2017-10-14, 14:47
Medlem
Jag har börjat ifrågasätta väldigt mycket om samhället vi lever i och vår uppfattning av "verkligheten", vedertagna "sanningar" och dyl.
För att jag ska ta till mig en konspirationsteori så vill jag också förstå varför någon skulle vilja propagera för en osanning. T ex varför feminismen är en sån stor debatt idag, varför vi äter som vi gör osv.

Dock så förstår jag inte vad nyttan med att ljuga om jordens form är? Varför har man gjort detta?
Ska tilläggas att jag inte har läst mycket om flat earth teorin och att det kanske besvaras där, samtidigt som jag inte vill sätta mig in det mer pga att jag inte förstår syftet med det.

Så varför skulle man hjärntvätta populationen till att tro att vi bor på en glob när det inte spelar någon större roll för gemene man? Eller gör det det när man vet "sanningen"?
Citera
2017-10-14, 14:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
I vanlig ordning försöker avleda från frågan med ospecificerade anklagelser. I mitt inlägg presenteras bevis för etern och dess rotation över jorden.

Du har tjatat dig blå i ditt religiösa anlete om ringlasergyro men nu har du gått över till gyrokompassen då ringlaser och fiberoptisk gyro använder sig av plattjordens rotation av etern för att fungera. Du övergår då omedelbart till gyrokompassen och låtsas som om du alltid hade gjort det. Enastående!

Antingen är du helt förvirrad eller så har du inte en aning om vad bevis är.
Du har definitivt inte presenterat bevis för "etern", det vore i så fall en världssenation.
Det finns inte ett enda bevis för "etern".

När det gäller ditt påstående om att jag har tjatat mig blå om ringlasergyro så kan vi bara konstatera att du ljuger.
https://www.flashback.org/sok/Ringlasergyro?t=457144

Och som vanligt duckar du själva poängen med icke magnetiska kompasser: de visar att longituder inte är cirklar, de visar att den platta jorden är felaktig.
Senast redigerad av madtop 2017-10-14 kl. 14:57.
Citera
2017-10-14, 14:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag presentar bevis för etern här https://www.flashback.org/p62045429#p62045429, att du sen väljer att ignorera det är inte ett godtagbart argument.
Vad består beviset av?

Citat:
Jag har inte själv bevittnat den motsatta rotationen av himlavalvet men den passar ju bättre in på en platt jord. Om jag går i sydlig riktning på den norra delen av den runda jorden och sedan passerar ekvatorn då ska himlen börja rotera åt motsatt håll bara därför att jag passerar ekvatorn. Vad har ändrats? Min riktning är ju densamma.
Ditt ”upp” är inte det samma i förhållande till stjärnorna. Det är också därför månen ser ut att ”ligga ned” på ekvatorn och vara uppochned på södra halvklotet.
Citera
2017-10-14, 14:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Tungt inlägg. Det fetade utdraget ur Antarktikafördraget visar tydligt på hur tanken om globen är uppbyggd, deras våld är fredligt medans andra våld är terrorism. Jag antar att stort mått av trygghet ingår i tanken om globen och den häftiga reaktion man upplever vid ett ifrågasättande är en rädsla för att tryggheten ska äventyras. Om man i ett sällskap säger att man ifrågasätter globjorden blir det oftast upprört, häftiga reaktioner, är jag bjuden på nån tillställning tar jag aldrig upp det då det garanterat för någon är slutet på tillställningen. Ämnet är otroligt laddat. Intressant är hur de alltid fanatiskt försvarar en 'sanning' etablissemanget uppfunnit, det pågår överallt. Häromdagen tog jag del av material som mellanstadielärare får som kompentensutveckling vilken gick ut på vikten av källkritik. Flashback var ett ställe där man inte kunde inhämta information lät materialet veta. Det som verkar vara nyckeln för globjorden är att filtrera eller rensa information från saker som tex plattjorden, som fanns med i materialet. De hymlar inte med att det handlar om att välja bort källor pga vem källan eller vad den står. Helt otroligt vid närmare eftertanke men detta lärs ut i skolor idag. Det är antagligen så det fungerar med ovan citat, man väljer att ignorera informationen. På ett djupare plan måste människan vara medveten om denna filtrering och kanske därför reagerar de så häftigt, då de blir påkomna med en lögn.

Men hur svårt kan det vara att förstå att jordens form inte är något som etablissemanget har uppfunnit utan det är den logiska slutsatsen av våra egna observationer.

Jag kan själv på minst 10 olika sätt visa för mig själv att jorden är en sfär, det är inget som "etablissemanget" behöver tala om för mig.

Och anledningen till att vi reagerar starkt är att vi värnar om kunskapen och är livrädda för att du och andra idioter vill dra oss tillbaka till medeltiden.
Citera
2017-10-14, 15:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag presentar bevis för etern här https://www.flashback.org/p62045429#p62045429, att du sen väljer att ignorera det är inte ett godtagbart argument.
.

Jag är ganska övertygad om att ingen förstår vad du pratar om.
Vilket bevis?
Citera
2017-10-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Har vi då massor av lokala solar över den platta jorden eller är det en?

För har vi bara En och jag Ser den gå ner bakom horisonten och Inte försvinna i fjärran, då Precis Alla ljuskällor jag sett försvinna under mitt liv och det är Många Minskar i storlek innan de försvinner tvärtom vad jag Ser solen göra, så Måste det vara mörkt på Hela jorden samtidigt Om jorden är platt.

Förutom att jag Ser den försvinna med oförminskad storlek så belyser den Även molnen på undersidan när den gör det vilket är Omöjlligt annat än att det är natt på Hela den platta jorden samtidigt vilket jag Vet inte stämmer då jag har rest utanför vår tidszon.

Visualiseringen är inget att debattera, enbart till för att ge en bild i svårigheten att se en krökning av jorden men har du Någon känsla för din position och din omgivning så ser du att horisonten Inte är rak på öppet vatten och att himlen är välvd när det är gynnsamma moln.

Tillhör du dock de som tycker tavlorna hänger rakt när de inte gör det när du kommer hem till någon helt utan förmåga att se vad som är rakt och snett utan rättstege så kommer du inte se annat än "rakt" när du tittar men det är Inte jordens fel att du inte ser krökningen, den defekten är helt och hållet din egen.

Oavsett så är inte krökningen, eller avsaknaden av den, problemet just nu, problemet jag har är att jag ser solen gå ner bakom horisonten Utan att det blir natt över hela jorden samtidigt och Innan jag får en förklaring på den observationen så Kan jag Inte se något annat än att jorden är rund.

Så, än en gång, ge mig en förklaring på hur det fungerar innan vi går vidare.

Att solen är lokal fungerade ju Inte, det är ingen förklaring till att den försvinner utan att minska i storlek utan istället går "under kanten" vilket bevisas av att den lyser upp molnen på undersidan.

Flera solar då? Är det så det fungerar, alltså flera lokala solar?
Toppen, now we talking!
Ge mig en liten skiss på dess banor och hur de lyser upp vår jord, det kanske finns något ändå!
Du är här för att stänga ner personer som jag, hela ditt inlägg handlar om att förlöjliga mig, att föreställa mig som stolle som hör hemma på en vårdavdelning. Du ser ner på andra människor och överskattar dig själv och upprepar samma retoriska fråga med inbillad överlägsenhet.

Jag vet inte varför solen går ner bortom eller bakom horisonten, jag är osäker på vad solen är. I nedan länk kan man se att solen är elektromagnetisk toroid, mycket mer än så vet jag inte.
https://www.google.se/search?q=sun+eclipse&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =0ahUKEwjgoICBlfDWAhXIYJoKHQ6BBQQQ_AUICigB&biw=136 6&bih=652
Citera
2017-10-14, 15:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
I nedan länk kan man se att solen är elektromagnetisk toroid, mycket mer än så vet jag inte.
https://www.google.se/search?q=sun+eclipse&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =0ahUKEwjgoICBlfDWAhXIYJoKHQ6BBQQQ_AUICigB&biw=136 6&bih=652

Nej det kan man verkligen inte.
Du tolkar det på det viset, jag tolkar det helt annorlunda eftersom jag vet att att solen inte är en "elektromagnetisk toroid".

Vi har bevis för att solen är 150000000 km från jorden.
Vi har bevis för att solens energi kommer från fusion av väte till helium.
Vi vet med andra ord att din tolkning är felaktig.
Senast redigerad av madtop 2017-10-14 kl. 15:24.
Citera
2017-10-14, 15:33
Medlem
Citat:
Tungt inlägg. Det fetade utdraget ur Antarktikafördraget visar tydligt på hur tanken om globen är uppbyggd, deras våld är fredligt medans andra våld är terrorism. Jag antar att stort mått av trygghet ingår i tanken om globen och den häftiga reaktion man upplever vid ett ifrågasättande är en rädsla för att tryggheten ska äventyras. Om man i ett sällskap säger att man ifrågasätter globjorden blir det oftast upprört, häftiga reaktioner, är jag bjuden på nån tillställning tar jag aldrig upp det då det garanterat för någon är slutet på tillställningen. Ämnet är otroligt laddat. Intressant är hur de alltid fanatiskt försvarar en 'sanning' etablissemanget uppfunnit, det pågår överallt. Häromdagen tog jag del av material som mellanstadielärare får som kompentensutveckling vilken gick ut på vikten av källkritik. Flashback var ett ställe där man inte kunde inhämta information lät materialet veta. Det som verkar vara nyckeln för globjorden är att filtrera eller rensa information från saker som tex plattjorden, som fanns med i materialet. De hymlar inte med att det handlar om att välja bort källor pga vem källan eller vad den står. Helt otroligt vid närmare eftertanke men detta lärs ut i skolor idag. Det är antagligen så det fungerar med ovan citat, man väljer att ignorera informationen. På ett djupare plan måste människan vara medveten om denna filtrering och kanske därför reagerar de så häftigt, då de blir påkomna med en lögn.

Självklart är det laddat att hävda att jorden är platt. Det är på samma nivå som att säga "Japan är påhittat" eller "Trump är muslim". Det är helt enkelt inte en fråga som det är möjligt att ha olika åsikter om.

Självklart är det problematiskt att hämta information från Flashback; inga av de källor du länkar till har ju ett uns av vetenskaplighet. Du borde sätta dig in i de källkritiska principerna, så kanske du lär dig något.
Citera
2017-10-14, 15:35
Medlem
Citat:

Jag har inte själv bevittnat den motsatta rotationen av himlavalvet men den passar ju bättre in på en platt jord. Om jag går i sydlig riktning på den norra delen av den runda jorden och sedan passerar ekvatorn då ska himlen börja rotera åt motsatt håll bara därför att jag passerar ekvatorn. Vad har ändrats? Min riktning är ju densamma.

Om däremot rotationen av det elektromagnetiska fältet är påverkad av de magnetiska polerna på jorden skulle det vara den mer rimliga förklaringen.

Självklart tror du på "eter". Tror du på "flogiston" också?
Citera
2017-10-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sceptique
Jag har börjat ifrågasätta väldigt mycket om samhället vi lever i och vår uppfattning av "verkligheten", vedertagna "sanningar" och dyl.
För att jag ska ta till mig en konspirationsteori så vill jag också förstå varför någon skulle vilja propagera för en osanning. T ex varför feminismen är en sån stor debatt idag, varför vi äter som vi gör osv.

Dock så förstår jag inte vad nyttan med att ljuga om jordens form är? Varför har man gjort detta?
Ska tilläggas att jag inte har läst mycket om flat earth teorin och att det kanske besvaras där, samtidigt som jag inte vill sätta mig in det mer pga att jag inte förstår syftet med det.

Så varför skulle man hjärntvätta populationen till att tro att vi bor på en glob när det inte spelar någon större roll för gemene man? Eller gör det det när man vet "sanningen"?

Plattjordarna har kommit med ett antal fantasifulla förklaringar:
- Om "sanningen" (dvs att jorden är platt) skulle komma ut, så blev det kaos på jorden (ingen har kunnat förklara varför),
- Jorden måste vara centrum av Guds skapelse, och måste stå i någon sorts särklass bland Guds skapade himlakroppar, därför måste jorden vara platt (inget tvivel om att den logiken haltar),
- Etablissemanget, Illuminati, NASA, judarna (eller något annat som man tycker illa om) försöker till varje pris hålla befolkningen skild från "sanningen". Annars skulle dessa förlora sin makt (av skäl som aldrig någon har kunnat förklara - om dom nu har den makt som påstås).
- Etablissemanget, Illuminati, NASA, judarna (eller något annat som man tycker illa om) försöker till varje pris hålla befolkningen skild från "sanningen". Annars får "folket" alltför nära kontakt med Gud(ingen har kunnat förklara varför).
Antagligen finns det fler. Vi får väl se om någon plattjordare fyller på listan.
Citera
2017-10-14, 15:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Plattjordarna har kommit med ett antal fantasifulla förklaringar:
- Om "sanningen" (dvs att jorden är platt) skulle komma ut, så blev det kaos på jorden (ingen har kunnat förklara varför),
- Jorden måste vara centrum av Guds skapelse, och måste stå i någon sorts särklass bland Guds skapade himlakroppar, därför måste jorden vara platt (inget tvivel om att den logiken haltar),
- Etablissemanget, Illuminati, NASA, judarna (eller något annat som man tycker illa om) försöker till varje pris hålla befolkningen skild från "sanningen". Annars skulle dessa förlora sin makt (av skäl som aldrig någon har kunnat förklara - om dom nu har den makt som påstås).
- Etablissemanget, Illuminati, NASA, judarna (eller något annat som man tycker illa om) försöker till varje pris hålla befolkningen skild från "sanningen". Annars får "folket" alltför nära kontakt med Gud(ingen har kunnat förklara varför).
Antagligen finns det fler. Vi får väl se om någon plattjordare fyller på listan.

detta är dessutom exakt samma argument som anges till varför "vi" inte tillåts veta att aliens besöker jorden hela tiden... (av skäl som aldrig någon har kunnat förklara)...

Men det hänger väl ihop - tänk om jorden verkligen var rund - alla aliens som kommer hit skulle ju glida av klotet när de försökte landa!!
Citera
2017-10-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Jag har läst originalet från 1:a december 1959 som finns för nedladdning på nätet.
Från originaldokumentet, notera det orwellska språkbruket,
"Article I

1. Antarctica shall be used for peaceful purposes only. There shall be prohibited, inter alia, any measures of a military nature, such as the establishment of military bases and fortifications, the carrying out of military maneuvers, as well as the testing of any type of weapons.

2. The present treaty shall not prevent the use of military personnel or equipment for scientific research or for any other peaceful purposes."

Vad hade du väntat dig, att man talar i klarspråk? Menar du att det borde ha stått klart och tydlig att Antarktis är stängd för allmänheten och övervakas av militär så att förbudet åtlyds. Hade då inte alla börjat undra över förbudet?
Politikerna och media klär allt i vackra intetsägande ord för att vilseleda allmänhet och för att dölja deras egentliga avsikter. Har du nånsin hört media eller politiker nämna ordet kreditexpansion i samband med invandring?
Man har döpt om militärbaserna till forskningsstationer, militärerna blev forskare och förbudet är egentligen att värna om miljön. Men du får naturligtvis köpa den officiella versionen om du så önskar.

Moln belysta underifrån har avhandlats tidigare på tråden. Är fortfarande av samma åsikt.
Det pågår ingen kärnreaktion i solen, det är nonsens som lanserades efter andra världskriget.
Vår platta värld drivs av elektricitet och elektromagnetism, inklusive solen, månen och stjärnorna. Dagsljus är inte samma sak som solljus, det är ädelgaser i atmosfären som skapar dagsljus och det är solens elektromagnetiska strålning som får gasen att lysa. Så tror jag det funkar på en platt jord och i ett slutet system. Det förklarar också varför moln kan uppfattas som belysta underifrån.
https://www.youtube.com/watch?v=8Qb-EhOubK0&t=195s

Det här inlägget är inget annat än ren idioti.
Sista stycket är helt och hållet din egen påhittade fysik som inte har stöd någon annan stans än i plattjordings-snack. Kvasivetenskap av värsta sort.

Resten av inlägget: Varför i all fridens namn ska inte militära resurser kunna användas för fredliga ändamål? Här i landet (Sverige alltså) har vi flera gånger använt militärer och militära resurser för att släcka bränder, undsätta och transportera personer från farliga områden och för att få fram hjälp. Naturligtvis kan militären användas på liknande sätt i Antarktis. Om någon makt skulle börja med militär verksamhet där så skulle andra makter påtala det och protestera. Tillochmed du borde kunna begripa det.

En annan fråga är vad f-n detta har med jordens form att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in