Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Nej det är inget vi tar för givet utan det är något vi har lärt oss.
Vi har genom experiment och observationer konstaterat att gravitation existerar och jag har personligen utfört hundratals experiment som bekräftar gravitationen, allt från att hänga upp vikter i dynamometrar till att mäta kroppars acceleration i vakuum.
Genom experiment säger du.. Så vadå, du menar att det finns en magisk kraft som binder sig till alla jordens ämnen, och samtidigt drar ner dessa? Men vi kan inte bevisa att den finns, vi bara "vet"? Vad hände med allt snack om Vetenskapen? Jag kan också göra hundratals tester och experiment. Jag kan kasta stenen och säga att satan gjorde så att stenen föll. Jag kan bevisa att jag kastade stenen och att den föll ner igen, men det var satan som fick det att hända. Hur ska du motbevisa mig nu då? Så mycket snack om vetenskap hit dit men ändå så har ni ingenting att komma med. Ni har själva inga konkreta bevis. Ni säger att jordens centrum består av en glödande kärna, fakta säger ni. Ändå har ingen människa kommit djupare än 12-15km, och då har man hittat vatten i det djupet. Hur vet ni att det finns en brinnande kärna? Är det geografi böckerna ni litar så mycket på? Vad har ni för bevis? Det är helt sjukt att ni inte kan se detta. Ni ljuger för er själva, rakt in i era ansikten, men ändå är ni inte medvetna om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Du visar upp samma okunskap om vetenskap som alla andra plattjordare.
Vetenskap handlar inte om "tro" på vad "etablissemanget" har "presenterat" utan det handlar om att själv ta reda på hur saker funkar. En mycket stor del av vetenskapen går ut på att försöka hitta felaktigheter och brister i uppställda hypoteser vilket leder till att det är fullständigt omöjligt för något "etablissemang" att komma med felaktigheter - eventuella felaktigheter upptäcks obönhörligen i experiment.
Ja, det är vad du tror att vetenskapen är. Det är ju det som är meningen. Du tror att den absolut inte går att ifrågasättas pga alla experiment och undersökningar etc etc.. Auktoritetstro, det är vad ert problem är. Ni väljer vissa "vetenskapsmäns" och dess hypoteser/teorier framför andra. Fan, jag tror inte ens ni vet något om de andra vetenskapsmännen vars namn och ideer aldrig blir hörda. Det enda ni flummar om är några 2000år gamla greker som ni tar för givet har existerat. Hur kan ni vara så säkra på att dessa greker inte är påhittade? Men javisst, deras skrifter finns ju kvar säger ni, vart då? Hur kan ni vara så säkra? Även om de inte fanns så är deras teorier sanna, säger ni, javisst javisst, självklart..
Istället för kyrkan, påven/präster och bibeln kan vi ta eliten, vetenskapsmännen och "vetenskapen". Ny religion, samma principer. Dock väljer man den här gången att tro på att allting kan bli skapad utav ingenting. Sedan blir man sur över att människans IQ bara blir sämre och sämre med tiden. Inte undra på varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Om vi exemplifierar med gravitation så har dess teorier stöts, blöts, testats och kontrollerats av miljontals människor under hundratals år. Och ingen har någonsin hittat några brister i teorierna - vi är med andra ord mycket säkra på att teorierna stämmer med verkligheten.
Du och alla andra är mer än välkomna att påpeka eventuella brister och felaktigheter som finns men det krävs lite större verkshöjd än att säga "gravity doesn't exist".
Men det är ju precis så som ni säger? Man kan testa vad som helst och kalla det för vad man vill, det betyder inte att det är sant. Inser ni inte det eller vadå? Visa mig vilket ämne som magiskt kan påverka alla atomer och molekyler i jorden, vart är det ämnet? Bara att man inte vet vad gravitationen är för något räcker ju. Att man inte kunnat hitta det ännu? Vad har ni för bevis att den existerar? Att objekt faller neråt? Är det ett bevis?