Citat:
Ursprungligen postat av
Sceptique
Jag har börjat ifrågasätta väldigt mycket om samhället vi lever i och vår uppfattning av "verkligheten", vedertagna "sanningar" och dyl.
För att jag ska ta till mig en konspirationsteori så vill jag också förstå
varför någon skulle vilja propagera för en osanning. T ex varför feminismen är en sån stor debatt idag, varför vi äter som vi gör osv.
Dock så förstår jag inte vad nyttan med att ljuga om jordens form är? Varför har man gjort detta?
Ska tilläggas att jag inte har läst mycket om flat earth teorin och att det kanske besvaras där, samtidigt som jag inte vill sätta mig in det mer pga att jag inte förstår syftet med det.
Så varför skulle man hjärntvätta populationen till att tro att vi bor på en glob när det inte spelar någon större roll för gemene man? Eller gör det det när man vet "sanningen"?

Självklart måste det finnas ett motiv men gör det lögnen mindre lögnaktig bara därför att du inte hittar ett motiv.
Ett tänkbart motiv enligt mig är. Föreställ dig att du var skapad av en skapare av något slag, inte religioner som kristendom och islam. De har alla en agenda att hålla människor under kontroll, kristendomens paradgren är vänta på Jesus, under tiden ska vi vara passiva och be. Föreställ dig att jorden skapades därför att du skulle leva här. Föreställ dig att skaparen hade försett dig med allt för att du skall kunna uppfylla ett syfte vad det nu är. Vad skulle du göra?
Idag så hjärntvättas vi att tro att detta inte existerar utan vi ska vända oss till auktoriteter, påvar, politiker, kändisar som vi naturligtvis ska betala för och se till att de lever i sus och dus medans vi hejar på och tycker de är fantastiska. Som blivit det på vår bekostnad.
Varför vi så fascinerade av exempelvis rymden, väldigt få av oss skulle om vi kunde nå ut dit men ändå så tittar vi storögt på NASAs bilder. Därför att vi söker ett syfte, en mening, och varför gör vi det? Därför att vi har ett syfte, en mening, men vi har förlorat sikte på vad meningen är. Vet jag vad meningen är? Nej.