2016-04-15, 03:56
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Tack så mycket för din utförliga beskrivning!

1) Centrifugalkraften associerad med jordens roation ar endast ca 0.03 m/s^2 medans accelerationen innat ar pa ca 9.8 m/s^2. Aven om du inte exakt forstar vad dessa siffror representerar, sa inser du att 0.03 ar myyycket mindre an 9.8, alltsa gor snurrandet varken till eller fran i sammanhanget.

Om snurrandet varken gör till eller från så menar du att de stora haven skulle hållas på plats även på en sfärisk planet som inte snurrar, som är stilla?

2) Heliumballongen stiger eftersom det i detta fallet finns en annan kraft som motverkar gravitationen. Lufttrycket minskar som du kanske vet med hojden. Alltsa utsatts ballongen av ett storre tryck underifran an overifran, vilket resulterar i en uppatriktad kraft. Ballongen kanner utsatts alltsa bade for en nedatriktad travitationskraft, samt en uppatriktad kraft fran lufttrycket. Ifall innehallet i ballongen ar latt nog (som i fallet helium), sa kommer kraften fran trycket att vinna och ballongen stiger.

Se nummer 3!

3) Nu far du val anda borja tanka lite. Jorden ar ofantligt mycket tyngre an ett trad, och att gravitationskraften fran en massa okar desto tyngre den ar forstar aven du. Det finns givetvis en svag kraft riktad upp mot tradet, men den ar forsvinnande liten i jamforelse med kraften nedat fran jorden. Om en jatte och en myra har dragkamp, vem vinner?

Så Jordens egen gravitationskraft är alltså oerhört stark pga av dess stora massa, men den är ändå inte tillräckligt stark för att övervinna den kraften som finns i lufttrycket som får en jättelätt heliumballong att stiga till skyarna när just den kraften från Jordens jättestarka gravitationskraft övervinns av kraften från lufttrycket? Så om Jordens gravitationskraft är jätten och lufttrycket som påverkar ballongen att stiga uppåt är myran, är det ändå i din förklaringsmodell myran som vinner? Eller menar du att lufttrycket närmare markytan är mycket starkare (jätten i så fall) än Jordens hela gravitationskraft (myran i så fall)?

4) Anledningen till varfor du inte ser tva apelsiner pa bordet attrahera varandra ar pga friktion. Det finns en kraft mellan dem, men den ar i detta fallet mycket mindre an friktionen fran luften och bordet. Ett satt att forsta detta ar genom att observera att friktion uppstar fran elektromagnetisk kraft, som ar 10^40 (1 med 40 nollor) ganger starkare en gravitation.

Att gravitationskraften verkar att alla tankbara hall bevisas latt genom cavendish experiment https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment. Jag har sjalv stallt upp och utfort detta experiment, och det har tusentals andra ocksa gjort.

Du maste inse att gravitation ar helt forsumbar forutom nar det kommer till riktigt stora massor, pga att den ar sa svag. attraktion finns aven mellan mindre massor, med om dar finns nagon annan kraft som kan tavla mot den, tex friktion, sa kommer den vinna.

Den starkaste kraften av dem alla är alltså friktionen som uppstår från elektromagnetisk kraft, därefter kommer lufttrycket och sist gravitationskraften?

Jag är intresserad av hur ni tänker kring detta, men jag tänker så pass annorlunda; tror personligen inte att gravitationskraften existerar för den tycks enbart ha betydelse när det gäller riktigt stora massor vilket ju Jorden är, så då behövs det en förklaring till varför saker och ting dras nedåt mot ett snurrande sfärsikt objekt, vilket inte behövs om Jorden är platt och det finns en naturlag som gör att objekt med högre densitet än omgivande luft faller nedåt. Om gravitationskraften är försumbar i alla andra objekt och inte kan få två apelsiner att dras till varann så tror jag att den är icke-existerande.

Kan du ge något exempel på några andra riktigt stora massor i vår värld (inte ute i rymden då) där gravitationen mellan två massor vinner över friktionen och lufttrycket, utöver när det gäller ett objekt i förhållande till själva Jorden?

Men rosalotus.. Du inser väl att om något så skiktar sig det efter densiteten. Densiteten är förknippad med kraften per volym. Ju mer som finns inom en viss volym, ju mer kraft utsätts den för. F=ma. Så om heliumbalongen har mindre densiteten än luften så kommer den tryckas uppåt, av luften som dras nedåt.. För det finns luft ovanför som "vinner" dragkampen om utrymmet. Vad är det som tvingar densiteten att slåss om volymen? Gravitationen.....

