2017-10-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Sitter inne på Börsdata.se och leker omkring lite med mina totala nybörjartankar inom aktiehandel. Råkar stöta på detta: det är en plot av aktiepris och företagets P/S-ratio.

Det jag undrar över är varför dessa är så starkt korrelerade och om det på något sätt är enklare att förutspå företagets P/S än dess aktiekurs (antar att det inte är så).

Har du kollat på fler aktier än Academedia? Har du kollat på längre tider än 1 år?
Citera
2017-10-13, 11:11
Medlem
aXeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Jag undrar över en sak, en Bitcoin i skrivandes stund är värt ca 41661:-
Men på Avanza kan man köpa så kallade certifikat. Där kostar dom 211:- borde inte dessa kosta samma som en hel bitcoin? Förklara gärna. 🙈

Nej du köper inget bitcoin utan du köper ett certifikat, ett certifikat är en produkt som en emittent(oftast banker) ställer ut som ska spegla prisutveckligen på en underliggande produkt i det här fallet bitcoin. Sedan tar emittenten en inbyggd avgift iform av ränta och spread.

Citat:
Sitter inne på Börsdata.se och leker omkring lite med mina totala nybörjartankar inom aktiehandel. Råkar stöta på detta: det är en plot av aktiepris och företagets P/S-ratio.

Det jag undrar över är varför dessa är så starkt korrelerade och om det på något sätt är enklare att förutspå företagets P/S än dess aktiekurs (antar att det inte är så).

Kort svar: Nej du kan inte veta omsättningen i förväg och därför inte veta P/S-talet och dessutom är det bara EN parameter, ett aktiepris bestäms av en jävla massa olika parametrar.
Citera
2017-10-13, 12:09
Medlem
framtands avatar
Vilka gränser är det när aktiepriset byter minsta "enhet", alltså från öre till 5 öre till 10 öre till 25 öre (det är väl 15 kronor tror jag) till krona (till 5-krona? tior? hundralappar? tusenlappar?)
Citera
2017-10-13, 13:10
Medlem
aXeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Vilka gränser är det när aktiepriset byter minsta "enhet", alltså från öre till 5 öre till 10 öre till 25 öre (det är väl 15 kronor tror jag) till krona (till 5-krona? tior? hundralappar? tusenlappar?)

Beror på vilken lista. Largecap är 1öre till 50, 5öre till 100. 10öre till 500, 50öre till 1000 sedan 1kr. På de mindre listorna brukar det vara 1 öre till 5kr, 5 öre till 15, osv osv. Du får kolla upp vilken lista aktien handlas på sedan kolla efter spreaden.
Citera
2017-10-13, 13:11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand

https://www.google.se/search?q=tick+...lmsb%C3%B6rsen
Citera
2017-10-13, 16:01
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Missförstår kanske något nu men båda är ju en direkt funktion av priset. Går priset upp kommer ju p/s också gå upp. Så det hade varit mystiskt om de två inte var korrelerade.
Citera
2017-10-13, 17:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Missförstår kanske något nu men båda är ju en direkt funktion av priset. Går priset upp kommer ju p/s också gå upp. Så det hade varit mystiskt om de två inte var korrelerade.
Nej, jag ser inte det som ett missförstånd. Givet att sales är konstant tills nästa rapport så rör sig P/S synkront med kursen.
Citera
2017-10-13, 20:45
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Har du kollat på fler aktier än Academedia? Har du kollat på längre tider än 1 år?

Just Academedia hade inte längre tidsspann än det som visas i bilden. Tittade också på andra bilder och korrelationen såg ut att finnas där med.

Citat:
Ursprungligen postat av aXeH
Kort svar: Nej du kan inte veta omsättningen i förväg och därför inte veta P/S-talet och dessutom är det bara EN parameter, ett aktiepris bestäms av en jävla massa olika parametrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop

Sant, det tänkte jag inte ens på.
Citera
2017-10-14, 20:35
Medlem
Någon kan förklara varför banker/stora aktörer trycker ner kurserna i vissa aktier? Vad vinner de på det?

Vad är ENS för någonting, många skriker köpsignal när ENS har slut på försäljningar, har inte förstått där kring med ENS..

Någon vill förklara?
Citera
2017-10-15, 05:23
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnackare
Någon kan förklara varför banker/stora aktörer trycker ner kurserna i vissa aktier? Vad vinner de på det?

Vad är ENS för någonting, många skriker köpsignal när ENS har slut på försäljningar, har inte förstått där kring med ENS..

Någon vill förklara?

Mycket är konspirationsteorier om det är avanzas placeraforum du hänger på där varenda nedgång ska förklaras med nån ond aktör eftersom kursen såklart egentligen bara kan gå åt ett håll. Placera i ett nötskal.

ENS är i vart fall kortnamnet för en mäklare. I det här fallet skandinaviska enskilda banken. Du kan föra pekaren över förkortningen i listan med köp/sälj i avanza för respektive så kommer fullständiga namnet upp.

Personen vars inlägg du läser intalar sig allts att skandinaviska enskilda banken inte vill att kursen ska gå upp utan säljer av sitt innehav med förlust för att hålla den nere. Vad dom vinner på det får du fråga honom.
Citera
2017-10-15, 12:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnackare

Någon vill förklara?
Det är rena konspirationsteorier som gärna kommer från folk som förlorat på aktieaffärer. Diverse aktieforum runt om är fulla av dessa individer som tror att sådant manipulerande sker. Det skojiga är att man kan utnyttja dessa konspiratörer för att tjäna en hacka själv.
Citera
2017-10-15, 16:55
Medlem
Tänkte fördela 60k jämnt imorgon och fylla på allt eftersom mellan följande:
  • Industrivärden
  • Kinnevik
  • Castellum
  • Tele2
  • Investor
  • Beijer Alma
  • Skanska
  • Vicore Pharma Holding AB
  • Unibap
  • Acosense
  • SaltX Technology Holding (Kortsikt)
  • Smarteyes

Är jag ute och cyklar? Har läst på om företagen och det verkar vara lovande. Tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in