2015-06-15, 13:33
Medlem
gato12s avatar
Lite skumt. Blev sugen på att åter läsa "Det" inte minst på grund av alla skriverier här. Glad i hågen styr jag skutan mot mitt lokala bibliotek. Där den alltså inte finns. Alls. Jag fick approchera en vänlig bibliotekarie (är inte de alltid vänliga...?) som inte ens hittade den på svenska på AdLibris eller Bokus. Den fanns på engelska alltså.

Är boken alltså så lite eftertraktad? Det hade jag inte väntat mig, nu när den ska bli film och allt. Men då lär väl en ny upplaga dyka upp iaf.
Citera
2015-06-15, 14:03
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Lite skumt. Blev sugen på att åter läsa "Det" inte minst på grund av alla skriverier här. Glad i hågen styr jag skutan mot mitt lokala bibliotek. Där den alltså inte finns. Alls. Jag fick approchera en vänlig bibliotekarie (är inte de alltid vänliga...?) som inte ens hittade den på svenska på AdLibris eller Bokus. Den fanns på engelska alltså.

Är boken alltså så lite eftertraktad? Det hade jag inte väntat mig, nu när den ska bli film och allt. Men då lär väl en ny upplaga dyka upp iaf.

Finns inte att fjärrlåna från något annat bibliotek i Sverige?

Kollade på Bokus nu och den finns som engelsk utgåva att beställa (tre olika utgåvor, dessutom), om du söker på ''Stephen King It'', verkar dock inte finnas på svenska. Jag köpte en svensk nyutgåva för ett par år sedan via Bokus, men just den upplagan (tror att det var Bra Böcker) verkar vara slut.

Edit: http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=stephen+king+det&f=simp&spell=t rue&hist=true&p=1
Enligt Libris finns den svenska versionen på flera olika bibliotek. Kolla om du kan fjärrlåna den.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2015-06-15 kl. 14:06.
Citera
2015-06-15, 14:36
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Finns inte att fjärrlåna från något annat bibliotek i Sverige?

Glömde skriva att de skulle ha ett möte på torsdag om att eventuellt köpa in den igen. Tyckte jag sålde in den ganska bra. Bibliotekarien hade också haft en del problem med clowner efter att ha läst den...

Annars kör jag med fjärrlån.

Men det jag ville få fram var ju att en bok, som i mitt tycke är en modern klassiker, kan vara så svår att få tag på.
Citera
2015-06-15, 14:55
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Det handlar väl inte om boken är eftertraktad eller ej? Jag vet att jag frågade huvudbiblioteket/stadsbiblioteket om de kunde beställa in några av Kings mer "ovanliga" böcker. Inget av biblioteken i staden hade dessa böcker. Man kan ju alltid lämna inköpsförslag. Fick till svar att det dessvärre inte var möjligt att köpa in dessa böcker. Bland annat på grund av rättigheter och ekonomi, vilket gör att de är ganska begränsade. Ska de till exempel köpa in en bok så måste de oftast köpa in den i flera varianter (inbunden bok, ljudbok, e-bok etc), samtidigt som de måste ha biblioteksrättigheterna till att låna ut böckerna. I viss mån styrs bibliotek av om böckerna finns tillgängliga att köpa hos deras inköpsställen.

Det var alltså beskedet jag fick när jag efterfrågade flera King-böcker. Det handlade inte alls om efterfrågan eller hur många som skulle kunna tänka sig att låna och läsa böckerna. Så jag vet inte om det är fallet med Det på ditt lokala bibliotek.
Citera
2015-06-15, 15:01
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det var alltså beskedet jag fick när jag efterfrågade flera King-böcker. Det handlade inte alls om efterfrågan eller hur många som skulle kunna tänka sig att låna och läsa böckerna. Så jag vet inte om det är fallet med Det på ditt lokala bibliotek.

Nähä nä. Lät dock på bibliotekarien som att det kanske var aktuellt att köpa in en ny bok om den efterfrågades. Tycker nog själv att det vore tämligen naturligt att köpa in böcker om man tycker det finns ett behov hos allmänheten. Sedan ska ju självklart ett bibliotek också ha alla delarna av Marcel Prousts "På spaning efter den tid som flytt" som kanske inte lånas ut lika ofta. Eller diktsamlingar som sålts i tio exemplar. Det är ju skillnad mot en bokhandel som drivs i vinstintresse.
Citera
2015-06-15, 20:06
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:

Kolla Bokbörsen.se eller tradera, finns garanterat där.
Citera
2015-06-20, 23:01
Medlem
BallsMans avatar
Ni som inte gillade "DET", och avbröt, vart sket det sig så att säga?

Tog ju 500-600 sidor innan man hade fått en hyfsad bild & upplevelse av The Loosers Club, staden Derry och sist men inte minst - Det/Pennywise.
(En jääävligt lång "Prelude" )

Ni som läste färdigt den, vadan denna besvikelse?
Lägg i spoiler-tags om det är några funderingar ni har så att man inte förstör för andra.

mvh B
Citera
2015-06-20, 23:07
Medlem
Att ett bibliotek anger ekonomiska skäl för att ev,köpa en en bok..Vart är landet påväg? en bok.. vad kan den kosta. 300:- plus någon dig,kopia. tusen spänn?? Bedrövligt.
King´s nya "deckare"..Den vet jag inte än vad jag ska tycka om.. Ingen nagelbitare iallafall. Den förra, väckelse var i allafall suverän! För att inte tala boken innan dess. 1963.
Citera
2015-06-21, 16:24
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Jag har nog fasiken bara läst varsel och staden som försvann. Doktor sömn fastnade jag inte i så den lämnade jag tillbaka.
Citera
2015-06-21, 19:01
Medlem
JurassicWorlds avatar
hans son skriver bra har läst en del av honom ni vet nog inte att det är han för han har sedonym men googla han är bra faktisk
Citera
2015-06-21, 19:23
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurassicWorld
hans son skriver bra har läst en del av honom ni vet nog inte att det är han för han har sedonym men googla han är bra faktisk

Joe Hill?
Han näms ju i en hel del eftertexter och förord till Stephen Kings böcker.. både vid sitt givna namn och sitt uppenbart tagna nom de plume.
Om inte annat har han gjort mig nyfiken på Stephen Kings politiska åsikter... även om hans son kanske har valt att hylla gävles (enda) stolthet på egen hand så har han faktiskt mellannamnet Hillström...
Citera
2015-06-21, 20:58
Medlem
JurassicWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Joe Hill?
Han näms ju i en hel del eftertexter och förord till Stephen Kings böcker.. både vid sitt givna namn och sitt uppenbart tagna nom de plume.
Om inte annat har han gjort mig nyfiken på Stephen Kings politiska åsikter... även om hans son kanske har valt att hylla gävles (enda) stolthet på egen hand så har han faktiskt mellannamnet Hillström...
ja joe hill han e bra faktiskt har också funderat på hans namn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in