Gravitationen fungerar så att alla partiklar attraherar varandra. Om de sitter ihop, är deras gemensamma attraktion inåt balanserad i massans mittpunkt.

Det börjar bli tröttsamt det här. Du frågar en fråga, som man sedan besvarar. Sen verkar du inte alls ha läst svaret, utan istället glor vidare på en annat "oklart fenomen". Efter fem rundor är du tbx på samma fråga igen. Men du stipulerar alltid förbehållet att du inte tror på det, men undrar ändå. Antingen försöker du lära dig eller så lägger du av att fråga för att "verka" intresserad. Det är både respektlöst och barnsligt det du håller på med.

Du ger mer och mer intrycket av en lallare. Om du spenderade hälften av din tid att lära dig hur fysiken fungerar som vetenskap skulle vi inte vara här.

/Med all respekt.
Senast redigerad av Yppsilon 2016-04-15 kl. 04:16.
Citera
2016-04-15, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Men rosalotus.. Du inser väl att om något så skiktar sig det efter densiteten. Densiteten är förknippad med kraften per volym. Ju mer som finns inom en viss volym, ju mer kraft utsätts den för. F=ma. Så om heliumbalongen har mindre densiteten än luften så kommer den tryckas uppåt, av luften som dras nedåt.. För det finns luft ovanför som "vinner" dragkampen om utrymmet. Vad är det som tvingar densiteten att slåss om volymen? Gravitationen.....

Gravitationen fungerar så att alla partiklar attraherar varandra. Om de sitter ihop, är deras gemensamma attraktion inåt balanserad i massans mittpunkt.

Det börjar bli tröttsamt det här. Du frågar en fråga, som man sedan besvarar. Sen verkar du inte alls ha läst svaret, utan istället glor vidare på en annat "oklart fenomen". Efter fem rundor är du tbx på samma fråga igen. Men du stipulerar alltid förbehållet att du inte tror på det, men undrar ändå. Antingen försöker du lära dig eller så lägger du av att fråga för att "verka" intresserad. Det är både respektlöst och barnsligt det du håller på med.

Du ger mer och mer intrycket av en lallare. Om du spenderade hälften av din tid att lära dig hur fysiken fungerar som vetenskap skulle vi inte vara här.

/Med all respekt.

Du har kallat mig allt möjligt vid det här laget, Lallare, rabiat, vetgirig, barnslig, respektlös osv .... Men eftersom att jag är en TI så är jag van vid sånt. Kan inte delta på något forum utan att bli bemött på det sättet. Använder jag några sådana skällsord när jag skriver till dig? Tycker du att det är jag som är respektlös? Du behöver inte läsa mina inlägg om det stör dig. Det är bara att ignorera i så fall.

Jag har läst de svaren som jag fick och jag är intresserad på samma gång som jag inte håller med om era slutsatser. Jag frågar inte för att lära mig, utan för att jag har ett genuint intresse av att jämföra olika tankesätt (det mänskliga psyket intresserar mig) men även också för att jag vill visa att det finns ett alternativt sätt att förklara vår verklighet på, vilket jag väl har rätten till? Ytterligare en orsak är att det underlättar för mig att veta exakt hur ni tänker om jag ska delta i en diskussion i ett specifikt ämne. Så det är mångfacetterat.

Om jag skulle ge svar på mina egna frågor så skulle jag utgå ifrån att Jorden är platt, vilket jag med största sannolikhet tror att den är, och då skulle det bara behövas en ganska kort och enkel svarsformulering på alla dessa frågor. Inget komplicerat, inga matematiska formler eller uträkningar, inga magiska gravitationskrafter hit eller dit osv. Svaren till alla dessa frågor ryms i följande påstående:

"Jorden är platt och stillastående, ner är ner och upp är upp, alla objekt som har en högre densitet än omgivande luft eller vatten sjunker nedåt, alla objekt som har en lägre densitet än omgivande luft eller vatten stiger uppåt, gravitation existerar inte."
Senast redigerad av rosalotus 2016-04-15 kl. 04:52.
Citera
2016-04-15, 07:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... då skulle det bara behövas en ganska kort och enkel svarsformulering på alla dessa frågor. Inget komplicerat, inga matematiska formler eller uträkningar, inga magiska gravitationskrafter hit eller dit osv.
Svaret är då att fantisera fram en ännu mer komplicerad icke falsifierar hypotes som "gud"?

