Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 10:31
  #157
Medlem
Så här ligger det till.

Mediumet som allt är sprunget ifrån kan skapa massa från ingenting, och då finns det alltså oändligt med kopior på jorden.

Om mediumet skapar en rumtid eller om rumtiden är mediumet går dock inte att härleda,dvs om det finns oändligt många universum eller bara ett oändligt stort universum.

Vi kan inte heller härleda om ett oändligt stort universum har oändlig massa/energi eller ändlig, men det lutar mot oändlig pga att dagens vetenskap säger att rumtiden består av energi

Att det inte skulle finnas oändligt med jordar skulle betyda att en ändlig massa/energi alltid funnits, och så kan det förstås också vara.

Dvs 4 scenarion,3 av dom ger upphov till oändlig mängd jordkopior. Vi kan inte härleda vilken av dom med dagens tillgängliga information.


Man kan försöka spekulera djupare, och det blir väldigt spekulativt. Tex kan man hävda att om en ändlig mängd energi finns, och alltid funnits, som är ett av scenarionen, så lutar det mot att mängden energi är oändlig för om mängden energi är ett slumpmässigt tal av alla möjliga tal, så är sannolikheten att talet är oändligt stort oändligt. En kritik till detta är dock att naturen inte har denna struktur av oändligt många tal att välja mellan.

Samlad bedömning är att det lutar mot ändligt många jordkopior då alla scenarion i stort sett ger detta förutom stycket innan.
__________________
Senast redigerad av stroganof 2017-10-07 kl. 10:42.
Citera
2017-10-07, 12:07
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
En planet kan inte vara större än observerbara universum. Därav faller ditt resonemang.
Nja, vi förutsatte väl att universum är oändligt? Men definitionen av just detta kanske är mer precis än vad jag tänkte mig?
Rent praktiskt kan naturligtvis en planet inte bli större än en stjärna innan den självantänder eller kollapsar till ett svart hål.

Hur som helst så kan det inte vara någon ingen skillnad på att befinna sig inuti en tänkt planet med en radie av 10^100 ljusår respektive en tänkt planet med en radie av 10^1000 ljusår. Givet att de är likadana på insidan så finns det inget som skiljer dem åt ur vårt perspektiv.

Hur vet vi för övrigt att vi inte befinner oss inuti en jätteplanet? Det kanske är så här det ser ut på insidan.
Citera
2017-10-07, 12:31
  #159
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Rent praktiskt kan naturligtvis en planet inte bli större än en stjärna innan den självantänder eller kollapsar till ett svart hål..
Vad händer med en planet som består av järn eller tyngre element som inte fusionerar utan energitillförsel? Den kanske kollapsar till neutronstjärna eller svart hål vid en massa mindre än en stjärnas, att den elektromagnetiska kraften och rumtiden bryter ihop av gravitationstrycket på centrum.
Citera
2017-10-07, 18:46
  #160
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cork
Kanske lite missledande rubrik till vad jag nu kommer inflika. Men jag anser det ändå tillhöra ämnet.

Många forskare hävdaar att Universum är oändligt. Men betyder inte det att det finns oändligt många planeter som jorden? Betyder det inte också då att det finns oändligt många DIG därute? Samt att det måste finnas oändligt många planeter med flygande människor också då chansen är oändligt stor att detta scenario fortgår.
Det där är nog en extrem förenkling på universums oändlighet. Att det finns någon som ser ut som jag tvivlar jag på. Men att det finns någon som är som jag är nog mer logiskt.

Vi lär nog aldrig få något svar på vad som döljer sig bortom oändligheten
Citera
2017-10-07, 19:56
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vad händer med en planet som består av järn eller tyngre element som inte fusionerar utan energitillförsel? Den kanske kollapsar till neutronstjärna eller svart hål vid en massa mindre än en stjärnas, att den elektromagnetiska kraften och rumtiden bryter ihop av gravitationstrycket på centrum.
Det händer samma sak som när en stjärna brunnit ut och börjar kallna. Vid en massa lite större än solens så kollapsar planeten till en neutronstjärna. Är den ännu större så kollapser den till ett svart hål.

Att levande stjärnor inte kollapser beror på att värmen trycker isär gasen så att densiteten blir väldigt låg.
Citera
2017-10-07, 19:58
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Det där är nog en extrem förenkling på universums oändlighet. Att det finns någon som ser ut som jag tvivlar jag på. Men att det finns någon som är som jag är nog mer logiskt.

Vi lär nog aldrig få något svar på vad som döljer sig bortom oändligheten
På vilket vis är det en förenkling? Beskriv gärna hur du tänker dig att alla skall kunna ha ett unikt utseende i en oändlig population.
Citera
2017-10-07, 20:23
  #163
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det händer samma sak som när en stjärna brunnit ut och börjar kallna. Vid en massa lite större än solens så kollapsar planeten till en neutronstjärna. Är den ännu större så kollapser den till ett svart hål.

Att levande stjärnor inte kollapser beror på att värmen trycker isär gasen så att densiteten blir väldigt låg.
Är det inte lustigt att all materia, när den "get's together, gets outta here!"? Och med eftertryck. Kommer aldrig mer tillbaka. Det enda man behöver göra är att lägga materia intill vartannat, si så försvinner de från vårt universum in i ett svart hål bortom någon händelsehorisont. Dessutom graviterar all materia mot varandra för att åstadkomma just det. Det här känns som ett långsiktigt existentiellt problem. Tur att vi evolutionärt är små gnagare som kan gömma oss i hålor i kalla dammkorn runt all plasma och mörk materia och ännu värre saker där ute.
Citera
2017-10-07, 22:04
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Är det inte lustigt att all materia, när den "get's together, gets outta here!"? Och med eftertryck. Kommer aldrig mer tillbaka. Det enda man behöver göra är att lägga materia intill vartannat, si så försvinner de från vårt universum in i ett svart hål bortom någon händelsehorisont. Dessutom graviterar all materia mot varandra för att åstadkomma just det. Det här känns som ett långsiktigt existentiellt problem. Tur att vi evolutionärt är små gnagare som kan gömma oss i hålor i kalla dammkorn runt all plasma och mörk materia och ännu värre saker där ute.
Tidens tand tär även på de svarta hålen och när de slutligen dunstat bort är det som en gång varit för alltid borta.

Min existentiella reflektion är att liv bara är möjligt under några få miljarder år i svallvågorna av Big Bang, en försumbar parentes av universums eviga liv.

Vid entropiminimum (big bang) fanns det inga strukturer utan bara en homogen soppa av energi. Efter att de svarta hålen dunstat bort inträffar entropimaximum och universum är återigen en homogen soppa utan strukturer. Människor kan bara existera i den korta övergångsfasen.

Och kanske är det som så att det välstånd och överflöd som förgyller vår tillvaro bara kan existera i övergången från det förindustriella samhällets hårda slit, svält och sjukdomar till det postindustriella samhällets ödesbestämda dekadens och överbefolkning?

Vi kunde inte valt en bättre tid att leva.
Citera
2017-10-08, 03:33
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Tidens tand tär även på de svarta hålen och när de slutligen dunstat bort är det som en gång varit för alltid borta.

Min existentiella reflektion är att liv bara är möjligt under några få miljarder år i svallvågorna av Big Bang, en försumbar parentes av universums eviga liv.

Vid entropiminimum (big bang) fanns det inga strukturer utan bara en homogen soppa av energi. Efter att de svarta hålen dunstat bort inträffar entropimaximum och universum är återigen en homogen soppa utan strukturer. Människor kan bara existera i den korta övergångsfasen.

Och kanske är det som så att det välstånd och överflöd som förgyller vår tillvaro bara kan existera i övergången från det förindustriella samhällets hårda slit, svält och sjukdomar till det postindustriella samhällets ödesbestämda dekadens och överbefolkning?

Vi kunde inte valt en bättre tid att leva.

Såvida inte tiden är rund och det kommer bli oändligt många fler big bang i framtiden också.
Citera
2017-10-08, 03:44
  #166
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV

Hur vet vi för övrigt att vi inte befinner oss inuti en jätteplanet? Det kanske är så här det ser ut på insidan.

Det finns alltså en vägg därborta?
Om vi färdas tillräckligt långt.
Citera
2017-10-08, 03:50
  #167
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV

Min existentiella reflektion är att liv bara är möjligt under några få miljarder år i svallvågorna av Big Bang, en försumbar parentes av universums eviga liv.

Vet vi att Big Bang verkligen har inträffat?
Citera
2017-10-08, 12:24
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Såvida inte tiden är rund och det kommer bli oändligt många fler big bang i framtiden också.
Tidens riktning drivs av entropigradienten och om universum är periodiskt så kommer tiden att växla riktning både vid big bang (entropiminimum) och vid värmedöden (entropimaximum). Allt enligt Ludwig Boltzmanns modell från 1800-talet som också förutsäger att universum kommer att vara en livlös homogen soppa 99.999999999999999% av tiden. (Jag glömde nog några miljoner nior på slutet.)

Problemet är att samma model förutsäger att vi är Boltzmannhjärnor och inte riktiga människor. (Personligen är jag dock tveksam till det argumentets giltighet.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback