2017-10-15, 15:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
”Raket-Madsen dog den 10 augusti om aftonen”. (Tar jag fel på datum?) det var hans egen reflexion när han ”mindes” att han slängt Kim Wall i havet efter en duns han hört. Väldigt udda och där talade han pm sig själv som någon upphöjd ikon.

Korrekt uppfattat. Mycket udda i mina ögon.
Citera
2017-10-15, 15:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja det framstår tyvärr som det mest troliga.

Att en skada är av "dödlig art" eller inte säger väl bara huruvida typen av skada hade kapacitet att kunna vara dödande. Inte att det just i fallet varit dödande de facto. Det är klart attom man plockar huvudet av någon så uppstår en skada som har kapacitet att döda om personen händelsevis inte redan skulle vara död. Att plocka bort en lilltå har sannolikt inte dödande kapacitet. Likaså då när man då bedömer knivstickens placering, vissa träffar något livsnödvändigt organ, exempelvis hjärta, kroppspulsåder etc. medan knivstick i underlivet kanske inte nödvändigt är av dödande kapacitet så länge det undgår att träffa kroppspulsådern.
Citera
2017-10-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
JA eller hur! Jag tror inte han var särskild känd..o denna person bor i närheten

https://www.expressen.se/tv/nyheter/dragor-bon-om-ubatsdramat-det-ar-markligt/
Intressant. Han är alltså inte känd av gemene man, utan mest för tekniknördar och hobbyingenjörer med huvudet bland molnen (läs: rymden).
Citera
2017-10-15, 15:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Raket-Madsen dog den 10 augusti om aftonen
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Visst är det udda. Det han möjligen menade och insåg var att hans framtid som "raketforskare och ubåtskapten försvann i djupet med Kims kvarlevor. Det har ersatts med att han i stället blir Slagter-Madsen

Ja, det var nog det han menade.

Och det stämmer ju. Några fler raketer (eller ubåtar) blir det inte i hans liv.

Nu väntar istället fängelse i många många år...
Citera
2017-10-15, 15:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Du menar väl KW:s strumpbyxor , eller hur?
Ja. - Blev tveksam ett tag; delvis efter att ha sett hur olika pressen rapporterat om div. saker. - Hur som helst bör man vara uppmärksam när det gäller vissa skrivningar eftersom det ofta är fråga om andra- eller tredjehandskällor. - Det bästa är direktintervjuer och "från vanligtvis välunderrättat håll" kan också duga.

KW:s trosor funna i maskinrummet, hennes strumpbyxor under röret någonstans.

Med tanke på att man hittat ett emballage; "en påse", innehållande hennes tröja, nederdel, strumpor, skor samt en kniv + tyngder, kan men fråga sig varför just strumpbyxor inkl. trosor (som bör ha setts när skorna plockades upp och ej tog någon större plats) lämnades kvar. - Detta bör ha varit en medveten handling från PM:s sida.
Citera
2017-10-15, 15:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag antar att danska rättsväsendet är som det svenska vad det gäller att döma till rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse.
Psykopater döms i princip aldrig till RPV. För det krävs det att man lider av en akut psykos vid mordtillfället.
Det har ingenting att göra med hur sjuk han är (för sjuk är han), utan ifall man var medveten om sin gärning eller ej.

Madsen påstod sig ha haft en psykos under tiden han begravde Kim till sjöss, efter vad jag har läst. Jag undrar om man verkligen kan veta det själv? Detta uttalande skall ha skett i nära anslutning till den 11e under polisförhör. Kan man själv uttala sig om att man precis haft en psykos? Är man så sjuk så vet man väl inte om det, eller?
Citera
2017-10-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja. - Blev tveksam ett tag; delvis efter att ha sett hur olika pressen rapporterat om div. saker. - Hur som helst bör man vara uppmärksam när det gäller vissa skrivningar eftersom det ofta är fråga om andra- eller tredjehandskällor. - Det bästa är direktintervjuer och "från vanligtvis välunderrättat håll" kan också duga.

Med tanke på att man hittat ett emballage; "en påse", innehållande hennes tröja, nederdel, strumpor, skor samt en kniv + tyngder, kan men fråga sig varför just strumpbyxor inkl. trosor (som bör ha setts när skorna plockades upp och ej tog någon större plats) lämnades kvar. - Detta bör ha varit en medveten handling från PM:s sida.
Inte säkert. Det var mycket blod på platsen, det var en hel del adrenalin. Han rafsade åt sig det han såg och hade inte skallen med sig. Och när allt får samma färg (blodigt och jävligt) så är det inte helt lätt att få med sig rätt saker och lägga i påsen. Med tanke på hans bristfälliga städning i övrigt, så han var tvungen att sänka båten, kan jag tänka att brådska och adrenalinpåslag gjorde sitt till att han slarvade.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte i detalj hur känd han var i Danmark (innan dådet) men svensk media har beskrivit honom som en kändis i Danmark. Sydsvenskan till och med beskriver honom som en "superkändis":

Får en person en lång film och en bok gjord om ens liv + att det finns många artiklar och TV-program där personen medverkar - så kan personen i alla fall själv uppfatta sig som väldigt känd. (Hur många i denna tråd har fått en film - som visats i bl.a SVT 2 - och en bok gjord om ens liv?)

Diskussionen gäller dock i första hand inte en jämförelse av olika personers kändisskap utan diskussionen gäller varför han pratar om sig själv i tredje person. Uppfattar man sig själv som känd och sitt namn som ett slags varumärke, så kan i just detta fall kändisskapet (upplevd eller riktigt) vara förklaringen. Zlatan pratar ju likadant.

Däremot en person som är en totalt okänd nobody, med ett enkelt yrke som ingen bryr sig om, som kanske bara närmaste grannar och släkt känner till, aldrig har medverkat i media, och personen ändå pratar om sig själv i tredje person, då kan han göra det av helt andra skäl.

Jo så är det nog men är inte epitetet ” superkändis” en efterkonstruktion av svenska medier?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Ja, vi har diskuterat om det kan vara troféer.
Citera
2017-10-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är flera i tråden som tror att polisen måste kunna "bevis" att Kim mördats och hur det i så fall ska ha skett.
Det är naturligtvis inte sant, i vart fall inte enligt svensk rätspraxis. Det åklagaren måste visa är att det är bortom rimligt tvivel att Madsen mördat Kim. Det innebär, att det inte finns någon annan rimlig förklaring som alternativ till åklagarens beskrivning av det som skett.

I just detta fall vet vi att det var två personer som åkte ut med en Ubåt som försvann och kom tillbaka med endast en person Den som kom tillbaka har lämnat ett antal olika förklaringar till vad som skett. dessa har visat sig lögnaktiga. Det innebär i sin tur att den personen måste tillskrivas en låg trovärdighet. Madsen inser det och håller numera käften.

Jag kan svårligen tänka mig att Kim drabbats av akut sjukdom med döden som följd och att Madsen passar på att skända liket. Jag kan svårligen tänka mig en förklaring som är trovärdigare än att Madsen mördat torterat och skändat Kim. Men jag är naturligtvis öppen för att höra RIMLIGA alternativa förklaringar. Hittills har jag inte sett någon.

Det finn en intervju med Fredrik Wersäll i expressen där han resonerar en del över detta: https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/svea-hovratts-president-om-poliskrisen/

Jag tillhör dom som tror att polisen jobbar hårt med att försöka fastställa dödsorsaken, och från det knyta PM till mord. Deras anledning är att PM kan komma med nya historier, antagligen att skylla på KW, allt ifrån att hon fick ett panikanfall till att hon inbjöd till kinky sex.

Jag kan vara helt fel ute, och hoppas att polisen/rättsläkarna hittar dödsorsaken, samt att PM inte kan matcha den med ännu en historia.
Citera
2017-10-15, 15:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Ja, det verkar ju onekligen konstigt att dessa plagg inte skulle ha stoppats ner tillsammans med hennes andra kläder/skor. Hon verkar ju dessutom ha haft både strumpor och strumpbyxor. Oviktig info men ändock annorlunda?
Citera
2017-10-15, 15:31
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Madsen påstod sig ha haft en psykos under tiden han begravde Kim till sjöss, efter vad jag har läst. Jag undrar om man verkligen kan veta det själv? Detta uttalande skall ha skett i nära anslutning till den 11e under polisförhör. Kan man själv uttala sig om att man precis haft en psykos? Är man så sjuk så vet man väl inte om det, eller?
Nej, man vet i princip inte var eller vem man är, styrs av röster etc. Madsen kan försöka med psykos, men det kommer inte rätten köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in