Citat:
Svaren till alla dessa frågor ryms i följande påstående:

"Jorden är platt och stillastående, ner är ner och upp är upp, alla objekt som har en högre densitet än omgivande luft eller vatten sjunker nedåt, alla objekt som har en lägre densitet än omgivande luft eller vatten stiger uppåt, gravitation existerar inte."
Vilken kraft går solen att flytta sig i ovanstående modell?

Om du vore på Mars, skulle samma modell gälla då?
I så fall, hur skulle jorden se ut i den modellen?
Citera
2016-04-15, 08:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du har kallat mig allt möjligt vid det här laget, Lallare, rabiat, vetgirig, barnslig, respektlös osv .... Men eftersom att jag är en TI så är jag van vid sånt. Kan inte delta på något forum utan att bli bemött på det sättet. Använder jag några sådana skällsord när jag skriver till dig? Tycker du att det är jag som är respektlös? Du behöver inte läsa mina inlägg om det stör dig. Det är bara att ignorera i så fall.

Jag har läst de svaren som jag fick och jag är intresserad på samma gång som jag inte håller med om era slutsatser. Jag frågar inte för att lära mig, utan för att jag har ett genuint intresse av att jämföra olika tankesätt (det mänskliga psyket intresserar mig) men även också för att jag vill visa att det finns ett alternativt sätt att förklara vår verklighet på, vilket jag väl har rätten till? Ytterligare en orsak är att det underlättar för mig att veta exakt hur ni tänker om jag ska delta i en diskussion i ett specifikt ämne. Så det är mångfacetterat.

Om jag skulle ge svar på mina egna frågor så skulle jag utgå ifrån att Jorden är platt, vilket jag med största sannolikhet tror att den är, och då skulle det bara behövas en ganska kort och enkel svarsformulering på alla dessa frågor. Inget komplicerat, inga matematiska formler eller uträkningar, inga magiska gravitationskrafter hit eller dit osv. Svaren till alla dessa frågor ryms i följande påstående:

Tror du att vi någonsin har, eller någonsin kommer kunna landa med en farkost (bemannad eller obemannad) på en annan planet eller måne?
Citera
2016-04-15, 09:25
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det ryms inga som helst svar i det du skriver. Du kan inte ens förklara hur stenen vet vad som är upp och vad som är ner och du använder dessutom ett vedertaget ord (densitet) och skapar en helt ny betydelse för ordet. "upp är upp och ned är ned" är ingen förklaring. Det är ett konstaterande.

Densitet - såsom ordet är definierat - kan inte vara en förklaring till att saker faller nedåt. För att en sten ska accelerera (förflyttas) behövs en kraft - och densitet är ingen kraft.

Vetskapen kan bevisa och förklara hur världen fungerar och varför en sten faller ned. Du kan å andra sidan inte förklara ett skit utan är som en 5-åring som ständigt upprepar svaret "därför" på alla frågor.
Citera
2016-04-15, 09:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag frågar inte för att lära mig

Väldigt inskränkt och tragiskt. Och det sätter onekligen tonen på hur vi ska bemöta dig. Det är med andra ord helt meningslöst att försöka förklara eftersom du ändå inte vill försöka förstå. Du har redan innan du hört argument och förklaringar bestämt dig för att inte lära dig något.

Jag å andra sidan är öppen och nyfiken och vill försöka lära mig. Men det går sådär eftersom jag inte får några förklaringar utan mest ett "därför".

Vi har konstaterat att det behövs något som drar stenen nedåt. Inom vetenskapen kallas detta något en kraft. Vad har du för förklaringsmodell till den här kraften? (Och säg inte densitet för densitet är inte en kraft utan ett mått på täthet.)
Citera
2016-04-15, 09:39
Medlem
miness avatar
Citat:
Om snurrandet varken gör till eller från så menar du att de stora haven skulle hållas på plats även på en sfärisk planet som inte snurrar, som är stilla?

