2017-09-23, 21:33
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Har velat läsa den en längre tid, men känns inte riktigt som min typ av King bok, samma med bag of bones.. Men det blir väl av så småningom.

"Bag of bones" har fått goda omnämnanden i den här tråden. För mig har boken växt under de dryga två år som har gått sedan jag läste den. "Sömnlös" hittade jag nyligen på second hand. Den här utgåvan.
Citera
2017-09-23, 21:42
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
"Bag of bones" har fått goda omnämnanden i den här tråden. För mig har boken växt under de dryga två år som har gått sedan jag läste den. "Sömnlös" hittade jag nyligen på second hand. Den här utgåvan.

Tror jag har exakt samma utgåva här någonstans..

Ska nog ta och läsa the regulators nästa gång jag biter mig tag i en bok. Den har legat brevid sängen tok för länge nu.
Citera
2017-09-24, 13:18
Medlem
st3fan91s avatar
Joyland

Devin berättar om sommaren sjuttiotre när han jobbade på nöjesfältet Joyland. Han var i tjugoårsåldern, ung och oerfaren. Han får lära sig ett nytt språk och upptäcka nya sidor hos sig själv, kämpa sig igenom obesvarad kärlek, träffa nya vänner och utforska mystiken kring det påstått hemsökta spökhuset på området.

Jag tror att den som böjar läsa boken i tron att det kommer vara en skräckhistoria om ett hemsökt nöjesfält, kommer att bli besviken. Inte heller är det en mystisk mordgåta som man kan vilseledas att tro utifrån hur omslaget ser ut. Visst finns de här sakerna med i handlingen men de kommer in ganska sent och har egentligen inte så stor betydelse.
Det här är helt enkelt Devins minne av en bitterljuv sommar då han på flera sätt växte som människa. Det är en kort berättelse som är rakt på sak, och jag tycker den genomsyras av en skön, somrig, känsla. Språket är enkelt och effektivt (första jag läste på engelska på väldigt länge), ibland till och med lite poetiskt.
Jag kan inte hitta många fel på boken, det är inget långt och komplicerat mästerverk, men allt behöver inte vara det. För vad det är så är det en pärla; en kort, effektiv och trevlig bok att läsa på en skön sommardag.
Och vintageomslaget är fantastiskt.

...

Och nu läser jag Bazaar of Bad Dreams. Jag har läst de första två av novellerna (Mile 81 och Premium Harmony) och jag rekommenderar ingen av dessa. Bottenskrap. Hoppas resten är bättre.
Senast redigerad av st3fan91 2017-09-24 kl. 13:20.
Citera
2017-09-29, 01:44
Medlem
Jag undrar hur Stephen King mår egentligen. Det är ju nästan ingenting kvar av gubben. Men ändå verkar han piggare än någonsin. Sista rycket? KOL? Cancer?

https://mobile.twitter.com/skdotcom_news/status/913122192665333760/photo/1
Senast redigerad av sachos_legs 2017-09-29 kl. 02:04.
Citera
2017-10-07, 18:48
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sachos_legs
Jag undrar hur Stephen King mår egentligen. Det är ju nästan ingenting kvar av gubben. Men ändå verkar han piggare än någonsin. Sista rycket? KOL? Cancer?

Får hoppas att han inte är allvarligt sjuk. Iaf fysiskt.

Läser om Köplust nu och naturligtvis innehålelr den att folk kissar i byxorna.... och det vidrigaste.. sexscener där barn är inblandade. Nåt som han har med på tok för ofta utan det är nåt sjukt med det.

Har SK blivit sexuellt utnyttjad som barn? Då kan det ju va ett sätt att bearbeta det. Även om det förekommer på tok för mycket sånt. Om inte så är det bara sjukt.
Citera
2017-10-07, 19:02
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sachos_legs

Mig veterligen har ju King varit helt drogfri (även cigaretter) sedan sent 80-tal/tidigt 90-tal. Enligt vad jag har läst så hade hans familj en intervention, efter vilken han lade ner alla droger CT. "Köplust", som någon nämnde, var förövrigt den första boken - vill jag minnas - som han skrev efter att han blev nykter.

Sedan så fyllde ju King 70 i september, så att åldrandet börjar att märkas på hans utseende är ju inte helt ologiskt. Även om King vore sjuk, så är jag tveksam till att han skulle gå ut offentligt med detta, då han verkar vara en rätt så "down to earth" och privat person.
Citera
2017-10-07, 19:07
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Får hoppas att han inte är allvarligt sjuk. Iaf fysiskt.

Läser om Köplust nu och naturligtvis innehålelr den att folk kissar i byxorna.... och det vidrigaste.. sexscener där barn är inblandade. Nåt som han har med på tok för ofta utan det är nåt sjukt med det.

Har SK blivit sexuellt utnyttjad som barn? Då kan det ju va ett sätt att bearbeta det. Även om det förekommer på tok för mycket sånt. Om inte så är det bara sjukt.

Du har tagit upp den här frågan till diskussion tidigare. Mitt tydligaste minne av en scen som involverar sexuella handlingar mellan barn är ju
, vilket åtminstone fick mig att höja på ögonbrynen när jag först läste boken. Jag kan förstå symboliken i den här skildringen, men det är helt klart en kontroversiell scen. Rent spontant kan jag inte dra mig till minnes att jag har läst någon annan bok där han skildrar sexuella handlingar som involverar barn, men sex känns som en rätt så viktig sak i hans tankevärld och någonting som han hyfsat ofta beskriver på ett eller annat sätt.
Citera
2017-10-07, 21:01
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Du har tagit upp den här frågan till diskussion tidigare. Mitt tydligaste minne av en scen som involverar sexuella handlingar mellan barn är ju
, vilket åtminstone fick mig att höja på ögonbrynen när jag först läste boken. Jag kan förstå symboliken i den här skildringen, men det är helt klart en kontroversiell scen. Rent spontant kan jag inte dra mig till minnes att jag har läst någon annan bok där han skildrar sexuella handlingar som involverar barn, men sex känns som en rätt så viktig sak i hans tankevärld och någonting som han hyfsat ofta beskriver på ett eller annat sätt.
Ja att sex tas upp är ju inga problem, men sex med barn inblandade är det. Hade det bara varit en el två ggr så kanske man itne reagerat men nu är det ganska vanligt förekommande. Inget jag gjort nån lista över eller så dock.. Och inkluderar ävne anspelnignar på sex mellan vuxna och barn som tex hur Gasher beter sig mot Jake i De öde landen.
Citera
2017-10-08, 12:04
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ja att sex tas upp är ju inga problem, men sex med barn inblandade är det. Hade det bara varit en el två ggr så kanske man itne reagerat men nu är det ganska vanligt förekommande. Inget jag gjort nån lista över eller så dock.. Och inkluderar ävne anspelnignar på sex mellan vuxna och barn som tex hur Gasher beter sig mot Jake i De öde landen.

Ja, om det har förekommit fler gånger så är det självklart anmärkningsvärt och bör ha uppmärksammats av litteraturforskare- och/eller kritiker. En snabb googling ger det här resultatet angående "IT" (OBS: Spoilervarning för er som inte har läst den!)---->Stephen King: ‘It’s Fascinating’ People Are More Offended by It’s Child Orgy Than Its Child Murders. 2017/09/08, artikel på vulture.com.

"I wasn’t really thinking of the sexual aspect of it. The book dealt with childhood and adulthood –1958 and Grown Ups. The grown ups don’t remember their childhood. None of us remember what we did as children–we think we do, but we don’t remember it as it really happened. Intuitively, the Losers knew they had to be together again. The sexual act connected childhood and adulthood. It’s another version of the glass tunnel that connects the children’s library and the adult library. Times have changed since I wrote that scene and there is now more sensitivity to those issues."

I artikeln tillskrivs citatet Stephen King.
Citera
2017-10-09, 01:15
Medlem
RZLAs avatar
Jag har sett många av filmerna som bygger på Kings böcker, t.ex. The Shining, Det, Jurkyrkogården etc., och skulle vilja testa att läsa någon av hans böcker också. Jag är mer intresserad av skräckgenren än Sci-Fi, som inte intresserar mig alls. Någon som har något lästips på någon skräckis, som inte har filmatiserats, som är bra som en introduktion till King?
Citera
2017-10-09, 06:11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Jag har sett många av filmerna som bygger på Kings böcker, t.ex. The Shining, Det, Jurkyrkogården etc., och skulle vilja testa att läsa någon av hans böcker också. Jag är mer intresserad av skräckgenren än Sci-Fi, som inte intresserar mig alls. Någon som har något lästips på någon skräckis, som inte har filmatiserats, som är bra som en introduktion till King?

Problemet är att King har fått väldigt många av sina verk filmatiserade. Jag vet inte huruvida det stämmer längre, men någon gång läste jag att han låg högst på en lista över "Författare som har fått flest böcker filmatiserade". Här är en bibliografisk lista-->https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_King_bibliography

Personligen skulle jag rekommendera att du läser "Pestens tid" ("The Stand") i dess oavkortade format (King tvingades ursprungligen av förlaget att korta ner berättelsen med flera hundra sidor, men gav senare ut den oavkortade versionen, som jag och många andra föredrar). Jag skulle vilja kalla den för en postapokalyptisk skräckroman.
Citera
2017-10-09, 14:39
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Problemet är att King har fått väldigt många av sina verk filmatiserade. Jag vet inte huruvida det stämmer längre, men någon gång läste jag att han låg högst på en lista över "Författare som har fått flest böcker filmatiserade". Här är en bibliografisk lista-->https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_King_bibliography

Personligen skulle jag rekommendera att du läser "Pestens tid" ("The Stand") i dess oavkortade format (King tvingades ursprungligen av förlaget att korta ner berättelsen med flera hundra sidor, men gav senare ut den oavkortade versionen, som jag och många andra föredrar). Jag skulle vilja kalla den för en postapokalyptisk skräckroman.

Tack för ditt svar!

Den oavkortade versionen verkar vara på 1229 sid. Jag har egentligen ingenting emot tegelstenar, men som första verk av en författare skulle jag vilja börja med ett lite kortare verk som är lättare att ta sig igenom.

Jag kan ta emot tips även om böcker som blivit filmatiserade också då, jag kanske inte har sett just den filmen. Jag funderar lite på att läsa uppföljaren till The Shining, Doktor Sömn. Går det bra om man bara har sett The Shining, eller skiljer sig boken från filmen på något sätt, så att man inte hänger med i handlingen i Doktor Sömn om man bara har sett filmatiseringen av The Shining? Och är Doktor sömn bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in