2017-02-07, 23:07
Medlem
Har en fond hos Nordea som jag vill sälja, men har inget konto där utan i Swedbank. Hur får jag enklast in pengarna på mitt Swedbankkonto?
Citera
2017-02-08, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Köpoptionen med lösenpris på 100 kr kommer att vara billigare än den med lösenpris på 52 kr. Tänk dig själv om du var i andra änden av optionsaffären och ställde ut optionen. Det innebär att du då skulle ha skyldigheten att sälja Fingerprint till lösenpriset om optionen är in the money. Om kursen idag står i 52 så är risken att du måste sälja för 52 rätt stor, vilket gör att du kommer vilja ha bra betalt för att ta den risken (= köparen får betala dyrt för sin köpotion). Men ju längre ifrån dagens prislösenpriset ligger, desto lägre är risken att utfärdaren måste uppfylla sin skyldighet att sälja, och därför kommer denne kräva en betydligt lägre premie för optionerna (= du får köpa dem billigare eftersom sannolikheten att de skulle vara in the money på lösendagen är lägre).

Jo jo, du snackar om premien nu. Det förstår jag redan men kändes bara tokigt att någon ens skulle kunna tänka sig köpa en köpoption på fingerprint som idag har en kurs på 52 till ett lösenpris på 100 kr. Extremt konstigt, jag menar, även om premien är billig så är det högst osannolikt att kursen stiger över 100 kr inom några månader. Hellre betala en högre premie för en köpoption som har ett lösenpris på 52 kr så att om aktien går upp över 52 vilket är högst sannolikt så tjänar man en ganska sexig summa. Går kursen under 52 kr så förlorar man "bara" premien.
Citera
2017-02-08, 03:53
Medlem
bitumiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Det är inte så enkel om man inte vill använda tr. Man kanske vill sälja sina tr och då måste veta vad marknaden vill betala? Är priset hög är det självklart att sälja men är priset låg kan det t.o.m vara lönsamt att köpa på sig ännu fler tr. Precis som vanliga aktier vill man veta hur mycket marknaden vill betala för tr men skillnaden är att tr har så kort livslängd. Inom några veckor ska tr noteras på börsen folk ska hinna ta ställning till köp/sälj beroende på pris och använda tr innan de bli värdelösa. Utan internet har jag svårt att se hur allt detta ska hinnas med på några veckor?

Vill minnas att man hade ganska god tid på sig ändå, nån månad kanske tom.

Innan internet, om vi pratar småsparare, sköttes ofta affärer över telefon med nån på sin bank, eller tom "över disk" och man bad banken antingen köpa eller sälja, ofta till slumpmässigt marknadspris.
Ofta var det inte så bråttom eller den hets som sker i tradingen idag, och priser kunde ju följas på texttv och i tidningar, tom radion läste ju upp börsnoteringar dagligen förr.

Men visst är allt enklare idag.

Riktiga traders såg nog till att ha tillgång till mkt aktuella priser, men dom va nog inte så många för 30-40 år sen, idag kan ju vem som helst spela bort sina pengar på en pisskvart.
Citera
2017-02-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JebemtiMatteri
Jo jo, du snackar om premien nu. Det förstår jag redan men kändes bara tokigt att någon ens skulle kunna tänka sig köpa en köpoption på fingerprint som idag har en kurs på 52 till ett lösenpris på 100 kr. Extremt konstigt, jag menar, även om premien är billig så är det högst osannolikt att kursen stiger över 100 kr inom några månader. Hellre betala en högre premie för en köpoption som har ett lösenpris på 52 kr så att om aktien går upp över 52 vilket är högst sannolikt så tjänar man en ganska sexig summa. Går kursen under 52 kr så förlorar man "bara" premien.

