Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-10, 08:56
Medlem
I en hemmaugn fungerar det i min mening mycket bättre med lite olja (2-4%) och socker (1-2%) i degen. Jag tror inte på att försöka efterlikna en napolitansk pizza när man inte kommer upp i 400c+. Har testat utan socker/olja och mer salt, men har inte gett något trevligt resultat för mig.

Flera bra pizzerior som gör New York pizza är ofta bakade på lägre temperaturer och innehåller ofta socker och olja, vilket hjälper till att få snabbare färg på pizzan. För mycket leder dock till sämre textur på degen, och för mycket olja hämmar även glutenutvecklingen.

Har inte experimenterat så mycket med olika recept sista året, men har kört efter 3% olja, 2% socker, 2% salt och 65% vatten. Tycker det ger en bra botten. Baktiden blir ca 4,5 min i min hemmaugn. Använder aldrig färsk mozzarella.
Citera
2017-10-10, 09:28
Medlem
tuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag fuskar för det mesta genom att baka ut pizzan på ett bakplåtspapper och sedan på en pizzaspade och sedan in i ugnen. Tar bort bakplåtspappret efter ca 1.5 minuter när den satt sig riktigt samtidigt jag passar på att rotera pizzan ett halvt varv. Vill man inte fuska på detta vis så är det viktigt att ha tillräckligt med mjöl mellan pizzaspade och pizzabotten. Funkar det med, men metoden med bakplåtspapper funkar 100% av gångerna.

Testade detta och det funkade riktigt bra. får köra på detta tills jag har en riktig pizza spade
Citera
2017-10-10, 09:48
Medlem
tuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
¨

En minut på bakbordet är inte tillräckligt länge för att den ska fastna. Det kan vara som den var för tunn så det blivit ett litet hål och sås rann under så den fastnade.
Det finns några olika pizzaspadar för hemmabruk och till bra pris. Träspadar är egentligen bäst för de är lättare att få upp pizzan och den fastnar inte heller så lätt i själva spaden. Nackdelen med träspadar är dock att det lätt blir flisor, vilket gör att spaden gör hål i själva pizzan. Fördelen är att de är lättare att lära sig att använda och pizzan fastnar inte så lätt i spaden. Hack i spaden tar man bort med att sandpappra den. Metallspadar håller alltid, men är lite trixigare att lära sig och använda, samt pizzan fastnar lättare på spaden. Metallspadar sliter också mer på stenen i pizzaugnar.

Dessa verkar bra för hemmabruk:
Metall: https://www.byggmax.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd/grill/grilltillbeh%C3%B6r/pizzaspade-p7040028
Trä: https://www.lyckasmedmat.se/julklappstips/440-brodspade-pizzaspade.html

Denna modell är egentligen bäst, men finns inte för hemmabruk. Metall längst fram så det inte blir flisor och träspade som är lättare att använda:
http://vgstorkok.se/index.php?route=product/product&product_id=357

Tack för tipsen
Hur torr ska degen vara? helt torr eller något klibbig?

Antar att man även skulle kunna använda sin grill stekplatta i gjutjärn för att grädda pizzorna i ugnen?
Citera
2017-10-10, 14:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffe
Tack för tipsen
Hur torr ska degen vara? helt torr eller något klibbig?

Antar att man även skulle kunna använda sin grill stekplatta i gjutjärn för att grädda pizzorna i ugnen?
Jag vill ha en så "blöt" deg som möjligt. Hellre ha extra med mjöl när man bakar ut den än att ha en för torr deg som inte går göra något åt.
Citera
2017-10-10, 16:34
Medlem
Isnatts avatar
Lyssnade på ett gammalt poddavsitt av radioprogrammet meny igår där en pizzabagare var med.
För hemmabagaren rekommenderade han att använda durummjöl och linfrö (verkade vara 'moden' pizzabagare) och att när man bakade ut degen hemma skulle man ta lite olja på plåten och baka ut degen direkt på ugnsplåten innan man sjussade den i hetaste ugn.
Blir att testa det sättet nästa gång.
Citera
2017-10-10, 16:58
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Lyssnade på ett gammalt poddavsitt av radioprogrammet meny igår där en pizzabagare var med.
För hemmabagaren rekommenderade han att använda durummjöl och linfrö (verkade vara 'moden' pizzabagare) och att när man bakade ut degen hemma skulle man ta lite olja på plåten och baka ut degen direkt på ugnsplåten innan man sjussade den i hetaste ugn.
Blir att testa det sättet nästa gång.
Låter inte som pizza, men kanske är gott ändå .
Citera
2017-10-10, 18:41
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Låter inte som pizza, men kanske är gott ändå .
Linfrö skippar jag men tänkte testa att inte förvärma plåten utan baka ut pizzan direkt på den, kanske blir bra!
Citera
2017-10-10, 18:55
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Linfrö skippar jag men tänkte testa att inte förvärma plåten utan baka ut pizzan direkt på den, kanske blir bra!
Lite skeptisk, det som för mig kännetecknar bra pizza är mycket värme och snabbt. Helst 400-500 grader i vedugn, då blir den som bäst. Deg på kall plåt som ska bakas i ugn som kanske som bäst når 275 grader blir nog ingen hit.
Citera
2017-10-10, 18:59
Medlem
Grisbrottarens avatar
Om man har en vanlig gammaldags ugn, som bara går till 250 grader (och knappt det), är det då någon mening att använda stål eller sten?
Vilket är i så fall bäst?
Citera
2017-10-10, 19:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Om man har en vanlig gammaldags ugn, som bara går till 250 grader (och knappt det), är det då någon mening att använda stål eller sten?
Vilket är i så fall bäst?
Stål eller sten blir alltid bättre även om ugnen bara går till 250. Stål blir bäst enligt mig, men ju varmare ugnen blir desto bättre blir det (till en viss gräns såklart, 400-500 grader är optimalt).
Citera
2017-10-11, 11:08
Medlem
tuffes avatar
har testat en del nu och kommit fram till 2 saker
* måste göra pizzan mkt tunnare
* Bakplåtspapper förkolnar nästan vid 300 grader

annars funkar bakplåtspapper bra när man lyfter in pizzan i ugnen
Citera
2017-10-11, 16:52
Medlem
onnyts avatar
Blir sugen på att testa stål nu. Hur tjock bör plåten vara? Jag tänker fan inte pynta 500 spänn för övergiven plåt. Jag har dock lite liggandes på bakgården. Funkar 7-8 mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in