2017-10-15, 04:09
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Jag vet för det första inte vad t&m står för, och vet inte heller vad som varit del av den, till synes, sexuella handlingen. Det var inte på något sätt menat som en förmildrande omständighet för Madsens del, poängen var att vi inte vet och inte kan utesluta det. Menade snarare att det bör finnas utrymme att tolka det som att Madsen haft ett sexuellt motiv även om man inte hittar t ex sperma eller annan DNA t ex inuti slidan. Det var kanske onödigt att påtala. Du får givetvis spekulera hejvilt för min del.

Eller har det framkommit någon mer info som jag missat ang bevisning om sperma, etc?
T[ill] & m[ed], och vi är helt överens. Min spekulation borde varit åklagarens konstaterande, och ingen ytterligare bevisning har framkommit (än – åtminstone vad gäller denna trådfnurra).
Citera
2017-10-15, 04:37
Medlem
mormorannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
T[ill] & m[ed], och vi är helt överens. Min spekulation borde varit åklagarens konstaterande, och ingen ytterligare bevisning har framkommit (än – åtminstone vad gäller denna trådfnurra).

Ah, tack! Drog den (tydligen felaktiga ) slutsatsen att T&M måste vara någon benämning på den typ av sexuell handling han i så fall skulle ägnat sig åt, därav hur jag formulerade mig!
Citera
2017-10-15, 08:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Ny läsvärd artikel idag.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-loste-polishundar-bevisen-mot-madsen/
Citera
2017-10-15, 08:58
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Enligt uppgifter i tråden så ska PM ha sänkt ett tidigare ubåtsbygge i raseri över något ekonomiskt mellanhav. Blev den ubåten bärgad?

Kan militären ha uppfattat ljud från PM's ubåt via sina undervattensbelägna lyssningsstationer som försvaret har utefter kusterna? Ljud inuti en ubåt är väl någorlunda detekterbart utifrån då den är i undervattensläge?
Citera
2017-10-15, 09:10
Medlem
gubbroras avatar
Det är flera i tråden som tror att polisen måste kunna "bevis" att Kim mördats och hur det i så fall ska ha skett.
Det är naturligtvis inte sant, i vart fall inte enligt svensk rätspraxis. Det åklagaren måste visa är att det är bortom rimligt tvivel att Madsen mördat Kim. Det innebär, att det inte finns någon annan rimlig förklaring som alternativ till åklagarens beskrivning av det som skett.

I just detta fall vet vi att det var två personer som åkte ut med en Ubåt som försvann och kom tillbaka med endast en person Den som kom tillbaka har lämnat ett antal olika förklaringar till vad som skett. dessa har visat sig lögnaktiga. Det innebär i sin tur att den personen måste tillskrivas en låg trovärdighet. Madsen inser det och håller numera käften.

Jag kan svårligen tänka mig att Kim drabbats av akut sjukdom med döden som följd och att Madsen passar på att skända liket. Jag kan svårligen tänka mig en förklaring som är trovärdigare än att Madsen mördat torterat och skändat Kim. Men jag är naturligtvis öppen för att höra RIMLIGA alternativa förklaringar. Hittills har jag inte sett någon.

Det finn en intervju med Fredrik Wersäll i expressen där han resonerar en del över detta: https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/svea-hovratts-president-om-poliskrisen/
Citera
2017-10-15, 09:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Visst, t&m som enda del av sexuell handling.

För att inte skapa onödig förvirring i tråden, så kanske du bör skriva tom eller t.o.m istället för &. T&M kan ju tolkas som två personer alternativt nån sexuell avsett av S&M, BDSM....
Citera
2017-10-15, 09:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Den länk jag postade var korrekt, den var från en direkt rapportering från Tingsrätten den 3 Oktober, men länken fungerar inte längre.

Och detta som du skriver vet jag inte var du får ifrån, jag hittar det inte i den länk du angav:

"och invänder att sticken inte måste vara i sig sexuella handlingar: De skulle kunna vara, om än aldrig så tätt inpå en egentligen sexuell penetrering, Madsens försök att underlätta sköljning & upplösning av det underliv han nyss besudlat med egna kroppsvätskor."

Och här mina tankar angående möjlig förklaring på PM's fruktansvärda skändning
av Kim Wall's torso och kön:

De 10 knivstick omkring ofrets kön och de 4 knivsticken i ofrets kön, kan mycket väl vara en ersättning för fysisk penetration. Man ser ibland just denna form form för alternativ penetration vid sadistiska sexuella övergrepp och/eller mord. Det kallas piquerism

Piquerism :
The preference to use a knife for mutilating a victim beyond what is necessary to kill is called piquerism. The killer expresses his sexuality by penetration the victim with a knife.

Denna länk till liverapporteringen 3 okt fungerar:

http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-computer-indeholdt-optagelser-af-aegte-drab-paa-kvinder/6853445
Citera
2017-10-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är flera i tråden som tror att polisen måste kunna "bevis" att Kim mördats och hur det i så fall ska ha skett.
Det är naturligtvis inte sant, i vart fall inte enligt svensk rätspraxis. Det åklagaren måste visa är att det är bortom rimligt tvivel att Madsen mördat Kim. Det innebär, att det inte finns någon annan rimlig förklaring som alternativ till åklagarens beskrivning av det som skett.

I just detta fall vet vi att det var två personer som åkte ut med en Ubåt som försvann och kom tillbaka med endast en person Den som kom tillbaka har lämnat ett antal olika förklaringar till vad som skett. dessa har visat sig lögnaktiga. Det innebär i sin tur att den personen måste tillskrivas en låg trovärdighet. Madsen inser det och håller numera käften.

Jag kan svårligen tänka mig att Kim drabbats av akut sjukdom med döden som följd och att Madsen passar på att skända liket. Jag kan svårligen tänka mig en förklaring som är trovärdigare än att Madsen mördat torterat och skändat Kim. Men jag är naturligtvis öppen för att höra RIMLIGA alternativa förklaringar. Hittills har jag inte sett någon.

Det finn en intervju med Fredrik Wersäll i expressen där han resonerar en del över detta: https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/svea-hovratts-president-om-poliskrisen/
Lägger in citat från artikeln, Svea hovrätts avgående president Fredrik Wersäll:
Citat:
– Av och till förekommer det att personer dömts för mord, anstiftan eller stämpling när man inte ens hittat kroppen. Men man har så pass mycket bevisning att man kan dra slutsatsen att en annan person är den som legat bakom. På det sättet finns inga formella beviskrav. Är domstolen bortom rimligt tvivel övertygad ska personen dömas. Man kan fällas för anstiftan till mord – och även mord – även om man inte vet exakt hur det går till.
Citera
2017-10-15, 09:39
Medlem
gubbroras avatar
En fråga, just nu genomgår hobbyingenjören en rättspsykiatrisk undersökning. Om man där kommer fram till att han är rejält tokig och bör dömas till vård, kan han då bli sittande livet ut oavsett om han döms får mord eller enbart för brott mot griftefrid. Dvs måste han friskskrivas oavsett brott eller är "domen" för brott mot griftefriden tidsbegränsad vad avser vårdtid ?
Citera
2017-10-15, 09:43
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
PM har redan gett ett skäl till att använda en fogsvans på u-båten: det rörde något med rampen för den raket som planerade fyras av. - Men sedan sade han sig ha hängt tillbaka sågen på sin plats i hangaren.

Själv kan jag tänka mig goda skäl att ha såväl en fogsvans som en metallsåg ombord; det kan uppkomma situationer då man behöver kapa både trä och järn, och ett par tunna sågar tar minimal plats. Hur som helst bör han ha haft en mindre verktygslåda och äv. andra hjälpmedel, reservdelar mm.
Var inte uppskjutningen av raketen inställd? Polisen anser att det inte är rätt såg, för den låg på havets botten ju, sannolikt.
Citera
2017-10-15, 09:50
Medlem
UgLyBastards avatar
De två har varit ensamma i en ubåt.
Han kommer bli dömd för mord.
Sanna mina ord.

Finns absolut ingenting som pekar åt något annat håll än att Madsen kommer bli dömd för mord. Ingenting.
Citera
2017-10-15, 09:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men vilket jävla skitsnack, du måst ju för fasen ha analklåda i truten. Det är väl så att det är ganska antagligt att han dödat henne men man kan inte förutsätta det som man ska bevisa i rättegången.
Bortom rimligt tvivel. Hört talas om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in