Det där är ju endast dina egna preferenser. Priset för optionerna med lösen på 52 kommer vara mångdubbelt högre än för dem med lösenpris på 100 kr. Sannolikheten är högre att 52-kronorsoptionen är in the money på lösendagen, och du får betala därefter, och chansen är väldigt låg att 100 kronors-optionen är in the money på lösendagen så du får betala därefter (=i jämförelse så kommer de vara nästan gratis).
Citera
2017-02-08, 09:50
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Du får helt enkelt mycket högre avkastning om du väl hamnar in the money. Nu är förmodligen just fingerprint ett rätt dåligt exempel då det väl är en av de mest volatilia aktierna så en väldigt stor del av premien kommer ifrån den höga volatiliteten (vilket gör att även out of the money blir ganska dyra). Men om du tar ett "mer normalt" exempel som optioner på Euro stoxx, kollar du på at the money optioner mer än hundra gånger så dyra som 30-50% out of the money.

Om vi nu leker med tanken att euro stoxx har samma pris som fingerprint (mest för att kunna använda samma siffror som i ditt exempel). Köper du en 50 call för 1 krona kan du köpa hundra stycken 100call för en krona. Om nu priset når 110 kommer du tjäna 59 kr på din 50 call men 999kr på din 100call.
Citera
2017-02-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du får helt enkelt mycket högre avkastning om du väl hamnar in the money. Nu är förmodligen just fingerprint ett rätt dåligt exempel då det väl är en av de mest volatilia aktierna så en väldigt stor del av premien kommer ifrån den höga volatiliteten (vilket gör att även out of the money blir ganska dyra). Men om du tar ett "mer normalt" exempel som optioner på Euro stoxx, kollar du på at the money optioner mer än hundra gånger så dyra som 30-50% out of the money.

Om vi nu leker med tanken att euro stoxx har samma pris som fingerprint (mest för att kunna använda samma siffror som i ditt exempel). Köper du en 50 call för 1 krona kan du köpa hundra stycken 100call för en krona. Om nu priset når 110 kommer du tjäna 59 kr på din 50 call men 999kr på din 100call.

Slutar aldrig förvånas över hur grym du är
Citera
2017-02-08, 18:50
Medlem
rakarnas avatar
Finns det något enkelt och smidigt sätt att få reda på ifall företag är börsnoterade? antingen just bolaget man är intresserad av eller ifall dem ägs utav något bolag som är börsnoterad.

T.ex. Ifall jag tycker att företaget Dressman kan verka intressant. så söker jag först på avanza och ser om jag får någon träff. ifall nej, får jag googla runt lite ibland är det enklare ibland svårare å hitta. i detta fall är det Varner-Gruppen AS som är ägare som inte är noterade.
Citera
2017-02-08, 18:53
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Finns det något enkelt och smidigt sätt att få reda på ifall företag är börsnoterade? antingen just bolaget man är intresserad av eller ifall dem ägs utav något bolag som är börsnoterad.

T.ex. Ifall jag tycker att företaget Dressman kan verka intressant. så söker jag först på avanza och ser om jag får någon träff. ifall nej, får jag googla runt lite ibland är det enklare ibland svårare å hitta. i detta fall är det Varner-Gruppen AS som är ägare som inte är noterade.
Det lättaste är väl att, som du har gjort, googla.
Citera
2017-02-09, 09:36
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Det förstår jag redan men kändes bara tokigt att någon ens skulle kunna tänka sig köpa en köpoption på fingerprint som idag har en kurs på 52 till ett lösenpris på 100 kr.

Någon får gärna rätta mig, men just sånt var populärt på 80-talet bland de få personer som insett att den logaritmiska avkastningen på t.ex. en aktie hade en annan sannolikhetsfördelning och att börsen därmed underskattar sannolikheten för väldigt stora ökningar/minskningar. Det köptes många skitbilliga optioner och sedan väntade man och hoppades att den skulle hamna in the money på lösendagen.
Senast redigerad av General.Maximus. 2017-02-09 kl. 09:41.
Citera
2017-02-10, 09:00
Medlem
Har en fråga angående prioriteringar vid flera ordrar på samma nivå. Som jag förstått det så om A och B lägger ut 100 aktier för 1kr kl. 10 och kl. 11, respektive, följt av att person C köper 100 aktier för 1kr så får person A sina 100 aktier sålda. Samma gäller även om B lägger ut fler än A. Alltså tid då order skapades är högsta priortering. Mina frågor är följande;

1. Om person B sänker sitt säljpris till 0.9kr kl 12 och sen gör person A det kl 13. Får då person A sina aktier sålda först fortfarande när person C köper? Eller är det så att orderns ålder nollställs?
2. Om person B istället säljer 200 aktier. Samma ursprungsupplägg. Och sedan sker inga avslut den dagen. Nollställs åldern på ordrarna över natten så bägge har ålder 00:00 och i så fall får B sin order såld först nästa dag då den är större?

