Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 18:22
  #13
Medlem
camos avatar
Så miljöpartisten tycker att det är ett bra argument för detta genom att människor är otränade eller för feta för att orka cykla i en backe som lutar uppför (den lutar nedför på väg hem sen för övrigt). Jag slutar aldrig att förvånas
Citera
2017-10-08, 20:16
  #14
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Så miljöpartisten tycker att det är ett bra argument för detta genom att människor är otränade eller för feta för att orka cykla i en backe som lutar uppför (den lutar nedför på väg hem sen för övrigt). Jag slutar aldrig att förvånas
Att racka ner på folk för att de är feta och/eller lata kommer inte att göra dem mindre feta och/eller lata. Att locka dem från en bil till en elcykel kan göra båda delarna. Att du tycker det är dåligt gör det inte till en sämre vinst för miljön och folkhälsan.
Citera
2017-10-08, 20:22
  #15
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Att racka ner på folk för att de är feta och/eller lata kommer inte att göra dem mindre feta och/eller lata. Att locka dem från en bil till en elcykel kan göra båda delarna. Att du tycker det är dåligt gör det inte till en sämre vinst för miljön och folkhälsan.

Rackar i detta fallet primärt ner på politikerna som enligt mig belönar ohälsosamma människor med skatteavdrag i kontrast till människor som varit mer hjälpsamma både vad gäller miljöpåverkan och hälsa.
Citera
2017-10-08, 20:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Tydligen räcker det med ramnummer och kvitto för att få bidraget enligt naturvårdsverket. Hittar däremot ingenting om det i själva budgeten.


Varför inte ett bidrag till köp av vanliga cyklar?

– De flesta människor har redan en vanlig cykel. En elcykel eller en elmoped erbjuder ett alternativ på längre distanser än vad en cykel gör. Den som inte är fysiskt tränad och behöver lite hjälp på uppförsbackar kanske avstår från att köpa bil och istället köper en elmoped, säger Isabella Lövin.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6769627

Tror du att resultat (miljöpåpverkan) ens blir mätbart? Jag gissar att 5% av avdragen kommer användas som politikerna tänkt.
Citera
2017-10-08, 20:45
  #17
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Tror du att resultat (miljöpåpverkan) ens blir mätbart? Jag gissar att 5% av avdragen kommer användas som politikerna tänkt.
Jag har erfarenhet med både bil, elbil, cykel och elcykel, och ja, jag tror att det kommer att göra skillnad.
Citera
2017-10-08, 21:17
  #18
Medlem
Om man ställer det mot en vanlig cykel blir ju detta så urbota korkat att det inte liknar något. Alternativet som tveklöst är bättre för miljö och folkhälsa ger alltså ingen möjlighet till bidrag.. ok..??

Pensionärer eller fysiskt sjuka skulle kunna få ta del av detta. Jag som frisk, medelålders, normalt tränad person cyklar ju (med viss ansträgning ) ifrån en kompis på elcykel (laglig variant då). Han skulle alltså få bidrag.. men inte jag.
Citera
2017-10-10, 17:37
  #19
Medlem
GalFisks avatar
Hextern och ni andra som kör vanlig cykel: i vilka situationer väljer ni att inte ta cykeln? Vilka transportmedel väljer ni istället, och varför?
Citera
2017-10-10, 20:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag har erfarenhet med både bil, elbil, cykel och elcykel, och ja, jag tror att det kommer att göra skillnad.

Har du ens funderat på detta? jag menar mer än vad din initiala magkänsla säger? (ja jag kanske låter dryg men frågan är uppriktig)

Ser inte riktigt hur din erfarenhet av olika fordon har att göra med om denna subvention har en verklig miljömässigt positiv inverkan? (jag har också provat/ägt alla). Det handlar ju om hur många som i verkligheten ställer bilen och istället börjar elcykla, året runt....

Hur många kommer verkligen helt avstå från bil så vi kan bortse från den miljömässiga tillverkningskostnaden av deras bil? 10% ?

Hur många som nyttjar avdraget har ens körkort? 50% ?
Hur många av de som har körkort köper den till sina barn? 20% ?
Hur mycket kommer lokaltrafikens miljömässiga påverkan ändras? (även om det säljs väldigt många elcyklar så tror jag påverkan blir nån procent max då lokaltrafiken inte är flexibel efter väder exempelvis)
Hur många köper den bara för att ersätta en vanlig cykel de inte pendlar med?
Hur många pendlar i en vecka och återgår sen till bilen?
Hur många pendlar året runt? tex vinter?
Hur många pendlar på sommaren de dagar då det regnar?
Hur många väljer nu en elcykel istället för vanlig cykel? Prisskillnaden är inte längre så stor..
Hur länge håller en elcykel? vid tex 200 laddningar per år cirka 3 år, vart hittar du nytt batteri då?

osv osv, hur du än räknar så är det svårt att inte komma fram till att avdraget i slutändan handlar om någon procents minskning av pendlarnas miljöpåverkan eller hur?

