Citat:
Ursprungligen postat av
Sceptique
Jag har börjat ifrågasätta väldigt mycket om samhället vi lever i och vår uppfattning av "verkligheten", vedertagna "sanningar" och dyl.
För att jag ska ta till mig en konspirationsteori så vill jag också förstå
varför någon skulle vilja propagera för en osanning. T ex varför feminismen är en sån stor debatt idag, varför vi äter som vi gör osv.
Dock så förstår jag inte vad nyttan med att ljuga om jordens form är? Varför har man gjort detta?
Ska tilläggas att jag inte har läst mycket om flat earth teorin och att det kanske besvaras där, samtidigt som jag inte vill sätta mig in det mer pga att jag inte förstår syftet med det.
Så varför skulle man hjärntvätta populationen till att tro att vi bor på en glob när det inte spelar någon större roll för gemene man? Eller gör det det när man vet "sanningen"?

Plattjordarna har kommit med ett antal fantasifulla förklaringar:
- Om "sanningen" (dvs att jorden är platt) skulle komma ut, så blev det kaos på jorden (ingen har kunnat förklara varför),
- Jorden måste vara centrum av Guds skapelse, och måste stå i någon sorts särklass bland Guds skapade himlakroppar, därför måste jorden vara platt (inget tvivel om att den logiken haltar),
- Etablissemanget, Illuminati, NASA, judarna (eller något annat som man tycker illa om) försöker till varje pris hålla befolkningen skild från "sanningen". Annars skulle dessa förlora sin makt (av skäl som aldrig någon har kunnat förklara - om dom nu har den makt som påstås).
- Etablissemanget, Illuminati, NASA, judarna (eller något annat som man tycker illa om) försöker till varje pris hålla befolkningen skild från "sanningen". Annars får "folket" alltför nära kontakt med Gud(ingen har kunnat förklara varför).
Antagligen finns det fler. Vi får väl se om någon plattjordare fyller på listan.