Alltså är min övergripande fråga när åldern på ordern förändras. Om den alltid är samma som när man tryckte sälj/köp så har jag en följdfråga;

Låt säga att jag äger 1000 aktier i företag F. Aktiekursen för F pendlar mellan 5-7 kr och har gjort det länge. Jag tror dock att företaget snart kommer med något stort så jag vill inte sälja förrän den åker över 7. När detta sker så lär aktien bli volatil och det kan vara svårt att få mina aktier sålda. Är det en vettig taktik att lägga ut typ 10 enskilda ordrar på 10kr vilket då är en osannolik kurs. Sedan sätter man slutdatumet så långt fram man kan.
Låt säga då att F kommer med stora nyheter. Kursen skjuter och det finns ett stort säljblock på 9kr. Då kan jag alltså ta en av mina ordrar på 10kr, justera antalet jag vill få sålda, sätta kursen på 9kr, och helt plötsligt är jag först i kö förutsatt att nuvarende order på 9kr är yngre är min?

Stämmer detta?

Tack
Citera
2017-02-10, 09:18
Medlem
Glock18s avatar
Är telekombranschen en döende bransch? Eller stagnerande?

tittar t.ex på Telia, tele2, telenor, och deras globala/amerikanska motsvarigheter. Alla deras kurser har ju gått ner eller stått still senaste 10 åren.

någon som vet varför?
Citera
2017-02-10, 13:21
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limfx
Har en fråga angående prioriteringar vid flera ordrar på samma nivå. Som jag förstått det så om A och B lägger ut 100 aktier för 1kr kl. 10 och kl. 11, respektive, följt av att person C köper 100 aktier för 1kr så får person A sina 100 aktier sålda. Samma gäller även om B lägger ut fler än A. Alltså tid då order skapades är högsta priortering. Mina frågor är följande;

1. Om person B sänker sitt säljpris till 0.9kr kl 12 och sen gör person A det kl 13. Får då person A sina aktier sålda först fortfarande när person C köper? Eller är det så att orderns ålder nollställs?
2. Om person B istället säljer 200 aktier. Samma ursprungsupplägg. Och sedan sker inga avslut den dagen. Nollställs åldern på ordrarna över natten så bägge har ålder 00:00 och i så fall får B sin order såld först nästa dag då den är större?

Alltså är min övergripande fråga när åldern på ordern förändras. Om den alltid är samma som när man tryckte sälj/köp så har jag en följdfråga;

Låt säga att jag äger 1000 aktier i företag F. Aktiekursen för F pendlar mellan 5-7 kr och har gjort det länge. Jag tror dock att företaget snart kommer med något stort så jag vill inte sälja förrän den åker över 7. När detta sker så lär aktien bli volatil och det kan vara svårt att få mina aktier sålda. Är det en vettig taktik att lägga ut typ 10 enskilda ordrar på 10kr vilket då är en osannolik kurs. Sedan sätter man slutdatumet så långt fram man kan.
Låt säga då att F kommer med stora nyheter. Kursen skjuter och det finns ett stort säljblock på 9kr. Då kan jag alltså ta en av mina ordrar på 10kr, justera antalet jag vill få sålda, sätta kursen på 9kr, och helt plötsligt är jag först i kö förutsatt att nuvarende order på 9kr är yngre är min?

Stämmer detta?

Tack
En order läggs alltid sist i kön på varje prisnivå. Ändrar du pris på en order hamnar den sist i kön på den nya nivån. Man behåller inte platsen i kön över natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in