Kom gärna med motargument istället för "jag tror det blir jättebra punkt"... .
__________________
Senast redigerad av pex666 2017-10-10 kl. 20:35.
Citera
2017-10-11, 09:02
  #21
Medlem
Som det ser ut idag är elcyklar en skoj grej för medelklassen. En slit-och-släng-pryl som är på modet just nu.

Missförstå mig inte, idéen med eldrift är inte dålig - tvärtom är den väldigt bra.
Men livslängden på produkten blir inte längre än dess vitala delars kortaste livslängd. I det här fallet batteriet som kommer att vara uttjänt efter 3-4 år. En cykel bör hålla i 15-20 år.

Men man kan ju köpa ett nytt batteri invänder någon. Ja idag ja. Men inte om 4 år när produkten utgått ur sortimentet. Lycka till att hitta ett nytt batteri till IKEAs elcyklar de sålde för några år sedan, jag kan tänka mig att många av dessa cyklar idag hamnat på tippen.
Citera
2017-10-11, 12:26
  #22
Medlem
GalFisks avatar
Där jag bodde förr skulle vi som familj ha kunnat ersätta 1.4-5 bilmil om dagen med elcykel sommarhalvåret, och 0-1.5 vinterhalvåret beroende på min envishet. Vi hade behövt behålla bilen, men kört den 1-2 gånger i veckan.

Där jag bor nu har jag lämnat tillbaka bilen (leasing) och inte brytt mig om att skaffa en ny. Om vi skaffar en till elcykel kan den ersätta ett busskort på ca. 500 kr/mån sommarhalvåret.

Min f. d. granne gav sitt barn en elcykel och sparade 3-4 mil i veckan i hämtning och lämning.

Ett elcykelbatteri håller 800-1500 laddningar, mer om man inte laddar helt fullt. Att köpa ett nytt originalbatteri efteråt kan vara svårt om modellen utgått, men det finns firmor som kan byta battericellerna till lägre pris än ett nytt batteri. Om behovet blir stort kan jag tänka mig att själv starta eller gå med i en sådan firma.
Edit: om man snålar och köper en cykel med blybatteri håller det kanske 500 laddningar, men är då ännu enklare att byta. Det är dock dumsnålt med tanke på hur mycket bättre litiumbatterier är. Ett blybatteri kan man lätt förstöra genom att låta det stå tomt.

Om vi räknar med en låg siffra på 3 mil per laddning och 800 laddningar, har en elcykel under batteriets livstid ersatt 2400 mil resor med andra fortskaffningsmedel. Även om vi skulle räkna hälften som nöjesåkning (jag nöjesåker kanske 20%) så är nyttoåkningen 1200 mil på ett batteri.

Jag tror inte många kommer att helt ersätta bilen, men att låta den stå vid korta turer sparar många kallstarter (dock färre av de riktigt kalla vinterstarterna, om man inte är vintercyklist).

Alla som gillar att cykla i medvind kan gilla en elcykel. Det är som att ha medvind åt alla håll.
Alla som gillar att cykla men ogillar uppförsbackar kan gilla en elcykel. Den plattar ut alla uppförsbackar.
Alla som gillar att cykla men inte vill bli svettiga kan gilla en elcykel. Man kan själv välja hur mycket man vill anstränga sig.

Det som mest övertygar mig om att elcyklar kommer göra succé är dock inte något mätbart, utan "elcykelflinet" som även de mest skeptiska får efter att ha provat en elcykel. Elcykelhandlare vet vad jag pratar om, och de som provat elcykel vet vad jag pratar om. Min sambo argumenterade passionerat mot min första elcykel och vägrade prova den, men även hon blev frälst när jag fick upp henne på min nuvarande.

Alla som flinat elcykelflinet men jagats bort av prislappen (det inkluderar mig - min nuvarande elcykel köpte jag billigt begagnad med trasigt batteri, och byggde ett eget) kommer kunna dra nytta av denna rabatten.
Edit 2: och det kommer även locka flera att prova, dock har jag ingen aning om hur stor effekt det kommer att få.
__________________
Senast redigerad av GalFisk 2017-10-11 kl. 12:36.
Citera
2017-10-12, 11:02
  #23
Avstängd
Arboga-Connys avatar
Jag köpte en elcykel för hälsans skull. Hjärtat pumpar och endorfiner frisläpps.
Bättre hälsa till ingen utgiftalls .
Win win

Jag råder er att köpa dubbla godkända u-lås då min elcykel blev stulen med hjulet kvar då jag bara låste mot hjulet och inte ramen. Skaffa även en bra försäkring

Mvh
Citera
2017-10-12, 12:37
  #24
Medlem
Studioworkss avatar
Hur är det att köpa elcykel på firma efter årsskiftet?
Är det momsen de lyfter av eller sänks priset med 25% och SEDAN kan man lyfta momsen?
Tänker på om vår firma skulle köpa in ett par elcyklar till anställda för att ha i jobbet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback