Citat:
Ursprungligen postat av
FromAnotherPlace
Jag vet att det här inte är en grattistråd, men den 21:a september i år fyller Stephen King 70 år. Han fick sitt stora genombrott med ''Carrie'' 1974, när han var 26-27 år och har sedan dess varit extremt produktiv. Jag har läst en hel del litteratur av olika författare, men för mig personligen så är Stephen King utan tvekan den författare som har skänkt mig mest läsglädje och troligtvis den enda författaren som jag kommer att återkomma till om och om igen under resten av mitt liv.
Vi kanske kan börja fira ''Kingens'' 70-årsdag lite i förskott genom att berätta om våra bästa läsupplevelser kopplade till hans författarskap?

Jag kan nog nämna de som betytt mest för mig:
"Pestens Tid" (The Stand) - Min introduktion i unga år både till King och till koncept som det övernaturliga, ondska, postapokalypser etc.
"Knackarna" (The Tommyknockers) - Liknande, efter en King bok kom nästa i familjens bokhylla, min lärare för tiden förargade sig över att jag tog med "sådana böcker" (jag förstod inte hennes reaktion alls) till skolan. Jag tyckte den var lite svår att hänga med i men det var nog första gången jag på allvar började tänka på vad som fanns ute i rymden.
(Jag vet att King själv inte gillade den men som barn har man inte mycket att jämföra med)
"Den Gröna Milen" (The Green Mile) - Bara guld från början till slut. Bara "På västfronten intet nytt" har annars gjort mig sorgsen när man märker att sidorna börjar ta slut.
Har läst andra också men dessa har nog satt mest prägel på min ungdom och person.
Edit:
Vill även tillägga "Needful Things" som jag av någon anledning inte läst tills ganska nyligen (förra året), hade sett filmen långt tidigare. Gaunt är ju så jävla härlig rätt igenom och att King själv läser (lyssna på ljudboken, den är sjukt bra och kan lyssnas på om och om igen, härligt soundtrack också) sätter verkligen en guldkant på tillvaron.
"GO GET HIM HUGH! GO GET THE BASTARD THAT WANTS TO DESTROY WHAT IS YOURS! GO GET HIM HUGH! PROTECT YOURSELF! PROTECT YOUR PROPERTY!" man hoppade verkligen till när King röt ut detta