Absolut

Citat:

Så Jordens egen gravitationskraft är alltså oerhört stark pga av dess stora massa, men den är ändå inte tillräckligt stark för att övervinna den kraften som finns i lufttrycket som får en jättelätt heliumballong att stiga till skyarna när just den kraften från Jordens jättestarka gravitationskraft övervinns av kraften från lufttrycket? Så om Jordens gravitationskraft är jätten och lufttrycket som påverkar ballongen att stiga uppåt är myran, är det ändå i din förklaringsmodell myran som vinner? Eller menar du att lufttrycket närmare markytan är mycket starkare (jätten i så fall) än Jordens hela gravitationskraft (myran i så fall)?

nu maste vi vara forsiktiga med begreppen. I fallet med gravitationskraft fran jorden och fran tradet sa handlar det om samma kraft, dar jorden utovar ofantligt mycket mer kraft pa lovet an tradet gor, alltsa vinner jorden. Nar det kommer till friktion, sa ar kraften fran friktion proportionerlig mot arean pa ballongen (du kan tanka dig att dar ar massor med sma partiklar som studsar mot ballongen konstant. Kraften som ballongen upplever fran luften beror pa hur manga sadana partiklar som traffar ballongen varje sekund, vilket givetvis beror pa traffytan, dvs arean.), medan gravitationen verkar pa massan, oberoende utav des area (varje liten "del" utav hela ballongens innehall dras nerat.). Eftersom en helium ballong har valdigt stor area i forhallande till sin massa, sa vinner friktionen.

Citat:
Den starkaste kraften av dem alla är alltså friktionen som uppstår från elektromagnetisk kraft, därefter kommer lufttrycket och sist gravitationskraften?

Kraften i samband med lufttrycket ar av samma typ som friktion. Man skulle kunna saga att det ar friktion.

Citat:

Jag är intresserad av hur ni tänker kring detta, men jag tänker så pass annorlunda; tror personligen inte att gravitationskraften existerar för den tycks enbart ha betydelse när det gäller riktigt stora massor vilket ju Jorden är, så då behövs det en förklaring till varför saker och ting dras nedåt mot ett snurrande sfärsikt objekt, vilket inte behövs om Jorden är platt och det finns en naturlag som gör att objekt med högre densitet än omgivande luft faller nedåt. Om gravitationskraften är försumbar i alla andra objekt och inte kan få två apelsiner att dras till varann så tror jag att den är icke-existerande.
men nar du sager att saker med hogre densitet faller nedat, sa har du ju infort en naturlag precis som gravitation. Som jag sager sa finns det ju ett experiment som visar hur gravitation verkar aven mellan mindre massor. I fallet med apelsiner, sa ar apelsiner valdigt ojamna, och du behover en avsevard "push" for att satta dem i rullning. Gravitationen mellan apelsinerma ar inte stark nog. Byter du ut apelsinerna mot tva perfekta sfarer pa en friktionsfri yta sa ska du se att de attraheras.

Citat:
Kan du ge något exempel på några andra riktigt stora massor i vår värld (inte ute i rymden då) där gravitationen mellan två massor vinner över friktionen och lufttrycket, utöver när det gäller ett objekt i förhållande till själva Jorden?

Som sagt, cavendish experimentet, som du som flat earth debattor garanterat hort om, ar ett experiment dar just precis detta hander.
Citera
2016-04-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Ja,

F=G(M_1*M_2)/r^2

Hur den funkar, så föreslår jag att du läser på om generella relativitetsteorin.

Det är den mest troliga förklaringen idag.

Visst skulle jag kunna läsa det men jag skulle vilja höra det från en troende.
Citera
2016-04-15, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Exakt hur den funkar är i sammanhanget inte ens viktigt. Sett i trådens perspektiv så är det endast viktigt att kraften finns, att vi kan räkna ut hur stor den är och hur den påverkar vår omgivning.

Men en övergripande förklaring är att kraften uppstår när massor inte är jämt fördelade vilket i sin tur ger upphov till en krökning i rumtiden. Denna krökning gör att massorna kommer att accelerera mot varandra.

Det är betydligt lättare att förstå sig på hur den påverkar vår omgivning. Förenklat kan man säga att det är en attraherande kraft som massor utsätter varandra för. Kraften får helt enkelt massor att dra sig mot varandra.

Vi vet dessutom, genom teori och empiri, hur stor kraften är samt att den utgår från masscentra.

Jobbigt att kalla kraften för "kraften" hela tiden. Vi kanske skulle hitta på ett annat namn på den?
Så det är inte viktigt att förstå hur kraften funkar. Hur kan du säga nåt sånt? Vi vet att kraften finns men vi vet inte hur den funkar men vi vet med hundra procents säkerhet att det är just den kraft som vi har i åtanke som skapar det vi kallar gravitation och inte nåt annat. Är det ungefär så du menar?

Masscentra? Läste för en vecka sen gravitation är vågor från rymden. Vad tror du om det?
Citera
2016-04-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Nu fragade du inte mig, men jag kan forsoka.

1. Centrifugalkraften associerad med jordens roation ar endast ca 0.03 m/s^2 medans accelerationen innat ar pa ca 9.8 m/s^2. Aven om du inte exakt forstar vad dessa siffror representerar, sa inser du att 0.03 ar myyycket mindre an 9.8, alltsa gor snurrandet varken till eller fran i sammanhanget.

2. Heliumballongen stiger eftersom det i detta fallet finns en annan kraft som motverkar gravitationen. Lufttrycket minskar som du kanske vet med hojden. Alltsa utsatts ballongen av ett storre tryck underifran an overifran, vilket resulterar i en uppatriktad kraft. Ballongen kanner utsatts alltsa bade for en nedatriktad travitationskraft, samt en uppatriktad kraft fran lufttrycket. Ifall innehallet i ballongen ar latt nog (som i fallet helium), sa kommer kraften fran trycket att vinna och ballongen stiger.

3. Nu far du val anda borja tanka lite. Jorden ar ofantligt mycket tyngre an ett trad, och att gravitationskraften fran en massa okar desto tyngre den ar forstar aven du. Det finns givetvis en svag kraft riktad upp mot tradet, men den ar forsvinnande liten i jamforelse med kraften nedat fran jorden. Om en jatte och en myra har dragkamp, vem vinner?

4. Anledningen till varfor du inte ser tva apelsiner pa bordet attrahera varandra ar pga friktion. Det finns en kraft mellan dem, men den ar i detta fallet mycket mindre an friktionen fran luften och bordet. Ett satt att forsta detta ar genom att observera att friktion uppstar fran elektromagnetisk kraft, som ar 10^40 (1 med 40 nollor) ganger starkare en gravitation.

Att gravitationskraften verkar att alla tankbara hall bevisas latt genom cavendish experiment https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment. Jag har sjalv stallt upp och utfort detta experiment, och det har tusentals andra ocksa gjort.

Du maste inse att gravitation ar helt forsumbar forutom nar det kommer till riktigt stora massor, pga att den ar sa svag. attraktion finns aven mellan mindre massor, med om dar finns nagon annan kraft som kan tavla mot den, tex friktion, sa kommer den vinna.

1. Imponerande men det förklarar inte vad gravitation är för kraft och hur den håller vattnet på plats samt motverkar centrifugalkraften som är betydligt högre vid ekvatorn än vid de så kallade polerna. Är gravitationen starkare vid ekvatorn där jorden roterar med överljudsfart Om du svara ja, så skulle jag vilja veta vad som ökar i styrka

2. Heliumballongen stiger för att heliumets densitet är lägre än den omgivande atmosfären.
Du kan jämföra heliumballongens stigning med en bit kork du trycker ner under vattnet och sedan släpper. Så fort du släpper korken så trycks den upp mot vattenytan av vattnets högre densitet. Det verkar som densitet alltid vinner över gravitation.

4. Hade man sett apelsinerna attrahera varandra om man hade hängt dom i snören?
Cavendish experimentet är rena tramset men lite humor skadar aldrig!
https://www.youtube.com/watch?v=_sZUO9LxMdE
Citera
2016-04-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Det stämmer.

Nej, allt som har massa har gravitationskraft. Vad gravitation gör är att böja rumtiden. Tänk dig att du spänner ut en hängmatta. Hängmattans tyg representerar en 2D-version av rumtiden. Lägg sedan en fotboll på hängmattan. Tyget kommer ju böja sig efter bollen. Ta sedan en kula och lägg på hängmattan. Den kommer rulla och lägga sig intill bollen. Där har du en förenklad illustration av gravity in action. Hade inte jorden ständigt snurrat runt solen likt en kula runt ett rouletthjul så hade samma sak hänt med oss. Vi befinner oss i ständigt "fritt fall" mot solen.

Absolut.

Anledningen är att trädgrenen är för liten. Hade den bara varit tillräckligt massiv. Mer massa = större gravitationskraft. Tänk dig ett bowlingklot istället för fotbollen i exemplet ovan.

Gravitation fungerar åt alla riktningar mot objektet. I rymden finns det inget upp eller ner. De 2 två apelsinerna dras visst mot varandra. Faktum är att varenda atom drar i varandra. Kulan drar i fotbollen och jorden drar i solen. Kraften är bara för liten för att märkas.

Vet att du frågade efter madtops svar men jag tror att han kommer hålla med mig.
Du har väl massa betyder det att du också har gravitation?
Citera
2016-04-15, 10:46
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Du har väl massa betyder det att du också har gravitation?

Japp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in