Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 14:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Hur är det att köpa elcykel på firma efter årsskiftet?
Är det momsen de lyfter av eller sänks priset med 25% och SEDAN kan man lyfta momsen?
Tänker på om vår firma skulle köpa in ett par elcyklar till anställda för att ha i jobbet.

Utformningen är inte färdig men det verkar klart att det ska gälla privatpersoner. Finns det förresten en majoritet i riksdagen som vill ha det här stödet?

Citat:
Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2018 att Naturvårdsverket ska dela ut ett bidrag för elcykel eller elmoped till privatpersoner. Naturvårdsverket utreder just nu bland annat hur ansökan ska gå till och hur stödet kan följas upp. Här hittar du aktuell information om bidraget.

https://www.naturvardsverket.se/Stod...eller-elmoped/
Citera
2017-10-12, 16:54
  #26
Medlem
Jag gillar elcykel och är även inne på¨min andra (den första blev stulen), men jag är ändå negativ till bidraget. Min syn är att bidrag ska vara en sista utväg. Bidraget blir nog bara 1-årigt om vi byter regering till hösten...

Det är inget litet bidrag heller. 25% av cykelns pris ger med maxbidraget på 10.000 kr möjligt att köpa en cykel för 40.000 kr med 25% bidrag. Det blir verkligen en premiumcykel.

Har elcyklat till jobbat sedan 2015, även vinter. Åkte tidigare tunnelbana och sparar in ca 700 kr/mån genom att inte köpa SL-kort (några enkelresor blir det ändå). Nu köpte jag en riktigt dyr premiumcykel, så det kanske inte går ihop sig ändå, men en helt tokig affär blir det inte.

Det jag gillar mest är dock att inte stå och trängas på tunnelbanan eller gå mellan station och jobb och mellan hem och station. Behöver heller inte passa några tider utan cykeln går när jag bestämmer.

De senaste månaderna har jag skruvat ner motoreffekten på hemresan för att få till en motionseffekt.

PS Stockholm har prioriterat snöröjning på cykelvägar ett par år nu. Genom att borsta och spruta saltlösning blir vägarna helt rena. http://www.stockholm.se/TrafikStadsp...kla/Underhall/ Och det funkar!
Citera
2017-10-12, 19:30
  #27
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Tror du att resultat (miljöpåpverkan) ens blir mätbart? Jag gissar att 5% av avdragen kommer användas som politikerna tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag har erfarenhet med både bil, elbil, cykel och elcykel, och ja, jag tror att det kommer att göra skillnad.

Tror inte ett dyft på det!!
Fler kommer köpa Elcykel ja... vilket ju är syftet.

Men kollar du vem som kör bil på morgonen i rusningstrafik så ser du att det är uteslutande Kvinnor och åter kvinnor, Damer, mammor med barn som är för lata för att gå eller cykla till skolan.

Vintertid och då det regnar är det ännu mindre cyklister, vilket jag har full förståelse för.
Men annars är det bedrövligt.... Tror man är rädd om frisyren och sminket

Nej miljö snacket kan du glömma bara trams från MP.

OM man verkligen vill göra något för miljön skulle man infört ett skrotningsbidrag för äldre bilar på 15000 kr så hade man fått väck många med höga utsläpp.
Detta i kombination med en riktigt hög Rabatt för inköp av elbil, den som finns idag är ett skämt.
Citera
2017-10-13, 07:27
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Hextern och ni andra som kör vanlig cykel: i vilka situationer väljer ni att inte ta cykeln? Vilka transportmedel väljer ni istället, och varför?

Buss till jobbet, ca 5 mil. Får långt att cykla varje dag även om jag har provat.. Buss funkar rätt bra och miljömässigt överlägset personbil.

Bil när jag ska dra båten, fiska, handla virke hälsa på kompisar några mil bort.

Annars försöker jag cykla så mycket som möjligt. Och när jag skriver försöker betyder det inte jag ändå tar bilen varannan gång. Regn snö eller tidsbrist kan ju göra att man väljer bilen.

Men visst. Jag är inte 70 år. Jag tror på vardagsmotion och gillar att cykla.
Citera
2017-10-13, 07:29
  #29
Medlem
Snart är det väl lag på körkort för el-cyklar också, why not. Mer pengar till pappa staten.
Citera
2017-10-13, 11:51
  #30
Medlem
GalFisks avatar
Bidraget gäller ju inte bara elcyklar utan även elmoppar och el-MC. Där finns också en del att vinna på miljön, då bensindrivna dylika är väldigt smutsiga - långt värre per mil än en bil när det kommer till direkt giftiga utsläpp av HC, CO och NOx. Varje soppamoppe som ersätts av en elmoppe är en vinst för luftkvalitén och därmed folkhälsan.

Hextern, skulle du cykla 5 mil om du fick draghjälp i uppförsbackar och motvind, eller om du fick cykla så långt du orkade och fick draghjälp resten av vägen?
Man kan använda elen som en räckviddsförlängare för kroppen om man så vill, den behöver inte alls ersätta motionen.
Citera
2017-10-13, 13:13
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk

Hextern, skulle du cykla 5 mil om du fick draghjälp i uppförsbackar och motvind, eller om du fick cykla så långt du orkade och fick draghjälp resten av vägen?
Man kan använda elen som en räckviddsförlängare för kroppen om man så vill, den behöver inte alls ersätta motionen.

Nja, knappast. Det går fortfarande inte fortare, förutsatt laglig elcykel.

För att vara lite mindre rabiat tror jag väl inte bidraget är så himla dumt och kan säkert ersätta en del bilresor i städer. Men på på landet går bil oftast 2-3ggr fortare så det konkurrerar liksom inte med bil. Inte för mig iaf.

Jag bryr mig inte direkt men tycker ändå det är lite populistiskt.
Citera
2017-10-14, 17:03
  #32
Medlem
PiusXIIIs avatar
Är det någon som vet hur man får tillbaka sina pengar? Får man det vid köpet, eller måste man skicka in en ansökan någonstans?

Är det någon risk att de avsatta pengarna tar slut, så att man bör vara tidigt ute?
Citera
2017-10-14, 17:06
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Är det någon som vet hur man får tillbaka sina pengar? Får man det vid köpet, eller måste man skicka in en ansökan någonstans?

Är det någon risk att de avsatta pengarna tar slut, så att man bör vara tidigt ute?

Det är ingen som vet än eftersom Naturvårdsverket håller på att utreda det, se länken jag postade tidigare. (FB) 25 % bidrag för elcykel ?
Citera
2017-10-17, 02:25
  #34
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Äh ..., och jag som skaffade en elcykel för 2 veckor sedan! Min vanliga usla tajming!...
Jag köpte min Skeppshult 25.000 kr i juli
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Vad är det jag inte fattat.. Man får bidrag för att köpa elcykel, okej.... Och vi som köpt en vanlig ... cykel då. Det är väl ännu mer miljömedvetet? Kan någon förklara?
Jag tycker också det är konstigt att man får rabatt på elcyklar men inte vanliga cyklar. Och varför moped & MC? De bidrar inte till bättre hälsa - jag skulle vilja säga tvärtom.
__________________
Senast redigerad av Svärje 2017-10-17 kl. 02:27.
Citera
2017-10-22, 10:02
  #35
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Jag köpte min Skeppshult 25.000 kr i juli

Jag tycker också det är konstigt att man får rabatt på elcyklar men inte vanliga cyklar. Och varför moped & MC? De bidrar inte till bättre hälsa - jag skulle vilja säga tvärtom.
Om någon köper elmoped eller el-MC istället för en bensindriven sådan bidrar det till bättre hälsa för omgivningen. Fastän de förbrukar mycket mindre bensin än en bil, avger de upptill flera tusen gånger mer ämnen som är direkt giftiga för människor (CO, HC, NOx).
Mythbusters gjorde en episod där de labbtestade detta.
Sen är det bra i ren allmänhet att få upp folks ögon för eldrift. En som haft elcykel eller elmoppe är mer benägen att välja en elbil om de får behov för bil.

Argument för att elbilar är mindre miljöbovar:
Alla utsläpp från tillverkning av en elbil, och tillverkning och transport av elen, motsvarar i Sverige en bensinförbrukning på 0.15 l/mil om man räknar in utsläppen för tillverkning av en bensinbil, tillverkning, transport och förbränning av bensin.
Räknar man på att behålla en existerande bensinbil gentemot att köpa en nytillverkad elbil stiger siffran till ca 0.25 liter/mil. Så att skrota en bensinbil är så gott som alltid miljömässigt bättre.
Källa shrinkthatfootprint
Citera
2017-10-23, 22:28
  #36
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag tycker att det är en felaktig investering av skattepengar, tänk om samma pengar kunde gå till folk som kunde skaffa en vanlig cykel eller åka kollektivt? Samma pengar skulle räcka betydligt längre, kräva mindre energiåtgång och miljöpåverkan på annat håll. Att "många redan har en cykel" tycker jag är ett dåligt svepskäl. Jag förstår att man försöker hitta sätt att få rika fanskap att lämna SUV:en hemma när de ska åka sina 4 km till jobbet, vilket är förståeligt, men jag tycker samtidigt att man är fel ute.

Gör en ordentlig satsning så att det blir värt att cykla överhuvudtaget. Satsa pengar på att bygga ut cykelvägnäten, låt cykelbanor vara cykelbanor och inte delas med allt annat i trafiken. Våga ge cyklister företräde framför bilar i innerstäder. Våga prioritera det som är bra för folkhälsan och för stadsmiljön. Gör det värt att göra rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback