Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-02-18, 20:39
  #85
Medlem
Jag tycker att det är fel att man inför den här typen av subventioner men kommer troligen att passa på att köpa en elcykel.

När man inför riktade insatser så får man alltid gränsdragningsproblem. Varför gäller inte rabatten om man köpte före/efter ett visst datum, varför gäller det inte vanliga cyklar eller elmopeder. Kan tänka mig att många som inte klarar att cykla utan måste ha moped eller permobil känner sig svikna. Tycker därför att det principiell är fel med denna typ av subventioner. Risken finns exempelvis att cykelhandlare erbjuder "fri service och fria reparationer" de kommande 8 åren mot att cykeln är några tusenlappar dyrare. Då fuskar man med systemet och man får indirekt subventioner på service och reservdelar som inte ska omfattas. Liknande gäller ju målaren som säljer tapeter för 1 krona per rulle men fakturerar en högre timkostnad som man får rot-avdrag för.

Lika när det gäller friskvårdsbidrag, varför gäller det för inomhusgolf men inte för utomhus. Är curling tillräcklig motion för att omfattas?

Lika om man ska införa "sockerskatt" ska den omfatta chips? I så fall även kanske ostbågar och popcorn. Hur är det då med de där salta jordnötterna?, ska vanliga nötter också omfattas av sockerskatt...
Jaja, så fort som man börjar med styrmedel så får man problem med gränsdragningar.

När det gäller ny teknik som till exempelvis elbilar så kan jag förstå att man vill/behöver hjälpa industrin att ta stora tekniska kliv men när det gäller elcylar så är det ingenting som behöver subventioner....
Citera
2018-02-18, 21:16
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag tycker att det är fel att man inför den här typen av subventioner men kommer troligen att passa på att köpa en elcykel.

När man inför riktade insatser så får man alltid gränsdragningsproblem. Varför gäller inte rabatten om man köpte före/efter ett visst datum, varför gäller det inte vanliga cyklar eller elmopeder. Kan tänka mig att många som inte klarar att cykla utan måste ha moped eller permobil känner sig svikna.

Fast gäller det inte elmopeder?

Citat:
Både eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och vissa fordon för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning omfattas av bidraget. Nedan ser du vilka tekniska specifikationer fordonen måste ha för att vara stödberättigade.

https://www.naturvardsverket.se/Stod...aljare/#fordon
Citera
2018-02-18, 21:49
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast gäller det inte elmopeder?



https://www.naturvardsverket.se/Stod...aljare/#fordon
Aha, det var ju bra å andra sidan så innebär det att många barnleksaker också kommer att ingå...
Citera
2018-04-07, 22:17
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag tycker att det är fel att man inför den här typen av subventioner men kommer troligen att passa på att köpa en elcykel.

När man inför riktade insatser så får man alltid gränsdragningsproblem. Varför gäller inte rabatten om man köpte före/efter ett visst datum, varför gäller det inte vanliga cyklar eller elmopeder. Kan tänka mig att många som inte klarar att cykla utan måste ha moped eller permobil känner sig svikna. Tycker därför att det principiell är fel med denna typ av subventioner. Risken finns exempelvis att cykelhandlare erbjuder "fri service och fria reparationer" de kommande 8 åren mot att cykeln är några tusenlappar dyrare. Då fuskar man med systemet och man får indirekt subventioner på service och reservdelar som inte ska omfattas. Liknande gäller ju målaren som säljer tapeter för 1 krona per rulle men fakturerar en högre timkostnad som man får rot-avdrag för.

Lika när det gäller friskvårdsbidrag, varför gäller det för inomhusgolf men inte för utomhus. Är curling tillräcklig motion för att omfattas?

Lika om man ska införa "sockerskatt" ska den omfatta chips? I så fall även kanske ostbågar och popcorn. Hur är det då med de där salta jordnötterna?, ska vanliga nötter också omfattas av sockerskatt...
Jaja, så fort som man börjar med styrmedel så får man problem med gränsdragningar.

När det gäller ny teknik som till exempelvis elbilar så kan jag förstå att man vill/behöver hjälpa industrin att ta stora tekniska kliv men när det gäller elcylar så är det ingenting som behöver subventioner....

Gäller även för utomhusgolf!
Citera
2018-04-07, 22:57
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWEwillow
Gäller även för utomhusgolf!
Jo, man gjorde om regelverket för friskvårdsbidrag vid årsskiftet. Vad jag menar är att det är dumt med subventioner inom vissa områden då det leder till att man får konstiga gränser som man ibland efter några år måste korrigera såsom man exempelvis gjort med friskvårdsbidrag och golf.

Elcykel, elmopeder, permobiler, elleksaker, cyklar, elbilar... ja var ska man dra gränsen för vad som ska subventioneras.
Tycker att det är helt fel att leksakscyklar som är eldrivna ska kunna omfattas av subvention men inte en trampcykel.
Citera
2018-04-18, 11:39
  #90
Medlem
Waldschrats avatar
Måste man köpa i Sverige eller kan man beställa inom EU och få bidraget?
Citera
2018-04-18, 13:23
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldschrat
Måste man köpa i Sverige eller kan man beställa inom EU och få bidraget?

Naturvårdsverket har svarat på fråga:

Citat:
Kan man få bidrag för en elcykel som är köpt i ett annat land (EU-land)? Vilka dokument behövs i så fall?

Det går bra, men glöm inte att elcykeln behöver vara CE-märkt eller överensstämma med standarden SS-EN 15194 Cyklar – Elassisterade cyklar – EPAC. Glöm inte heller att du behöver få samma dokumentation som om du köper den i Sverige, dvs. kvitto och en handling som styrker ramnummer. För mopeder och motorcyklar krävs även ett CoC-intyg eller motsvarande.

Om du är osäker på om cykeln du köpt är CE-märkt eller uppfyller kraven, fråga din återförsäljare/cykelhandlare.

https://naturvardsverket.se/Stod-i-m...agor-och-svar/
Citera
2018-09-03, 18:30
  #92
Medlem
Ja nu påstås ett omfattande bedrägeri. Naturvårdsverket har svårt att hantera sådant. Vem är förvånad?

Bedrägeriet tycks gå till så att man förfalskar kvitton eller köper på öppet köp. Så fort man fått bidrag så lämnar man tillbaka cykeln. Sedan kommer nästa köpare som ärligt köpt cykeln och vill ha bidrag.

Typiskt MP--bara skit rätt igenom. Inget fungerar och kostnaderna skenar iväg. Är dom alltid pårökta i det partiet?
Citera
2018-09-04, 12:09
  #93
Medlem
Nu är det bara 60 miljoner kvar av bidraget! ! Det vill säga 15 %.

Källa:
https://www.naturvardsverket.se/Stod...kel/Statistik/

Antar att alla som köper elcykel senare i höst får spara kvittot till januari 2019..
Citera
2018-10-22, 19:50
  #94
Moderator
Tystnads avatar
Om ni inte redan uppmärksamat det så är bidraget slut.......
Man får hoppas dom lägger en nu budget för detta nästa år

https://www.naturvardsverket.se/Stod...idrag-elcykel/
Citera
2018-11-21, 07:06
  #95
Medlem
Aurelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Hextern och ni andra som kör vanlig cykel: i vilka situationer väljer ni att inte ta cykeln? Vilka transportmedel väljer ni istället, och varför?
Jag tar inte cykeln om jag ska stanna i centrala stan (avstånd 4 km) kvällstid, oavsett antal lås så är det alltid någon som lyckas paja nåt eller sno den, alternativt färdmedel buss/tåg/spårvagn. För långt för att gå på rimlig tid.
För att handla tar jag ofta bilen, speciellt vintertid. Om avståndet överstiger 5 km och jag ska ha hundarna med mig kan det hända att jag tar bilen, ena orkar inte hålla tempo över längre sträckor och ska hon åka cykelvagnen så är vi ett opraktiskt ekipage i vissa miljöer.
Kan väl nämna att jag nog inte cyklar främst av miljöskäl utan för att det ofta går fortare än både bil och buss på grund av trafik/svårighet att hitta parkering/väntetider.
Cyklar i runda slängar 550 mil per år.
Citera
2020-02-26, 17:22
  #96
Medlem
Har elcykeltrenden svalnat av nu efter att bidraget gick upp i rök?
I varje fall tycker jag att det är färre elcyklar som är ute och rullar nu jämfört med 2 år sedan.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback