen... och igen börjar fråga eller säga samma saker som redan har frågats eller sagts. Något som givetvis förstör trådar då det sänker kvaliten och gör att ration "menlösa" inlägg kontra mer kvalitativa inlägg blir dålig. Detta är dock i regel inte användarnas fel utan beror helt enkelt på att användarna inte har de vektyg som krävs.

En simpel alt-lösning är att kunna sortera inlägg efter ett par simpla algoritmer, en sådan kan dock inte diskuteras öppet då det finns risk för att användare börjar skriva inlägg optimerade för detta. Det man gör är helt enkelt att skapa en drös funktioner som programmatiskt poängsätter och värderar olika saker och sedan summerar det hela; ger ett inlägg en typ av dold rating.
Citera
2017-12-06, 19:06
  #832
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Jag tycker i alla fall det hade varit kul med en "+1"-funktion, ofta man vill uppskatta ett inlägg men bara ett "+1" får man ju inte lämna
Citera
2017-12-06, 22:20
  #833
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Jag tycker i alla fall det hade varit kul med en "+1"-funktion, ofta man vill uppskatta ett inlägg men bara ett "+1" får man ju inte lämna
Kan bara länka till admins syn på saken:
(FB) Betyg på medlemmar och deras inlägg samt Gilla-knappar (Sammanfogad)
Citera
2017-12-07, 07:01
  #834
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Jag tycker i alla fall det hade varit kul med en "+1"-funktion, ofta man vill uppskatta ett inlägg men bara ett "+1" får man ju inte lämna

Skriv ett pm till den användaren då. Då blir det ju dessutom något värt.
Citera
2017-12-09, 19:48
  #835
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Jag tycker i alla fall det hade varit kul med en "+1"-funktion, ofta man vill uppskatta ett inlägg men bara ett "+1" får man ju inte lämna

+1 är ju i grund och botten detsamma som en like. Det finns en separat tråd som ställer frågan om Flashback är eller kommer att bli ett socialt medie. Och i sociala medier så är ju, som bekant, likes (+1) en form av statusgrej. Den som får många likes på en statusuppdatering på Facebook, på en uppladdad video på Youtube eller en tweet retweetad många gånger får sin sociala status bekräftad i ett onlinesammanhang.

Det återkommer även här till frågan om Flashbacks syfte. Är Flashback eller kommer forumet att bli ett socialt medie? Svaret är alltjämt nej. Men bieffekten kommer ändå bli att en användare vars inlägg har många +1 automatiskt kommer att få en högre status bland vissa andra, på samma sätt som en lång registreringstid eller många inlägg kan fylla samma funktion - många av dessa får dessutom inte sin "status" på grund av att de faktiskt har tillfört någonting till forumet, utan på grund av att de är igenkända och "bekräftade" genom attribut som inte på ett direkt sätt har att göra med deras kvalitet som skribenter. På samma vis skulle det bli med likes/+1-funktion. Kortfattat: Det finns en hög risk för att funktionen används godtyckligt, ej baserat på kvaliteten på inlägget ifråga utan andra saker (vissa av dem nämnda ovan).

tempeZZt föreslog att skicka ett pm om man vill visa sin uppskattning. Det är ett bra förslag. Jag har själv fått uppskattande pm från användare som har noterat och gillat mina inlägg i vissa trådar. Det värmer hjärtat, eftersom det ger mig en personlig bekräftelse på att jag tillför någonting som skribent i diskussionerna på Flashback. Om jag fick många +1, så skulle det inte fylla samma syfte, eftersom det snarare skulle inordna mig i något sorts socialt medie-liknande rangordning baserat på gilla-baserad status på forumet.
Citera
2017-12-09, 21:00
  #836
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
+1 är ju i grund och botten detsamma som en like. Det finns en separat tråd som ställer frågan om Flashback är eller kommer att bli ett socialt medie. Och i sociala medier så är ju, som bekant, likes (+1) en form av statusgrej. Den som får många likes på en statusuppdatering på Facebook, på en uppladdad video på Youtube eller en tweet retweetad många gånger får sin sociala status bekräftad i ett onlinesammanhang.

Det återkommer även här till frågan om Flashbacks syfte. Är Flashback eller kommer forumet att bli ett socialt medie? Svaret är alltjämt nej. Men bieffekten kommer ändå bli att en användare vars inlägg har många +1 automatiskt kommer att få en högre status bland vissa andra, på samma sätt som en lång registreringstid eller många inlägg kan fylla samma funktion - många av dessa får dessutom inte sin "status" på grund av att de faktiskt har tillfört någonting till forumet, utan på grund av att de är igenkända och "bekräftade" genom attribut som inte på ett direkt sätt har att göra med deras kvalitet som skribenter. På samma vis skulle det bli med likes/+1-funktion. Kortfattat: Det finns en hög risk för att funktionen används godtyckligt, ej baserat på kvaliteten på inlägget ifråga utan andra saker (vissa av dem nämnda ovan).

tempeZZt föreslog att skicka ett pm om man vill visa sin uppskattning. Det är ett bra förslag. Jag har själv fått uppskattande pm från användare som har noterat och gillat mina inlägg i vissa trådar. Det värmer hjärtat, eftersom det ger mig en personlig bekräftelse på att jag tillför någonting som skribent i diskussionerna på Flashback. Om jag fick många +1, så skulle det inte fylla samma syfte, eftersom det snarare skulle inordna mig i något sorts socialt medie-liknande rangordning baserat på gilla-baserad status på forumet.

Forum är en del av det som går under namnet 'sociala medier' precis som allt annat där användare kommunicerar med varandra i grupp över internet (t ex IRC). Bara för att ordet är nyare än vissa typer av sociala medier innebär det inte att det finns något särskilt datum. Saker som "+1" är alltså inget exklusivt för någon typ av specifik social media.

Syftet med Flashback torde vara liknande som alla andra forum; att folk ska diskutera saker.
Frågan är snarare huruvida det finns saker som kan göras för att folk på ett bättre sätt ska kunna prata med varandra.

+1 etc är i regel horribelt men då framförallt på att den som implementerar det inte förstår problematiken kring det. Du nämner bl a att det kan bli en populäritetstävling och då istället speglar skribentens populäritet istället för ett uppskattande över ett inlägg. Det är riktigt, men det är bara ett av problemen.

Alla dessa problem har jag dock redan givit lösningar för, ganska trivialt egentligen:

1. Begränsa antal +1 till X antal Y tid. Då blir det svårt att sätta +1 på allting (ty då har man förbrukat sitt antal för en viss period). Har man t ex endast en +1 per dag att ge blir det ett mindre problem med folk som går igenom en hel tråd och endast sätter detta på alla inlägg som tillhör en viss typ av ståndpunkt.

2. Tillåt inte användare som har under X poster att göra detta (för att hugga risken att någon skapar hundratals konton endast i syfte att +1 något).

Lösningen att istället skicka ett PM fungerar dock om syftet endast vore att ge uppskattning. Däremot fungerar det inte om man t ex vill använda det hela som en kvalitétsstämpel för att hitta bättre inlägg i en tråd om flera hundra sidor. Det är få (läs: ingen) som läser från sidan 1 till sidan 100 för emellan kommer det att vara en försvinnande liten del av dessa inlägg som tillför något. Det måste alltså till något annat.

Som det är nu saknas det helt ett verktyg för att snabbt och effektivt urskilja bra inlägg från dåliga i längre trådar. Detta gör att många trådar gång på gång.... på gång fylls med frågor som redan både har ställts och besvarats vilket i sin tur gör att det för nya läsare i samma tråd blir ännu fler inlägg att harva sig igenom vilket i sin tur gör att färre läser alla inlägg osv osv osv. Något av en ond cirkel som drabbar alla trådar som blir längre än 20 sidor.

Vilka inlägg tillför t ex mest i tråd nedan?
(FB) Känd svensk komiker utreds för våldtäkt

...och hur skulle du göra för att få fram detta och göra det enkelt för användare att se det?
Citera
2018-01-13, 19:13
  #837
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag har tidigare varit negativ till "gilla-knappar" och liknande lösningar då det lätt skulle kunna uppstå kampanjer för vissa åsikter och det skulle kunna vara lite tungt för den som går mot strömmen. Men många gånger skriver skribenter på Flashback väldigt bra saker vilket borde finnas en funktion för att man kan visa sin uppskattning utan att kommentera eller skicka PM, typ en "gilla-knapp".

Därför borde det finnas en enkel funktion för att visa att man uppskattar någons inlägg utan att tvingas kommentera eller skriva "Word" eller "+1" som i övrigt är OT. Under varje inlägg borde det därför finnas en knapp som man klickar på om man gillar inlägget och det borde bara bara synas för den som skrivit inlägget, typ "Kämpendahl uppskattar ditt inlägg". Ingen annan kan se det. Det vore ett enkelt och jättebra sätt att visa att man uppskattar bra inlägg som andra skribenter skrivit utan att det påverkar debatten. Jag tror att det är ett bra sätt att motivera skribenter att skriva mer om man får andras uppskattning.
Citera
2018-01-16, 18:32
  #838
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
(FB) Betyg på medlemmar och deras inlägg samt Gilla-knappar (Sammanfogad)
Hahaha! Jo, det känns väl som att man har en liten uppförsbacke inledningsvis, men jag ser fram emot ett möte med Admin5 för att tala för min sak som jag tror vore bra för forumet utan att det blir någon klubb för inbördes beundran
Citera
2018-01-16, 18:34
  #839
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har tidigare varit negativ till "gilla-knappar" och liknande lösningar då det lätt skulle kunna uppstå kampanjer för vissa åsikter och det skulle kunna vara lite tungt för den som går mot strömmen. Men många gånger skriver skribenter på Flashback väldigt bra saker vilket borde finnas en funktion för att man kan visa sin uppskattning utan att kommentera eller skicka PM, typ en "gilla-knapp".

Därför borde det finnas en enkel funktion för att visa att man uppskattar någons inlägg utan att tvingas kommentera eller skriva "Word" eller "+1" som i övrigt är OT. Under varje inlägg borde det därför finnas en knapp som man klickar på om man gillar inlägget och det borde bara bara synas för den som skrivit inlägget, typ "Kämpendahl uppskattar ditt inlägg". Ingen annan kan se det. Det vore ett enkelt och jättebra sätt att visa att man uppskattar bra inlägg som andra skribenter skrivit utan att det påverkar debatten. Jag tror att det är ett bra sätt att motivera skribenter att skriva mer om man får andras uppskattning.

Hmm, ingen dum idé at det bara syns för den som postat inlägget ifråga. Vetefan om den varianten kommit upp tidigare. Ska kolla med övriga mods.

EDIT: har visst redan diskuterats för inte så länge sedan i Outlaw, jag lyfter det igen.
__________________
Senast redigerad av najas 2018-01-16 kl. 18:40.
Citera
2018-01-16, 18:45
  #840
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Hmm, ingen dum idé at det bara syns för den som postat inlägget ifråga. Vetefan om den varianten kommit upp tidigare. Ska kolla med övriga mods.

EDIT: har visst redan diskuterats för inte så länge sedan i Outlaw, jag lyfter det igen.

Jodå, det förslaget har diskuterats tidigare. Det var för inte alltför länge sedan.

EDIT: Såg inte din edit först.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback