Det finns ju uppgift om att polisen var pa plats och tittade pa när ranet utfördes - i 45 minuter(!)
Att de inte ingrep kan jag första, med tanke pa ranarnas tunga beväpning. Men att inte förstärkning kan na fram under den langa tiden - i Stockholmsregionen - är för mig obegripligt. Det lär har dröjt 3 timmar...
Var detta en chansning fran ranarnas sida?
Har läst Bonniers nya bok. Enligt den storyn så planerade rånarna att vara där inne under 15 minuter. De hade problem med att ta sig in och tiden rusade. Ca 30 minuter enligt boken. Anledningen till att inte piketen tog sig in var att de misstänkte att det var minerat då de var bomber vid polishelikoptern. Men som sagt, att rånarna räknade med att piketen eller NI inte skulle bryta sig in när de var mitt i smeten är ju konstigt. I normala fall hade de väl tagit sig in. Men de kanske tänkte att de inte skulle hinna dit och in på 15 minuter.
Spoiler:
Enligt boken så blir rånarna blåsta på hela rånsumman så man undrar ju om det ligger någon sanning i det.
Har läst Bonniers nya bok. Enligt den storyn så planerade rånarna att vara där inne under 15 minuter. De hade problem med att ta sig in och tiden rusade. Ca 30 minuter enligt boken. Anledningen till att inte piketen tog sig in var att de misstänkte att det var minerat då de var bomber vid polishelikoptern. Men som sagt, att rånarna räknade med att piketen eller NI inte skulle bryta sig in när de var mitt i smeten är ju konstigt. I normala fall hade de väl tagit sig in. Men de kanske tänkte att de inte skulle hinna dit och in på 15 minuter.
Spoiler:
Enligt boken så blir rånarna blåsta på hela rånsumman så man undrar ju om det ligger någon sanning i det.
Det later ju märkligt. 15 minuter - enligt ranarnas plan!? En alltför optimistisk kalkyl, med tanke pa ranobjektets beskaffenhet och de stora pengar som skulle transporteras. Dessutom tycker jag, som du, att det är konstigt att ranarna räknat med total passivitet och utebliven inbrytning fran polisens sida.
För övrigt är polisens resonemang om minerade dörrar egendomligt. Är det nagot ranare sätter in, i samband med ett ran? Verkar inte vidare troligt att man lägger ner tid pa det, i det läget.
Ett tursamt ran, som mycket väl kunde ha blivit ett megafiasko.
Det later ju märkligt. 15 minuter - enligt ranarnas plan!? En alltför optimistisk kalkyl, med tanke pa ranobjektets beskaffenhet och de stora pengar som skulle transporteras. Dessutom tycker jag, som du, att det är konstigt att ranarna räknat med total passivitet och utebliven inbrytning fran polisens sida.
För övrigt är polisens resonemang om minerade dörrar egendomligt. Är det nagot ranare sätter in, i samband med ett ran? Verkar inte vidare troligt att man lägger ner tid pa det, i det läget.
Ett tursamt ran, som mycket väl kunde ha blivit ett megafiasko.
Tycker det verkar skumt allting efter att ha läst boken. Polisen kan/ska inte vara så passiv som den va. Rånarna tar en jävla risk...insider från polisen?
Polisens infiltrator Sinisa Nikolic glider tydligen undan igen. Även denna gång med åklagarnas och polisernas hjälp.
År 2001 var det polismyndigheten och åklagarmyndigheten i Växjö som inte ville ha med Nikolic i utredningen som handlade om Grimslövshärvan. År 2009 var det polismyndigheten och åklagarmyndigheten i Stockholm som inte ville ha med honom i Helikopterrånet mot G4S.
Nikolic och två Pink Panther medlemmar fanns i Malmö strax innan rånet mot G4S och hade span på sig. Åtta Helikoperrån-mobiler köptes i Malmö och utredarna påstod sig inte veta vem som köpt dom mobilerna😃
Är det samma SN som Bandidos försöker pressa pengar på?Dvs hans del av rånpengarna från GS4
Tycker det verkar skumt allting efter att ha läst boken. Polisen kan/ska inte vara så passiv som den va. Rånarna tar en jävla risk...insider från polisen?
Njae...i sa fall maste ju ganska manga poliser vara inblandade, eller hur? Det tror jag inte pa.
Det är ju sånt här som visar att de är som 11 åringar i huvudet. Alla såna här kriminella verkar ju vara rena klichéerna. Rolexklockor å annat jävla krafs.
Spoiler:
Skiter verkligen NI att gå in bara för att nån säger att huset de ska gå in i är minerat? Är väl lite det som är deras jobb...
Skiter verkligen NI att gå in bara för att nån säger att huset de ska gå in i är minerat? Är väl lite det som är deras jobb...
Uppenbarligen! Även om det är deras jobb tar dom inga onödiga risker. Pengar är bara pengar, men ett liv går ju inte att ersätta. Hela händelsen var ju så spektakulär och jag avundas inte kommenderingschefen på plats direkt.
Läs polisens rapport som jag postade några inlägg upp, väldigt intressant!
Värt att notera angående Bonnies bok, om du inte läst sista sidorna i tråden:
Citat:
"Trots att boken är baserad på rånarnas berättelser är Jonas Bonnier noga med att poängtera att det är en roman. Personerna har påhittade namn och flera detaljer och incidenter och fiktiva. Exakt vilka vill han inte gå in på.
– Utan rånarna hade jag inte kunnat skriva den. Men jag har tagit mig stora friheter och fabulerat fritt, man ska inte kunna avgöra exakt vad som är sant. Först hade karaktärerna sina riktiga namn men sedan ändrade jag, det blev enklare. Jag vill erbjuda en roman som är spännande och kul."
Jag kan ju garantera att dom i alla fall inte bara stormar in hals över huvud i en sådan situation. Rånarna är inga förstagångsförbrytare och räknade kallt med att dom skulle ha hyfsat med tid på sig.
Vid situationer som lätt kan utvecklas till gisslandrama så måste snuten ta det jävligt lugnt och minimera riskerna för de personer som fortfarande finns inne i lokalerna.
Hade dom stormat a´la gung-ho under pågående rån så är risken stor att det hade kunnat slutat i en tragedi.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!